Het verhaal:
op een dag was de dieseltank leeg gereden. vervolgens werd de dieseltank weer gevuld en daarna ontlucht tot de brandstofpomp. hij liep weer, maar kakte vaak in tot (bijna) afslaan van de motor tijdens het rijden (rustig zowel als volgas). wellicht was de brandstoffilter vol gekomen met troep uit de tank en die hebben we vervangen en wederom ontlucht tot de brandstofpomp. nu kunnen we RUSTIG er meer rijden, en een hydraulisch heffende kipkar tilt hij ook goed, valt niet stil bij volgas tijdens heffen. maar gaan we na het leegkiepen weer met de kar over de weg terug naar huis, dan valt hij binnen 50 meter volgas in de hoogste versnelling stil. na 5 minuten wachten start hij redelijk vlot en we kunnen weer RUSTIG door. (dit laatste doet zich steeds opnieuw voor)
wat is nu het probleem en hoe is het op te lossen?
want ik vind het gek dat hij niet stil valt tijdens volgas heffen van de kipkar, maar wel tijdens volgas rijden over de weg. volgas=volgas, toch?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de John Deere 2130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De troep in de tank waar je het over hebt, zit nu hoogstwaarschijnlijk nog grotendeels in het zeefje van het tankkraantje en blokkeert voldoende doorstroming.
als hij hem kan ontluchten zul je zeggen dat het pompje nog goed is wellicht kan het filtertje wel volzitten
leidingen doorblazen en nogmaals filter vervangen + opvoerpomp loshalen en schoonmaken. en de tank is ook niet verkeerd
Aanvulling: die had de tank op de motor liggen.
Topics zijn voor mensen die vragen hebben, willen mensen deze vragen niet serieus beantwoorden, moeten die ze ook niet lezen.
@looper321 Achter elke reactie staat een rode knop, daarmee kan je dit topic weer wat overzichtelijker mee maken!
zou je kunnen omschrijven waar dat zeefje van de tank zit?
Dit zit op het kraantje (inwendig in de tank). (Indien een kraantje/zeefje aanwezig. Zie reactie JD3010)
Je kunt als de tank nu (te) vol zit, door de leiding van tank naar filter, lucht doorblazen om dit zeefje tijdelijk weer wat schoon te krijgen. Later als de tank weer eens zo goed als leeg is (en het truukje heeft gewerkt) kun je het kraantje demonteren voor een (tank)reinigingsbeurt.
dank je voor de tip
Maar waarom heb je dan de tank niet schoongemaakt? Het veel beter om de troep er uit te halen.
niet bij stil gestaan. we dachten tanken en verder.
Maar als ik jou was zou ik de tank toch even schoonmaken. Dan ben je van een hoop narigheid af.
hoe komt er eigenlijk troep in de tank. je doet de schone tuit er in en doet tanken.
troep in het grote diesel voorraad vat is toch al lang bezonken.
Denk maar aan condens, kan roestvorming veroorzaken, dan heb je al een probleem....
Het minste vuiltje in 1 van de leidingen, tank en waar maar brandstof doorkomt kan voor problemen zorgen. Bij het demonteren van de verschillende leidingen, al je stukken op een mooie en propere doek leggen.
Ik weet niet welk type verstuivers er in zitten, maar deze kunnen ook interne schade hebben opgelopen als je pech hebt. Een brandstoffilter kan ook nog steeds vuil doorlaten. Maar begin best eerst met alles uit te kuisen als je kan. Draait hij daarna nog net hetzelfde kan je op dat moment nog steeds de verstuivers eens laten testen.
Als je altijd netjes en schoon tank dan komt er niet zo snel troep in. Alleen niet iedereen is zo.
Je hebt mensen die pas tanken nadat het lampje gaat branden, maar je hebt ook mensen die altijd gaan tanken vanaf de meter nog maar in de helft komt te staan.
Wat is nu uiteindelijk het beste ? Want iedereen zegt ook altijd iets anders. Is zoals vragen welk trekker merk het beste is. De ene zegt altijd, nooit leegrijden want er zit vuil in. De andere zegt, rij hem leeg want de hoeveelheid vuil dat er dan in zit kan er makkelijk mee door.
Of is het beter om te zeggen: iedere 2 jaar kuisen we de tank uit ?
ik weet wel dat hier het kleine gaasfiltertje in de tank vol zit. heb ik ook een keer gehad bij een fordje. even doorblazen en probleem (tijdeijk) opgelost.
Toen der tijd deden gewoon elke avond de tractor tanken, en zo voorkom je ook als er de volgende dag een andere chauffeur s'morgens eerst moest gaan tanken of dat hij zonder diesel kwam te staan.
En je bespaarde een hoop ergernis, en je voorkwam diesel problemen..
niet gezien man