Dubbellucht systemen

Hallo,

Voor de zaaibedbereiding was ik aan het oriënteren op dubbellucht. Aangezien onze trekker ook ploegwerk moet verrichten is het niet mogelijk om brede banden zoals 800's te monteren.
De trekker heeft 600's banden met dichte velgen waarin al 6 gaten zitten, is er een systeem die gebruik maakt van deze 6 gaten?
Ik vind het molcon systeem (blokken of ring in de velg) met klemmen geen prettig systeem, hier hebben we al ervaring mee vanuit het verleden.

Nou kwam ik wel het GS-systeem tegen, maar de verloop die je hierbij moet gebruiken beschadigd wel de velg van de trekker ofniet?
Zijn er tf'ers die ook een dichte velg hebben waar ze dubbellucht op monteren?
Welke bandenmaten van dubbellucht kunnen gebruikt worden om naast 600/65 r38 banden te monteren zonder de breedte buiten de 3 meter komt?
Er stonden al meer topics op deze site maar daar werd ik niet veel wijzer uit, vandaar deze topic.
Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

IHpower

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste IHPower: Wat voor een zaaibedbereidingsapparaat hangt achter de trekker?
SJB533
Onze combinatie (Case International 745XL '85) hadden we op 540/65R38 staan, met daaraan 14.9R38 als dubbele montering. Die kon binnen de 3 meter blijven, maar dan hadden we moeten sleutelen. Buitenbreedte was 3,05, volgens mijn vader. Systeem was GS, van het type AW Quick.

De rode bus tussen de velgen blijft in de rand steken. Uitvoering van de velg maakt dus niet uit. Het AW-systeem heeft een haak op de naaf, MD en HD moeten zonder plaat in de dubbelluchtvelg. Om de buitenbreedte te weten, moet je de spoorbreedte weten. Beschadigen van de lak valt wel mee, dacht ik. Zal ook met de lak in de velg samenhangen. Poedercoaten levert hardere lak, dan 1 componentenlak uit een spuitbusje van Kramp of Sparex...
larss
@SJB533
en dat systeem werkt super, hebben wij ook op de John deere.
Lars
Je kunt ook dit systeem gebruiken: google.nl/imgres/…
je hebt dan alleen die bus altijd in je velg zitten maar als je dan banden hebt met velgen kun je zo'n bus er aan draaien en dan past het ook.
JD 6430 The Best
@larss dat systeem gebruiken wij ook bij cultuurwielen, van te voren wel goed de velg van de trekker invetten, anders is het een hele toer om het wiel er weer uit te halen, 2 jaar terug moesten wij een wiel er met de heftruck uittrekken, zo vast zat die, toen vorig de velg ingevet, en dan gaat het prima!
IHpower
@Wimsumar Roterkopeg met packerwals. Voorin de fronthef hangt een vorenpakker zodat de grond over de gehele breedte wordt aangedrukt.
SJB533
@larss
Is een uitkomst inderdaad, met name als je verschillende maten hebt, die je ook gebruikt. Bijvoorbeeld een cultuurwiel naast een brede band 😄
nickpater
@henkieturbo
PatrickNH
9,5 r48 (230/95r48) wordt veel naast 600 gedaan
mdoornekamp
Om binnen 3 meter te blijven zul je een cultuur band als dubbel lucht moeten gebruiken. En dan wordt het nog krap. Maar als je 3,10 wordt zie je er nog niks van hoor. Ik zaai 3 meter met een trekker van 3.30 met dubbellucht.
hobbyboer
Quote @IHpower:
Voorin de fronthef hangt een vorenpakker zodat de grond over de gehele breedte wordt aangedrukt.

Ik weet niet hoe breed je vorenpakker is, maar misschien is het een optie om de spoorbreedte (tijdelijk) te vergroten?
hobbyboer
Een setje spoorverbreders is goedkoper als een setje dubbellucht.
IHpower
@mdoornekamp Wat voor een systeem gebruik jij? en wat voor maat banden/dubbelluchtbanden? Iemand ervaring of een GS of Zeeman systeem de velg van de trekker beschadigd?
IHpower
@hobbyboer Exacte breedte durf ik zo niet te zeggen, maar hij is iets breder dan de spoorbreedte,1,60 ofzo schat ik. Spoorverbreders gaat niet werken, met deze trekker wordt geploegd, land zaaiklaar gemaakt en mais gezaaid. Met ploegen gaat dat problemen opleveren met de treklijn.
larss
@mdoornekamp
dat ligt aan je trekker enz, ik blijft met de dubbellucht die hier een paar berichten boven staat binnen de 3m
SJB533
@IHpower
Voor welke trekker is t trouwens?
mf-6265
@IHpower

dit stel dubbelelucht staat te koop het is een velg van R34 met een vervalstuk naar velg R38
henkieturbo
@IHpower wij hebben op alle trekkers KN bussen zitten. Wij vinden het een super systeem omdat je ze heel snel kunt aankoppelen en ze ook makkelijk kunt uitwisselen
sjonnies
@mdoornekamp ow dan hebben wij het voor elkaar 600r38met9.5r48, 2.75 breed
Wimsumar
Beste IHPower:
Quote @IHpower:
Roterkopeg met packerwals. Voorin de fronthef hangt een vorenpakker

Eg en wals zijn licht genoeg om zonder dubbellucht te rijden op achterbanden met < 1 bar bandenspanning.
Eg en wals zijn veel te zwaar om met verplegingsbanden als dubbellucht te rijden. Voor het draagvermogen moeten de smalle dubbelluchtbanden veel te hard op druk staan, met bodemverdichting/structuurschade als gevolg.
kerstrunner
@IHpower Even een andere vraag; drukt een vorenpakker de grond tss de wielen even hard aan als de (dubbellucht) banden van de trekker?
mdoornekamp
@larss als de trekker zelf al op 600 staat zoals bij ihpower moet er een 18.4r38 (47 cm breed) naast. Ben je per band 60 + 5 + 47 is 110 breed per band. Cabine is 1 meter breed.
mdoornekamp
@IHpower Je velg beschadigd altijd bij een systeem met tussenring. Wij werken met tussenring en centrale spindel M30. Kun je zelf maken. Lekker goedkoop. 😄
mdoornekamp
@henkieturbo KN is wel een heel mooi systeem. En makkelijk te monteren. Kost echter wel wat en je rijdt altijd met die halve bus op je velg als je dubbel lucht er af is.
henkieturbo
@mdoornekamp die bus in de velg vind ik eigenlijk nog wel wat hebben ook 😛
DANOONTJE POWERR
Zoals dit kan ook nog, zelf gemaakt met behulp van de buurman en zijn draaibank.
Ben je voor een paar honderd euro klaar en kun je de wielen zo aanbouten.

In je velg kun je dan die 6 gaten gebruiken maar beter kun je er no 6 bijboren.
Daar kun je dan een multifitring aanzetten en met een bus (pijp) verlengen.

Blijven je velgen ook mooi want met een ring gaan je velgen altijd beschadigen.
dx11
Quote @sjonnies:
voor elkaar 600r38met9.5r48, 2.75 breed
zonde, laat je aan elke kant 10cm band breedte liggen!
sjonnies
@dx11 ja weet ik maar 650xm108 past niet en xeiobib toch wat te duur maar wij hebben wege 3m dus dan is dit wel makkelijk
jantje 8110
Ik ben er ook mee bezig, trekker staat op 600 38 en heb hier 9.5 r48 naast gekocht. 2 ringen van 6 mm dik en 25 cm breed laten maken deze vastbouten tegen de dubbelluchtvelg en monteren met spindel. Wel een blokje in de velg lassen tegen het verdraaien. Idd wel jammer dat de velg beschadigd.
Op MP staat nu mijn setje 18.4 34 evt als voorbeeld.
hobbyboer
Quote @IHpower:
Spoorverbreders gaat niet werken, met deze trekker wordt geploegd,

De dubbellucht verwijder je toch ook met ploegen, dat is met spoorverbreders ook een mogelijkheid.
Ik ga het vanaf dit jaar wel doen omdat ik mijn dubbellucht verkocht heb.
Een brede band met een cultuurwieltje ernaast zie ik niet zitten.
SJB533
Quote @hobbyboer:
De dubbellucht verwijder je toch ook met ploegen, dat is met spoorverbreders ook een mogelijkheid.

Dubbellucht (de)monteren is makkelijker en sneller, dan spoorverbreders (de)monteren.
IHpower
@SJB533 Juist, als een perceel geploegd is moeten we snel kunnen schakelen. Dus niet eerst een uur aan het sleutelen zijn, of langer, voordat we een andere werkzaamheid uit kunnen gaan voeren. Ik denk dat ik het mooi bij de 600's houd.
hobbyboer
@SJB533 Dat zal in veel gevallen zo zijn ja.
Ik denk dat het in mijn geval maar een paar minuten extra zal zijn.
En ik denk dat er vast wel meer mensen zijn met een luchtsleutel en een palletwagentje oid om de band even een stukje vooruit en achteruit te rijden.
SJB533
@hobbyboer
Mijn vader heeft geen trekker meer, maar we hebben in het verleden wel eens de 540's gewisseld voor de 14.9's en weer terug. Niet mijn hobby. Dubbellucht wip je er zo weer af.
hobbyboer
Quote @SJB533:
we hebben in het verleden wel eens de 540's gewisseld voor de 14.9's en weer terug. Niet mijn hobby.

Dat kan 😄 Banden wisselen is ook veel meer werk dan alleen even de spoorverbreders ertussen zetten.
De band hoeft alleen even een stukje recht achteruit met de pompwagen (of heftruck) en daarna weer recht vooruit, even ratelen met de luchtsleutel en klaar. Ik zie het probleem niet. En daarbij blijft de lak van je velgen ook nog mooi intact dus hoef je s'winters niet bij te schilderen 😄
SJB533
@hobbyboer
Dan zie ik nog steeds meer heil in dubbellucht. Heb je ook meer loopvlak, om het gewicht op te vangen, hè 😉
SJB533
@hobbyboer
Dan zie ik nog steeds meer heil in dubbellucht. Heb je ook meer loopvlak, om het gewicht op te vangen, hè 😉
hobbyboer
Quote @SJB533:
Heb je ook meer loopvlak, om het gewicht op te vangen, h�

Qua draagvermogen is het beter ja, het heeft ook nadelen: Hogere prijs, Je bent snel te breed, het wringt meer in de bochten.
En dan heb ik het wel over 'echte' dubbellucht, dus 2 banden met dezelfde maat, want zo'n cultuurwieltje ernaast zie ik helemaal niet zitten. Dat is in mijn ogen alleen geschikt voor op de kuilbult of eventueel trekkertrek ofzo.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
35