Illustratie van:

International 633 - Starten na jaren stilstand

Wat zijn de do's en dont's met het starten van een 633 na 15 jaar stilstand?

Deel dit topic

Reacties

inter633733
Even kijken of de motor nog wel rond gaat, nieuwe gasolie erin en olie verversen kan ook geen kwaad 😉
timotje112
Diesel ff nakijken is ook wel belangrijk op roest of rotzooi miss zit er ook water bij
3130ls
NIEUWE gasolie erin en rondpompen ook zou ik kijken of je hem aan de krukas met de hand rond kan draaien.gaat wel moeizaam door de compressie maar moet te doen wezen
johan6640
En als ik jou was zou ik eerst even starten met de stop knop uit.er zit nergens meer olie tussen.van daar
old man jose
Motorolie controleren.
Koelvloeistof controleren.
Koelsysteem op lekkage controleren.
Motor handmatig ronddraaien.
Koppeling proberen.
Remmen controleren.
Brandstofsysteem controleren en schoonmaken: ( tank filters leidingen)
Bedrading controleren.
Als dat alles gedaan is accu aansluiten en proberen te starten.
Zeker niet volgas, als de motor loopt oliedruk controleren.
Nogmaals de koppeling en de remmen proberen.
En is dit alles okay en je bandenspanning ook okay, rijden maar.
suc6
Boemrang
Niet onbelangrijk, zorg dat je accu vol is...
Gloeispiralen / vlamstart controleren...
JD3010
@Boemrang Met dit weer hoef je niet te gloeien.
3130ls
@JD3010 is wel een inter he haha
Boemrang
Quote @3130ls:
is wel een inter he haha

Daar kan uiteraard waarheid inzitten.... 😃
ErDee
@Boemrang vlamstart? Hallo het is een trekker uit >1975 😄
Boemrang
Quote @ErDee:
Hallo het is een trekker uit >1975 :)

Hallo, er kan altijd een grote vlam ontstaan tijdens het starten, heb je weer niet aan gedacht... 😃
ErDee
Ik zou eerst kijken dat de trekker op een vrije plek staat. Alle diesel er uit ook uit de pomp en helemaal met nieuwe vullen en ontluchten (daar hoeft de motor niet voor te lopen). Pomp ontluchten door de bovenste bout iets los te draaien waar de leiding terug naar de tank aan zit. Tank dus niet helemaal vol maken. Niet onverstandig om meteen de dieselfilters te vervangen. Luchtfilter ook even schoonblazen/controleren. Motorolie en filter vervangen. Hydrauliekoliepeil ook even controleren, zit hier niks meer in loopt je de pomp kapot. Koelwater bijvullen. Motor met de hand even rond proberen te draaien. Versnellingsbak vrij zetten. Accu erop, eventueel met startkabels een tweede erbij en motor starten met de stopknop helemaal uit, om te controleren of hij goed rond gaat en om de nieuwe olie te verspreiden(ongeveer dikke 5 seconden). Dan verstuiverleidingen los en starten met de stopknop in. (Gas geven heeft geen nut dit doet niets tijdens het starten). Komt er diesel bij ze alle drie dan stoppen en verstuiverleidingen vast. Plaatje voor de inlaat bij de hand mocht er iets mis gaan. En dan starten, met de stopknop uitgetrokken tot aan de eerste aanslag(starthulp). Begin niet meteen te sproeien met startpiloot of remmenreiniger!! Eerst op normale manieren proberen, eventueel voorgloeien(gloeispiraal in de aanzuigbuis, startknop tot de eerste aanslag uittrekken de lampjes in het dashboard zullen ietsje dimmen, ongeveer 30-45 seconden lang). Als hij dan gestart is, eerst even stationair laten lopen, een paar minuten dus niet meteen gaan gassen. Dit zijn naar mijn weten alle stappen om dit veilig en goed te doen. Succes!
Oja maak aub een filmpje van het starten voor ons 😄
Wimsumar
Beste Prins81: Je moet er op rekenen dat de koppelingsplaat vastgeplakt zit. Schakelen is dan niet mogelijk.
(P.S.: In geval van: vraag hier om tips).
P.S.2: Let op de V-snaar. Deze zal spoedig knappen wegens ouderdom/uitdroging.
Oldtimer-fan
Quote @Wimsumar:
Deze zal spoedig knappen wegens ouderdom/uitdroging.

Dat hoeft nog niet het geval te zijn. De v-snaar van onze Cormick die ruim 30 jaar heeft stil gestaan, is nog prima
metaalman
@ErDee helemaal de goeie uitleg mee eens
Fendt926Driver
Heeft die wel binen gestaan? anders controleren of er via de uitlaat geen water in de cylinders is gekomen want dan maakt die een "waterslag"en heb je binnen in alles krom
Prins81
@ iedereen, bedankt voor de info
Prins81
@ErDee

Ik ga zeker ff een filmpje maken, ben benieuwd hoe hij gaat starten na jaren stilstand. Het enige wat ik hoop is dat de motor niet vast zit.
SJB533
Quote @ErDee:
Versnellingsbak vrij zetten

Normaal gesproken starten 33'er niet, als de groepenpook niet in N staat 😉

Voor de rest is je verhaal wel kloppend dacht ik, met de aantekening van @Fendt926Driver over de waterslag er bij 😄
Prins81
Hij heeft altijd binnen gestaan dus met de waterslag zal het wel meevallen ga ik vanuit
Prins81
@Wimsumar

Ik dacht, mochten we de motor vlot aan het draaien krijgen en de platen zitten vast, in de versnelling zetten, rijden en voet op de rem. Zal hij dan los schieten?
Wimsumar
Beste Prins81:
Quote @Prins81:
rijden en voet op de rem

Dat is een methode. Hierbij uiteraard wel de koppeling ingetrapt houden.
Volgens mij zijn er ook goede ervaringen eerst de trekker met verhoogd toerental warm te laten draaien. Het opwarmende vliegwiel kan dan net dat beetje uitzetten dat de plaat makkelijker losschiet.
john deere 7810
Maar als hij 15 jaar buiten heeft gestaan dat maakt het ook niet meer uit of hij een waterslag kan maken. want dan is het wel een roestbende daar binnen
Prins81
@john deere 7810
Ik heb het al eerder vermeld, maar hij heeft al die jaren netjes in een geïsoleerde loods gestaan. Dus de roest zal wel mee vallen
john deere 7810
@Prins81

dat klopt, het ging in dit geval ook niet op 😉

was een reactie op de eerdere gegeven reactie's
Wimsumar
Beste Prins:
Quote @Prins81:
mochten we de motor vlot aan het draaien krijgen en de platen zitten vast, in de versnelling zetten, rijden en voet op de rem. Zal hij dan los schieten?

In onderstaande topic adviezen hoe een vastgekleefde koppelingsplaat losgemaakt kan worden:

tractorfan.nl/topic/51187/

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 633 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
15