Illustratie van:

Unimog 406 - compressor probleem

Hallo, Ik heb een unimog 406 maar nu pompt de compressor niet meer als 1 bar lucht op dus doen de remmen het niet goed meer. wat kan ik hier aan doen??

Deel dit topic

Reacties

interbriels
Je luchtafblaasventiel erafhalen en afstellen
Nick421
Hoor je de lucht ergens weglekken?? Zoniet mort je indd ff bij je afblaasventiel afstellen? Of schoonmaken
vince theunissen
Als ik de unimog uit zet hoor ik idd een paar sec lucht weg lekken maar dat hoorden ik ook toe hij het nog goed deed. Kan dit ook een probleem zijn?
Nick421
@vince theunissen ja dat is maar een paar seconden omdat er maar 1 bar opzit.
Ff kijken waar dat hij luchtweg lekt.
In de leiding? -> leiding/kopeling vervangen
Bij het afblaasventiel? -> afblaasventiel keer afstellen en schoonmaken.

Heb ik vorige week ook gedaan, mijn oude deed het ook maar half.
Nu nergens geen last meer van.
gerben
Is het er een met losse compressor of zit de compressor aan de bijrijders kant aan het blok? bij die van mij zat de lucht leiding direct aan de pomp los dit was op te lossen door de moer aan te draaien. let wel op als je aan je afblaas ventiel gaat lopen klooien want teveel lucht druk gaat niet goed op een 40 jaar oude remsysteem!
Steyr thomas
Eerst de luchtlekkages verhelpen(de slang net voor de dieseltank wil wel eens lekken).
Daarna je overdrukventiel (of zoals de anderen hierboven het noemen: Afblaasventiel) er af halen, uit elkaar halen en goed schoonmaken, daarna op druk laten komen en dmv de stelschroef met contramoer bovenop het overdrukventiel afstellen dat hij bij +-8 bar afblaast. 😉

Ook verstandig is om je vocht vaak uit je tanks te tappen. Hierdoor blijft je systeem ook beter werken.
vince theunissen
Bedankt voor de tips en hoop dat ik straks weer goed kan remmen:P
Joop3
Heb je wel ethylalcohol in de luchtinstallatie gegooid voor de vorst kwam? Waarschijnlijk is er wat dichtgevroren in je luchtsysteem. Daar komen rond 90% van de storingen in deze tijd van het jaar vandaan. Als je geluk hebt werkt alles weer als het weer dooi is, anders is er echt wat kapot gevroren. Waar je de luchtlekkage hoort zal dan het probleem zitten...
Tony60
Het heeft amper gevroren... Dus dat zal het probleem niet zijn.
unipower
Soms kan het ook zijn dat het ventieltje onder aan je luchtketel er scheef in zit, is een los pinnetje, een paar keer er tegen tikken totdat hij het niet meer doet. ALS dat het geval is. 😉
Boemrang
Of de compressor is naar de knoppen toe...
Het is dus best mogelijk dat deze vervangen moet worden..
Joop3
@Boemrang die geeft normaal niet van het een op andere moment de geest. Dat is een sluimerend proces.
Joop3
@Tony60 Dan is het gevaar het grootst. Als alle condenswater is bevroren kan het ook nergens meer tussen komen. Bij lichte vorst, wind, en het verschijnsel dat lucht afkoelt als druk afgelaten wordt bevriest je zo een ventiel, dat bij 15 graden vorst geen probleem geeft.
Boemrang
Quote @Joop3:
die geeft normaal niet van het een op andere moment de geest.

Dit kan wel degelijk zo ineens optreden ja....
Heb het helaas zelf ondervonden met de vrachtwagen, kan de monteur komen om er een nieuwe op te zetten....
vince theunissen
Ik denk dat vorst ook geen probleem kan zijn. Het heeft hier nog maar een paar graaden gevrooren en de unimog staat binne dus daar zal het helemaal niet vriezen.
Tony60
Ik zou de ventielen eens uit elkaar nemen, weer gangbaar maken en afdichtingen vervangen, vaak zit er roest in (door condenswater). Heb je het condenswater al eens afgetapt? Kijk dan meteen naar de kleur en of er vaste deeltjes in zitten. Als dat het geval is, dan zou ik zou zelf het hele ding uit elkaar halen en reviseren.
vince theunissen
Ik ben nu bezig met het probleem maar het is heel vreemd wand het klijne drukvat pompt hij goed vol en in het grooten vat niks.. nu hebben we al alle lijdingen schoon gespoten maar hij pompt er nog niks in.. ik snap er niks meer van. Wat kan ik
fendtinterfan
truckpage.nl/Techniek_Remsysteem.htm/

ga alle componenten na op de werking ervan

want zo te horen doet je compressor wel zijn werk..
vince theunissen
Het is opgelost!! Het was het 2krings beveiligingssysteem hebben we helemaal schoon gemaakt en nu werkt het dus weer!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog 406 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
20