Hallo,
Voor de zaaibedbereiding was ik aan het oriënteren op dubbellucht. Aangezien onze trekker ook ploegwerk moet verrichten is het niet mogelijk om brede banden zoals 800's te monteren.
De trekker heeft 600's banden met dichte velgen waarin al 6 gaten zitten, is er een systeem die gebruik maakt van deze 6 gaten?
Ik vind het molcon systeem (blokken of ring in de velg) met klemmen geen prettig systeem, hier hebben we al ervaring mee vanuit het verleden.
Nou kwam ik wel het GS-systeem tegen, maar de verloop die je hierbij moet gebruiken beschadigd wel de velg van de trekker ofniet?
Zijn er tf'ers die ook een dichte velg hebben waar ze dubbellucht op monteren?
Welke bandenmaten van dubbellucht kunnen gebruikt worden om naast 600/65 r38 banden te monteren zonder de breedte buiten de 3 meter komt?
Er stonden al meer topics op deze site maar daar werd ik niet veel wijzer uit, vandaar deze topic.
Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
IHpower
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De rode bus tussen de velgen blijft in de rand steken. Uitvoering van de velg maakt dus niet uit. Het AW-systeem heeft een haak op de naaf, MD en HD moeten zonder plaat in de dubbelluchtvelg. Om de buitenbreedte te weten, moet je de spoorbreedte weten. Beschadigen van de lak valt wel mee, dacht ik. Zal ook met de lak in de velg samenhangen. Poedercoaten levert hardere lak, dan 1 componentenlak uit een spuitbusje van Kramp of Sparex...
en dat systeem werkt super, hebben wij ook op de John deere.
je hebt dan alleen die bus altijd in je velg zitten maar als je dan banden hebt met velgen kun je zo'n bus er aan draaien en dan past het ook.
Is een uitkomst inderdaad, met name als je verschillende maten hebt, die je ook gebruikt. Bijvoorbeeld een cultuurwiel naast een brede band
Ik weet niet hoe breed je vorenpakker is, maar misschien is het een optie om de spoorbreedte (tijdelijk) te vergroten?
dat ligt aan je trekker enz, ik blijft met de dubbellucht die hier een paar berichten boven staat binnen de 3m
Voor welke trekker is t trouwens?
dit stel dubbelelucht staat te koop het is een velg van R34 met een vervalstuk naar velg R38
Eg en wals zijn licht genoeg om zonder dubbellucht te rijden op achterbanden met < 1 bar bandenspanning.
Eg en wals zijn veel te zwaar om met verplegingsbanden als dubbellucht te rijden. Voor het draagvermogen moeten de smalle dubbelluchtbanden veel te hard op druk staan, met bodemverdichting/structuurschade als gevolg.
Ben je voor een paar honderd euro klaar en kun je de wielen zo aanbouten.
In je velg kun je dan die 6 gaten gebruiken maar beter kun je er no 6 bijboren.
Daar kun je dan een multifitring aanzetten en met een bus (pijp) verlengen.
Blijven je velgen ook mooi want met een ring gaan je velgen altijd beschadigen.
Op MP staat nu mijn setje 18.4 34 evt als voorbeeld.
De dubbellucht verwijder je toch ook met ploegen, dat is met spoorverbreders ook een mogelijkheid.
Ik ga het vanaf dit jaar wel doen omdat ik mijn dubbellucht verkocht heb.
Een brede band met een cultuurwieltje ernaast zie ik niet zitten.
Dubbellucht (de)monteren is makkelijker en sneller, dan spoorverbreders (de)monteren.
Ik denk dat het in mijn geval maar een paar minuten extra zal zijn.
En ik denk dat er vast wel meer mensen zijn met een luchtsleutel en een palletwagentje oid om de band even een stukje vooruit en achteruit te rijden.
Mijn vader heeft geen trekker meer, maar we hebben in het verleden wel eens de 540's gewisseld voor de 14.9's en weer terug. Niet mijn hobby. Dubbellucht wip je er zo weer af.
Dat kan Banden wisselen is ook veel meer werk dan alleen even de spoorverbreders ertussen zetten.
De band hoeft alleen even een stukje recht achteruit met de pompwagen (of heftruck) en daarna weer recht vooruit, even ratelen met de luchtsleutel en klaar. Ik zie het probleem niet. En daarbij blijft de lak van je velgen ook nog mooi intact dus hoef je s'winters niet bij te schilderen
Dan zie ik nog steeds meer heil in dubbellucht. Heb je ook meer loopvlak, om het gewicht op te vangen, hè
Dan zie ik nog steeds meer heil in dubbellucht. Heb je ook meer loopvlak, om het gewicht op te vangen, hè
Qua draagvermogen is het beter ja, het heeft ook nadelen: Hogere prijs, Je bent snel te breed, het wringt meer in de bochten.
En dan heb ik het wel over 'echte' dubbellucht, dus 2 banden met dezelfde maat, want zo'n cultuurwieltje ernaast zie ik helemaal niet zitten. Dat is in mijn ogen alleen geschikt voor op de kuilbult of eventueel trekkertrek ofzo.