Ford 3055
Problemen met de gearbox van ford 3055. tijdens het rijden een vreemde geluid dat in de achter uit versnelling meer klinkt.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik weet het eerlijk gezegd niet......
Controleer het oliepeil.
Als ik me niet vergis zit het (vierkante) peilplugje op de rechterzijkant van de bak, iets achter je voet (als je op de trekker zit).
Olie bijvullen kan via de dop bij de versnellingspook.
Nee, het olie-advies geeft veel dunner olie aan:
(Advies voor een gelijke Ford 4000. De 3055 staat er niet op)
kroon-oil.com/nl/producten/…
@Ford5000 , geachte medeT.F.-er: Wat denk jij er van?
deze olie is te dik voor het hydro systeem.sa 90 is olie voor alleen versnellingsbak en tand wielkasten.
SAE90 olie is gewoon veel te dik voor een gecombineerd transmissie en hydraulisch systeem.
Zorg wel dat alle dikke olie goed afgetapt is voordat je nieuwe 10W30 olie erin doet want als het veel vermengd kun je die olie ook zo weer weg gooien.
Succes!
als ik jou was verkocht ik hem,,, aan mij hahaha.
Belangrijk is er bij de oliehandelaar te laten weten dat het om een olie gaat die geschikt moet zijn voor hydrauliek en transmissie. Ook wel H.T.U.-olie, (Hydrauliek en Transmissie Universele olie) genaamd.
P.S.: Er bestaat ook 10W30 S.T.O.U. (Super Tractor Olie Universeel). Deze kan in de motor en transmissie-/hydraulisch systeem gebruikt worden.
Zou dat goed zijn om in mijn versnellingsbax te vullen of zou ik moeten zoeken naar andere olie of zal ik meer olie gegevens aan u verschaffen van de 15w30 olie
Ook is er een Sae30 olie te verkrijgen
Hoe zit dit nu eigenlijk precies met die Fordjes?
Is de versnellingsbak nu een apart reservoir (gescheiden van de rest van de achterbrug) ?
De olie voor hefinrichting/hydraulische functies wordt alleen uit het "differentieelgedeelte" van de achterbrug gehaald?
Ik ben vandaag bij iemand geweest die een Ford-4110 heeft. Bij dit type (opvolger/vergelijkbaar met 3055) bleek naar eigenaars zeggen dat de versnellingsbak een apart reservoir is gescheiden van de rest van achterbrug/differentieel.
Als jij de dikke olie alleen in de versnellingsbak hebt gedaan is dat niet volgens voorschrift, maar kan volgens mij weinig kwaad. (In het warme Suriname is "dikke" olie al een stuk dunner vloeibaar dan hier in kil Nederland).
De rest van de achterbrug/differentieel moet wel beslist de dunvloeibare olie in omdat dit vereist is voor goede werking van de hefinrichting/hydrauliek en met name voor goed functioneren van de oliegekoelde/gesmeerde remmen en vooral ook de lamellenkoppeling van de hydraulisch inschakelbare aftakas.
De remmen draaien te zwaar in dikke olie en de aftakas wil slecht ontkoppelen als deze met dikke olie wordt aangestuurd.
Wat ik vandaag zag bij de Ford4110 is dat de vulplug bovenop het versnellingsbakdeksel zit en de niveauplug bij het koppelingspedaal.
De rest van de achterbrug kan bijgevuld via de dop bovenop het differentieel. Niveauplug aan de rechterkant ter hoogte van de hefhendel.
Van de (Kroon) olie-adviesite kreeg ik desgevraagd hetvolgende advies gemaild:
"Voor de transmissie en hydrauliek van deze trekker adviseren wij u ons
product Kroontrak Super 15w30 te gebruiken".
Als je van die stelregel uitgaat zit je altijd veilig, maar het is even afhankelijk van type en bouwjaar of ze één gemeenschappelijk reservoir, dus aan elkaar gekoppelde transmissie en achterbrug, hebben of dat beide gescheiden zijn door een tussewand op de scheiding van transmissie en achterbrug.
Zo zijn er bv Ford's 5000 die transmissie en achterbrug gescheiden hebben, maar ook latere bouwjaren zoals de mijne waar het wel één geheel is.
Ik denk trouwens dat het bij de 3055 in kwestie gescheiden delen zijn.
Misschien dat @RPCountynog meer info aan kan vullen.
Wellicht kan Niradj misschien hierover inmiddels nader informatie geven. (Als hij nog niet verschrikkelijk boos is vanwege misleidende 'adviezen' van ons en daarom niet meer wil reageren ).
Als jij de dikke olie alleen in de versnellingsbak hebt gedaan is dat niet volgens voorschrift, maar kan volgens mij weinig kwaad.
De rest van de achterbrug/differentieel moet wel beslist de dunvloeibare olie in omdat dit vereist is voor goede werking van de hefinrichting/hydrauliek en met name voor goed functioneren van de oliegekoelde/gesmeerde remmen en vooral ook de lamellenkoppeling van de hydraulisch inschakelbare aftakas.
De remmen draaien te zwaar in dikke olie en de aftakas wil slecht ontkoppelen als deze met dikke olie wordt aangestuurd.
Wat ik vandaag zag bij de Ford4110 is dat de vulplug bovenop het versnellingsbakdeksel zit en de niveauplug bij het koppelingspedaal.
De rest van de achterbrug kan bijgevuld via de dop bovenop het differentieel. Niveauplug aan de rechterkant ter hoogte van de hefhendel.
Van de (Kroon) olie-adviesite kreeg ik desgevraagd hetvolgende advies gemaild:
"Voor de transmissie en hydrauliek van deze trekker adviseren wij u ons
product Kroontrak Super 15w30 te gebruiken".
Met dit advies is anders niks mis en ik kan ook niks aan misleidende informatie constateren.
+1!!
beste meneer wimsumar zou ik uw email adress Mogen krijgen om de fotos van mij tractor een beetje te sturen voor u zodat u de situatie een beetje kunt zien van mijn tractor, want ik kan de fotos maar niet uploaden
Op een Ford 3055 zit het beste remsysteem dat er ooit is gemaakt: schijfremmen in oliebad. Dat remt altijd, is onderhoudsvrij en maakt normaal gesproken nooit bijgeluiden.
Alleen als de achterbrug drooggelopen heeft (geen/te weing olie) zou schade (en daardoor bijgeluid) aan de remmen kunnen geven.
Schade aan de 'lifter' (hefinrichting) door bijmenging zal nog wel meevallen.
Dikke olie geeft wel slechtwerkende (klevende) remmen en hydraulische aftakaskoppeling.