Aankoop Fendt 306 LS

Hallo,

Ik ga morgen met ons pa naar een Fendt 306 LS kijken.
De tractor heeft 9000 uur gelopen, en ziet er opzich goed uit.
Nu is mijn vraag, je hoort wel eens dat een tractor onderdruk heeft. Maar hoe kan ik dat precies zien?
En zijn er verder nog dingen waar ik speciaal op moet letten?

Deel dit topic

Reacties

marco steyr
Bij zon fendt zit er als ik het goed heb linksvoor bij de motor een pijpje omlaag, als die daar uit blaast heeft ie onderdruk. Oorzaak: versleten zuigerveren
Fendtgek
Klopt inderdaad, die zit linksvoor, net achter de achteras.

Even kijken naar de standaard dingen, olie, water, aftakaskering droog, alle verlichting werkzaam, speling op fusee's (vooral op letten bij trekker met voorlader).

Zijn van deze trekkers geen dingen waar je extra op moet letten tot zover ik weet.
steyr 9087
Olie in de achterbrug als die te hoog is kan het zijn dat het zijn dat de hefinrichting lek is inwendig
Fendt926Driver
Quote @Fendtgek:
Klopt inderdaad, die zit linksvoor, net achter de achteras
bij ons zit die net achter de vooras
B4CaseIH
@marco steyr
Is dat ook bij (Case) International? want bij de 956 daar komt ook wel een beetje uit...
B4CaseIH
@marco steyr
zit inderdaad rechts ja, nee ik zag het staan, ik dacht da mok wete 😛
basia
@marco steyr

Mooi verhaaltje ; een 306 is een 4 cil motor en al er 2 zuigers naar beneden gaan gaan er ook 2 omhoog , dus ....?

Carterdruk ontstaat door lekverliezen lang de zuigers cq zuigerveren ; het carter-ontluchtinspijpje mag gerust een beetje dampen ; maar als het echt "blaast"en olie meeneemt naar buiten is het een teken van motorslijtage .
( zuigers+zuigerveren+cil-bussen )
deutz3.70power
Bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik wat mee.
Als iemand nog aanvullingen heeft waar ik op moet letten, dan hoor ik dat graag!

De tractor heeft 9000 uren gelopen, zou je dan binnenkort geen problemen krijgen met versnellingsbak en/of zuiger/bussen van de motor?
basia
@deutz3.70power

Hangt er heel van af hoe de trekker is gebruikt ; wel proefrit maken om te kijken of ie krasvrij schakeld ( ivm toetand synchromesh ringen )
hermanmuntstra
Ook even kijken of er olie in het koelwater zit kun je het makkelijkst zien in het expansievat (grijze drap)
deutz3.70power
Hermanmuntstra

Dan is de koppakking toch lek?
Of er is iets met de bussen?
worteljcb
Zulke Fendtjes mankeert niet gauw wat. Het zijn over het algemeen degelijke trekkers, maar dat ligt er helemaal aan hoe de trekker gebruikt is.
Arrie94
@deutz3.70power Klopt als een bus 😃

Ook al heeft hij wat onderdruk, dan starten die trekkers vlot .
basia
@deutz3.70power

Koppakking zou kunnen ; maar deze motoren hebben nog droge cil bussen en geven niet vaak problemen met olie in water of omgekeerd .

Verder zo als wortel zegt ; prima trekkers ; je ziet ze nog veel zonder problemen in gebruik en dat na soms dik 30 jaar !!!
Wimsumar
Beste hermanMuntstra:
Quote @hermanmuntstra:
expansievat

Die zit er niet op.
Dus 'gewoon' even onder de radiateurdop kijken (of de verkoper er eieren en/of paardestront in heeft gedaan om een lekke radiateur te verbloemen 😉 ).
Arrie94
@Wimsumar Oftewel, als het vies is klopt er iets niet.
Fendt926Driver
Als je in de trekker zit en de motor draaid even proberen om zonder de koppeling in te trappen te schakelen. dus heel langzaam de versnellingspook richting de 1 duwen de trekker moet dan de neiging hebben om iets vooruit te rollen als die dat doet is de synchromesh van de 1e versnelling goed probeer dit ook bij de rest en de achteruit. als er een kraakt (wat best mogelijk is bij 9000 uur) schakel dan rijdend op en terug naar die versnelling om te zien of er mee te leven valt of dat er nieuwe ringen in moeten (kost gauw rond de 4000 euro)
karelfendt
De remmen ook wel uitproberen wand dit lijk bij deze trekkers wel eens een zwak punt te zijn.
deutz3.70power
Bedankt voor de snelle reacties iedereen.

Fendt926Driver
Handige tip, dat gaan we proberen.
Fendtgek
@Fendt926Driver

Uuuhm, inderdaad, foutje. Dacht vooras, typte achteras.

Remmen is inderdaad een probleem bij deze serie, je kan ze wel proberen, maar ook al remt hij niet goed, zal je vaker hebben bij deze trekkers. Enige nadeel aan deze trekkers.
gkgerbengk
@Fendt926Driver En over hoeveel ringetjes gaat het dan? Alles?
Arrie94
@gkgerbengk Dat ligt aan de slijtage van de anderen. Vaak is de afstand tussen de sychromeshring en de vertanding van je tandwiel waar de mof in schuift zo'n 1,5 mm als ie nieuw is.

Als dat minder dan 0,5 mm is, is ie versleten en onder 0,8 is het beter om toch een nieuwe te monteren. Zo was het dacht ik bij een ZF-bak uit de 600 serie. Kan het wel even nazoeken.
deutz3.70power
Nog een vraagje trouwens:
Ik bedacht me net: Ligt er in zo'n fendt een 40 KM bak of 30 KM? Want volgens mij verschilt dat per tractor toch?
En hoe kan ik zien welke van de 2 het is?
Arrie94
@deutz3.70power De pook bestaat uit R 1 2 3 25 30 en evt. 40. 95% dat een 40-bak voorwielberemming heeft.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
5