Ford 3055

Problemen met de gearbox van ford 3055. tijdens het rijden een vreemde geluid dat in de achter uit versnelling meer klinkt.

Deel dit topic

Reacties

niradj
Ford 3055
niradj
Ik zou de mogelijke oplossingen willen hebben van het probleemstelling hierboven.
Boemrang
Heb je wel eens aan de dealer gedacht, daar werken vast specialisten die dit weten....
Ik weet het eerlijk gezegd niet......
steyr 9087
Is er zeker een lager na zijn grootje
Wimsumar
Beste NiraDJ: Ik denk lager- en/of tandwielschade als gevolg van een te laag oliepeil in de versnellingsbak.

Controleer het oliepeil.
Als ik me niet vergis zit het (vierkante) peilplugje op de rechterzijkant van de bak, iets achter je voet (als je op de trekker zit).
Olie bijvullen kan via de dop bij de versnellingspook.
niradj
Dus dat was ook eigenlijk eerst een probleem, ik wist niet precies hoeveel olie erin moest, maar ik Zach een level achtige schroef aan de zijkant dus heb ik tot zo hoog gevuld. Ik wist ook niet precies welke olie te vullen in de gearbox ik wilde hem sevicen en toen vulde ik gear olie 90 erin en blijkbaaar moest ik gearolie 140 erin doen.
Wimsumar
Beste NirDJ:
Quote @niradj:
gearolie 140

Nee, het olie-advies geeft veel dunner olie aan:

(Advies voor een gelijke Ford 4000. De 3055 staat er niet op)

kroon-oil.com/nl/producten/…
Wimsumar
Beste NiraDJ: Het geluid lijkt mij veroorzaakt te worden door een hydraulisch systeem dat nu smoort in veel te dikke olie.

@Ford5000 , geachte medeT.F.-er: Wat denk jij er van?
niradj
Oh
niradj
Dus eigenlijk juist dunne olie
niradj
Ik zou fotos willen plaatsen van mijn tractor maar ik moet even kijken hoe dat werkt want heb net eentje gemaakt en kon die nog niet uploaden
niradj
Dus ik ben van suriname en hier is et meer van ja dat moet in de gearbox doen, maar eigenlijk weet ik dat niet echt precies dus moet ik dat eff onderzoeken, ik ga eff op die link die u mij hebt gestuurd
niradj
Oh maar wat ik eigenlijk erbij wilde vermelden is dat toen ik de dunne olie in mijn gearbox had dan had ik het probleem al en toen dacht ik juist dat het door de olie kwan en heb ik toen dike olie erin gedaan.
niradj
Maar ik zou wel de juiste olie erin willen dus moet ik dat ook eff uitvinden.
niradj
Mijn vader beweert dat ik de tractor verlopig zo moet rijden welis waar geef het niet een echt te harde geluid, maar als dat opgelost kon worden zou het wel leuker zijn.
niradj
Wat zou u mij aanraden om toch zo te rijden of er wat aan te doen
niradj
Weet u misschien of de gearbox van deze ford 3055 nog te vinden is
johan6640
Als ik u was zou ik er andere olie er in doen.
deze olie is te dik voor het hydro systeem.sa 90 is olie voor alleen versnellingsbak en tand wielkasten.
ford5000
Een normale 10W30 olie zou het probleem moeten verhelpen.
SAE90 olie is gewoon veel te dik voor een gecombineerd transmissie en hydraulisch systeem.
Zorg wel dat alle dikke olie goed afgetapt is voordat je nieuwe 10W30 olie erin doet want als het veel vermengd kun je die olie ook zo weer weg gooien.
Succes!
ford5000
@niradj Versnellingsbakken voor de 3055 zijn gelijk aan die van de Ford 4000 en die zijn gebruikt nog wel te krijgen maar ik denk dat jouw probleem echt voortkomt uit het gebruik van de veel te dikke olie.
ford turbo power
@niradj
als ik jou was verkocht ik hem,,, aan mij hahaha.
ford5000
@ford turbo power Krijg jij een dure 3055.
niradj
Nee man ik ga de mijne niet verkopen ik heb pas laten spuiten dus moet ik hem weer opknappen
niradj
Zoals ik van jullie heb vernomen zal ik 10w30 in de gearbox doen maar dat gaat een wek duren denk ik dus jullie horen wel van me als het problem verholpen is
Wimsumar
Beste Niradj:
Quote @niradj:
10w30

Belangrijk is er bij de oliehandelaar te laten weten dat het om een olie gaat die geschikt moet zijn voor hydrauliek en transmissie. Ook wel H.T.U.-olie, (Hydrauliek en Transmissie Universele olie) genaamd.

P.S.: Er bestaat ook 10W30 S.T.O.U. (Super Tractor Olie Universeel). Deze kan in de motor en transmissie-/hydraulisch systeem gebruikt worden.
niradj
Zooo nu heb ik weer een probleem in suriname zie ik nu geen H.T.U.-olie, (Hydrauliek en Transmissie Universele olie en ook geen 10W30 S.T.O.U. (Super Tractor Olie Universeel). maar wel een normale 10w30 olie
Zou dat goed zijn om in mijn versnellingsbax te vullen of zou ik moeten zoeken naar andere olie of zal ik meer olie gegevens aan u verschaffen van de 15w30 olie
Ook is er een Sae30 olie te verkrijgen
Wimsumar
Beste Ford5000:
Quote @ford5000:
gecombineerd transmissie en hydraulisch systeem.

Hoe zit dit nu eigenlijk precies met die Fordjes?
Is de versnellingsbak nu een apart reservoir (gescheiden van de rest van de achterbrug) ?
De olie voor hefinrichting/hydraulische functies wordt alleen uit het "differentieelgedeelte" van de achterbrug gehaald?
Wimsumar
Beste Niradj:
Quote @niradj:
versnellingsbak

Ik ben vandaag bij iemand geweest die een Ford-4110 heeft. Bij dit type (opvolger/vergelijkbaar met 3055) bleek naar eigenaars zeggen dat de versnellingsbak een apart reservoir is gescheiden van de rest van achterbrug/differentieel.
Als jij de dikke olie alleen in de versnellingsbak hebt gedaan is dat niet volgens voorschrift, maar kan volgens mij weinig kwaad. (In het warme Suriname is "dikke" olie al een stuk dunner vloeibaar dan hier in kil Nederland).
De rest van de achterbrug/differentieel moet wel beslist de dunvloeibare olie in omdat dit vereist is voor goede werking van de hefinrichting/hydrauliek en met name voor goed functioneren van de oliegekoelde/gesmeerde remmen en vooral ook de lamellenkoppeling van de hydraulisch inschakelbare aftakas.
De remmen draaien te zwaar in dikke olie en de aftakas wil slecht ontkoppelen als deze met dikke olie wordt aangestuurd.
Wat ik vandaag zag bij de Ford4110 is dat de vulplug bovenop het versnellingsbakdeksel zit en de niveauplug bij het koppelingspedaal.
De rest van de achterbrug kan bijgevuld via de dop bovenop het differentieel. Niveauplug aan de rechterkant ter hoogte van de hefhendel.

Van de (Kroon) olie-adviesite kreeg ik desgevraagd hetvolgende advies gemaild:
"Voor de transmissie en hydrauliek van deze trekker adviseren wij u ons
product Kroontrak Super 15w30 te gebruiken".
ford5000
Quote @Wimsumar:
De olie voor hefinrichting/hydraulische functies wordt alleen uit het "differentieelgedeelte" van de achterbrug gehaald?

Als je van die stelregel uitgaat zit je altijd veilig, maar het is even afhankelijk van type en bouwjaar of ze één gemeenschappelijk reservoir, dus aan elkaar gekoppelde transmissie en achterbrug, hebben of dat beide gescheiden zijn door een tussewand op de scheiding van transmissie en achterbrug.
Zo zijn er bv Ford's 5000 die transmissie en achterbrug gescheiden hebben, maar ook latere bouwjaren zoals de mijne waar het wel één geheel is.
Ik denk trouwens dat het bij de 3055 in kwestie gescheiden delen zijn.
Misschien dat @RPCountynog meer info aan kan vullen.
Wimsumar
Beste Ford5000:
Quote @ford5000:
bij de 3055 in kwestie gescheiden delen zijn.

Wellicht kan Niradj misschien hierover inmiddels nader informatie geven. (Als hij nog niet verschrikkelijk boos is vanwege misleidende 'adviezen' van ons en daarom niet meer wil reageren 😉 ).
ford5000
Quote @Wimsumar:
Ik ben vandaag bij iemand geweest die een Ford-4110 heeft. Bij dit type (opvolger/vergelijkbaar met 3055) bleek naar eigenaars zeggen dat de versnellingsbak een apart reservoir is gescheiden van de rest van achterbrug/differentieel.
Als jij de dikke olie alleen in de versnellingsbak hebt gedaan is dat niet volgens voorschrift, maar kan volgens mij weinig kwaad.
De rest van de achterbrug/differentieel moet wel beslist de dunvloeibare olie in omdat dit vereist is voor goede werking van de hefinrichting/hydrauliek en met name voor goed functioneren van de oliegekoelde/gesmeerde remmen en vooral ook de lamellenkoppeling van de hydraulisch inschakelbare aftakas.
De remmen draaien te zwaar in dikke olie en de aftakas wil slecht ontkoppelen als deze met dikke olie wordt aangestuurd.
Wat ik vandaag zag bij de Ford4110 is dat de vulplug bovenop het versnellingsbakdeksel zit en de niveauplug bij het koppelingspedaal.
De rest van de achterbrug kan bijgevuld via de dop bovenop het differentieel. Niveauplug aan de rechterkant ter hoogte van de hefhendel.

Van de (Kroon) olie-adviesite kreeg ik desgevraagd hetvolgende advies gemaild:
"Voor de transmissie en hydrauliek van deze trekker adviseren wij u ons
product Kroontrak Super 15w30 te gebruiken".

Met dit advies is anders niks mis en ik kan ook niks aan misleidende informatie constateren.
+1!! 😄
niradj
Nee hoor ik ben echt blij met jullie informative die ik zo mag krijgen van jullie. Alleen denk ik dat mijn gearbox een geheel system is. Dus het is niet gescheiden wat zal ik dan moeten doen
niradj
@Wimsumar
beste meneer wimsumar zou ik uw email adress Mogen krijgen om de fotos van mij tractor een beetje te sturen voor u zodat u de situatie een beetje kunt zien van mijn tractor, want ik kan de fotos maar niet uploaden
niradj
Oh ik denk dat ik het nu weet goe ik de fotos kan uploaden mr nu is het hier al donker dus morgen zal ik enkle fotos uploaden zodat jullie de situatie een beetje kunnen bekijken
niradj
Oh ik denk dat ik het nu weet goe ik de fotos kan uploaden mr nu is het hier al donker dus morgen zal ik enkle fotos uploaden zodat jullie de situatie een beetje kunnen bekijken
niradj
Want het lijk mij echt erop dat. Het difrientieel en de gearbox in een geheel zijn
niradj
@Wimsumar en mr ford 5000 wat ik ook erbij wilde zeggen, ik zat vandaag een beetje te denken erover en toen kwam in mij op dat mijn remmen ook een beetje versleten zijn. Zou u misschien weten als het daardoor komt. Deze tractor heft een ingebouwde remsysteem, de remsysteem licht in de diffrentieeel. Maar ik weet niet precies hoe dat werkt. Misschien dat er iets in de remsysteem is versleten en dat hij nu een geluid maakt. Misschien moet ik gewoon wat vervangen aan de versleten remmen.
niradj
Als ik jullie ook goed heb gevolgd is er dunne olie nodig voor de gecombineerde gearboxsysteem. En als het problem ook was veroorzaakt door de dikke olie zou in feite de lifter(waarmee de blade enz word opgetilt) allereerst stuk gegaan moeten zijn dus eigenlijk zou er wat anders mis moeten zijn. Zijn jullie het eens met me of heb ik het verkeerd begrepen.
niradj
Zou iemand nou weten hoe de remsysteem van de ford 3055 inelkaar zit en als die mogelijk een geluid kan maken bij het verslijten. want bij autos is dat wel zo als de remmen verslijten dan komt er wel een geluid erbij.
niradj
Het klinkt misschien wel stom dat ik nu naar de remsysteem ga maar het is maar een vraagje.
niradj
Weer een vraagje mocht het zijn dat de olie via de gearbox door in de differencieel gaat zal ik de olie toch verwisselen. want als dat zo is misschien kan ik dat dan alvast doen en kijken wat dat oplevert. Als ik hierop antwoord krijgt dan zou mijn volgende stap zijn de 10w30 in de gearbox doen en kijken als het geluid verdwijnt als dat niet lukt dan kijken we naar andere opties.
niradj
Ik kijk uit naar uw mening als ik de 10w30 erin moet vullen of niet. Oh ja maar het is welnormale 10w30 de genoemde olie heb ik niet kunnen vinden in sur.
Wimsumar
Beste Nirdj:
Quote @niradj:
hoe de remsysteem van de ford 3055 inelkaar zit en als die mogelijk een geluid kan maken bij het verslijten.

Op een Ford 3055 zit het beste remsysteem dat er ooit is gemaakt: schijfremmen in oliebad. Dat remt altijd, is onderhoudsvrij en maakt normaal gesproken nooit bijgeluiden.

Alleen als de achterbrug drooggelopen heeft (geen/te weing olie) zou schade (en daardoor bijgeluid) aan de remmen kunnen geven.
Wimsumar
Beste Niradj:
Quote @niradj:
Als ik jullie ook goed heb gevolgd is er dunne olie nodig voor de gecombineerde gearboxsysteem. En als het problem ook was veroorzaakt door de dikke olie zou in feite de lifter(waarmee de blade enz word opgetilt) allereerst stuk gegaan moeten zijn dus eigenlijk zou er wat anders mis moeten zijn. Zijn jullie het eens met me of heb ik het verkeerd begrepen.

Schade aan de 'lifter' (hefinrichting) door bijmenging zal nog wel meevallen.
Dikke olie geeft wel slechtwerkende (klevende) remmen en hydraulische aftakaskoppeling.
niradj
Dus moet ik nu gewoon maar de olie verwisselen en kijken als het probleempje geholpen word of niet
niradj
Het kan dan misschien liggen aan de lagers binne in de gearbox, ik zal maar de olie verwisselen en kijken wat ervan terecht komt
niradj
Dus volgende stap is om 10w30 in de gearbox te doen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!