Hallo TFers,
Bij het olieverversen kwam ik een gaas tegen in de opening waar je de olie bijvult.
Hebben jullie enig idee waarvoor dit gaas kan dienen en of dat orgineel op de Ford 500 zat?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik weet het niet, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit origineel is. Wanneer er af fabriek een gaasje in zou zitten, wat best kan, zal het een stalen gaas zijn (om olie uit de ontlucht-lucht te filteren, de olie slaat neer op de draden van het gaas).
Het is een stalen filter. Je kunt het vergelijken met het materiaal van een schuurspons (beetje lastig uitleggen in een topic).
Nu ik de foto heb gezien (onderstaand) denk ik ook dat dit een filter is voor de carterontluchting. (Zoals Jammermaarhelaas al schrijft, oliedeeltjes zullen er op neerslaan zodat de carterontluchting redelijk olievrije lucht uitblaast).
Wellicht een eigen vinding van vorig eigenaar. (Of importeur/dealer trok ze er direct bij nieuwen al uit).
( Laat het filter maar eens achterwege ; kom je er wel achter ; waarschijnlijk heb je zo een plasje olie onder je trekker )
U zat op het juiste spoor zie ik!
Oke, dan kun je er mee vooruit, geen plastic ding wat na verloop van tijd uit elkaar valt.
Zeg maar jij
Dit principe zie je wel vaker, ook in afzuiger-filters op industriele machines. Daar draait zo'n filtergaas ook nog eens rond zodat de olie er als het ware uitgeslingerd wordt als in een centrifuge.
Aha, weer wat geleerd op de donderdagavond! Ik zet eigenlijk bij elk topic over Ford jouw naam neer of die van Bert dan komt alles goed
Het hoort gewoon open te zijn, maar ik weet wel wat degene die het erin heeft gestopt wilde bereiken.
De motor zal wat carterdruk hebben, zoals hierboven ook al door meerdere personen terecht wordt opgemerkt.
Rechts van de vulopening zie je een slangklem aan een stukje rubberslang. Aan die slang zit de pijp voor de carterontluchting die zijn druk via de oliekanalen en het kleppendeksel afvoert. Die pijp loopt aan de voorzijde van de motor naar beneden, voor het distributiedeksel langs.
Door dit stuk gaas in de vulopening te doen vangt hij de olie die met de dampen uit het carter meegaat op zodat hij niet/of minder gaat lekker uit de pijp voor de carterontluchting.
Dat moet de bedoeling van het gaas zijn geweest.
Zolang het goed doorlaat kun je het er ook wel weer in doen.
Bij je kleppen terecht komen kan het niet, want verder onderin de vulopening zit een plaatje waarlangs de olie tijdens het vullen naar opzij wegloopt. Dit plaatje voorkomt dat wanneer je bij draaiende motor de vuldop zou verwijderen je de olie om de oren zou vliegen.
Of je het gaasje er dus na het verversen weer in wilt doen moet je zelf weten. Kwaad kan het volgens mij niet, maar het hoort er origineel zeker niet in!