Guldner G30S - valt uit bij hogere toeren

Beste trekker liefhebbers,
Ik ben trotse bezitter van een Guldner G30S maar heb sinds kort een probleempje met mijn beestje. Wanneer ik meer dan ongeveer een kwart van het gas geef valt hij uit. Naar mijn belevenis komt dit doordat hij geen diesel krijgt want wanneer ik hem daarna weer wil starten merk ik dat hij daar moeite mee heeft. Ik heb afgelopen week de brandstoffilters vervangen omdat ik eerst dacht dat het daar aan lag. maar dit mocht niet baten.
Kan iemand mij vertellen wat het euvel is en hoe ik dit op kan lossen?

Kevin.
guldnerg30s

Reacties

ErDee
Stationair: alles normaal?
Gas geven: alles normaal?
Eenmaal bij een bepaald toerental valt hij dan uit of zodra je met het gaspedaal verder dan dat kwart komt valt hij uit?
lindehydrocart30
Als je de brandstofslang losdraait bij de pomp, stroomt er dan veel diesel uit? of komt er dan nog steeds weinig?.
erik9831
Je tank zuigt niet vacuüm ???
Wimsumar
Beste GuldnerG30S: Heeft zo'n Guldner een opvoerpompje tussen tank en inspuitpomp?
Deze zou verstopt kunnen zitten of een lek membraan hebben.
Oldtimer-fan
Misschien zit de leiding tussen tank en pomp gedeeltelijk dicht. Dat hij bij hogere toeren niet genoeg diesel door de leiding krijgt en uit valt.
guldnerg30s
@ErDee precies wat jij zegt, hij kan uren stationair draaien geen probleem, gas geven t/m eerste kwart alles normaal, kom ik daarboven (toerental onbekend) dan gaat het een paar seconden goed en dan valt hij uit.
guldnerg30s
@lindehydrocart30 ik heb de brandstofslang vanaf de tank, naar de filters, door naar de pomp gecheckt en daar loopt gewoon brandstof door (hierna heb ik nog niet gecheckt)
guldnerg30s
@erik9831 na mijn weten zuigt mijn tank geen vacuüm, hoe zou ik dit kunnen controleren/oplossen?
guldnerg30s
@Wimsumar ik heb hier geen opvoerpomp tussen zitten (na mijn weten)
Boemrang
Ik zou zeggen, niet zoveel gas geven maar dit natuurlijk niet de oplossing....
Verwacht ook dat er een leiding dicht zit of inderdaad vacuüm zuigen...
guldnerg30s
@Boemrang hahaha, ik rij al paar dagen lang met niet meer dan 25% gas maar dit is idd niet de meest ideale oplossing ;P
old man jose
@guldnerg30s

Als je de dop van de tank los legt dan moet je een aanzuigend geluid horen.
Maar het probleem kan ook in de opvoerpomp zitten als daar of een klepje niet goed sluit of een zuigerveertje versleten is. Bij stationair is bijna geen diesel nodig, die loopt dus wel aan. Bij half of volgas vraagt de brandstofpomp het veelvoudige aan brandstof en loopt dat niet zo snel aan. Als het probleem van de ene op de andere dag is ontstaan zou ik toch bij de opvoerpomp gaan zoeken.
ford5000
Ik denk ook in eerste lijn aan een probleempje met de opvoerpomp, maar er is nog een mogelijkheid misschien: Algengroei waardoor de leiding naar de filters (deels) dichtgeslibt is.
Het is maar een suggestie.
guldnerg30s
Ik heb net nog even snel een kijkje gedaan om het zeker te weten, maar ik kom niet zo'n opvoerpomp tegen op mijn guldner van de voorgaande foto
Wimsumar
Beste Guldner30S:
Quote @guldnerg30s:
niet zo'n opvoerpomp

Volg de leiding vanf de tank naar de brandstofpomp. Deze leiding zit hoogstwaarschijnlijk wel op een opvoerpompje omdat het brandstoffilter erg hoog gemonteerd zit. Dit kan niet zonder opvoerpompje vrij doorstromen.

(Althans zo beoordeel ik het van onderstaande foto)

KLik op foto voor uitvergroting:
guldnerg30s
Uhm paar dingen, die foto is van 40s weet niet of dat veel verschilt? en bij mij zit het heel anders? ik heb mijn filters op dezelfde hoogte zitten als de pomp, nu is het zo dat ik deze trekker van mijn oudoom heb geërfd en hij was nogal een knutselaar :S dus het kan zo maar zijn dat mijnheer er wat anders van heeft gemaakt haha, ik zal morgen even wat foto's het web op slingeren van de situatie haha 😛 misschien kunnen jullie er wat van maken
john deere 7810
Ik denk dat hij gewoon te weinig brandstof toegevoerd krijgt.

als hij stationar loopt zal hij niet veel nodig hebben. en het systeem het wel aan kunnen vullen.

als je vol gas geeft heeft hij meer/veel brandstof nodig hebben. dus je hebt je filter(s) verstopt zitten of je opvoerpomp kapot/lek
guldnerg30s
Heb gloednieuwe filters vrijdag op het beestje gezet dus dat kan het niet zijn :S
Patrick 2020
Ook geen zeefje in de tank verstopt? Of zit die er niet in?
guldnerg30s
Ik zal morgen/overmorgen eens even goed een kijkje nemen naar het beestje, op de volgende afbeelding zie je ook de dubbele brandstoffilter combinatie zoals op mijne te vinden is, ik kan verder geen opvoerpomp vinden (tenminste het lijkt niet op de foto die al eerder werd getoond)
guldner75
@guldnerg30s
die laatste foto is mijn trekker en die heeft ook Geen opvoerpomp omdat het filter onder het niveau van de tank zit.
deeremeneer
Zit er in de banjo bout op het filter geen zeefje? deze kan ook dicht zitten.
guldner ads
Op deze trekkers zit wel een klein opvoerpompje onder de brandstof pomp met een klein filtertje in een glazen huis dit weet ik zeker aangezien een kameraad van mij het zelfde probleem gehad heeft, die filter zuiver maken en houden en als het goed is is het probleem verholpen
guldner75
@guldnerg30s
wat voor pomp zit er op dan ? Lijnpomp of rotor ?
Wouterke
Als die teveel of te weinig diesel krijgt, dan merk je dat toch aan de rook als je opnieuw start?
Kan het niet aan de luchttoevoer liggen?

Heb dit 2x maal met een range rover diesel gehad. Bij de p38 was het de luchttoevoer, slang tussen turbo en intercooler die dichtklapte.
En bij de classic waren het roestschalen in de tank die de toevoer afsneden.

Maar dan hang je gewoon een fles diesel omhoog en met een leiding rechtstreeks naar de injectiepomp.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Guldner G30S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!