Illustratie van:

John Deere 2130 - vol gas over de weg en valt uit

Het verhaal:
op een dag was de dieseltank leeg gereden. vervolgens werd de dieseltank weer gevuld en daarna ontlucht tot de brandstofpomp. hij liep weer, maar kakte vaak in tot (bijna) afslaan van de motor tijdens het rijden (rustig zowel als volgas). wellicht was de brandstoffilter vol gekomen met troep uit de tank en die hebben we vervangen en wederom ontlucht tot de brandstofpomp. nu kunnen we RUSTIG er meer rijden, en een hydraulisch heffende kipkar tilt hij ook goed, valt niet stil bij volgas tijdens heffen. maar gaan we na het leegkiepen weer met de kar over de weg terug naar huis, dan valt hij binnen 50 meter volgas in de hoogste versnelling stil. na 5 minuten wachten start hij redelijk vlot en we kunnen weer RUSTIG door. (dit laatste doet zich steeds opnieuw voor)

wat is nu het probleem en hoe is het op te lossen?
want ik vind het gek dat hij niet stil valt tijdens volgas heffen van de kipkar, maar wel tijdens volgas rijden over de weg. volgas=volgas, toch?

Deel dit topic

Reacties

Tjerk
Hoe lijkt het met het opvoerpompje die al even nagekeken? en alle brandstof leidingen al even los gehad en met lucht doorgespoten ?
Wimsumar
Beste Looper321: Volgas bij leegkiepen komt overeen met pakweg 10 p.k wat de motor moet leveren. Volgas met de kieper over de weg is wellicht 30 p.k motorvermogen. Het brandstofverbuik ligt in de zelfde verhouding. De hoeveelheid brandstof, nodig voor het volgas rijden, wordt dus nu ergens in het brandstofsysteem afgeknepen.

De troep in de tank waar je het over hebt, zit nu hoogstwaarschijnlijk nog grotendeels in het zeefje van het tankkraantje en blokkeert voldoende doorstroming.
john deere 7810
@Tjerk

als hij hem kan ontluchten zul je zeggen dat het pompje nog goed is 😉 wellicht kan het filtertje wel volzitten

leidingen doorblazen en nogmaals filter vervangen + opvoerpomp loshalen en schoonmaken. en de tank is ook niet verkeerd
Arrie94
Bij een International 724 hebben we dat probleem ook wel eens gehad, als de tank bijna leeg was ging hij vuil meenemen. Kraantje in de leiding tussen tank en brandstofpomp dichtdraaien, leiding losmaken, kraantje open en met de compressor erin blazen. Gelijk het kraantje dicht en de leiding weer vastmaken. Daarna zorgen dat je op tijd tankt. Als de 724 bokkerig begon te lopen wist je direct dat je moest tanken. Met een beetje geluk was er dan niets meer aan de hand.

Aanvulling: die had de tank op de motor liggen.



Topics zijn voor mensen die vragen hebben, willen mensen deze vragen niet serieus beantwoorden, moeten die ze ook niet lezen.

@looper321 Achter elke reactie staat een rode knop, daarmee kan je dit topic weer wat overzichtelijker mee maken!
deeremeneer
Het ligt aan het bouwjaar of hij een tank kraantje heeft. Maar de kans is inderdaad groot dat dat zeefje dichtzit of het opvoerpompje.
looper321
@Wimsumar @deeremeneer
zou je kunnen omschrijven waar dat zeefje van de tank zit?
JD3010
@looper321 In de tank zit geen zeefje, het 1e zeefje zit in het opvoerpompje.
Wimsumar
Beste Looper321:
Quote @looper321:
zeefje van de tank

Dit zit op het kraantje (inwendig in de tank). (Indien een kraantje/zeefje aanwezig. Zie reactie JD3010)

Je kunt als de tank nu (te) vol zit, door de leiding van tank naar filter, lucht doorblazen om dit zeefje tijdelijk weer wat schoon te krijgen. Later als de tank weer eens zo goed als leeg is (en het truukje heeft gewerkt) kun je het kraantje demonteren voor een (tank)reinigingsbeurt.
nicolass
Ik zou eens kijken en je tank en schoon maken en aan het kraantje aan je tank daar zal wel vuil zitten heb ik ook al is gehad. toen tank proper gemaakt en kraantje uitgekuist en hij liep weer al een trein !
looper321
Quote @Arrie94:
Achter elke reactie staat een rode knop, daarmee kan je dit topic weer wat overzichtelijker mee maken!

dank je voor de tip
JD3010
Quote @Arrie94:
Als de 724 bokkerig begon te lopen wist je direct dat je moest tanken.

Maar waarom heb je dan de tank niet schoongemaakt? Het veel beter om de troep er uit te halen.
looper321
@JD3010
niet bij stil gestaan. we dachten tanken en verder.
JD3010
@looper321 Mijn opmerking was eerst voor @Arie94 bedoeld. 😉
Maar als ik jou was zou ik de tank toch even schoonmaken. Dan ben je van een hoop narigheid af.
Arrie94
@JD3010 Klopt helemaal, maar die plek is vrijwel onbereikbaar. Toen ie 3 jaar geleden een nieuwe koppeling kreeg, hebben we er heel wat 'gras' en bagger tussenuit gevist. Maar later kwam het probleem weer terug. Als je de tank vol houdt, is er niets aan de hand. Maar sinds een maand is hij met pensioen.
looper321
@JD3010
hoe komt er eigenlijk troep in de tank. je doet de schone tuit er in en doet tanken.
troep in het grote diesel voorraad vat is toch al lang bezonken.
JD3010
@Arrie94 Waar zat die tank dan? En kon je ook niet met een slanggetje de bodem schoonzuigen?
Boemrang
Quote @looper321:
hoe komt er eigenlijk troep in de tank.

Denk maar aan condens, kan roestvorming veroorzaken, dan heb je al een probleem....
Arrie94
@JD3010 Tank zit boven de motor, tegen/onder dashboard. Is een 40 jaar oude trekker van een melkveehouder die daar niet zo moeilijk over doet...
erik9831
Inderdaad, zoals al een paar keer gezegd is, alles mooi proper maken terug.

Het minste vuiltje in 1 van de leidingen, tank en waar maar brandstof doorkomt kan voor problemen zorgen. Bij het demonteren van de verschillende leidingen, al je stukken op een mooie en propere doek leggen.

Ik weet niet welk type verstuivers er in zitten, maar deze kunnen ook interne schade hebben opgelopen als je pech hebt. Een brandstoffilter kan ook nog steeds vuil doorlaten. Maar begin best eerst met alles uit te kuisen als je kan. Draait hij daarna nog net hetzelfde kan je op dat moment nog steeds de verstuivers eens laten testen.
JD3010
Quote @looper321:
hoe komt er eigenlijk troep in de tank.

Als je altijd netjes en schoon tank dan komt er niet zo snel troep in. Alleen niet iedereen is zo.
erik9831
Maar nu de grote vraag dan misschien ...

Je hebt mensen die pas tanken nadat het lampje gaat branden, maar je hebt ook mensen die altijd gaan tanken vanaf de meter nog maar in de helft komt te staan.

Wat is nu uiteindelijk het beste ? Want iedereen zegt ook altijd iets anders. Is zoals vragen welk trekker merk het beste is. De ene zegt altijd, nooit leegrijden want er zit vuil in. De andere zegt, rij hem leeg want de hoeveelheid vuil dat er dan in zit kan er makkelijk mee door.

Of is het beter om te zeggen: iedere 2 jaar kuisen we de tank uit ?
Arrie94
@erik9831 Dat moet eigenlijk niks uitmaken... Maar als je minder vaak tankt, wordt je diesel in de tank gemiddeld minder oud en gaat de dop er minder vaak vanaf = minder vuil.
JD3010
@erik9831 Zorg er voor dat er geen vuil in de tank komt. Of je de tank nu wel of niet leeg rijdt maakt vor mij niet veel uit. Door het gehobbel van de trekker, komt de troep vanzelf wel bij het aanzuigpunt.
fendtinterfan
@erik9831 ach het maakt niets uit. enkelt bij ouwe gebakjes moet je de tank zo veel mogelijk vol houden..

ik weet wel dat hier het kleine gaasfiltertje in de tank vol zit. heb ik ook een keer gehad bij een fordje. even doorblazen en probleem (tijdeijk) opgelost.
Adri-JD850
Van voor af aan beginnen met schoonmaken,staat je kraantje onder de tank wel helemaal open?, gebruik je de trekker veel of zo maar af en toe dan kan het zijn dat er alg in je tank zit,de klepjes in het opvoerpompje ook schoongemaakt, het rubber waar de filter aan vastgeklikt word zit dat niet dubbel zodat er geen brandstof door kan, het zijn maar enkele sugesties je moet ergens beginnen.
Snaky Bill
Effe Tjerk e-mailen die weeet van de hoed en de rand van John Deers tractoren van die tyd
deeremeneer
@Snaky Bill lekker opgelet weer. Wie heeft hier als eerste gereageerd?
Boemrang
Quote @erik9831:
Je hebt mensen die pas tanken nadat het lampje gaat branden, maar je hebt ook mensen die altijd gaan tanken vanaf de meter nog maar in de helft komt te staan.

Toen der tijd deden gewoon elke avond de tractor tanken, en zo voorkom je ook als er de volgende dag een andere chauffeur s'morgens eerst moest gaan tanken of dat hij zonder diesel kwam te staan.
En je bespaarde een hoop ergernis, en je voorkwam diesel problemen..
Snaky Bill
@ deermeneertje ,
niet gezien man
3130ls
Er zit in de aanvoerleiding van de brandstofpomp zit ook nog een klein filtertje.kleine kans maar het zou kunnen dat daar vuil in zit.ik denk eerder aan het opvoerpompje

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
18