Ford verschil preforce 5000

Hallo,
Is er een groot verschil tussen de preforce en de nieuwere 5000? Dual power?

Gr bas

Deel dit topic

Reacties

ford5000
Zat.
Valtra-Fordpower
@ford5000 Te veel om op te schrijven dus...

In ieder geval de vormgeving, vermogen en bouwjaren..
ford5000
@Valtra-Fordpower Teveel om op de telefoon te typen.
Eerst straks achter de laptop zitten.
+1
ford5000
De verschillen tussen een 6X Pre Force 5000(1964-1968) en een 6Y Force 5000(1968-1975) zijn inderdaad nogal divers.
Naast de overduidelijke uiterlijke kenmerken zoals de motorkap , uitlaat, en neus zijn er natuurlijk ook de nodige technische verschillen.

Ten eerste is daar de motorinhoud.
De 6X had een motorinhoud van 3819 cc uit een boring x slag van 106,7x106,7mm. Dit resulteerde in een motorvermogen van 65pk.
Bij de 6Y 5000 had de motor een boring x slag van 111,8x106,7mm wat resulteerde in een cilinderinhoud van 4195cc, met een vermogen van 75 pk.
De 6X is herkenbaar aan een dikke stalen bus met daarin een papieren filterelement, maar let op! Ook de eerste 2 jaar van productie hadden de opgeboorde blokken van de 6Y een dik filter. Vanaf ongeveer juni 1970 hebben de motoren van de 6Y een dun schroeffilter op dezelfde plek onder het uitlaatspruitstuk.
De cilinderkoppen zijn ook anders.
Waar de 3,8 l. motor herkenbaar is aan de ovaal/ronde inlaatpoorten hebben de 4,2 l. motoren vierkante inlaatpoorten.
De eerste paar jaar had de 6X Pre Force een 0,96mm dikke koppakking die nogal eens voor problemen zorgen wilde, dus daarom is Ford in het voorjaar van 1967 overgestapt op een koppakking van 1,56mm dikte. De motorblokken van de motoren vanaf voorjaar 1967 zijn een halve mm verder afgevlakt om dezelfde compressie te houden. Daarom ligt bij de eerste blokken de bovenkant van de zuigers in BDP gelijk met de bovenkant van het motorblok, en bij de jongere varianten liggen de zuigers in BDP een halve mm boven de bovenkant van het onderblok.
Dit is te controleren door er een rij overheen te leggen, maar er is ook een kenmerk op het onderblok zelf.
De jongere variant heeft op het onderblok namelijk een duidelijk + teken net onder de rand van de cilinderkop aan de linkerkant ter hoogte van de 1e en 2e cilinder, net niet achter de dynamo. Hierdoor is het dus mogelijk om van de buitenkant te bekijken of je nou een blok met dunne of dikke pakking hebt.
Verder werden er door de productiejaren heen meerdere vernieuwingen toegepast. De 5000's vanaf april 1973 kregen bv en roterende CAV brandstofpomp terwijl alle oudere 5000's een lijnpomp van Minimec hebben.

De transmissies en achterbruggen zijn in principe gelijk, op het verschil na dat de laatste paar jaar transmissie en achterbrug één open geheel zonder tussenwand vormden waar ze daarvoor wel gescheiden waren en dus ook apart ververst moesten worden.
De Dual Power is pas in 1974 leverbaar geworden op de 5000, net als de optie van Loadmonitor.

Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste verschillen tussen de 2 modellen.
Wat nog wel de moeite van het vermelden waard is is dat de 6Y Force modellen van 1968 tot juni 1970 een verchroomd bovengrilletje hadden, en de modellen daarna een plastic bovengrilletje. Deze wijziging is zo'n beetje tegelijk gekomen met de overgang van het dikke motoroliefilter naar het dunne schroeffilter.

Ik zal vast niet volledig zijn in mijn opsommingen, dus als @RPCounty nog aanvullende informatie heeft die het vermelden waard is zal hij zich vast wel melden.
fordsondexta200
@ford5000
Bedankt dat is helemaal mooi duidelijk vind wel dat het een erg groot pk verschil is staat een mooie pre force bij mij in de buurt te koop vandaar de vraag
ford5000
Even voor de optische verschillen:

Van boven naar beneden;
De eerste 6Y Force

De 6X Pre Force

Het 2e type 6Y Force
ford5000
Quote @fordsondexta200:
vind wel dat het een erg groot pk verschil is

Daar kan ik helaas ook niks aan veranderen.
Dat hebben ze destijds bij Ford zo besloten.
fordsondexta200
@ford5000
Oke bestond de 6x preforce ook met vierkante spartborden?of is dat niet orgineel?
ford5000
@fordsondexta200 Ja hoor. In sommige landen waren vierkante spatborden zelfs verplicht.
In Nederland waren de ronde schelpjes de standaard, maar in Duitsland waren de vierkante spatborden verplicht.
In België zag je ze volgens mij ook meer met vierkante dan met ronde, maar er lopen er ook zat met vierkante spatborden in Nederland.
fordsondexta200
@ford5000 Oke das mooi weet ik genoeg dat wordt inruilen maar
ford5000
@fordsondexta200 Wat voor ruil gaat dat worden dan?
5000 tegen ???
fordsondexta200
@ford5000
Ne als het kan een super dexta inruilen voor een 5000 en nog een bedrag toevoegen
ford5000
Quote @fordsondexta200:
en nog een bedrag toevoegen

Dat zul je ongetwijfeld moeten ja!
fordsondexta200
@ford5000
Komt goed een mb trac levert wel wat op

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
5