Ford 5000 - luchtfilter

Heb voor mijn ford 5000 een nieuwe luchtfilter besteld. Zo'n hogere met een doorschijnend deksel.
Nu was men vraag of er in die pot iets in moet want er staan daar een maxium teken op.
Daarvoor had ik een kleinere en daar moest niets aangedaan worden.

Dank.
tombo

Reacties

PatrickNH
Is die bij de max niet vol met zooi en moet je m dan miss legen?
old man jose
Dat heet geen luchtfilter maar een pre collector en daar moet niets in, als het goed stoffig is komt er vanzelf iets in en bij maximum moet de "pre collector" worden geledigd.
Case845xlplus
Idd het is een voor filter
Deutz-5006
Precies zoals de heren zeggen, stond er nog versteld van hoe veel dat opvangt moet hem af en toe ook legen
Sanderford
@Deutz-5006 daar moet toch een klein laagje olie in staan? Dat het vuil er goed in blijft hangen
ford5000
Je zag wel eens mensen die er een laagje olie in deden in de hoop zo meer stof af te vangen, maar dat is inderdaad niet de bedoeling!!!!
Het is gewoon een Pre-Collector, zoals hierboven ook al gezegd, en dus vrij vertaald een voorfilter.
Leeg gooien zodra het bovenste streepje bereikt is.
ford5000
@Sanderford Juist niet! Al helemaal niet bij jongere trekkers met een droog hoofdfilter!
old man jose
@ford5000
Ja ja Bert dat doen ze.
Deutz-5006
@Sanderford neem aan dat het duidelijk is? 😛 overigens heb ik er zelf een flink groot papieren filter in gebouwd dus ben niet bang voor een stofje
Sanderford
@ford5000 oke! Waarom niet als ik vragen mag? Ik heb er zelf geen met pre collector de dexta heeft een paddestoeltje en de inter en eicher hebben de inlaat onder de kap dus tis mij onbekend hoe dat zit
Sanderford
@Deutz-5006 stik duidelijk 😃 nu nog ff de waarom haha.
Sanderford
@Sanderford en hoe zit dat dan bij mijn dexta? Daar moet onderin het luchtfilter wel olie?onder de staalweefsels in het filter hetzelfde filter zit op een 2000
ford5000
@Sanderford Ten eerste kan in het ergste geval olie meegezogen worden het inlaatsysteem in. Bij een oliebadluchtfilter zoals een 5000 normaliter heeft kan die olie dus bij in het hoofdfilter komen waardoor het niveau daarin zo hoog wordt dat er olie mee wordt gezogen de motor in waardoor deze op hol slaat(heb dit één keer meegemaakt thuis toen mijn vader het filter van de oude Ferguson TEF te hoog had afgevuld) en daar wordt je niet vrolijk van!
In combinatie met een droog hoofdfilter verstopt de eventueel meegezogen olie het hoofdfilter want het gaat, met het vuil, in de poriën van het filterpapier zitten en daar zit je ook niet echt op te wachten. Dan valt er weinig meer aan uit te kloppen of schoon te blazen en kun je het filterelement direkt weggooien.

Gewoon geen olie in een voorfilter doen dus.
SJB533
Quote @ford5000:
een Pre-Collector

Cycloonfilter dus
ford5000
Quote @Sanderford:
@Sanderford en hoe zit dat dan bij mijn dexta? Daar moet onderin het luchtfilter wel olie?onder de staalweefsels in het filter hetzelfde filter zit op een 2000

Dat is dus al een oliebadfilter en dan zal een extra voorfilter, naast het al genoemde risico van een op hol slaande motor, ook weinig extra aan het reinigend effect toevoegen.
Daarom mag je zo'n oliebadfilter ook nooit hoger vullen dan het maximum peil wat onderin het filter aangegeven is. Als je denkt: "Als weinig helpt, helpt veel ook", gaat het dus mis want dan kan de motor olie aanzuigen en op hol slaan.
Het enige wat je dan nog kan doen is snel de paddenstoel eraf trekken en je hand op de aanzuigbuis houden of een plankje erop leggen zodat de motor geen lucht meer krijgt en dan dus afslaat omdat hij astma krijgt. Gewoon uitzetten helpt dan niet want de motor loopt dan door op de olie uit het filter.
Als je een kleppenlichter hebt, zoals voornoemde TEF bij ons destijds, dan kun je ook die gebruiken om te zorgen dat de motor geen compressie meer op kan bouwen en daardoor gaat staan.
Als hij op hol slaat kan hij flink in toeren klimmen waardoor de boel stuk loopt. De TEF bij ons ging toen voor mijn gevoel flink over de 3000 toeren. Ik was toen een jaar of 10 en had dus de tegenwoordigheid van geest om de kleppenlichter snel naar beneden te duwen waardoor de motor weer afsloeg. Mijn vader was een beste man , maar echt A-technisch, dus die schrok zich kapot en wist niet hoe te handelen.
Als ik toen niet zo snel ingegrepen had was de motor zeker uit mekaar geknald!
ford5000
@SJB533 Werkt inderdaad als een cycloonfilter door zware deeltjes naar de buitenkant te slingeren zodat ze langs de zijkant van de schaal naar beneden vallen.
valmet6400power
@ford5000

Liefst leeg gooien alvorens het maximum bereikt is van het filter haha
ford5000
@valmet6400power Maximum is het bovenste streepje in de schaal slimmerd!!!!! 😃
Sanderford
@ford5000 ah juist kijk duidelijk! Dat een trekker bij op hol slaan op zn eigen olie gaat lopen was me wel bekend en ook inderdaad dat je dan snel moet proberen zn lucht af te snijden. Bleek ook nog wel eens voor te komen bij lanz bulldog heb ik wel eens vernomen?
ford5000
@Sanderford Ja, maar een oude plofpot Lanz kan zelfs haast op ruwe olie lopen, dus die is er ook wat meer op gebouwd, lees robuuster, dan bv de Perkins uit jouw Dexta. 😉
valmet6400power
@ford5000

Ja maar als ie zo vol zit trekt je trekker ook weinig meer haha
Sanderford
@ford5000 geef mij dan maar zo'n mooi fordsonneke of fordje haha of een mooie ford 6 pitter iets van een 8630 is om van te dromen bedankt voor je uitleg!
ford5000
@valmet6400power Tegen de tijd dat hij niet meer trekken wil zit je papieren element ook wel zo vol, en wordt het ook zo zwart in de lucht.
Feit is wel dat ze in stoffige omstandigheden veel zand afvangen waardoor je niet elke halve dag je droge filter schoon hoeft te kloppen.
Heb vaak genoeg meegemaakt dat ik die bakjes 2 x per dag leeggooide.
ford5000
@Sanderford Graag gedaan!
Van zoiets als een 8630 droom ik ook dagelijks hoor. 😉
SJB533
Quote @ford5000:
Van zoiets als een 8630 droom ik ook dagelijks hoor.

A'j dr mer nig van wakker ligt 😉
Sanderford
@ford5000 maar waarschijnlijk hetzelfde probleem als mij weinig plek, te weinig werk ervoor en daardoor ook wat te duur 😃 tis al heel wat dat we net zoveel trekkers als paarden hebben en een kraan dus de loods barst uit zn voegen haha
ford5000
@SJB533 Zo gek is't noe ok wier nit, al denk ik er ook vaak zat aan als ik wel wakker ben. 😃
SJB533
ford5000
@Sanderford Ik heb niet eens een loods, en toch meer trekkers dan paarden. Die hebben we namelijk (nog) niet. 😃
1046
@ford5000 hoe zit et met die ezel??
ford5000
Quote @1046:
hoe zit et met die ezel??

Jij komt toch maar eens per jaar op de koffie Marco???
ford5000
Daar heb ik dus geen stal voor nodig. 😃
1046
@ford5000 ja , om te kijken hoe et met de ezel gaat
valmet6400power
@ford5000

Klopt! Met frezen bijvoorbeeld dan denk je als je naar het cycloon filter kijkt, zo wat een stof! Daarna je papieren filter is het maar een klein beetje 😄
valmet6400power
@1046

En de kip? Zonder kop
SJB533
@1046
Die vraag over die ezel, moet je ook niet aan @ford5000 stellen. Komt toch weinig zinvols van. @Ford13 kan dat veel beter in de gaten houden 😃
ford5000
@SJB533 Spiekker! Lippe haol'n ieje! 😃
SJB533
@ford5000
Wat noe weer?
ford5000
@SJB533 Ie bunt hier ja nog nooit wes, Marco al meermoals, dus woar l.ul ie oaver? 😃
ford5000
Quote @1046:
ja , om te kijken hoe et met de ezel gaat

En daarvoor kom je helemaal hier naartoe rijden?
Even 's morgens in de spiegel kijken is toch veel makkelijker?
SJB533
@ford5000
Wi-j hold nog contact! 😛
SJB533
@ford5000
btw: wi-j hebt mekare (inclusief wederhelft) al esprokken met nen bak koffie. Bunt dr ajt nog wat, wie'w nog helemoale nooit ezene hebt...
1046
@ford5000 haha , is helaas overleden
ford5000
@1046 Is de spiegel zo geschrokken dan? 😃
1046
@ford5000 yup
ford5000
Quote @SJB533:
Bunt dr ajt nog wat, wie'w nog helemoale nooit ezene hebt...

Zoas den Achterhooker den luusterd noar de naam @radium45 bieveurbeeld.
Lik derop asof den gin daglech verdrög. 😃
ford5000
@1046 Heb medelijden met jouw wederhelft........
1046
@ford5000 die weet nie beter
SJB533
@ford5000 Ie snapt m 😃 En dan schuf e alles op zien wederhelft... Die kan volgens mien t daglech wa verdreagn
SJB533
@1046
Soort zoekt soort? 😃
ford5000
Quote @1046:
die weet nie beter

Houden zo!!!!!! 😃
1046
@SJB533 2 halfies is 1 hele toch????
ford5000
Quote @SJB533:
Ie snapt m

Mag der dan volgens jou en Marco uitzien als een ezel, maar dat wil nog niet zeggen dat ik er ook eentje ben!
Alleen als het me goed uitkomt. 😉
SJB533
@1046
Zeg ik ook altijd. Alleen gaat dat niet op met straatwerk...

Maar jullie zoeken nog een halve, begrijp ik? 😃
SJB533
Quote @ford5000:
Mag er dan uitzien als een ezel

Wees niet bang, wij zijn niet moeilijk!
ford5000
Quote @1046:
2 halfies is 1 hele toch????

Wat en half wat..........
1046
@ford5000 watte???
ford5000
Quote @1046:
watte???

Datte!!!!!!!
wout4000
@ford5000 Hoe zit het eigenlijk bij een ford 4000 met de filters, moet daar olie in en is daar een 2de filter?
radium45
Quote @ford5000:
Lik derop asof den gin daglech verdr�g.

Ik ga mijn cover niet verknallen 😛

Voor de minder slimmen onder ons: cover=dekmantel.
ford5000
@wout4000 Als je de grille eruit trekt dan zit daar het oliebad luchtfilter achter.
Het onderste bakje zit daar met een klem onder die je los kunt schroeven zodat je het bakje er onderuit kunt halen.
Die kieper je dan leeg en maakt hem even schoon met een beetje dieselolie.
Vervolgens giet je er nieuwe motorolie in tot aan het merkteken op het binnenschaaltje en schroeft hem er weer onder.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!