Hallo,
De titel zegt misschien al genoeg, valt Ad- blue te omzeilen? deze vraag ging bij ons in het rond naar de trekker test van vakblad de Boerderij van 17 december 2013.
De desbetreffende trekker de Valtra N 113, wordt Ad- blue technologie toegepast.
Wat zijn eventueel de consequenties, en gevolgen voor de motor?
En wat zijn de ervaringen met het omzeilen van Ad- blue?
Of kan dit helemaal niet?
Alvast bedankt.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ja niet dus he,
- Hefvermogen
- Draaicirkel
Vallen allemaal vies tegen!
Jij mag dan idolaat van EGR zijn maar respecteer ook dat er mensen zijn, waaronder ik zelf, die EGR niet als het ei van Columbus zien.
Ad Blue heeft vooralsnog meer toekomst dan EGR. Daar zijn ze zelfs bij Deere inmiddels van overtuigd.
Maar inderdaad de regels worden steeds strenger dus waarschijnlijk komt overal AD-Blue op.... Jammer. En is ook iets makkelijker den ik dan een EGR(met oog op smerig/bevriezen raken enzo..)
De enige milieuwinst die een EGR systeem weet te halen is minder uitstoot van fijnstof.
Uitlaatgassen opnieuw door de motor jagen en dus nog meer brandstof er doorheen jagen om alsnog voldoende vermogen en schonere uitlaatgassen uit die motor te krijgen?
Een van de meest bezopen uitvindingen van de afgelopen 15-20 jaar.
Moge duidelijk zijn dat ik daar anders over denk.
+1!
Je kan Ad Blue omzeilen door het software matig te laten uitschakelen, maar dat is illegaal
@ford5000
JD wist heus wel al op voorhand dat ze Ad Blue moesten toepassen om aan de final Tier 4 eisen te kunnen voldoen maar hebben dat zo lang mogelijk uitgesteld, kijk naar Fendt, die hebben eerst voor Ad Blue gekozen, zitten bij hun nieuwste modellen ook met zowel Ad Blue als EGR
Dat klopt wel weer ja, EXTRA diesel verbruiken voor SCHONERE uitlaatgassen... Hier klopt iets helemaal NIET.
Meer diesel verbruiken voor een schonere/betere milieu.
Maar ik blijf erbij het idee is wel slim bedacht, alleen jammer dat het niet helemaal goed werkt dan...
En anders zul je de software moeten veranderen van de motor en het hele adbleu systeem afdoppen.
505 ingeruild?
haha hoe kan dat dan??? dan zal sus & klus er wel aan geknoeid hebben..
Zowel op adblue als EGR afkoppellen staan straffen, zoek maar op.
Wat ben ik toch blij dat ik nog steeds zonder die zooi kan rijden. Leve de vooruitgang
Sus&klus kunnen daar niet bij, dus dat is wel bij gerenomeerde dealers gebeurd
Is eigenlijk simpele verklaring.
Uitlaatgassen bevatten minder zuurstof, dus is er een mindere heftige ontbranding. Door dat uit te schakelen, komt er meer verse lucht de motor in waardoor de ontbranding heftiger is, en waardoor er dus meer hitte ontstaat. En vaak worden dan de middelste cilinders zo heet dat het hele zooitje aan elkaar smelt
Wij hebben in Hannover 2 (hoge) werknemers van Deere gesproken, die zeiden dat Europa veel te ver is doorgeslagen met de verschillende Tiers wat betreft uitstoot, we zijn "te" schoon zeiden ze, de lucht die uit de pijp komt is schoner dan die erin gaat..
Komt dat niet door de Bi-speed 4wd? Vond de rest van de cabine maar plasticachtig aan voelen..
je hebt helemaal gelijk over die EGR kleppen. een doodzonde in de ogen van iedere technieker. "ellende" terug in je motor brengen en bulten gasolie erin jagen.
maar adblue is slechts een tussenstap. over 5 tot 10 jaar is dat al helemaal weer verdwenen. bij vrachtwagens zijn ze al weer aan t expirimenteren met motoren zonder dat spul.
En ook dat is niet de toekomst.
Ik geef brandstofcellen in combinatie met elektrische aandrijfcomponenten de grootste kansen. probleem is dat er alleen nog geen slimme opslag technieken(lees: accu's) voorhanden zijn om er ook voldoende actieradius mee te kunnen halen.
Compenseert weer alle (oude) trekkers
Ja, dat zal idd onder "economisch delict" vallen. Maar eigenlijk is dat iets wat niet bestraft zou moeten worden...
indien de ad bleu word uitgeschakeld word uitstoot hoger en krijgt de motor minder diesel om de uitstoot minder te maken
dat is wat ik denk ,ff googlen
Ik denk dat we maar eens moeten beginnen met atoom trekkers
Lekker veel energie en powerr.. en natuurlijk ook heel schoon en goed voor het milieu
Klopt, maar dat is ook veroorzaakt door ons eigen handelen in het verleden.
DAT is een heel nieuw verhaal voor mij.. nooit gehoord noch gezien. Het zal wel eerder cil 6 zijn die het op zen donder krijgt.
Voor de rest klopt je verhaal, MAAR nu de EGR afgekoppeld is loopt het water minder warm, dus moet hij de motor normaal gezien toch op temp kunnen houden?? ofwel hebben ze wat mis gedaan..
Lekker veel energie en powerr.. en natuurlijk ook heel schoon en goed voor het milieu
Tot we op het punt komen waar we het nucleaire restafval moeten laten.........
Dat is het enige probleem waar ik zo gauw niet uit kom...
Misschien moeten we iets uitvinden dat je ook echt E=mc² kan doen... hou je ook geen nucleair afval over
De precieze verhalen ken ik niet, misschien een tijd niet op de temperatuur meter gekeken?
De bedrijfstemperatuur van een motor en het smeltpunt van aluminium zuigers ligt volgens mij niet heel erg ver uit elkaar
Tier is Amerikaans, toch?
Maar ze hebben gelijk. Als politici geld zien onder t mom "milieu" is t mis...
Als je dat als eerste weet op te lossen hoef je geen dag in je leven meer te werken.
Je betaald een stuk minder maar wat krijg je ervoor.. Dan betaal ik liever wat meer waarvan je ook meer comfort krijgt om maar wat te noemen
Klopt, zo is het normaal gesproken bij vrachtwagens.
Als je Adblue gewoon professioneel uit laat zetten bij een trekker heb je nergens problemen mee volgens mij. Keuring heb je niet, en er wordt ook niet op gecontroleerd. Anders gewoon een bodempje in doen voor het geval dat. Diepere controle verwacht ik sowieso niet.
Vrachtwagens worden in Nederland volgens mij ook niet gecontroleerd, in Duitsland wel weet ik.
sinds wanneer?
Nee hoor, het is Ureum in een 32,5% oplossing met demiwater.
helemaal onderaan.
In de cilinderruimte is ligt dat wel wat hoger hoor, en zeker tijdens de arbeidsslag komt er een enorme temperatuursstijging
AdBlue is een oplossing van ureum, iets anders dan ammoniak. Ammoniak in water heet geen AdBlue en is bij de AH of Jumbo te koop...
@ford5000
Blij dat er ook mensen zijn, die de kennis hebben, en niet allerlei fouten op wikipedia voor waar aan nemen...
Het moest om worden gezet in ammoniak members.upc.nl/h.hoften9/hoofdstukken/…
Da's waar, zelfs Wikipedia betwijfeld de neutraliteit van sommige stukken.
Klopt! Of een 'oudere' nieuwe trekker kopen, ik noem een Valtra N serie
Daarnaast zal je weinig tot geen kennis hebben van wat john deere overtuigd.
John Deere heeft het afgelopen jaar volledig zonder adblue trekker kunnen leveren, en zal dat in 2014 ook doen. Daarna zal de final tier4 norm van kracht worden (is al eerder van kracht maar de motoren voorraad is voldoende voor nog een jaar productie). Na inmiddels diverse jaren ervaring met EGR zal hier adblue aan toegevoegd worden om aan final tier 4 te voldoen. alle andere fabrikanten hebben in zekere zin wel ervaring met EGR, maar het huidige systeem is niet gekoeld en ongecontroleerd. Doordat ze dit niet koelen bij hun huidige serie hadden ze adblue nodig om aan interim tier 4 te voldoen. voor final tier 4 kunnen ze dus twee kanten op, of nóg meer adblue injecteren, of een gekoelde EGR. dit laatste is voor nagenoeg alle fabrikanten van toepassing. toekomst dus
Klopt.
@JD5620
Klopt, doen er nu nog wel een paar trouwens. De FPT 6,7 liter is daar goed in bijvoorbeeld. Stomen is op zich niet zo'n goed teken. Slechte verbranding. Maar dat had idd wel wat.
@valmet6400power
Mooi spul hè, dat wat die Finnen in elkaar draaien
De Ammoniak dient als katalysator, het gaat een reactie aan met NOx. Als ammoniak in de lucht ook de reactie aangaat met NOx dan maakt het de ad bleu overbodig en kunnen de eisen wat betreft NOx overboord.
Of begrijp ik het nou verkeerd?
Doet je computer volgens mij.
Ben nog steeds heilig overtuigd dat EGR niet de toekomst heeft.
Het is hooguit een tussenoplossing, net als Ad Blue overigens.
Alleen zolang de grote olieproducenten nog steeds zo machtig zijn zal de marktintroductie van nieuwe technieken, die wellicht op de hele lange termijn fossiele brandstoffen overbodig kunnen maken, nog heeeeeeeeeeel lang uitgesteld worden.
Men staart zich vooral blind op emissie eisen, maar ik blijf erbij dat nog steeds de hoeveelheid energie(brandstof) die nodig is om een bepaalde hoeveelheid arbeid te verrichten bepaald hoe goed een motor voor ons milieu is.
M.a.w. we willen schoner, maar we verbruiken meer voor dezelfde hoeveelheid arbeid. Op de reductie van fijnstof en NOx na is er dus geen enkele winst voor ons zo gekoesterde milieu.
Daarom zal ook niemand mij ooit kunnen overtuigen van het voordeel van EGR, en dan laat ik de negatieve effecten voor de motor zelf nog buiten beschouwing.
Daar zal men pas achter komen zodra de aardolie voorraden echt op beginnen te raken.
O oke, eigelijk dus om je te dwingen adblue te gebruiken dan dus.
Dat denk ik maar hoor
Dat weet ik wel zeker als trots Valmet rijder
maandje of 3 terug ook al een Valmet voor mn neus gehad. Mooi geluidje
Welk type? Zal wel 8000 serie geweest zijn dan
Nee een 33AWI
Maar die zijn er nou eenmaal wel, en dan zie ik liever EGR als adblue, als ik ook zonder extra kosten van dat spul kan dan heb ik dat liever natuurlijk.
Ik kan me nog herinneren dat de tier 2 norm eraan kwam, John Deere had als een van de eersten een motor met commonrail. Veel mensen moesten er niets van weten, nu kunnen we gewoon niet zonder. En als ik eerlijk ben had ik ook zonder emissienormen wel een motor met commonrail willen hebben. Die motoren kun je ook zo afregelen dat ze sterk zijn door het hele gebied, en ook nog eens zuinig
Het enige nadeel van Ad Blue is dat je inderdaad 2 soorten bij je moet hebben en dat het niet vorstbestendig is.
De extra kosten waar jij op doelt heffen elkaar gewoon op in het dagelijks gebruik. Dat is dus geen argument in mijn optiek.
Hangt er vanaf, waar je t haalt en hoeveel je verbruikt. AdBlue is voor een beetje loonwerker namelijk al gauw goedkoper, dan het te veel aan diesel!
Is dat een maak- of breekcontact?
1 minuut op googel.
inlaatlucht temp, koelwatertemp, toerental, tijd, inhoud van de tank ed worden ook allemaal gemeten.
een som van deze waardes doen de ECU laten besluiten of er ad-bleu nodig is of niet en of het vermogen gereduceert moet worden.
essink en terlauw hebben ook een ad-bleu deactiverings systeem te koop
Ik zie het probleem daarvan niet?
Waar gaat het mis? Motoren moeten nog wel zuiniger kunnen, techniek zal er ook zeker zijn, maar volgensmij word het rustig tegen gehouden door de oliemaatschappijen. Die mogen ze wel eens goed aanpakken zodat er weer wat gebeurd op motorisch gebied
Ja wat is je statement dan? De vrachtwagenbranche zal ook zoeken naar zuinigere alternatieven lijkt mij! En je haalt nu de toepassingen van een auto en een vrachtauto door elkaar, auto moet zuinig rijden ivm de consument, vrachtwagen is er voor gemaakt zoveel mogelijk mee te kunnen nemen per keer..
Nee? Ook niet in je portomonee?
Voor deel van AD BLEU is dat het brandstof verbruik weer aanzienlijk naar beneden gaat. Daar tegen over staat dat je natuurlijk de AD BLEU kosten der bij krijg. Er word ook vaak gezegt dat bij 2 tanken diesel olie er 1 tank AD BLEU door heen gaat. Dit klopt alleen wanneer er contineu vol vermogen word gevraagd. Bij lichte werkzaamheden dat dit terug lopen tot 1 op 5. Echt nadelen heeft AD BLEU dus niet.
T enigste nadeel van de emissie eisen van tegenwoordig is dat: Vroeger zag je de rook. Dit was zwart en vol met roet. Dan wist je gewoon dat je even aan de kant moest. Tegenwoordig zijn deze deeltjes zo klein dat je ze niet makkelijk opmerk en dus wel makkelijk inademt en deze dus makkelijker in de longen komen.
Het nadeel van adblue is dat het extra is, adblue aankopen, zorgen voor opslagruimte, zorgen voor voldoende voorraad, eens in de drie dagen(als je mazzel hebt) bijvullen.
Een ander nadeel van adblue is dat het alles aantast en vernielt op kunststof en roestvast staal na. In de vorm waarin wij het kopen is het niet goed voor het milieu, en zeker niet voor onze eigen gezondheid. Jij wil je eigen stront niet eten dus laat je maar van die blauwe rommel in je achterste injecteren? als je ergens dood aan kan gaan dan is dat het wel
Ik zie alleen maar nadelen van adblue eigenlijk. Als dit de enige oplossing was dan was het niet anders, maar andere oplossingen zijn er wel, die oplossingen zijn veel gebruiksvriendelijker. Het gebruik van adblue is nog steeds niet noodzakelijk!
koeien kun je wel in kleine mate puur ureum voeren.
Ureum wordt ook veelvuldig als meststof gebruikt.
Urine bestaat voor een groot gedeelte uit ureum, ureum zit ook in melk. Komt vrij bij afbraak van eiwitten.
Zo onnatuurlijk is het allemaal niet.
Een Vervaet doet dit ook als de AB tank leeg is, De software is aan te passen door hun, maar mag alleen niet hardop getypt worden.
Hoe onafhankelijk zijn die tests?
Zijn die door Deere zelf gedaan dan hecht ik er geen waarde aan, want dan is het de slager die zijn eigen vlees keurt.
Dat soort testen worden altijd alleen maar onder specifieke omstandigheden gedaan die alleen maar gunstig uit kunnen pakken voor de fabrikant. Daar maakt zo'n beetje elke fabrikant zich schuldig aan, maar het geeft niet echt een betrouwbaar gegeven weer. Het is in veel gevallen zelfs misleidend te noemen.
De meeste gebruikerservaringen geven namelijk een ander beeld dan dat wat jij nu schetst.
Dat is voor EGR niet anders...
Daarom zijn de Nebraska tests in het leven geroepen.
Want ik hoor verhalen dat ze het vanaf de fabriek al uitschakelen dat adblue, maar daar staan hoge boetes op!!!
en ze worden al streng gecontroleerd of ze niet saboteren.
want dat zijn nog nood sprongen, omdat ze bijna niks meer verkopen.
Maar dat mag je niet zeggen want bij sommigen zit het geloof dicht tegen extremisme aan.
Kunnen niets hebben of verdragen...
En de waarheid is wel eens hard.....
Mijn welgemeende excuses.
Dus gooien we er weer meer diesel in om dat vermogen terug te krijgen, en dan kunnen we de uitlaatgassen daarvan ook nog eens een keer weer door die motor jagen.
Hoe krom wil je het hebben??!!
Ze komen altijd met de hele familie op visite.
Ik heb ook verschillende jaren gewerkt met een diep spitter, gemiddeld 100cm tot 120cm diep, deden we ook met een tractor van 150 pk, kon hij best aan...
Komt een zo goed als standaard Ford 8830 aan en trekt een Fendt 936 helemaal verloren.
Man wat was dat lachen!
Het dubbele vermogen op papier!!
Buj wier op oorlogspad Jehan?
We draaide met een Deutz 150 pk, Mercedes 150 pk en een Steyr 150 pk....
was een vergelijking...
Smakelijk eten alvast voor straks!
was een vergelijking...
Toch niet bij Hay Aerts?
Inderdaad, bij Hay Aerts, en ik zat hoofd zakelijk op de Steyr..
Of had ik dat nou beter niet kunnen zeggen ivm mogelijke represailles van fanatieke JD aanhangers? :?
De combinatie noord Limburg, spitten, en Steyr.
Had je beter niet kunnen zeggen ivm de GTSi, die binnen t half uur bij jou op de stoep staat, denk ik?
Was ook een mooie tijd, veel plaatsen in Nederland gespit en de nodige sportvelden belucht....
Omdat je zei nieuwe bedrijf dacht ik gelijk aan het nieuwe industrieterrein Klavermaten, waar Bruins & Kwast ook zit.
We moeten ons schamen, een serieus topic met 3 pagina's onzin volgespamt in een goed uur tijd!
laat die 7230R dan ook nog eens 3% meer diesel verzuipen. Dan een andere vergelijkbare trekker, die zes% AdBlue in spuit. Dan is Bambi mooi te duur in verbruik
Nou schamen nou net, is toch weer iets anders....
En je houdt elkaar mooi op de hoogte....
Inderdaad, die stond op het spatbord...
Met de uitspraak die je daarnet deed over betrouwbare testen zou ik me toch diep schamen als ik een profielfoto heb met daarop een voorloper van wat op dit moment de grootste oplichters zijn. De test van de deutsche landwirschafts kamer als eens van dichtbij bekeken? Daar klopt helemaal niets van. Heeft wel wat weg van maffia!
(Niet om een andere kleur af te kraken, maar om geheel in stijl even dezelfde toon aan te houden als tegen een niet nader te noemen mede tf'er)
Kijk, de wereld is weer klein, dan kennen wij mekaar..
Het zou verdraaid goed kunnen, heb zoveel mensen gezien tijdens het spitten....
En ik heb zoveel plaatsen gehad...
Daar ligt mij nog wel iets van bij, is ook alweer zo lang geleden....
En inderdaad, wij deden veel asperges land spitten
Dus of nou Pietje, Jantje, of Klaasje op 1 staat zal mij een zalige zorg wezen.
Mij hebben ze er niet mee.
Het gaat mij om de objectieviteit in dat soort onderzoeken want die vind ik toch vaak wel erg ver te zoeken.
In veel gevallen kun je gewoon tussen de regels door lezen dat er steekpenningen zijn aangenomen, of dat een deelnemend merk op zijn minst een deel van het onderzoek gefinancierd heeft.
Wat dat betreft zijn trekkerfabrikanten vaak net zo onbetrouwbaar als alle andere industrieën of politieke organisaties.
Haal je de Patrol uit de loods???
Daar trekken we een halve liter op los!!!!
worldoftanks.com/
Over die deutsche landwirsschafts kamer test weet ik er nog wel een paar
liter iets teveel.
Feit is gewoon dat de dagelijkse praktijk jouw testfeiten tegenspreekt, en dus in jouw minder onpartijdige optiek er maar één fabrikant is die met kop en schouders boven de rest uit springt.
Ik heb lak aan elke papieren test en kijk liever naar wat ik in de praktijk zie en beleef.
Ik heb dan wel niks met JD, maar werk dagelijks met een shovel die ook vol met EGR techniek zit(Nee niet van Deere), en geloof me, die is alleen zuinig als je met het motortoerental onder de 1300 blijft. Daar schermt de importeur van die machine ook mee, maar als er werkelijk gepresteerd moet worden zuipt het ding gewoon meer dan de meeste andere merken shovels en red je het amper een lange dag met een tank van 250 liter in een 19 tons machine.
(Nee ik ga geen merk noemen want ik wil niemand in diskrediet brengen.)
Die kwamen tijdens uitbrengen van de offerte namelijk ook met allerlei testrapporten aandragen hoe geweldig zuinig de machine wel niet was.
Nou, NIET dus!
Daarom geef ik niks om testrapporten want je kunt er elke gewillige draai aan geven die je wilt.
Maar dat rapport betaald niet de brandstof rekening!
Einde discussie wat mij betreft.
Al kom je met nog 100 rapporten aan, mij overtuig je toch niet van je gelijk.
Ik zal blijven zeggen dat EGR bagger is.
De effecten op de motor en dus levensduur daar kan ik nog niks zinnigs over zeggen want de machine heeft er net 2000 uur opzitten, dus we zullen zien wat dat in de toekomst brengt.
Dat is toch ook helemaal niet het geval, er wordt slechts een klein gedeeldte van de uitgeademde lucht weer ingeademd!
En dat is iets wat wij en vele diersoorten allemaal doen en dat gaat al eeuwenlang goed
"Great taste, no rules"...
(In de EU maar) Een deel, nog niet alles. Maar volgensmij zijn de kleinere inderdaad nu al aan de beurt. Het is mij een keer uitgelegd door @StijntheDeereDriver maar weet niet meer precies hoe het zit.
En er zullen nu vast en zeker nog niet zoveel voorraad modellen met Ad-Knue zijn bij de dealers. Dus het kan nog!
En dat is in Amerika nog veel erger, daar gaat het niet om de trekker, maar het is gewoon heilig bijna vinden ze
Want ze zwammen 4 pagina's vol met onzin maar willen zelf toch altijd gelijk hebben.
Gelukkig hebben we hier ook nog een paar van die liefhebbers die hun voorkeur voor het merk wel op een prettige en vooral gezondere manier ten toon spreiden zoals daar zijn een @deeremeneer, @TomVB, of bv @JD3010.
Zwammen of niet, gelijk of niet...
Ze spreken wel de waarheid en iedereen heeft zijn voorkeur voor zijn merk....
De PRAKTIJK bewijst het van niet.!!!!!!!!!!!!!
Pas daarmee op! Voor je het weet gaat je EGR klep stuk!
Doe mij de waarden mbt brandstofverbruik per uur maar eens van een 5100R en/of 6115R van JD...
Een 6115R zit op zwaar aftakas werk, voor B.V. de houtversnipperaar en dan stammen van tussen de 15 en 25 CM in de hele dag door tussen de 8 en 9 liter per uur.
540E?
Ik ben gewoon van mening dat EGR niet het ei van Columbus is, en of dat dan nu door JD, of welk ander merk dan ook wordt toegepast maakt me geen ene moer uit!
Zoals ik dus al meerdere keren gezegd heb in dit topic, ik heb niks met en niks tegen John Deere, maar blijkbaar is lezen voor een aantal hier een wat moeilijke opgave.
Ik heb hooguit iets tegen wat al te fanatieke aanhangers die bij het extremistische af reageren op berichten die ze dan ook nog eens half gelezen hebben.
Daar heb ik inderdaad wat op tegen ja!
Prettige avond nog.
Ahum...
en dan 1100 rpm op de motor? of een 1000 rpm aansluiting aan de versnipperaar.
Maar hoeft er ook niet voor te werken natuurlijk
Even on topic! Zou dit niet gaan omzeilen! Garantie raak je kwijt plus dat men alles zo regelt dat het goed loopt op ad blue! Ook bij vrachtwagens zijn ze hier rap op terug gekomen (ad blue omlusse of water in de tank)
Waarom hebben alle John deere dealer dan een werkplaats? Die gebruiken ze echt niet alleen om de trekkers te poetsen.
Alle merken hebben zo z'n plussen en minnen en ze gaan allemaal kapot, en maar goed ook anders had ik mooi geen werk gehad.
Zou hier dan wezenlijk veel verschil in zitten tussen de verschillende merken....
zo ja, kunnen we dit ergens zien, is maar een vraag....
Wat mij wel op valt is dat ze hier zitte op te scheppen met de zuinigheid van een john deere in de praktijk... hier in de buurt is een loonwerker in hart en nieren john deere fan, heeft een new holland T7.270 getest en die was maar liefst 7 l zuiniger dan een 6210R DD ... zolang john deere geen adblue toe past worden ze er niet zuiniger op! en EGR .. stont niet voor niets weer een CAT 972K in de werkplaats...
JD krijgt nu de zwarte piet van jullie allemaal vanwege de EGR-klep, maar de andere merken die ze gebruiken hoor ik niet. Ook die hebben er zat problemen mee. Dat hoor je niet, omdat ze er nog maar net mee beginnen. Volgens een aantal van jullie rijd ik met oud spul, nou en? Mijn trekkers doen hun werk prima, ik heb al die zooi niet nodig en dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven.
Ik vermoed, door de eerste reactie
Ten eerste is dat spul stukken goedkoper als brandstof.
En ten tweede ook een schoner milieu begint uiteraard bij jezelf vind ik.
Da's niet helemaal waar hoor.
je haalt denk ik egr en ad blue door elkaar