Illustratie van:

Guldner G40S - starten ok maar rijden niet.

Na het wederopstarten van een Allis-Chalmers D272, heb ik een Guldner G40S gevonden.
Motortje heb ik reeds aan de praat gekregen na 18j stilstand. Maar als ik die in versnelling zet, dan wil die niet vooruit of achteruit. komt enkel een licht geratel uit de overbrenging.
Vrees dat de friciteplaat vastplakte en nu dus dood is.
Iemand een idee, of een werkplaatshandboek?
ben hier nieuw en wil gerust de info die ik heb over de Allis Chalmers posten, maar ben geen computerman, dus info over hoe ik dat kan plaatsen vind ik ook leuk.
thx

Deel dit topic

Reacties

albert-fendt
Licht geratel, klinkt alsof hij net niet in de versnelling staat maar de tandwielen elkaar wel raken,
Arrie94
Versleten price-as tussen koppeling en de bak?
Wimsumar
Beste Wouterke: Het geratel, waar je over schrijft, hoor je dat als je een versnelling in wil schakelen (en wat dan ook niet lukt) ?
Dit zou inderdaad kunnen wijzen op een vastgekleefde koppelingsplaat.
Wouterke
Inderdaad als ik probeer schakelen, maar ik kan precies ook niet alle versnellingen nemen.
Heb ondertussen op marktplaats.nl een werkplaatsboek gekocht.
Maar ik denk ook nog altijd dat de frictieplaat naar de viool is.
Eerst de voorlader deraf halen en dan kan ik eraan beginnen.
maar deze tractor is toch een stukske groter dan mijn Allis chalmers.

alvast bedankt iedereen.
Wimsumar
Beste Wouterke: Zet zo lang je bezig bent met startklaar maken van de trekker het koppelingspedaal in ontkoppelde stand vast (met een touwtje vastbinden of plankje er tussen). Dan bestaat de kans dat de plaat weer los komt.
Wouterke
@Wimsumar, alvast bedankt voor je snelle reacties.
maar ik vrees dat het kwaad al geschied is, want toen de motor draaiend was, heb ik geprobeerd van die in een versnelling te krijgen, en het enige wat er gebeurd was wat knarsende tanden en als ik de pook in positie wilde houden wilde de trekker precies iets bewegen...
tot na een tijdje die helemaal niets meer deed.
Maar het kan geen kwaad om die pedaal ingedrukt te laten, baat het niet dan schaadt het niet.
daarom denk ik dat die koppeling het dus niet goed doet en dat de frictieplaat vastzit
dit weekend gaat de frontlader deraf die erop staat, dat is geen originele en dus staat die lelijk in de weg voor aan de motor te werken.

blijft leuk om iets wat zo lang stil staat opnieuw op te starten en de eerste start tovert steeds een glimlach op mijn gezicht. bij het eerste ritje is die dus wel nog groter!

thx
Wimsumar
Beste Wouterke:
Quote @Wouterke:
tot na een tijdje die helemaal niets meer deed

Wat bedoel je daarmee?
Geen tandengeknars?
Wel schakelbaar in de versnellingen maar niet rijden?

Zo spelender-/knarsentandendergewijs is misschien de groepenschakeling (als deze er op zit) in neutraal gesprongen.
david 1210
Hallo wouterke bij guldners met stuurversnelling zit, (voor zover ik me kan herinneren ) bovenop de versnellingsbak voor de stoel een deksel met daaronder de schakelstangen.
Deze kunnen wat versleten zijn waardoor hij niet goed in de versnelling staat hier
kun je dus even naar kijken (vier boutjes).
Wouterke
@winsumar, bij het proberen in versnelling te zetten, is der wel tandengenknars, maar ik krijg die in geen enkele versnelling met draaiende motor.
@david1210, eb ik der al afgedaan, om alles te kunnen bezien, en inderdaad daar zijn 4 assen die moeten kunnen schuiven, de 2 rechtse voor Baan/veld en achteruit werken goed, maar de meest linkse waarmee je 1-2-3-4 selecteerd, die beweegt niet.
david 1210
Hallo wouterke de meest linkse zit dus echt vast? Komt dit niet door roestvorming van het
lange stilstaan? Deze as zul je toch eerst weer gangbaar moeten maken.
Wimsumar
Beste David 1210 & Wouterke:
Quote @david 1210:
roestvorming

Of de schakelvork is geheel of gedeeltelijk uit z'n groef getrokken bij het tandenknarsen.
Wouterke
En 10 op 10 voor de techniekers hier! Schakelen is in orde, pedaal is nu in ontkoppelde stand vastgezet en nu afwachten.
Is er een mogelijkheid om die koppeling los te trekken? Iemand ervaring mee of zou ik die koppeling dan stuktrekken?
Thx
Wimsumar
Beste Wouterke:
Quote @Wouterke:
Is er een mogelijkheid om die koppeling los te trekken?

Ja, daar zijn van die trucjes voor.
Laat t.z.t. eerst de trekker (niet rijdend) warm draaien. Door uitzetting van het mee opwarmende vliegwiel kan de plaat ook al "spontaan" loskomen. (Pedaal hierbij 'gewoon' los, eventueel zo nu en dan even intrappen). Eventueel de achteras los van de grond krikken zodat je de trekker in een versnelling mee kan laten lopen. Bij ontkoppelen kun je dan de rem intrappen
Pas daarna plan B.

In onderstaande topic ook adviezen voor een vastgekleefde koppeling:

tractorfan.nl/topic/51187/
basia
Goeie tip die Wimsumar geeft !

Mijn Farmer 1Z zit ook elk voorjaar "vast" ; even warm laten lopen ,stopzetten dan in een versnelling zetten en weer starten met ingetrapte koppeling en hij schiet weer "los" ( Werkt tot nu toe elke keer weer goed )

Met de trekker gaan slepen ben ik niet zo.n voorstander van , omdat er behoorlijke krachten op de aandrijflijn komen , heb zelfs wel eens van getordeerde price- assen gehoord ! En de tandwielen in de bak krijgen behoorlijk voor hun "kiezen" !
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
( Werkt tot nu toe elke keer weer goed )

De 'ezel' die zich ieder keer aan de zelfde steen stoot blijft aaaauw roepen. 😉
Dat wil zeggen, voor langparkeren kan beter het koppelingspedaal "ontkoppelt" vastgezet worden.
Wouterke
Ik heb net de tijd gehad om de handleiding eens te lezen. en daar spreekt men ervan dat men via het onderste inspectiedeksel de inbusbouten kan los en vastzetten van de drukgroep. dus da is mijn werkje voor dit weekend.
Men raadt het af om de koppeling met drukgroep op het vliegwiel te vijzen omdat dan de prise-as en de as voor de aftakas dan nooit uitgelijnd kan zijn. dus de koppeling met drukgroep over de as schuiven en dan tractor en achterbrug verbinden en door het onderste deksel de drukgroep tegen het vliegwiel vastvijzen.
dus in theorie is het mogelijk om dan drukgroep en vliegwiel te scheiden zonder de trekker uiteen te halen...

soit, iemand interesse in ne frontlader van Horn-hydraulic?
Wouterke
Ik moet nog wel zeggen dat ik actief ben op Landrover fora, maar hier zitten precies mensen met nen hoop kennis over de verschillende merken heen. super interessant!
THX

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Guldner G40S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
6