We startproblemen met onze oude Deutz.
Ik heb er een nieuwe accu opgezet, gloeibougies gecontroleerd en brandstof toevoer nagekeken.
Vanaf de brandstoffilter komt er een redelijke straal brandstof maar bij de leiding bij de verstuiver twijfel ik of daar voldoende komt? Hoop dat het de brandstof pomp niet is. Er komt wel een beetje onverbrande brandstof uit de uitlaat tijdens/ na het starten. Als je een beetje starthulp inspuit doet hij ook wel een paar slagen maar stopt zodra dat weg is. In de late herfst goed lopend weggezet.
Heeft iemand een goede tip voor mij hierover?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz D40 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik denk dat er nog ergens een ingesloten luchtbel zit in de brandstofpomp. Indien mogelijk de brandstofpomp ontluchten door de ontluchtingsplug te gebruiken en/of de verstuiverleidingen (bij de verstuivers) losdraaien en 'doorstarten' (bij volgas) tot daar ook goed diesel uitkomt.
Topicvraagsteller woont in Groningen en daar hebben ze vannacht weer een aardbeving, ditmaal met de verwoestende 3,nogwat op de schaal van Richter, gehad.
Ik woon in de stad maar de Deutz is bij mijn ouders in Annen.
Heb niks gemerkt van de beving, goed geslapen.
Heb het filter en bij de opvoerpomp los gehad en dat leek allemaal goed. Nu heb ik de leidingen boven op de brandstofpomp los en zie dat er uit de 2 voorste nippels wel diesel komt maar niet uit de achterste. En uit de voorste komt naar mijn idee ook niet voldoende. Moet dus misschien nog meer ontluchten of er mankeert iets aan de pomp? kan er misschien in de pomp ook iets vast zitten of vervuild zijn?
Ga bij het losdraaien van de verstuiverleidingen uiterst schoon te werk A.U.B.. Het geringste vuil kan een verstuiver beschadigen!
Zoals ik eerder schreef is het beter de verstuiverleiding bij de verstuiver los te nemen. De eventueel ingesloten lucht in deze leiding laat zich dan gemakkelijk(er) verdrijven.
Op de ogenschijnlijk goede 2 pompelementen zou de trekker gestart kunnen moeten worden. De overige verstuiverleiding bij draaiende motor iets losdraaien om eventueel lucht te laten onsnappen en vastdraaien als je denkt dat dit kan.
anders proberen van die in gang te trekken, dan gaat ge uw batterij en starter niet overbelasten.
uw injectoren kan je ook eens met een staalborstel opkuizen.
Als die start op startpilot, en daarna stilvalt, dan wil het zeggen dat die niet genoeg eten krijgt...
indien er na 2-3 minuten proberen starten nog steeds niets uit die derde injectorleiding komt, dan vrees ik toch voor die injectiepomp.
Nu weer even serieus:
Ik heb in het T.F.-Deutz D40-foto-album onderstaande foto's gevonden.
De ene foto laat het dieselopvoer-/handpompje zien. Hiermee is de brandstofpomp te ontluchten.
Op de andere foto is de (nieuwe) slang te zien waarlangs de diesel in de inspuitpomp komt. Om te ontluchten moet je aan de andere zijde het retourleidingetje ietsjes losdraaien. Vervolgens met het handheveltje onder het opvoerpompje diesel doorpompen tot het luchtbelvrij bij de losgedraaide banjobout uit komt. Al pompend deze weer vastdraaien.
Hierna de verstuiverleidingen bij de verstuiver iets losdraaien en de brandstof in de inspuitleidingen "doorstarten". Bij voldoende brandstofuitvloeiing een echte startpoging doen (moet lukken ).
P.S.: Verstuivers demonteren om ze met een staalborstel schoon te maken, liever niet doen!
(Klik op een foto voor uitvergroting)
Draai dit plugje los (of er uit) en vul via de dop bovenop de brandstofpomp (naast de linker verstuiverleiding op de andere foto) ongeveer 0,4 liter motorolie in de inspuitpomp. De nieuwe olie drijft de oude, met diesel gemengde olie via het niveauplugje naar buiten. Zodra zichtbaar nieuwe olie uit komt stromen stoppen met ingieten en plugje en dop weer vastdraaien.
(P.S.: Hopelijk komt er geen roestwater, drab o.i.d. uit, want dan is er waarschijnlijk wel schade aan de brandstofpomp).
Heb met een tang voorzichtig het doseer mechanisme proberen te draaien en dat lukt en een klein slagje gedraaid.
Vervolgens gestart en hij liep direct. Wel vol gas maar sprong bijna direct terug naar normale positie. Heb het olie in de pomp nogmaals vervangen en hoop dat het nu goed blijft. Iedereen verder bedankt nog voor de goede tips!