Heb voor mijn ford 5000 een nieuwe luchtfilter besteld. Zo'n hogere met een doorschijnend deksel.
Nu was men vraag of er in die pot iets in moet want er staan daar een maxium teken op.
Daarvoor had ik een kleinere en daar moest niets aangedaan worden.
Dank.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het is gewoon een Pre-Collector, zoals hierboven ook al gezegd, en dus vrij vertaald een voorfilter.
Leeg gooien zodra het bovenste streepje bereikt is.
Ja ja Bert dat doen ze.
In combinatie met een droog hoofdfilter verstopt de eventueel meegezogen olie het hoofdfilter want het gaat, met het vuil, in de poriën van het filterpapier zitten en daar zit je ook niet echt op te wachten. Dan valt er weinig meer aan uit te kloppen of schoon te blazen en kun je het filterelement direkt weggooien.
Gewoon geen olie in een voorfilter doen dus.
Cycloonfilter dus
Dat is dus al een oliebadfilter en dan zal een extra voorfilter, naast het al genoemde risico van een op hol slaande motor, ook weinig extra aan het reinigend effect toevoegen.
Daarom mag je zo'n oliebadfilter ook nooit hoger vullen dan het maximum peil wat onderin het filter aangegeven is. Als je denkt: "Als weinig helpt, helpt veel ook", gaat het dus mis want dan kan de motor olie aanzuigen en op hol slaan.
Het enige wat je dan nog kan doen is snel de paddenstoel eraf trekken en je hand op de aanzuigbuis houden of een plankje erop leggen zodat de motor geen lucht meer krijgt en dan dus afslaat omdat hij astma krijgt. Gewoon uitzetten helpt dan niet want de motor loopt dan door op de olie uit het filter.
Als je een kleppenlichter hebt, zoals voornoemde TEF bij ons destijds, dan kun je ook die gebruiken om te zorgen dat de motor geen compressie meer op kan bouwen en daardoor gaat staan.
Als hij op hol slaat kan hij flink in toeren klimmen waardoor de boel stuk loopt. De TEF bij ons ging toen voor mijn gevoel flink over de 3000 toeren. Ik was toen een jaar of 10 en had dus de tegenwoordigheid van geest om de kleppenlichter snel naar beneden te duwen waardoor de motor weer afsloeg. Mijn vader was een beste man , maar echt A-technisch, dus die schrok zich kapot en wist niet hoe te handelen.
Als ik toen niet zo snel ingegrepen had was de motor zeker uit mekaar geknald!
Liefst leeg gooien alvorens het maximum bereikt is van het filter haha
Ja maar als ie zo vol zit trekt je trekker ook weinig meer haha
Feit is wel dat ze in stoffige omstandigheden veel zand afvangen waardoor je niet elke halve dag je droge filter schoon hoeft te kloppen.
Heb vaak genoeg meegemaakt dat ik die bakjes 2 x per dag leeggooide.
Van zoiets als een 8630 droom ik ook dagelijks hoor.
A'j dr mer nig van wakker ligt
Jij komt toch maar eens per jaar op de koffie Marco???
Klopt! Met frezen bijvoorbeeld dan denk je als je naar het cycloon filter kijkt, zo wat een stof! Daarna je papieren filter is het maar een klein beetje
En de kip? Zonder kop
Die vraag over die ezel, moet je ook niet aan @ford5000 stellen. Komt toch weinig zinvols van. @Ford13 kan dat veel beter in de gaten houden
Wat noe weer?
En daarvoor kom je helemaal hier naartoe rijden?
Even 's morgens in de spiegel kijken is toch veel makkelijker?
Wi-j hold nog contact!
btw: wi-j hebt mekare (inclusief wederhelft) al esprokken met nen bak koffie. Bunt dr ajt nog wat, wie'w nog helemoale nooit ezene hebt...
Zoas den Achterhooker den luusterd noar de naam @radium45 bieveurbeeld.
Lik derop asof den gin daglech verdrög.
Soort zoekt soort?
Houden zo!!!!!!
Mag der dan volgens jou en Marco uitzien als een ezel, maar dat wil nog niet zeggen dat ik er ook eentje ben!
Alleen als het me goed uitkomt.
Zeg ik ook altijd. Alleen gaat dat niet op met straatwerk...
Maar jullie zoeken nog een halve, begrijp ik?
Wees niet bang, wij zijn niet moeilijk!
Wat en half wat..........
Datte!!!!!!!
Ik ga mijn cover niet verknallen
Voor de minder slimmen onder ons: cover=dekmantel.
Het onderste bakje zit daar met een klem onder die je los kunt schroeven zodat je het bakje er onderuit kunt halen.
Die kieper je dan leeg en maakt hem even schoon met een beetje dieselolie.
Vervolgens giet je er nieuwe motorolie in tot aan het merkteken op het binnenschaaltje en schroeft hem er weer onder.