Illustratie van:

Deutz-Fahr Agrotron TTV 1160 - ontluchten

Hoi, wij hebben nieuwe verstuivers geplaatst in onze TTV maar nu wil hij niet meer starten. Waar moet hij ontlucht worden? We hebben zo ongeveer alles al gehad behalve de verstuiverleiding in de deksel dan. Als we de leiding wat losdraaien bij de verstuiverleiding buiten het blok dan komt er wel gasolie uit.

Deel dit topic

Reacties

Jarno1h
Het wil nog wel is helpen als je 1 verstuiverlijding op de verstuiver paar slagejs los draait hem dan gaat starten als je dan ziet dat er wat gasolie uit komt dicht draaien en dan slaat hij vaak wel aan. wel meot je de heletijd door blijven starten als je dat doet 😉
GROENEDEERE
Volgens mij zit er op deze motoren een onluchtingspomp dus lucht in de leidingen is er meestal zo uit.
grondverzetter
Dat staat ook wel in het grote boek hoe dat moet 😛

ik kan het alleen bij een cat moter..
cih1056xl
Ik hoor jullie vaak over ontluchten maar wat is dat nou precies :?
grondverzetter
Dat is als je lucht in het brandstofsysteem hebt, om die lucht er uit te halen moet je ontluchten, dus het brandstofsysteem openhalen, en dan starten of pompen tot dat er geen belletjes meer in de brandstof zitten.. dan sluit je het weer aan.. en ist het systeem ontlucht als het goed is 😛
cih1056xl
Oke bedankt voor de uitleg 😉
grondverzetter
Tractorfan is van alle markten thuis 😉
gifmenger
Als ik de leiding op de verstuiver ga loshalen moet de kleppendeksel er weer af. Das niet zon probleem maar voordat ik daarbij kan moet het luchtfilter + luchtinlaat ook eraf. En starten zonder luchtfilter is ook niet slim lijkt me? En waar moet die ontluchtingspomp zitten?

Er zit trouwens geen brandstofpomp op, nouja eigenlijk wel, 6 stuks deze trekker werkt met een pompverstuiver systeem. In het instructieboek staat het helaas niet.
Jarno1h
Bel dan de dealer maar ff die weeten wel foefjes. maar even aan de praat krijgne zonder luchtinlaat lijkt mij ook nie bar veel uitmaken.
gifmenger
Joa dealer bellen kan altijd nog, wil 't eerst eem bekijken zelf. Luchtinlaat eraf maakt niet zoveel uit maar luchtfilter eraf wel denk ik zo 😉
Jarno1h
Voor even doet dat niks hoor 😉
gifmenger
Kan best, ik neem het risico liever niet 😉
stuifzand
Als je alles al gepobeert hebt kun je toch navragen daar waar je de verstuivers gekocht heb wat je nog kunt doen.
Zonder luchtfilter kun je rustig starten niet mee rijden.
Andere vraag is zit er geen automatische ontluchting op op de meeste nieuwe Deutz motoren wel.
RobDeutz104
De latere types ttv hebben een handpompje om het filter en de leidingen te vullen, als dat hier niet zopzit, dan kan je het beste de bout aan het eind van de brandstofgalerij losdraaien en dan de motor starten en kijken of hier wat uitkomt, vind eigenlijk dat bij de tegenwoordige motoren het geen zin meer heeft om zoiets zelf te doen, volgende keer gewoon laten doen, is best wel specialistisch met deze motoren, en waarom ging je de verstuivers vernieuwen, en hoeveel uur had deze gelopen?
gifmenger
Dit is een van de eerdere types, 2004. Ik heb ook al trekkers gezien met zo'n handpompje inderdaad, latere types. In het instructieboekje staat dat verstuivers om de 2500 uur ofzo bij Deutz moeten vernieuwd worden, deze heeft nu 5200 gelopen. En hij gaf soms zomaar een zwart pluimpje uit het niets, meestal is dat een kapotte verstuiver.
deutzkoen
Verstuiver leidingen los boven de verstuiver, starten tot er overal diesel uit komt. daarna alles vast. starten lopen.
TomH
Jurgen zat je lucht filter dan ook niet dicht? Of heb je er aan zitten draaien? 😛 .
KHD Deutz-Fahr
Bij de oudere motoren type motoren weet ik het wel, bout aan de zijkant van de voorfilter los, ff op het hand pompje duwen, tot er alleen maar brandstof uit komt, vast draaien, en starten maar. Maar bij nieuwere zou ik het echt niet weten.
casekoen
Met hand(opvoerpompje) ontluchten tot aan de pomp en vervolgens verstuiverleiding een toer loszette en starten. wanneer er brandstof uitsputtert gelijk met het starten de leiding trg vast schroeve.

werkt altijd
RobDeutz104
Bij de oudere typen zit meestal op het filter een M6 boutje die je met een sleutel 10 losdraait, en dan pompen
RobDeutz104
Alleen valt het bij een 1013 motor niet helemaal mee zo zonder klepdeksel, luchtfilter en uitlaat
Ronijn
Dealer bij ons zei dat we gewoon door moesten starten... En dan hopen dat ie aanslaat net voor de accu leeg is 😛
t7070
Gewoon brandstoftank onder luchtdruk zetten dan starten en ontluchten dan moet hij zo aanslaan
Mengeledriver
Fendt heeft ook vanaf 1998 al de BFM2013C in de 700's, die kun je supersimpel ontluchten door simpelweg te pompen met het handopvoerpompje.
Niks losdraaien.

Je kunt bij Fendt ook zo bij beide kante van de verstuiverleidingen. Dit is het korte stukje met een ronding erin bovenop de pompverstuiver.
De leiding hoeft niet voor de verstuiver losgedraait te worden, het kan ook direct boven de brandstofpompen, draai maar 3 van de 6 leidingen een slag los, starten en tijdens het starten de moeren weer vastdraaien als er brandstof uit spuit.

Officieel mag je de leidingen ook maar 1x gebruiken. Dus losdraaien = verstuiverleiding vervangen. Officieel....
Ook wel vreemd dat Deutz aangeeft dat ze bij 2500 uur al versleten zijn, bij Fendt hoef je ze alleen te vervangen als ze echt kapot zijn.
RobDeutz104
Deutz zelf geeft dat ook niet aan! er wordt door de dealer alleen gezegd, dat je moet kijken naar het aantal uren en wat voor soort belasting, en daar kan je dan een beetje naar kijken, er staan geen uren voor
gifmenger
Bij 2500 uur hoeven ze niet versleten te zijn hor, tis gewoon preventief want als je een lekke verstuiver hebt kan je hele motor wel in de soep lopen. Wij hebben ze vervangen omdat de trekker nogal rookte, zelfs stationair en af en toe een zwart pluimpje.

Nachtje aan de accu en echt goed lang doorstarten heeft geholpen, jongens bedankt voor het meedenken. Hij loopt als een zonnetje en geen zwarte rookpluimpjes meer en geen rook als ie stationair loopt.
Fendt615LSA
Oke. mooi dat het gelukt is.

had je geen lichtgevende startmotor? 😃

(dit was echt een goede vraag voor de deutz kenners. beetje jammer dat er dan allemaal van die standaard verhalen komen)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron TTV 1160 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
16