Illustratie van:

Veenhuis VTT 300 - informatie

Dag leden,
ik had een vraagje wij willen miss een veenhuis vtt300 kopen. ik ben zelf monteur maar nou had ik een vraagje zijn deze trikes volledig hydraustatisch of ook nog een deel mechananisch? op het aandrijfwerk.
gr. ben

Deel dit topic

Reacties

930triplemaaier
Deze hebben een automaat met koppelomvormer
deze willen wel behoorlijk heet worden waardoor ze niet erg betrouwbaar zijn
SJB533
@930triplemaaier
Hangt af van de uitvoering, toch? De latere (VTT 300-5?) hadden al weer allerlei extra dingen zoals koelers.
930triplemaaier
@SJB533 kan wel kloppen maar dan nog waren ze altijd storingsgevoelig
Fendt926Driver
Voor 6500.- euro heb je plenty onderdelen dus wat kan je gebeuren

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
bigroest
Gewoon meerdere koelers bij hangen
bennert
Maar jullie zeggen de latere 300-5 maar over welk bouwjaar praat je dan?
Loeideutz
@Fendt926Driver En als hij nou net die op het oog had? Nog geeen reserve onderdelen.
bennert
SJB533
@bennert
Dat is volgens mij ie 300-5. Bouwjaren moet je me niet vragen...
bennert
Oke bedankt @SJB533
bennert
Maar wat zijn jullie verdere ervaringen met deze machines ik heb al het een en het ander gelezen bij andere topics. de pompen, het ermee rijden, verbruik ongeveer (het ligt hoog heb ik al begrepen), en met die pneumatische cilinders op de afsluiters, enz. enz.
dx11
Kost weinig, voor dat geld kun je de gok al snel wagen
Wimsumar
Beste DX11:
Quote @dx11:
de gok al snel wagen

En terug verdienen à € 2,-/m³, zonder klandizie?
SJB533
@Wimsumar
Je hoeft een zelfrijder niet te gebruiken in het loonwerk, Wim...
Dr Fendt
@bennert

had die VTT toevallig een barst in het voorruit? want dan ken ik toevallig de eigenaar. heb zelf op/om dat ding heengelopen, zijn verhaal was dat de VTT deels mechanisch(achterwielen) aangedreven was.. de voorwielen zijn hydraulisch aangedreven.
fastrac3155
Vtt 300 heeft een 300 pk mercedes v8 erin liggen, vervolgens ligt er een converter met een 6 traps powershift bak in, achteras is volledig mechanisch, en bij de latere series is deze ook gestuurd, voor wiel is hydrostatisch mr daar hoef je niet veel van te verwachten, heb zelf 4 jaar met zon ding gereden, het is wennen maar opzich doen ze het nog niet zo slecht, grootste probleem is dat er 0,0 dokumentatie over die dingen is te vinden, je moet alles zelf uitvogelen, mr als je een beetje kan monteuren dan kom je er 9 vd 10 keer wel aan uit.

zwakke punt bij de onze waren de remmen en de achternaven, voornamelijk door de hoge rijsnelheid, die van ons liep 45 en we hebben hem toen begrensd naar 35, toen ging het wel wat beter, praat hier trouwens over een vtt 300-3 van 1996.
bennert
@Dr Fendt
volgens mij heeft deze eerder ook op agrifirm gestaan volgens mij? bij een boer
bennert
@SJB533
als we kopen dan zouden we hem voor ons eigen gebruiken. we rijden nu ook zelf gwn mee trekker en tank alleen we rijden nog wellens voor paardenboeren die kleine weidjes dus dan is zo'n wendbare tank wel ideaal natuurlijk. en tegen de loonwerkers hier in de buurt kan ik niet op die rijden met 2 vervaets en eentje met een nieuwe vredo. af en toe rijden we wel eens bij bekenden maar dat is zelden.
bennert
Maar het blijft een hobby want met trekker en tank rij je altijd goedkoper natuurlijk. maar het makkelijke van zon zelfrijder is natuurlijk dat je hem kunt pakken en rijden maar
dx11
Quote @bennert:
maar het blijft een hobby want met trekker en tank rij je altijd goedkoper natuurlijk.

Hoezo? Hij zal wel een slokje diesel lusten, maar afschrijving is 0, en met onderhoud moet je nou eenmaal geluk hebben
Bolscher
Ik vind dan €8500,- niet veel geld. Beetje getrokken tank uit de jaren kost al meer. Zit er geen addertje onder het gras, of is er gewoon niet zoveel vraag naar deze dingen??
Bolscher
machinetrack.nl/agrarische-machines/…

Deze is wat ouder, maar kost veel meer.
StevenBomers
@Bolscher de oorzaak dat deze zo goedkoop zijn komt omdat er weinig onderdelen voor te krijgen/vinden zijn en er is weinig over bekend
bennert
@Bolscher
bij de veenhuis zit de bemester er volgens mij ook niet bij. en zo te zien staat deze bij een boer en zal hij hem wel snel weg willen hebben.
B - W
Als je panne hebt, zul je zelf moeten sleutelen, want in raalte willen ze hem niet binnen hebben heb ik weleens gehoord... 😃
930triplemaaier
@B - W VVT bestaat ook niet meer. Is in 2005 failliet gegaan.
IH214d
Heb jaren met een Veenhuis gewerkt, koop aub niet zo'n ding. Het waren vroeger goeie machine's, toen koste de gasolie nog niet zo veel. Als de machine wat ouder wordt heb je bijna elke week wel wat te sleutelen. omdat alles op olie aandgedreven wordt en ook alle olie continue wordt rondgepompt is het na een bepaald aantal draaiuren gedaan met het beestje. Bij ons was het op het laatst meer sleutelen dan bemesten. En hij zuipt sloten met gasolie leeg..
Vandaar dat ze zo goedkoop zijn, meer als de oudijzerprijs zijn ze eigenlijk niet waard.
Ik ben het volkomen met IH217d eens.
fastrac3155
Valt wel mee hoor, ben in 4 jaar 1 keer stilgevallen met een kapotte oliepomp, en 1 keer bleef de stuuras stilstaan door een kapotte magneetspoel, dat ze wat schadelijk zijn, zal ik niet ontkennen.

maar als je gewoon een redelijke machine koopt, en er eens een wintertje goed naar kijkt, dan moet je voor de hobby makkelijk kunnen rijden met zon ding.

probleem van veenhuis is gewoon geweest dat ze alles veel te uitgebreid hebben willen doen, en dat praktisch elke machine weer anders is, daarom zijn ze ook niet gewild.

wat betreft die vervaet, die is voor die leeftijd goedkoop omdat ie niet is gerebuilt, heb je een mooie rebuilt, dan betaal je bijna 3 keer zo veel.

maar nogmaals als je goed kan sleutelen is een veenhuis een mooie uitdaging, heb er zelf 4 jaar mee gewerkt en aan gesleuteld, en ben opzich gewoon tevreden over geweest, we hadden de kans om een vervaet te kopen anders hadden we doorgereden met de veenhuis die we hadden.
bennert
@fastrac3155
maar als je een schatting moet doen van hoeveel hij ongeveer verbruikt alsje zo een dagje aant rijden bent en dan op een blok een kilometer van huis. op hoeveel kom je dan ongeveer uit want daar kan ik me eigen helemaal niks bij voorstellen
fastrac3155
@bennert ik schat zo ongeveer 1 liter per kuub mest, ligt ook een beetje aan de route en de rijstijl, als je op het land aan de container kan zuigen dan moet je rond 0,75l kunnen komen schat ik, zit met de vervaet op 0,5 liter
IH214d
Dan heeft die van jouw waarschijnlijk nog niet zoveel uur als die van ons, dat was een echt drama ding. Meestal heb je wel een keer een maandagmorgenmodel wat niet zo goed is, maar bij Veenhuis is het volgens mij meer dat je een maandagmorgenmodel hebt (en die heb jij dan) wat wel goed is, en de rest niet..;-)

Het zijn wel monster machine's om mee te werken en om te zien. Ik gun wie er één heeft, er alle geluk mee. Zelf zou ik het risico te groot vinden..(en ik hou veel van sleutelen, maar niet zo van ergenissen..)
fastrac3155
@IH214d we hebben er 2 gehad een vtt 200 en een vtt300, die 200 is echt een super ding geweest daar hebben we in 12 jaar 1 keer aan moeten sleutelen (buiten gewoon onderhoud dan), de 300 was iets meer maar 90% waren lekkende slangen en o-ringen door ronduit slecht onderhoud vd vorige eigenaar, je moet er gewoon wat geluk mee hebben, neem wel in acht dat een paar goede banden meteen een heel verschil maakt in prijs, setje bkt achterbanden kost al gauw een duizendje of 6 a 7.

mr als je dit wil doen raadt ik aan om van te voren gewoon uitgebreid te gaan kijken naar de machine en er ook mee test rijden.

mijn veenhuis had trouwens 8600 uur gedraaid.
bennert
@fastrac3155
ja da klopt zowiezo eerst goed warm laten draaien en dan testen zodat de olie dun is dan kun je zien wat er mee zou kunnen zijn. deze banden zijn nog niet ze slecht deenk. en anders hebben wij nog 2 goeie banden op onze tank zitten. wij hebben nu een veenhuis tank die van een zelfrijder afkomt met de ouwe as van die zelfrijder. en daar staan pas andere michelin banden op.
IH214d
Die van ons was nieuw gekomen in 96 en is weggegaan in 2010. Kon niet meer meekomen met de nieuwe vervaet. Heeft in die jaren heel wat weggebracht, maar op het laatst tot op de draad versleten. (net als zijn voorgagners) vandaar mijn vrees voor een gebruikte VTT, mooi dat er ook andere ervaringen zijn.
fastrac3155
@IH214d na 14 jaar hard werken vindt ik nog niet zo'n schande, dat ie versleten is, mr zon veenhuis kan een vervaet echt never nooit bij houden, pomp is zwaarder en je bent veel vlugger door de hydrostaat die erin ligt, en vervaet is veel simpeler waardoor er ook minder kapot gaat (maar het gaat wel degelijk kapot), heb nu een jaar met vervaet gereden, en ga echt niet meer terug nr de veenhuis.
IH214d
Dat bedoel ik ook...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Veenhuis VTT 300 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
32