Illustratie van:

Deutz D40 - Startproblemen Deutz D40L 1963

We startproblemen met onze oude Deutz.
Ik heb er een nieuwe accu opgezet, gloeibougies gecontroleerd en brandstof toevoer nagekeken.
Vanaf de brandstoffilter komt er een redelijke straal brandstof maar bij de leiding bij de verstuiver twijfel ik of daar voldoende komt? Hoop dat het de brandstof pomp niet is. Er komt wel een beetje onverbrande brandstof uit de uitlaat tijdens/ na het starten. Als je een beetje starthulp inspuit doet hij ook wel een paar slagen maar stopt zodra dat weg is. In de late herfst goed lopend weggezet.

Heeft iemand een goede tip voor mij hierover?

Deel dit topic

Reacties

ford5000
Pomp van tijd af wellicht?
casejxu
Water in de brandstof? verstuivers die open blijven staan/niet goed vernevelen? vuil in systeem(gedeelte bij verstuivers)?
Oldtimer-fan
Verstuivers een laten nakijken, misschien blijven die hangen, verstuiverleidingen eens doorspuiten met lucht of remreiniger/wd40. En anders de pomp eens (laten) controleren of die nog op tijd staat
ErDee
Hoe kan de pomp nou van het staan van tijd af gaan?
goeiedag eem
Als de trekker goed lopend weggezet is hoef je niet na te kijken of de pomp nog optijd staat, tenzij je er mee aan het sleutelen bent geweest, wat ik denk is het volgende had je er wel winterdiesel is want ondanks dat we bijna geen vorst gehad hebben (is het nog wel een nacht of wat flink onder nul geweest) is er wel een kans vlokken in de diesel geweest, en dan krijg je paraffine vorming in het filter en word de diesel er niet beter op. Ik zou alles eens goed schoon maken en er nieuwe diesel in doen, alles goed ontluchten, en dan eens weer kijken, omdat je zegt dat hij goedlopend is weggezet, lijkt me dit meer voor de hand liggend dan dat er spontaan een pomp van de tijd gaat of iets dergelijks, ook al staat onze Deutz D40 (met winterdiesel) een maand of 4 stil is het starten en lopen.
Wimsumar
Beste Rick68: Je schrijft: "Vanaf de brandstoffilter komt er een redelijke straal brandstof".
Ik denk dat er nog ergens een ingesloten luchtbel zit in de brandstofpomp. Indien mogelijk de brandstofpomp ontluchten door de ontluchtingsplug te gebruiken en/of de verstuiverleidingen (bij de verstuivers) losdraaien en 'doorstarten' (bij volgas) tot daar ook goed diesel uitkomt.
goeiedag eem
@ErDee je was me net voor haha, ik was net aan het typen, maar vind dat ook heel raar, of er zijn kabouters bezig geweest 😛
Wimsumar
Beste Goeiedag Eem:
Quote @goeiedag eem:
kabouters

Topicvraagsteller woont in Groningen en daar hebben ze vannacht weer een aardbeving, ditmaal met de verwoestende 3,nogwat op de schaal van Richter, gehad. 😉
Rick68
Bedankt allemaal voor de goede tips tot nu toe!
Ik woon in de stad maar de Deutz is bij mijn ouders in Annen.
Heb niks gemerkt van de beving, goed geslapen.
Heb het filter en bij de opvoerpomp los gehad en dat leek allemaal goed. Nu heb ik de leidingen boven op de brandstofpomp los en zie dat er uit de 2 voorste nippels wel diesel komt maar niet uit de achterste. En uit de voorste komt naar mijn idee ook niet voldoende. Moet dus misschien nog meer ontluchten of er mankeert iets aan de pomp? kan er misschien in de pomp ook iets vast zitten of vervuild zijn?
goeiedag eem
@Wimsumar dan heeft hij waarschijnlijk stof van al die in gestorte gebouwen en zo in de diesel, en dan zou ik zeker de diesel gaan verschonen, als die trekker uit de schuur is gehaald onder het puin vandaan:P
Rick68
Ja wie weet ha ha ha, nou onze oude boerderij staat er nog steeds stevig dus dat zal wel mee vallen.
goeiedag eem
@Rick68 , zou dan eens proberen schone diesel erin te doen, en heb je er een nieuw filter in de tank gedaan??? Als deze te kort is (ze zijn er in meerder lengtes voor verschillende types) sluit je de brandstofkraan onderin de tank af, de het juiste filter erin en de pen (waar het filter aan zit) weer goed op de plek onder de rand drukken
Wimsumar
Beste Rick:
Quote @Rick68:
Nu heb ik de leidingen boven op de brandstofpomp los en zie dat er uit de 2 voorste nippels wel diesel komt maar niet uit de achterste. En uit de voorste komt naar mijn idee ook niet voldoende. Moet dus misschien nog meer ontluchten of er mankeert iets aan de pomp? kan er misschien in de pomp ook iets vast zitten of vervuild zijn?

Ga bij het losdraaien van de verstuiverleidingen uiterst schoon te werk A.U.B.. Het geringste vuil kan een verstuiver beschadigen!
Zoals ik eerder schreef is het beter de verstuiverleiding bij de verstuiver los te nemen. De eventueel ingesloten lucht in deze leiding laat zich dan gemakkelijk(er) verdrijven.
Op de ogenschijnlijk goede 2 pompelementen zou de trekker gestart kunnen moeten worden. De overige verstuiverleiding bij draaiende motor iets losdraaien om eventueel lucht te laten onsnappen en vastdraaien als je denkt dat dit kan.
Wouterke
Alle 3 de leidingen aan de verstuiver zelf lossen en motor starten tot er uit alle drie iets uitkomt.
anders proberen van die in gang te trekken, dan gaat ge uw batterij en starter niet overbelasten.
uw injectoren kan je ook eens met een staalborstel opkuizen.
Als die start op startpilot, en daarna stilvalt, dan wil het zeggen dat die niet genoeg eten krijgt...
indien er na 2-3 minuten proberen starten nog steeds niets uit die derde injectorleiding komt, dan vrees ik toch voor die injectiepomp.
Wimsumar
Beste Rick68:
Quote @Rick68:
ha ha ha,

Nu weer even serieus:
Ik heb in het T.F.-Deutz D40-foto-album onderstaande foto's gevonden.
De ene foto laat het dieselopvoer-/handpompje zien. Hiermee is de brandstofpomp te ontluchten.
Op de andere foto is de (nieuwe) slang te zien waarlangs de diesel in de inspuitpomp komt. Om te ontluchten moet je aan de andere zijde het retourleidingetje ietsjes losdraaien. Vervolgens met het handheveltje onder het opvoerpompje diesel doorpompen tot het luchtbelvrij bij de losgedraaide banjobout uit komt. Al pompend deze weer vastdraaien.
Hierna de verstuiverleidingen bij de verstuiver iets losdraaien en de brandstof in de inspuitleidingen "doorstarten". Bij voldoende brandstofuitvloeiing een echte startpoging doen (moet lukken 😄 ).

P.S.: Verstuivers demonteren om ze met een staalborstel schoon te maken, liever niet doen!

(Klik op een foto voor uitvergroting)
Wimsumar
Beste Rick68: Op onderstaande foto (op foto klikken voor uitvergroting) zie je een niveau-/aftapplugje (op het vierkante plaatje). Deze is bedoelt om de smeerolie in de inspuitpomp te verversen.
Draai dit plugje los (of er uit) en vul via de dop bovenop de brandstofpomp (naast de linker verstuiverleiding op de andere foto) ongeveer 0,4 liter motorolie in de inspuitpomp. De nieuwe olie drijft de oude, met diesel gemengde olie via het niveauplugje naar buiten. Zodra zichtbaar nieuwe olie uit komt stromen stoppen met ingieten en plugje en dop weer vastdraaien.

(P.S.: Hopelijk komt er geen roestwater, drab o.i.d. uit, want dan is er waarschijnlijk wel schade aan de brandstofpomp).
Rick68
Vandaag had ik even weer tijd voor onze Deutz D40L.
Heb met een tang voorzichtig het doseer mechanisme proberen te draaien en dat lukt en een klein slagje gedraaid.
Vervolgens gestart en hij liep direct. Wel vol gas maar sprong bijna direct terug naar normale positie. Heb het olie in de pomp nogmaals vervangen en hoop dat het nu goed blijft. Iedereen verder bedankt nog voor de goede tips!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D40 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
45