Ad- blue omzeilen

Hallo,

De titel zegt misschien al genoeg, valt Ad- blue te omzeilen? deze vraag ging bij ons in het rond naar de trekker test van vakblad de Boerderij van 17 december 2013.

De desbetreffende trekker de Valtra N 113, wordt Ad- blue technologie toegepast.
Wat zijn eventueel de consequenties, en gevolgen voor de motor?
En wat zijn de ervaringen met het omzeilen van Ad- blue?
Of kan dit helemaal niet?

Alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

RobinBos
Adblue omzeilen? John Deere kopen 😉
ul
@RobinBos

Ja niet dus he,

- Hefvermogen
- Draaicirkel

Vallen allemaal vies tegen!
Stef_S
@ul Wat ga je in de hefarmen hangen dan.. Een spaceshuttle?
NHSanderJD
@RobinBos John Deere gaat ook aan de Ad Blue.
ford5000
@RobinBos Alsjeblieft niet alweer zo'n halve reclame campagne zoals vorige week in dat andere topic.
Jij mag dan idolaat van EGR zijn maar respecteer ook dat er mensen zijn, waaronder ik zelf, die EGR niet als het ei van Columbus zien.
Ad Blue heeft vooralsnog meer toekomst dan EGR. Daar zijn ze zelfs bij Deere inmiddels van overtuigd.
Stef_S
@ford5000 Daar zeg je wat EGR.. Die ligt er bij ons al vanaf het eerste moment dat we JD rijden uit..
JohnDeere5720
@ford5000 Afgezien van dat het idee best wel slim is... (EGR)

Maar inderdaad de regels worden steeds strenger dus waarschijnlijk komt overal AD-Blue op.... Jammer. En is ook iets makkelijker den ik dan een EGR(met oog op smerig/bevriezen raken enzo..)
Valtra-Fordpower
Voordeel van EGR dat die wel veel makkelijker is uit te schakelen dan AB volgens mij.
ford5000
@Stef_S Ik beschouw EGR nog steeds als het ultieme voorbeeld van het paard achter de wagen spannen.
De enige milieuwinst die een EGR systeem weet te halen is minder uitstoot van fijnstof.
Uitlaatgassen opnieuw door de motor jagen en dus nog meer brandstof er doorheen jagen om alsnog voldoende vermogen en schonere uitlaatgassen uit die motor te krijgen?
Een van de meest bezopen uitvindingen van de afgelopen 15-20 jaar.
ford5000
@JohnDeere5720 Slim idee?
Moge duidelijk zijn dat ik daar anders over denk.
SJB533
hobbyboer
Quote @Stef_S:
@ul Wat ga je in de hefarmen hangen dan.. Een spaceshuttle?
+1 😄
J0hnDeere7930fan
@ul

Je kan Ad Blue omzeilen door het software matig te laten uitschakelen, maar dat is illegaal

@ford5000

JD wist heus wel al op voorhand dat ze Ad Blue moesten toepassen om aan de final Tier 4 eisen te kunnen voldoen maar hebben dat zo lang mogelijk uitgesteld, kijk naar Fendt, die hebben eerst voor Ad Blue gekozen, zitten bij hun nieuwste modellen ook met zowel Ad Blue als EGR
ValtraT202
@Valtra-Fordpower Bij de vrachtwagen worden slangetjes afgeknepen of stop er in je krijgt soms wat storing meer niet
JohnDeere5720
Quote @ford5000:
voldoende vermogen en schonere uitlaatgassen uit die motor te krijgen?

Dat klopt wel weer ja, EXTRA diesel verbruiken voor SCHONERE uitlaatgassen... Hier klopt iets helemaal NIET.

Meer diesel verbruiken voor een schonere/betere milieu.

Maar ik blijf erbij het idee is wel slim bedacht, alleen jammer dat het niet helemaal goed werkt dan...
renault351
Je EGR uitschakelen is ook niet altijd ideaal, zijn al genoeg blokken op kapot gelopen
international533
@ul vorig jaar bij de stage bij Vervaet, verschillende ingeruilde trikes met adbleu binnen gehad. Veel van de trikes zat er echter geen adbleu meer in, maar gewoon gedestilleerd water. Bij de daf motoren zag de computer geen verschil in adbleu, of in schoon (gedestilleerd) water. Weet niet hoe het bij valtra zit, maar wellicht te proberen.

En anders zul je de software moeten veranderen van de motor en het hele adbleu systeem afdoppen.

505 ingeruild?
JD3010
@ford5000 wAt ik begrepen heb, hebben alle motoren straks beide.
ValtraT202
@J0hnDeere7930fan alles watniet mag is illigaal maar doen et toch
Quote @renault351:
Je EGR uitschakelen is ook niet altijd ideaal, zijn al genoeg blokken op kapot gelopen

haha hoe kan dat dan??? dan zal sus & klus er wel aan geknoeid hebben..

Zowel op adblue als EGR afkoppellen staan straffen, zoek maar op. 😉
reinder-mf
Kubota, gebruikt ook geen AdBlue. Heb deze zomer ook een Kubota op demo gehad, en deze is beresterk. Wat er in dat artikel staat klopt voor geen kant. De Kubota kan lekker kort om, en qua prestaties goed.
JD3010
Quote @StijnTheDeereDriver:
Zowel op adblue als EGR afkoppellen staan straffen, zoek maar op.

Wat ben ik toch blij dat ik nog steeds zonder die zooi kan rijden. Leve de vooruitgang 😄
renault351
@StijnTheDeereDriver

Sus&klus kunnen daar niet bij, dus dat is wel bij gerenomeerde dealers gebeurd 😉
Is eigenlijk simpele verklaring.
Uitlaatgassen bevatten minder zuurstof, dus is er een mindere heftige ontbranding. Door dat uit te schakelen, komt er meer verse lucht de motor in waardoor de ontbranding heftiger is, en waardoor er dus meer hitte ontstaat. En vaak worden dan de middelste cilinders zo heet dat het hele zooitje aan elkaar smelt
valmet6400power
@ford5000

Wij hebben in Hannover 2 (hoge) werknemers van Deere gesproken, die zeiden dat Europa veel te ver is doorgeslagen met de verschillende Tiers wat betreft uitstoot, we zijn "te" schoon zeiden ze, de lucht die uit de pijp komt is schoner dan die erin gaat..
valmet6400power
@R. Hogenhout

Komt dat niet door de Bi-speed 4wd? Vond de rest van de cabine maar plasticachtig aan voelen..
Sanderzz
@ford5000

je hebt helemaal gelijk over die EGR kleppen. een doodzonde in de ogen van iedere technieker. "ellende" terug in je motor brengen en bulten gasolie erin jagen.

maar adblue is slechts een tussenstap. over 5 tot 10 jaar is dat al helemaal weer verdwenen. bij vrachtwagens zijn ze al weer aan t expirimenteren met motoren zonder dat spul.
reinder-mf
@valmet6400power Ja klopt, werkt ideaal. Alles is wat lichter, maar verder wel goed. Je betaalt dan ook niet de hoofdprijs voor deze trekker 😉
ford5000
Quote @J0hnDeere7930fan:
bij hun nieuwste modellen ook met zowel Ad Blue als EGR

En ook dat is niet de toekomst.
Ik geef brandstofcellen in combinatie met elektrische aandrijfcomponenten de grootste kansen. probleem is dat er alleen nog geen slimme opslag technieken(lees: accu's) voorhanden zijn om er ook voldoende actieradius mee te kunnen halen.
JohnDeere5720
Quote @valmet6400power:
de lucht die uit de pijp komt is schoner dan die erin gaat..

Compenseert weer alle (oude) trekkers 😉
Dirkisboertjee
Denk dat er eerst nog een combinatie komt van. Eerst door de EGR heen zodat het deels gereduceerd is, waarna het later in de uitlaat nog met AD-Blue wordt bewerkt.
SJB533
Quote @StijnTheDeereDriver:
Zowel op adblue als EGR afkoppellen staan straffen

Ja, dat zal idd onder "economisch delict" vallen. Maar eigenlijk is dat iets wat niet bestraft zou moeten worden...
chevy v8
Ik denk dat de uitstoot word gemeten ,ad bleu zorgt voor een schonere uitstoot waardoor de motor goed loopt.
indien de ad bleu word uitgeschakeld word uitstoot hoger en krijgt de motor minder diesel om de uitstoot minder te maken
dat is wat ik denk ,ff googlen
JohnDeere5720
Quote @ford5000:
Ik geef brandstofcellen in combinatie met elektrische aandrijfcomponenten de grootste kansen.

Ik denk dat we maar eens moeten beginnen met atoom trekkers 😃
Lekker veel energie en powerr.. en natuurlijk ook heel schoon en goed voor het milieu 😉
ford5000
Quote @valmet6400power:
, de lucht die uit de pijp komt is schoner dan die erin gaat

Klopt, maar dat is ook veroorzaakt door ons eigen handelen in het verleden.
Quote @renault351:
middelste cilinders

DAT is een heel nieuw verhaal voor mij.. nooit gehoord noch gezien. Het zal wel eerder cil 6 zijn die het op zen donder krijgt.

Voor de rest klopt je verhaal, MAAR nu de EGR afgekoppeld is loopt het water minder warm, dus moet hij de motor normaal gezien toch op temp kunnen houden?? ofwel hebben ze wat mis gedaan..
ford5000
Quote @JohnDeere5720:
Ik denk dat we maar eens moeten beginnen met atoom trekkers
Lekker veel energie en powerr.. en natuurlijk ook heel schoon en goed voor het milieu

Tot we op het punt komen waar we het nucleaire restafval moeten laten.........
JohnDeere5720
Quote @ford5000:
waar we het nucleaire restafval moeten laten...

Dat is het enige probleem waar ik zo gauw niet uit kom...
Misschien moeten we iets uitvinden dat je ook echt E=mc² kan doen... hou je ook geen nucleair afval over 😃
renault351
@StijnTheDeereDriver
De precieze verhalen ken ik niet, misschien een tijd niet op de temperatuur meter gekeken?
De bedrijfstemperatuur van een motor en het smeltpunt van aluminium zuigers ligt volgens mij niet heel erg ver uit elkaar
mfrijder
Bedrijfstemperatuur van een motor ligt zo tussen de 78 en 105 graden celcius, smeltpunt van hakkie takkie alluminium is 660 graden celcius...
SJB533
Quote @valmet6400power:
Wij hebben in Hannover 2 (hoge) werknemers van Deere gesproken, die zeiden dat Europa veel te ver is doorgeslagen met de verschillende Tiers wat betreft uitstoot

Tier is Amerikaans, toch?

Maar ze hebben gelijk. Als politici geld zien onder t mom "milieu" is t mis...
ford5000
Quote @JohnDeere5720:
Misschien moeten we iets uitvinden dat je ook echt E=mc� kan doen... hou je ook geen nucleair afval over

Als je dat als eerste weet op te lossen hoef je geen dag in je leven meer te werken.
JohnDeere5720
@ford5000 Ik hoop het! 😃 maar dat zal wel niet 😉
valmet6400power
@R. Hogenhout

Je betaald een stuk minder maar wat krijg je ervoor.. Dan betaal ik liever wat meer waarvan je ook meer comfort krijgt om maar wat te noemen 😄
Seend
@ValtraT202Je zegt dat je bij een vrachtwagen slangen af kan knijpen etc. en dat er dan 'een storing optreedt en meer niet'. Mijn praktijk(!!!)ervaring is vooral dat wanneer de sensoren in het uitlaatsysteem meten dat je emissiewaarden niet binnen de normen vallen je een waarschuwing krijgt en als de waarden verkeerd blijven je 'gestraft' wordt met pakweg 30% vermogensreductie. Nou was dit overigens geen moedwillige sabotage maar trad dit op naar aanleiding van een technische storing.
jordi 1455
Ad-bleu is ammoniak en laat net de Nederlandse overheid moeilijk doen over de ammoniak uitstoot van de veehouderij, zolang de ammoniak wetgeving niet is afgeschaft is dit hypocrisie ten top.
Zeemees
@Seend

Klopt, zo is het normaal gesproken bij vrachtwagens.

Als je Adblue gewoon professioneel uit laat zetten bij een trekker heb je nergens problemen mee volgens mij. Keuring heb je niet, en er wordt ook niet op gecontroleerd. Anders gewoon een bodempje in doen voor het geval dat. Diepere controle verwacht ik sowieso niet.

Vrachtwagens worden in Nederland volgens mij ook niet gecontroleerd, in Duitsland wel weet ik.
SJB533
Quote @jordi 1455:
Ad-bleu is ammoniak

sinds wanneer?
reinder-mf
@valmet6400power Ik liever ook, maar als je zonder AdBlue wil, is dit een oplossing.
ford5000
Quote @jordi 1455:
Ad-bleu is ammoniak

Nee hoor, het is Ureum in een 32,5% oplossing met demiwater.
renault351
@mfrijder
In de cilinderruimte is ligt dat wel wat hoger hoor, en zeker tijdens de arbeidsslag komt er een enorme temperatuursstijging
SJB533
@jordi 1455
AdBlue is een oplossing van ureum, iets anders dan ammoniak. Ammoniak in water heet geen AdBlue en is bij de AH of Jumbo te koop...


@ford5000
Blij dat er ook mensen zijn, die de kennis hebben, en niet allerlei fouten op wikipedia voor waar aan nemen...
jordi 1455
@SJB533
Het moest om worden gezet in ammoniak members.upc.nl/h.hoften9/hoofdstukken/…
ValtraT202
@Seend Valt wel mee is wel strafbaar maar wel zuinig maar wat meer uitstoot
Stef_S
@jordi 1455 Vertrouw Wikipedia nooit. Als ik op school als bron Wikipedia vermeldt, wordt m'n rapport direct in de prullenbak gegooid en kun je overnieuw beginnen. Iedereen kan namelijk iets op Wikipedia zetten. Wil niet zeggen dat Wikipedia niks is, algemene dingen zijn wel eens interessant om er op te zoeken. Om je voor een bepaalt onderwerp in te lezen. Verder is het niet 'echt' betrouwbaar, iig ter onderbouwing van.
jordi 1455
@Stef_S
Da's waar, zelfs Wikipedia betwijfeld de neutraliteit van sommige stukken.
boegie
@jordi 1455 als je iets verder leest staat er ook dat NH3 samen met NOx worden omgezet in stikstof en water
hobbyboer
Betekent het nu ook dat je minder (N) kunstmest mag aanvoeren als je adblue koopt?
boegie
@hobbyboer daar zullen ze vast wel een keer achter komen, voeren ze het meteen in.....
timhofstede
Als ik dit plaatje bekijk, heeft het toch weinig gevolgen voor de motor? De adblue komt pas in het spel bij de uitlaatgassen toch? members.upc.nl/h.hoften9/_img/…
Stef_S
@hobbyboer Danku 😃 ghehe
JD5620
Vroeger gromde de trekkers nog als ze het zwaar kregen en kwam er een mooi rook pluimpje uit de uitlaat 😄
valmet6400power
@R. Hogenhout

Klopt! Of een 'oudere' nieuwe trekker kopen, ik noem een Valtra N serie
RobinBos
@ford5000 als ik me niet vergis waren er toen niet veel mensen die iets zinnigs te zeggen hadden.
Daarnaast zal je weinig tot geen kennis hebben van wat john deere overtuigd.
John Deere heeft het afgelopen jaar volledig zonder adblue trekker kunnen leveren, en zal dat in 2014 ook doen. Daarna zal de final tier4 norm van kracht worden (is al eerder van kracht maar de motoren voorraad is voldoende voor nog een jaar productie). Na inmiddels diverse jaren ervaring met EGR zal hier adblue aan toegevoegd worden om aan final tier 4 te voldoen. alle andere fabrikanten hebben in zekere zin wel ervaring met EGR, maar het huidige systeem is niet gekoeld en ongecontroleerd. Doordat ze dit niet koelen bij hun huidige serie hadden ze adblue nodig om aan interim tier 4 te voldoen. voor final tier 4 kunnen ze dus twee kanten op, of nóg meer adblue injecteren, of een gekoelde EGR. dit laatste is voor nagenoeg alle fabrikanten van toepassing. toekomst dus 😉
SJB533
@timhofstede
Klopt.

@JD5620
Klopt, doen er nu nog wel een paar trouwens. De FPT 6,7 liter is daar goed in bijvoorbeeld. Stomen is op zich niet zo'n goed teken. Slechte verbranding. Maar dat had idd wel wat.

@valmet6400power
Mooi spul hè, dat wat die Finnen in elkaar draaien 😃
jordi 1455
@boegie
De Ammoniak dient als katalysator, het gaat een reactie aan met NOx. Als ammoniak in de lucht ook de reactie aangaat met NOx dan maakt het de ad bleu overbodig en kunnen de eisen wat betreft NOx overboord.
timhofstede
@SJB533 Hoe kan het dan dat als je de adblue afsluit dat dit tot vermogensverlies kan leiden?
Of begrijp ik het nou verkeerd?
SJB533
@timhofstede
Doet je computer volgens mij.
ford5000
Quote @RobinBos:
toekomst dus

Ben nog steeds heilig overtuigd dat EGR niet de toekomst heeft.
Het is hooguit een tussenoplossing, net als Ad Blue overigens.
Alleen zolang de grote olieproducenten nog steeds zo machtig zijn zal de marktintroductie van nieuwe technieken, die wellicht op de hele lange termijn fossiele brandstoffen overbodig kunnen maken, nog heeeeeeeeeeel lang uitgesteld worden.
Men staart zich vooral blind op emissie eisen, maar ik blijf erbij dat nog steeds de hoeveelheid energie(brandstof) die nodig is om een bepaalde hoeveelheid arbeid te verrichten bepaald hoe goed een motor voor ons milieu is.
M.a.w. we willen schoner, maar we verbruiken meer voor dezelfde hoeveelheid arbeid. Op de reductie van fijnstof en NOx na is er dus geen enkele winst voor ons zo gekoesterde milieu.
Daarom zal ook niemand mij ooit kunnen overtuigen van het voordeel van EGR, en dan laat ik de negatieve effecten voor de motor zelf nog buiten beschouwing.
Daar zal men pas achter komen zodra de aardolie voorraden echt op beginnen te raken.
timhofstede
Quote @SJB533:
Doet je computer volgens mij.

O oke, eigelijk dus om je te dwingen adblue te gebruiken dan dus.
SJB533
@timhofstede
Dat denk ik maar hoor 😉
valmet6400power
@SJB533

Dat weet ik wel zeker als trots Valmet rijder 😃
SJB533
@valmet6400power
maandje of 3 terug ook al een Valmet voor mn neus gehad. Mooi geluidje 😄
timhofstede
@SJB533 oke 😄
valmet6400power
@SJB533

Welk type? Zal wel 8000 serie geweest zijn dan
SJB533
@valmet6400power
Nee een 33AWI 😛
RobinBos
@ford5000 oke, als er geen emissie eisen waren had ik ook geen EGR op m'n trekker willen hebben.
Maar die zijn er nou eenmaal wel, en dan zie ik liever EGR als adblue, als ik ook zonder extra kosten van dat spul kan dan heb ik dat liever natuurlijk.

Ik kan me nog herinneren dat de tier 2 norm eraan kwam, John Deere had als een van de eersten een motor met commonrail. Veel mensen moesten er niets van weten, nu kunnen we gewoon niet zonder. En als ik eerlijk ben had ik ook zonder emissienormen wel een motor met commonrail willen hebben. Die motoren kun je ook zo afregelen dat ze sterk zijn door het hele gebied, en ook nog eens zuinig 😄 toch heeft het ons iets goeds gebracht
ford5000
@RobinBos De extra kosten die je voor Ad Blue maakt maak jij weer op aan de extra diesel die je verstookt, dus daar zit het hem niet in.
Het enige nadeel van Ad Blue is dat je inderdaad 2 soorten bij je moet hebben en dat het niet vorstbestendig is.
De extra kosten waar jij op doelt heffen elkaar gewoon op in het dagelijks gebruik. Dat is dus geen argument in mijn optiek.
valmet 2105
Ik ken iemand met een valtra N143 dus ook met ad-blue, had de ad-blue afgesloten en had geen vermogen meer dus weer terug aangesloten. hij heeft op verschillende manieren het proberen af te sluiten maar het ging niet zonder vermogen te verliezen
SJB533
Quote @ford5000:
De extra kosten waar jij op doelt heffen elkaar gewoon op in het dagelijks gebruik. Dat is dus geen argument in mijn optiek.

Hangt er vanaf, waar je t haalt en hoeveel je verbruikt. AdBlue is voor een beetje loonwerker namelijk al gauw goedkoper, dan het te veel aan diesel!
1056xlacase
De sensor eruit draaien zodat hij geen uitlaattemperatuur meer meet kan natuurlijk ook, dan zal hij geen ad blue inspuiten en hij zal niet in storing vallen dus geen vermogen reduceren. hit is een van de goede oplossingen maar natuurlijk ook niet legaal
Valtra-Fordpower
Je kan ook een Tuning bedrijf opzoeken de de software van het motormanagement herschrijft, zonder die AB. 😉
1056xlacase
@Valtra-Fordpower wat ik hoor is dat niet altijd mogelijk of makkelijk te doen.
SJB533
Quote @1056xlacase:
De sensor eruit draaien

Is dat een maak- of breekcontact? 😉
1056xlacase
Nee de sensor meet een uitlaattemperatuur van uit mijn hoofd ongeveer 280 graden wanneer hij niet opwarmt zal hij niet gaan inspuiten als de stekker er gewoon afgetrokken wordt valt hij gewoon in storing normaal gesproken dus als je hem gewoon ergens buiten de uitlaat hangt moet het opgelost zijn.
Valtra-Fordpower
@SJB533 Dergelijke sensors zijn meestal analoog.
1056xlacase
@SJB533 zal wel iets van een ntc of dergelijke zijn
mfrijder
@1056xlacase
inlaatlucht temp, koelwatertemp, toerental, tijd, inhoud van de tank ed worden ook allemaal gemeten.
een som van deze waardes doen de ECU laten besluiten of er ad-bleu nodig is of niet en of het vermogen gereduceert moet worden.

essink en terlauw hebben ook een ad-bleu deactiverings systeem te koop
mike_v
Quote @valmet6400power:
... lucht die uit de pijp komt is schoner dan die erin gaat..

Ik zie het probleem daarvan niet? 😛
EA_MF
Wat mij laatst opviel is dat vrachtwagens gemiddeld 1 op 3 rijden, vaak rond de 400 pk onder de kap hebben en een 30/40 ton mee sleuren als ze vol zijn. Kijk je naar personenauto's, neem een 2000 kg zware auto, ongeveer 100 pk, verbruik 1 op 20, gewicht en motorformaat zijn vele malen lager als bij vrachtwagens, maar het verschil in verbruik is ronduit laag. Bovendien lijkt mij de stroomlijning van een auto vele malen beter als de stroomlijning van de gemiddelde vrachtauto.

Waar gaat het mis? Motoren moeten nog wel zuiniger kunnen, techniek zal er ook zeker zijn, maar volgensmij word het rustig tegen gehouden door de oliemaatschappijen. Die mogen ze wel eens goed aanpakken zodat er weer wat gebeurd op motorisch gebied
valmet6400power
@EA_MF

Ja wat is je statement dan? De vrachtwagenbranche zal ook zoeken naar zuinigere alternatieven lijkt mij! En je haalt nu de toepassingen van een auto en een vrachtauto door elkaar, auto moet zuinig rijden ivm de consument, vrachtwagen is er voor gemaakt zoveel mogelijk mee te kunnen nemen per keer..
valmet6400power
@mike_v

Nee? Ook niet in je portomonee?
casejxu
Nadeel van EGR is het extra brandstof verbruik om toch een schonere verbranding te krijgen( wat bij sommige merken goed merkbaar is) EGR is helaas niet helemaal probleem loos wat ook wel begrijpelijk is... Ik zou me eigen stront ook niet willen vreten.

Voor deel van AD BLEU is dat het brandstof verbruik weer aanzienlijk naar beneden gaat. Daar tegen over staat dat je natuurlijk de AD BLEU kosten der bij krijg. Er word ook vaak gezegt dat bij 2 tanken diesel olie er 1 tank AD BLEU door heen gaat. Dit klopt alleen wanneer er contineu vol vermogen word gevraagd. Bij lichte werkzaamheden dat dit terug lopen tot 1 op 5. Echt nadelen heeft AD BLEU dus niet.

T enigste nadeel van de emissie eisen van tegenwoordig is dat: Vroeger zag je de rook. Dit was zwart en vol met roet. Dan wist je gewoon dat je even aan de kant moest. Tegenwoordig zijn deze deeltjes zo klein dat je ze niet makkelijk opmerk en dus wel makkelijk inademt en deze dus makkelijker in de longen komen.
EA_MF
@valmet6400power dat de vrachtwagens eigenlijk in verhouding al Zuiniger zijn als de gewone auto's.
RobinBos
@casejxu Tests hebben uitgewezen dat er niet een specifiek verschil in verbruik zit wat toe te wijzen in aan EGR dan wel adblue. ERG is tegenwoordig wel probleemloos. Daarentegen tast adblue nog steeds de stalen delen van je trekker aan 😉

Het nadeel van adblue is dat het extra is, adblue aankopen, zorgen voor opslagruimte, zorgen voor voldoende voorraad, eens in de drie dagen(als je mazzel hebt) bijvullen.
Een ander nadeel van adblue is dat het alles aantast en vernielt op kunststof en roestvast staal na. In de vorm waarin wij het kopen is het niet goed voor het milieu, en zeker niet voor onze eigen gezondheid. Jij wil je eigen stront niet eten dus laat je maar van die blauwe rommel in je achterste injecteren? als je ergens dood aan kan gaan dan is dat het wel 😉
Ik zie alleen maar nadelen van adblue eigenlijk. Als dit de enige oplossing was dan was het niet anders, maar andere oplossingen zijn er wel, die oplossingen zijn veel gebruiksvriendelijker. Het gebruik van adblue is nog steeds niet noodzakelijk!
fendt-412
@RobinBos
koeien kun je wel in kleine mate puur ureum voeren.
Ureum wordt ook veelvuldig als meststof gebruikt.

Urine bestaat voor een groot gedeelte uit ureum, ureum zit ook in melk. Komt vrij bij afbraak van eiwitten.
Zo onnatuurlijk is het allemaal niet.
radium45
Quote @valmet 2105:
had de ad-blue afgesloten en had geen vermogen meer dus weer terug aangesloten. hij heeft op verschillende manieren het proberen af te sluiten maar het ging niet zonder vermogen te verliezen

Een Vervaet doet dit ook als de AB tank leeg is, De software is aan te passen door hun, maar mag alleen niet hardop getypt worden.
Seend
Moet je dat uiteindelijk willen? Als je van dat 'cowboy-imago' af wilt? Voor de goedwillenden lijkt het soms dweilen met de kraan open.
ford5000
Quote @RobinBos:
Tests hebben uitgewezen dat er niet een specifiek verschil in verbruik zit wat toe te wijzen in aan EGR dan wel adblue.

Hoe onafhankelijk zijn die tests?
Zijn die door Deere zelf gedaan dan hecht ik er geen waarde aan, want dan is het de slager die zijn eigen vlees keurt.
Dat soort testen worden altijd alleen maar onder specifieke omstandigheden gedaan die alleen maar gunstig uit kunnen pakken voor de fabrikant. Daar maakt zo'n beetje elke fabrikant zich schuldig aan, maar het geeft niet echt een betrouwbaar gegeven weer. Het is in veel gevallen zelfs misleidend te noemen.
De meeste gebruikerservaringen geven namelijk een ander beeld dan dat wat jij nu schetst.
jehan
Ad bleu omzeilen hahaha ze bedenken zich wat
SJB533
Quote @RobinBos:
Het gebruik van adblue is nog steeds niet noodzakelijk!

Dat is voor EGR niet anders...
jordi 1455
Quote @ford5000:
unnen pakken voor de fabrikant. Daar maakt zo'n beetje elke fabrikant zich schuldig aan, maar het geeft niet echt een betrouwbaar gegeven weer. Het is in veel gevallen

Daarom zijn de Nebraska tests in het leven geroepen.
jefke
En in afrika, azië of zuid amarika produceren ze maar. Wat zijn wij toch sukkels dat we iets aan het milieu willen doen...
johndeere6115r
@ford5000 Dat is geen bezopen uitvinding EGR dat is voorop lopen, en niet net als new holland op alles ver achter lopen.!!!!
Want ik hoor verhalen dat ze het vanaf de fabriek al uitschakelen dat adblue, maar daar staan hoge boetes op!!!
en ze worden al streng gecontroleerd of ze niet saboteren.
want dat zijn nog nood sprongen, omdat ze bijna niks meer verkopen.
ford5000
Oeps, ik heb weer op een overgevoelig JD pikkie getrapt geloof ik..................... 😃
jehan
@johndeere6115r waarom gaat john deere dan nu wel aan de ad bleu
ford5000
@jehan Omdat ze er nu pas achter komen dat ze er niet omheen kunnen, dus wie loopt er nou achter de feiten aan? 😃
Maar dat mag je niet zeggen want bij sommigen zit het geloof dicht tegen extremisme aan. 😉
ford5000
@jehan Kunnen we spreken van JD moslims, of ga ik nu te ver?? :?
jehan
Dat egr systeem vergt veelste veel pks
Boemrang
Quote @ford5000:
Maar dat mag je niet zeggen want bij sommigen

Kunnen niets hebben of verdragen...
En de waarheid is wel eens hard..... 😉
jehan
@ford5000 hahahah nee daar kunnen we niet van spreken ..ik denk dat de moslims niet blij zijn met je reactie .maar ik zeg maar zo alle john deeres zijn mooi ..behalve die met die gele velgen
ford5000
@jehan Je hebt gelijk. Mijn opmerking is uitermate beledigend voor Moslims.
Mijn welgemeende excuses.
jehan
@ford5000 hahahahahah pas maar op je was net optijd ..met je excuses aanbieden ..ik kreeg al een moslima hier wie vroeg waar jou huis woonde
ford5000
Quote @jehan:
dat egr systeem vergt veelste veel pks

Dus gooien we er weer meer diesel in om dat vermogen terug te krijgen, en dan kunnen we de uitlaatgassen daarvan ook nog eens een keer weer door die motor jagen.
Hoe krom wil je het hebben??!!
ford5000
@jehan Had ze zeker Mustafa, Ahmed, Gökhan, en Ali al in de bus zitten of niet?
Ze komen altijd met de hele familie op visite.
jehan
@ford5000 ja dat dacht ik dus ook toen ik het artikel over dat systeem las ..maar wist jij dat het diesel gebruik alleen maar toegenomen is de laatste jaren ..neem al die extras is die er op trekkers zitten tegenwoordig airco ..variobak enz enz allemaal diesel slurpers
jehan
@ford5000 ja hasan zat er ook bij in en die had geeneens een jasan
ford5000
@jehan Daarom rijden ze nu ook allemaal met minstens 250 pk om hetzelfde te doen dan wij 20 jaar geleden met een goeie 150 pk deden. 😉
jehan
@ford5000 juust en wat ons al een poos opvalt is dat loonwerkers met fendt trekkers wel heel ruim in de pks zitten..oeps wat zeg ik nou
Boemrang
Quote @ford5000:
hetzelfde te doen dan wij 20 jaar geleden met een goeie 150 pk deden. ;)

Ik heb ook verschillende jaren gewerkt met een diep spitter, gemiddeld 100cm tot 120cm diep, deden we ook met een tractor van 150 pk, kon hij best aan...
ford5000
@jehan Dat constateerde ik hier een jaar of wat geleden al op de trekkertrek in Deurningen.
Komt een zo goed als standaard Ford 8830 aan en trekt een Fendt 936 helemaal verloren.
Man wat was dat lachen!
Het dubbele vermogen op papier!!
jehan
@Boemrang merk merk merk ???
jehan
@ford5000 mooi voorbeeld
ford5000
Quote @jehan:
@Boemrang merk merk merk ???

Buj wier op oorlogspad Jehan? 😃
Boemrang
Quote @jehan:
merk merk merk ???

We draaide met een Deutz 150 pk, Mercedes 150 pk en een Steyr 150 pk....
was een vergelijking...
jehan
@ford5000 nee ikke niet zou iet durven ..ben een beetje melig heb nog niet gegeten want dat gaan we straks doen bij een staekhouse ..dus leeggevoel geeft rare opmerkingen
ford5000
@jehan Het is je vergeven! 😃
Smakelijk eten alvast voor straks!
ford5000
Quote @Boemrang:
We draaide met een Deutz 150 pk, Mercedes 150 pk en een Steyr 150 pk....
was een vergelijking...

Toch niet bij Hay Aerts?
jehan
@ford5000 dank u .
jehan
@ford5000 maar aan welke kant van delden woon jij?
Boemrang
Quote @ford5000:
Toch niet bij Hay Aerts?

Inderdaad, bij Hay Aerts, en ik zat hoofd zakelijk op de Steyr..
ford5000
@jehan Aan de kant van Borne, vlak bij de watertoren.
Of had ik dat nou beter niet kunnen zeggen ivm mogelijke represailles van fanatieke JD aanhangers? :? 😃
ford5000
@Boemrang Kon haast niet missen.
De combinatie noord Limburg, spitten, en Steyr. 😃
jehan
@ford5000 hahah ik help de moslims een beetje ..laatst nog door delden gekomen ..op weg naar goor was wel een omweggetje ..we kwamen uit fries land en tommie begaf het
SJB533
@ford5000
Had je beter niet kunnen zeggen ivm de GTSi, die binnen t half uur bij jou op de stoep staat, denk ik?
Boemrang
Quote @ford5000:
De combinatie noord Limburg, spitten, en Steyr. :D

Was ook een mooie tijd, veel plaatsen in Nederland gespit en de nodige sportvelden belucht....
ford5000
@jehan Dan was je wel een heeeeeeeeeeel eind uit het lood!
jehan
@SJB533 als ik hem nu was haalde ik heel snel de stoep weg
ford5000
@SJB533 Geen zorgen. Ik heb laatst voor een leuk prijsje een deel van Henk @radium45 zijn arsenaal overgenomen. 😉
jehan
@ford5000 ja daar kwam ik dus ook achter maarja twas vakantie ..dus tiet zat ..wilde ff naar goor mn broers nieuwe bedrijf kieken
ford5000
Quote @jehan:
@SJB533 als ik hem nu was haalde ik heel snel de stoep weg

😃 😃 😃 😃
jehan
@ford5000 kijk je bent met zn vieren zie ik
ford5000
@jehan Die zit op de Klavermaten dus?
ford5000
@jehan 😃 Nee, 5!
jehan
@ford5000 klavermaten hmmm zou het niet weten ..weet wel dat ie aan het kanaal zit ..naast triferto
ford5000
@jehan Ow nee, da's aan e andere kant van Goor.
Omdat je zei nieuwe bedrijf dacht ik gelijk aan het nieuwe industrieterrein Klavermaten, waar Bruins & Kwast ook zit.
jehan
@ford5000 hij heefd een bedijf aan haven 2 en het nieuwe bedrijf is aan haven 8 agrowin genaamd
ford5000
@jehan Ah Juustem. Wat doet Agrowin precies?
OhDeere
@jehan Beide technieken hebben elkaar nodig. Mijn vraag is: hoe veel ad bleu is er nodig? De nieuwe JD 7310R zal ongeveer 2 tot 3 % bijmengen. Wat zijn deze getallen voor de nieuwe Fendt?
ford5000
@jehan Is dat dan niet wat eerder Agrarische Unie Vulcaan was trouwens?
ford5000
@Boemrang Ja dus! 😃

We moeten ons schamen, een serieus topic met 3 pagina's onzin volgespamt in een goed uur tijd! 😃
radium45
@Boemrang Hadden jullie een steyr met een extra oliekoeler er bij op?
SJB533
@OhDeere
laat die 7230R dan ook nog eens 3% meer diesel verzuipen. Dan een andere vergelijkbare trekker, die zes% AdBlue in spuit. Dan is Bambi mooi te duur in verbruik 😉
Boemrang
Quote @ford5000:
een serieus topic met 3 pagina's onzin volgespamt in een goed uur tijd!

Nou schamen nou net, is toch weer iets anders....
En je houdt elkaar mooi op de hoogte....
radium45
Quote @ford5000:
arsenaal overgenomen.
De inventaris van de MOB complexen moet je af en toe verversen hè...
Boemrang
Quote @radium45:
Hadden jullie een steyr met een extra oliekoeler er bij op?

Inderdaad, die stond op het spatbord...
RobinBos
@ford5000 Dlz Agrar magazin, top Agrar - SCHLEPPERVERGLEICH om even twee voorbeelden te noemen. Volledig onafhankelijk, en daarnaast is er nog de Nebraska trekker test, waar onze blauwe vrienden keihard door de mand vallen en onze groene vrinden uit marktoberdurf voor in de broek schaiten dat ze door de mand vallen.

Met de uitspraak die je daarnet deed over betrouwbare testen zou ik me toch diep schamen als ik een profielfoto heb met daarop een voorloper van wat op dit moment de grootste oplichters zijn. De test van de deutsche landwirschafts kamer als eens van dichtbij bekeken? Daar klopt helemaal niets van. Heeft wel wat weg van maffia!

(Niet om een andere kleur af te kraken, maar om geheel in stijl even dezelfde toon aan te houden als tegen een niet nader te noemen mede tf'er)
radium45
Quote @Boemrang:
Inderdaad, die stond op het spatbord...

Kijk, de wereld is weer klein, dan kennen wij mekaar..
radium45
@ford5000 Ik ga vast weer ff een veldslag ontketenen... World of tanks....
Boemrang
Quote @radium45:
Kijk, de wereld is weer klein, dan kennen wij mekaar..

Het zou verdraaid goed kunnen, heb zoveel mensen gezien tijdens het spitten....
En ik heb zoveel plaatsen gehad...
Landini 6500
Jongens leve de oudere Ford trekkers met enorme pluim op de pijp en lekker zwart
radium45
@Boemrang Jij was al eens bij een buurman van mij aan het spitten in Vorden. Moest aspergeland worden maar dat viel toen niet mee omdat het perceel nogal op een helling lag, De tractor kon toen de spitmachine niet tegenhouden en heb je alles van 1 kant gedaan later.
Boemrang
Quote @radium45:
dat viel toen niet mee omdat het perceel nogal op een helling lag,

Daar ligt mij nog wel iets van bij, is ook alweer zo lang geleden....
En inderdaad, wij deden veel asperges land spitten
radium45
@Boemrang Was aan de N316, weg van Doetinchem naar Vorden.
ford5000
@RobinBos Ik heb het voordeel dat ik geen van de huidige merken trekkers aanhang, dus in dat opzicht ben ik vrij onpartijdig in de discussies over wat nu het beste merk zou zijn.
Dus of nou Pietje, Jantje, of Klaasje op 1 staat zal mij een zalige zorg wezen.
Mij hebben ze er niet mee.
Het gaat mij om de objectieviteit in dat soort onderzoeken want die vind ik toch vaak wel erg ver te zoeken.
In veel gevallen kun je gewoon tussen de regels door lezen dat er steekpenningen zijn aangenomen, of dat een deelnemend merk op zijn minst een deel van het onderzoek gefinancierd heeft.
Wat dat betreft zijn trekkerfabrikanten vaak net zo onbetrouwbaar als alle andere industrieën of politieke organisaties.
ford5000
Quote @radium45:
@ford5000 Ik ga vast weer ff een veldslag ontketenen... World of tanks....

Haal je de Patrol uit de loods???
Boemrang
@radium45 Het zou best kunnen, is ook meer dan 35 jaar geleden, dus toch effe geleden....
ford5000
Quote @Landini 6500:
jongens leve de oudere Ford trekkers met enorme pluim op de pijp en lekker zwart

Daar trekken we een halve liter op los!!!! 😃
radium45
ford5000
PLOP!
ford5000
@radium45 Ach asjeblieft............. een computerspelletje.............
RobinBos
@ford5000 en nu inhoudelijk? Wat is er niet goed aan de testen die ik net opnoem? Onpartijdig of niet, t gaat om de feiten, dus kom maar op!
Over die deutsche landwirsschafts kamer test weet ik er nog wel een paar
Landini 6500
@ford5000 ik heb liever wat sterkers,dan is een halve
liter iets teveel.
ford5000
@RobinBos Jij wilt inhoudelijk?
Feit is gewoon dat de dagelijkse praktijk jouw testfeiten tegenspreekt, en dus in jouw minder onpartijdige optiek er maar één fabrikant is die met kop en schouders boven de rest uit springt.
Ik heb lak aan elke papieren test en kijk liever naar wat ik in de praktijk zie en beleef.
Ik heb dan wel niks met JD, maar werk dagelijks met een shovel die ook vol met EGR techniek zit(Nee niet van Deere), en geloof me, die is alleen zuinig als je met het motortoerental onder de 1300 blijft. Daar schermt de importeur van die machine ook mee, maar als er werkelijk gepresteerd moet worden zuipt het ding gewoon meer dan de meeste andere merken shovels en red je het amper een lange dag met een tank van 250 liter in een 19 tons machine.
(Nee ik ga geen merk noemen want ik wil niemand in diskrediet brengen.)
Die kwamen tijdens uitbrengen van de offerte namelijk ook met allerlei testrapporten aandragen hoe geweldig zuinig de machine wel niet was.
Nou, NIET dus!
Daarom geef ik niks om testrapporten want je kunt er elke gewillige draai aan geven die je wilt.
Maar dat rapport betaald niet de brandstof rekening!
Einde discussie wat mij betreft.
Al kom je met nog 100 rapporten aan, mij overtuig je toch niet van je gelijk.
Ik zal blijven zeggen dat EGR bagger is.
De effecten op de motor en dus levensduur daar kan ik nog niks zinnigs over zeggen want de machine heeft er net 2000 uur opzitten, dus we zullen zien wat dat in de toekomst brengt.
ford5000
@Landini 6500 Een lekkere schnapps zeg ik ook geen nee tegen hoor. 😉
hobbyboer
Quote @RobinBos:
Jij wil je eigen stront niet eten

Dat is toch ook helemaal niet het geval, er wordt slechts een klein gedeeldte van de uitgeademde lucht weer ingeademd!
En dat is iets wat wij en vele diersoorten allemaal doen en dat gaat al eeuwenlang goed 😉
SJB533
@ford5000
"Great taste, no rules"...
JD6930
Quote @NHSanderJD:
@RobinBos John Deere gaat ook aan de Ad Blue.

(In de EU maar) Een deel, nog niet alles. Maar volgensmij zijn de kleinere inderdaad nu al aan de beurt. Het is mij een keer uitgelegd door @StijntheDeereDriver maar weet niet meer precies hoe het zit.

En er zullen nu vast en zeker nog niet zoveel voorraad modellen met Ad-Knue zijn bij de dealers. Dus het kan nog! 😉
nhmonteur
Oi oi oi wat zitten bij sommige de merken toch diep in het hart. Ik weet niet wat het is, maar het valt me toch op dat dat vaak de geel groene rijders zijn die van niks anders willen weten dan alleen maar john deere john deere john deere.
deeremeneer
Wat ook jammer is is dat de (groen gele) mannen altijd over 1 kam worden geschoren.
ford5000
@deeremeneer Er zijn gelukkig ook in positieve zin afwijkende liefhebbers die helaas vaak de regel bevestigen. 😉
Hurli356
@ford5000 Haha moet je bij jou Ford mee aankomen, die kijkt je dan aan van: Wat zeg je? EGR? Add-Blue? Wat maak je me nou? Zwart moet 't zijn 😃 (en natuurlijk maggie ervoor zweten: lekt het niet dan trekt het niet :P)
ford5000
@Hurli356 Dat bedoel ik. 😃
Hurli356
@ford5000 en dat van iemand met 'n JD als profielfoto 😃
RobDeutz104
@nhmonteur
En dat is in Amerika nog veel erger, daar gaat het niet om de trekker, maar het is gewoon heilig bijna vinden ze
johndeere6115r
@deeremeneer Daar ben ik het tenminste mee eens!!!!!!
Want ze zwammen 4 pagina's vol met onzin maar willen zelf toch altijd gelijk hebben.
ford5000
@Hurli356 Ik heb verder niks tegen JD liefhebbers, alleen de TE veel geïndoctrineerde lieden onder hen werken zo af en toe iewat op mijn zenuwen. 😉
Gelukkig hebben we hier ook nog een paar van die liefhebbers die hun voorkeur voor het merk wel op een prettige en vooral gezondere manier ten toon spreiden zoals daar zijn een @deeremeneer, @TomVB, of bv @JD3010. 😄
Boemrang
Quote @johndeere6115r:
Want ze zwammen 4 pagina's vol met onzin maar willen zelf toch altijd gelijk hebben.

Zwammen of niet, gelijk of niet...
Ze spreken wel de waarheid en iedereen heeft zijn voorkeur voor zijn merk....
GD tuning Garyp
Ik ben het volledig met Bert eens.
johndeere6115r
Quote @Boemrang:
Naar laatste reactie
Waar ga je dat bevestigen dat ze de waarheid spreken????????
De PRAKTIJK bewijst het van niet.!!!!!!!!!!!!!
Hurli356
@ford5000 Ja dat weet ik, maar beetje benzine op het vuur gooien is af en toe wel leuk 😄
ford5000
Quote @Hurli356:
beetje benzine op het vuur gooien

Pas daarmee op! Voor je het weet gaat je EGR klep stuk!
SJB533
Quote @johndeere6115r:
PRAKTIJK

Doe mij de waarden mbt brandstofverbruik per uur maar eens van een 5100R en/of 6115R van JD...
Boemrang
@johndeere6115r Dat hoeven we niet te bevestigen, met zwammen kun je even goed de waarheid spreken... 😃
paul JohnDeere
@ford5000 jammer dat men JD zo afzijkt! iedereen weet dat JD gewoon een van de beste is! en als JD dan net wat slimmer is als de rest en nog geen ad-blue nodig heeft, dan is het weer ineens KUT!? bewijs het maar! noem maar iemand die problemen heeft met het EGR en DPF verhaal van de R en M serie!
paul JohnDeere
@SJB533 ga naar je JD dealer en test de series maar! het is tenslote toch gratis je kunt er geen buil aan vallen!:)
johndeere6115r
@SJB533 Van een 6115R kan ik het je vertellen uit de praktijk, maar van een 5100R niet, moet ik eerlijk zeggen.
Een 6115R zit op zwaar aftakas werk, voor B.V. de houtversnipperaar en dan stammen van tussen de 15 en 25 CM in de hele dag door tussen de 8 en 9 liter per uur.
SJB533
ford5000
@paul JohnDeere Waar zit ik JD af te zeiken dan?
Ik ben gewoon van mening dat EGR niet het ei van Columbus is, en of dat dan nu door JD, of welk ander merk dan ook wordt toegepast maakt me geen ene moer uit!
Zoals ik dus al meerdere keren gezegd heb in dit topic, ik heb niks met en niks tegen John Deere, maar blijkbaar is lezen voor een aantal hier een wat moeilijke opgave.
Ik heb hooguit iets tegen wat al te fanatieke aanhangers die bij het extremistische af reageren op berichten die ze dan ook nog eens half gelezen hebben.
Daar heb ik inderdaad wat op tegen ja!

Prettige avond nog.
GD tuning Garyp
Ziehier. Een echte deerefan heeft zich gemeld: @paul Johndeere



Ahum...
johndeere6115r
@SJB533 nee 1000
paul JohnDeere
@GD tuning Garyp haha schrik je wakker??? ik zie geen namen kom dr maar mee dan!!!!!
SJB533
@johndeere6115r
en dan 1100 rpm op de motor? of een 1000 rpm aansluiting aan de versnipperaar.

Maar hoeft er ook niet voor te werken natuurlijk 😉
Siebenga
Alsof ad blue wel een oplossing is! Tussenstation! Niet meer niet minder

Even on topic! Zou dit niet gaan omzeilen! Garantie raak je kwijt plus dat men alles zo regelt dat het goed loopt op ad blue! Ook bij vrachtwagens zijn ze hier rap op terug gekomen (ad blue omlusse of water in de tank)
johndeere6115r
@SJB533 nee ik denk ongeveer 1800 of 1900 motor toeren, en dan staat hij echt op zijn uiterste te stampen de hele dag.
nhmonteur
Quote @paul JohnDeere:
iedereen weet dat JD gewoon een van de beste is

Waarom hebben alle John deere dealer dan een werkplaats? Die gebruiken ze echt niet alleen om de trekkers te poetsen.

Alle merken hebben zo z'n plussen en minnen en ze gaan allemaal kapot, en maar goed ook anders had ik mooi geen werk gehad.
paul JohnDeere
@SJB533 ik zou zeggen ga naar iemand die een R serie JD rijd (daar kun je het makkelijk bij zien!) en kijk maar in zn computer hoeveel hij gebruikt in een uur!
Boemrang
Quote @paul JohnDeere:
kijk maar in zn computer hoeveel hij gebruikt in een uur!

Zou hier dan wezenlijk veel verschil in zitten tussen de verschillende merken....
zo ja, kunnen we dit ergens zien, is maar een vraag....
paul JohnDeere
@nhmonteur ik ben het er mee eens dat er slechte kanten zijn bij ieder merk! ook bij JD!
paul JohnDeere
@Boemrang je kunt het zelfs testen, maar dat heb ik al meer gezegd! vraag bij de genoemde merken een demo machine aan en je ziet vanzelf de verschillen!
Siebenga
@paul JohnDeere Amerikaanse bluf! Jd eigen
RobinBos
Wat mij dan weer opvalt is dat een bepaalde categorie mensen dan weer op de persoon gaat spelen op het moment dat ze het niet meer weten. Teken van zwakte eigenlijk. Maargoed discussie heeft verder helemaal geen zin meer en ik wil me volledig bij siebenga aansluiten, laat het lekker zoals het nu is, is in de meeste opzichten beter. En als dat niet bij je portomonee past dan had he die trekker niet moeten kopen.
jehan
@ford5000 zie de site van hun
jeroen13
Wij hebben van augustus een T7.210 AC lope, verbruikt niet veel en die adblue? 1 op 3 tankbeurten zelfs met zwaar dumper werk. Die adblue is echt het einde van de werel niet! ik bestel liever een nieuw vat adblue dan een nieuw vat mazout.
Wat mij wel op valt is dat ze hier zitte op te scheppen met de zuinigheid van een john deere in de praktijk... hier in de buurt is een loonwerker in hart en nieren john deere fan, heeft een new holland T7.270 getest en die was maar liefst 7 l zuiniger dan een 6210R DD ... zolang john deere geen adblue toe past worden ze er niet zuiniger op! en EGR .. stont niet voor niets weer een CAT 972K in de werkplaats...
Gerton
Ad Blue is goed te omzeilen. Alleen zou ik eerder denken aan een op maat geschreven Eco Tuning, daar is veel meer uit te halen. Niet met boxjes tussen kabels of sensoren die de computers voor de gek houden, het echte tunings werk gebeurd in het motormanagement.
agrotronfan
@paul JohnDeere jij wil dat wij iemand noemen die problemen heeft met de egr die kan ik op noemen. werk bij een john deere boer en hebben met 1trekker veel storingen met de egr hebben ze nu van alle trekkers laten uitschakelen trekker wordt daardoor ook nog een stuk zuiniger en je motor wordt van binnen ook nog eens schoner.
RobinBos
@agrotronfan 1 van de 4 is niet goed? De andere 3 wel? Dealer onderhouden trekkers hebben dit niet, die hebben updates gehad waardoor het allemaal goed functioneert. Als je de boel afdopt ben je over 2000 uur weer aan de beurt. En dat zijn ook 30 serie rekkers trouwens.
JD3010
Wat geniet ik toch van zo'n ophef zeg. Ik lees het met genoegen. Dat NH het nu is een keer voor elkaar heeft mag ook wel. Ze hebben nog heel veel goed te maken vanuit het verleden. Hun eigen zuipmotoren hebben ze nog nooit goed kunnen krijgen, dus halen ze die maar bij een ander vandaan. Ze moeten zich toch schamen dat ze bijna de helft meer nodig hebben dan een oude JD van ruim 30 jaar ouder voor hetzelfde werk.

JD krijgt nu de zwarte piet van jullie allemaal vanwege de EGR-klep, maar de andere merken die ze gebruiken hoor ik niet. Ook die hebben er zat problemen mee. Dat hoor je niet, omdat ze er nog maar net mee beginnen. Volgens een aantal van jullie rijd ik met oud spul, nou en? Mijn trekkers doen hun werk prima, ik heb al die zooi niet nodig en dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven.
SJB533
Quote @JD3010:
JD krijgt nu de zwarte piet van jullie allemaal vanwege de EGR-klep, maar de andere merken die ze gebruiken hoor ik niet

Ik vermoed, door de eerste reactie 😉
RobinBos
@SJB533 haha daar kon je nog wel eens gelijk in hebben 😛
jehan
AB omzeilen moet je vooral doen ..zometeen is er wat met je trekker en dan zegt de fabrikant doej tegen de garantie
En daar ben ik het Jehan eens. Waarom zul je dat willen omzeilen ?
Ten eerste is dat spul stukken goedkoper als brandstof.
En ten tweede ook een schoner milieu begint uiteraard bij jezelf vind ik.
ford5000
Quote @JD3010:
JD krijgt nu de zwarte piet van jullie allemaal

Da's niet helemaal waar hoor. 😉
agrotronfan
@RobinBos we hebben ze niet afgedopt gewoon uitlaten schakelen door een tuningsbedrijf maar waarom zou je problemem kregen denk jij? dit lijkt mij veel beter je motor blijft nu veel schoner van binnen omdat je de uitlaatgassen niet nog een keer terugstuurt. maar de andere hadden er geen last van maar als je toch bezig bent met de computer kan je ze beter allemaal uitzetten.
Siebenga
@agrotronfan je motor wordt schoner omdat je adblue hebt uitgeschakeld? Je verteld me nu iets totaal nieuwst 😉

je haalt denk ik egr en ad blue door elkaar
jeroen13
Mijn vader heeft al verschillende mercedes wagen met EGR omgebouwd, in plaats van de vervuilde lucht er terug in te blaze sloot hij er een darm met de toevoer van nieuwe propere lucht er naar toe.
jeroen13
@JD3010 ze halen die bij een ander vandaan maar wet wel een zuster bedrijf is van hun! 😄
jehan
@jeroen13 en dat mag allemaal van de fabrikant of importeur?
jeroen13
@jehan nja denk wel dat dit al enkele jaren geleden was in het begin stadium van de egr... nu doen ze het niet meer.
jehan
@jeroen13 dat dacht ik al
JD3010
@jeroen13 Dat weet ik ook wel hoor, dat is algemeen bekend,
agrotronfan
@Siebenga heb het ook over de egr wij hebben nog geen trekkers met adblue alleen maar met egr en die hebben we nu dichtgezet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
234
DEELNEMERS
53
WEERGAVES
3.503