Illustratie van:

International 383 - Oliesoorten motor en hef

Hallo

Ik heb een International 383 staan waarvan de motor en hefolie bij moeten worden gevuld. welke type olie moet erin de hef en welke in de motor?

Groet,

Laurens

Deel dit topic

Reacties

fendt-vario
Google!
Boemrang
Probeer hier eens wat op te zoeken...
kroon-oil.com/nl/
albert-fendt
Motorolie in het carter en voor de hef heb je hydrauliekolie nodig, beide kan gewoon olie in die ze bij jouw lmb verkopen, het merk maakt niks uit, maar ga geen 2 soorten mengen
Wimsumar
Beste Laurensrs: Vermoedelijk heb je geen olie voorradig en is ook de verversingstermijn al ruim verstreken(?). Daarnaast is het je waarschijnlijk niet bekend welk merk/soort olie er in de trekker zit.
Ik stel voor motor en hydraulisch systeem geheel te verversen en hiervoor in de vorm van S.T.O.U.-olie met 1 oliesoort beide opnieuw af te vullen.
(S.T.O.U.-olie is een multifunctionele olie geschikt voor motor, hydrauliek en transmissie).
Als ik me niet vergis bevat de motor 6,5 en het hydraulisch systeem 11 à 12 liter olie (versnellingsbak is apart reservoir).
Op de olie-produktadvieswebsites (zoals bovengenoemde van Kroon) staat helaas de International 383 niet op. Wel kun je vrijblijvend en gratis via e-mail een advies aanvragen. Zie hiervoor de doorkliklink linksonder op de Kroonsite:

kroon-oil.com/nl/producten/…
Sanderzz
@Wimsumar

universeelolie voor motor en hydro kan inderdaad prima. maar is voor de transmissie absoluut te dun! 80w90 is daar de goede olie voor
Wimsumar
Beste Sanderzz:
Quote @Sanderzz:
voor de transmissie absoluut te dun!

Er zijn talloze trekkermerken/-typen waar de versnellingsbak tevens hydrauliekoliereservoir is. Zoals ik al schreef is bij deze International 383 de versnellingsbak apart van hydrauliekreservoir en kan indien nodig t.z.t. met hiervoor geschikte (80W90) olie ververst worden.
Sanderzz
@Wimsumar klopt dat andere merken het wel als gemengd systeem hebben. maar oude inters met 30km bakken hebben geen druksmering maar spatsmering in de bak. dunne olie is alleen geschikt voor drukgesmeerde bakken (xl series met 40 km bak dus)
ErDee
Waarom een of andere universele olie erin gooien, gewoon minerale motorolie in de motor(oliefilter meevervangen) en hydrauliekolie in het hefdeksel.
Corne S
Even oppassen, een aantal oude inters hebben als optie speciale bak met bijv agromatic-s (624-824, 644-844) daar hoor hytran in.

Ook hebben een aantal 423's wandlergetriebe (16 plus 4 bak) daar moet je ook geen dikke olie ingooien.
Wimsumar
Beste Erdee:
Quote @ErDee:
Waarom één of andere universele olie

Universele (S.T.O.U.) olie is niet "zomaar wat" en heeft ook het grote voordeel dat je maar 1 oliesoort voorradig hoeft te hebben.

N.B.: Het is als minerale olie maar ook als (semi)synthetische olie verkrijgbaar. Voor de trekker uit de topicvraag heeft de minerale vorm de voorkeur.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 383 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
5