Olie in brandstof?

Ik hoorde van iemand dat als je olie in je brandstof doet dat je trekker dan meer gaat roken? maar is dat slecht of schadelijk voor je motor?

gr wouter

Deel dit topic

Reacties

1046
Waar is dat goed voor???????????
lindehydrocart30
Waarom zou je dat willen? 😛
Jasperfendt
Ja waar is dat voor nodig
David Bakker
Ik zou het bij een moderne motor zeker niet doen , bij een oude motor kan het geen kwaad denk ik maar olie verbrandt minder dan diesel dus ook minder vermogen ,
Adri-JD850
Als je het al zou doen is het voor de brandstofpomp een keer te smeren voor de rest zie ik geen voordelen.
ErDee
Je kunt ook water in de inlaat vernevelen dan gaat hij ook meer roken :roll:
haasjeRens
Ja hij gaat dan inderdaad meer roken maar ik raad het niet aan om het te doen.. een beetje olie kan geen kwaad want de diesel van tegewoordig is vrij schraal vergeleken met vroeger dus er zit weinig smering in. is voor en commonrail motor niet erg maar voor een conventionele brandstofpomp is dit wel schadelijk omdat deze minder smering heeft en dus harder zal slijten dan is het niet erg om een halve liter motorolie bij 80 liter diesel te gooien..

maar om nu liters motorolie in je brandstof tank te gooien dat zie ik niet zitten omdat de olie namelijk niet goed verbrand en dat je dus veel koolvorming krijgt in je cilinderkop en cilinder..
john deere3140
Het kan geen kwaad bij de oudere motoren, maar ik zou het toch niet doen. Het heeft eigenlijk geen enkel voordeel, je hebt er zelfs minder vermogen door.
wouter6030
Ik wil het niet maar ik wou weten of dat waar was want mij leek het niet zo goed
eddyscania
Blijft de motor lekker vettig van binnen............maar wat ze zeggen ....een halve liter op 100 ltr diesel.........
bart99
Onder het mom van 'brandstof in de uitlaat gooien?' Had ik niet gedaan zie er weinig voordelen van in.....
Wimsumar
Beste Ownly JD: Diesel van zogenaamde winterkwaliteit bevat een laag parrafinegehalte (= de stof die bij koude uitvlokt). Keerzijde hiervan is dat de brandstof schraler wordt, lees: z'n smerende eigenschap verliest. Daarom wordt wel eens geadviseerd iets olie door de brandstof te mengen.
De hoeveelheid deie Eddy-Scania noemt lijkt me aannemelijk.

Bron: allesco.nl/139-seizoensproduct-vorstbeveiling-dies…
sikuman
Voor trekkertrek mengen we ook een beetje hydrauliekolie door de diesel want anders lopen de pompen kapot .
is maar 1 of 2 procent wat je daar door mengt .
bij gewoon gebruik zou ik het niet doen
MF 2725
Als een motor behoorlijk ver versleten is, gaat ie blauw roken, omdat ie motorolie mee opstookt.
koenjohndeere
Waarom zou je dat doen kun je hem beter wat bij schroeven rookt ie ook 😉
metaalman
@koenjohndeere haha ja maar niet dat dat gezond is.

maar laten we eerlijk zon dikke zwarte rookpluim vind toch elke jongen mooi!
Case845xlplus
@metaalman idd als het om de damp gaat dan kun je een inspuit instalatie maken d.m.v. diesel in de uitlaat te spuiten... deden we met de kermis optocht ook met auto's maar krijg je wel witte damp
JD 6430 The Best
Pluimpje van het schoonbranden is wel mooi, maar zn hele dikke zwarte rookwolk vind ik ook weer niet zo mooi 😛
valmet 605
Feitelijk als het om smering in de diesel gaat zoek je een vervanger voor zwavel.
Dit is waar we nu over praten mengsmering maken.
Eigenlijk toch niet helemaal hetzelfde.
3130ls
Ze doen het weleens bij motoren die niet zoveel draaien,om de brandstofpomp iets meer te smeren.dan doen ze 1 liter olie op een volle tank.maar als hij het goed doet,waarom zou je het dan doen?
redeagle14
In het verleden deden wij 2 liter motorolie op 70 liter diesel bij de Mercedes auto's. Dan liepen ze bijna geruisloos en niet de irritante lijnpomptik er in. En zeker als vervanging van de zwavel werkt het wel bij oudere motoren maar bij common rail zou ik het niet doen.
marknb03
Het klopt dat je dan veel meer rook uit je uitlaat hebt maar dit is hartstikke slecht, op de lange termijn kun je verbrande kleppen hebben en je verbruikt olie dus je smering word minder en olie is niet goedkoop.
+1
henno-boenink
Wel grappig, vond dit topic via zoekfunctie, omdat ik ook nog een andere hobby heb met "sneldraaiende" diesels, in auto's, ook voor circuit gebruik, mengen we daar 100 cc mengsmering olie bij op 40 liter diesel, omdat de diesel idd te schraal is geworden, zowel bij CR (commonrail) PD ( Pompverstuiver) als VP (Verdeelpomp) motoren, alleen met roetfilters moet je uitkijken, omdat er iets meer as gevormd wordt, waardoor deze eerder vervuild kan worden, motoren gaan ook mooier lopen, In de "oude" trekker een Case-ih gooi ik gewoon afgelopen olie bij ( ben ik daar ook meteen af) heb wel 10 liter afgelopen olie op 100 liter diesel gedaan merk er kwa vermogen weinig aan, rookt misschien heel iets meer, maar valt eigenlijk best mee, hij moet natuurlijk wel redelijk belast worden, anders krijg je interne vervuiling, zoals hierboven genoemd.

Gr. Henno

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
71