Ford 5000 - Achterburg en transmissie een (1) geheel

Hallo TFers,

Het betreft hier een Foord 5000 uit maart 1975 met Dual power.

In TF forum artikel tractorfan.nl/topic/62018/ schreef @ford5000 dat in de laatste jaren de modellen gemaakt werden waarbij de achterburg en de transmissie een was/is.

Bij mijn trekker zit er vlak achter de aftakashendel een peilstok, aan de (vul)dop bij de versnellingspook zit geen pijlstaaf.

En rechts onder het zekeringenkastje zit nog iets wat lijkt op een vuldop. Zie foto



Als het goed is hoef ik dus "alleen" maar op het peil van de peilstok achter de aftakashendel te letten?

Is er nog een andere manier om vast te stellen of de achterbrug en de transmissie een geheel zijn anders dan open maken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
spiroe

Reacties

ford5000
Ook in jouw geval gaat het dan om 1 gemeenschappelijk reservoir.
Officiele inhoud 56 liter, maar je kunt er het beste gewoon 60 liter in gooien.
Een heel drummetje dus. Heb je gelijk genoeg olie voor als je er een keer een grote kipper of ander werktuig wat veel liters vraagt achter de trekker hebt hangen.
spiroe
@ford5000

Dank je wel.

Weet je misschien waar die dop on het zekeringskastje voor is? Zie foto.
ford5000
Kan me bij die dop zo even niks voorstellen.
De mijne heeft hem voor zover ik weet niet.
Misschien kun je eens een foto maken met iets meer van de trekker erop zodat ik beter kan bepalen waar de dop zich precies bevindt.
Denk dat ik wel zo'n beetje kan nagaan waar hij zit, maar als ik iets meer van de trekker zie kan ik hem misschien beter thuisbrengen.
JD3010
@ford5000 Kan het zo'n ontluchtingsdop zijn? Gokje. 😉
ford5000
Is de rand die ik achter de dop zie de flens waarmee het stuurhuis op het koppelingshuis gebout zit?
ford5000
@JD3010 Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken.
Normaliter zit er onderin het koppelingshuis een ontluchtingsgaatje met daarin een splitpen tegen verstopping van het gaatje, maar ter hoogte van dat gaatje zitbij spiroe de DP unit ingebouwd zodat men wellicht voor zo'n dop gekozen heeft.
Dat durf ik zo even niet met zekerheid te zeggen.
JD3010
@ford5000 Jij bent de expert. 😉
ford5000
@JD3010 Moet het in het handboek zo op kunne zoeken maar dat heb ik nu even niet bij de hand.
ford5000
Zit namelijk mobiel. Vandaar ook de typfouten. 😃
ford andre
Volgens mij de dualpower moer
spiroe
@ford5000 en @JD3010

Ik zal van de week even een beter foto maken. Dank jullie wel.
ford5000
@ford andre als in vuldop en peilstok in 1?
wouterdp
@ford andre
inderdaad daar zit de schakeling van de dual power en heeft niets met een peilstok te zien. hier gaat gewoon de stang binnen voor de klep die in het koppelingshuis zit te bedienen
ford5000
@wouterdp Ah. Duidelijk. Maar zit deze dop dan rechts op het koppelingshuis?
Ik vraagt het omdat de hendel aan de linkerkant van het dashboard zit.
spiroe
De dop/moer zit rechts op het koppelingshuis. Midden onder het zekeringenkastje. Ik heb nog niet achter het zekeringkastje gekeken. Had ik misschine eerst moeten doen. Ik zal een betere foto maken.

Alle begin is lastig, ben nog een beetje op zoek waar alles zit en hoe het werkt.
ford andre
@ford5000 deze heeft al en peilstok op de achterbrug
jammermaarhelaas
Misschien ten overvloede, maar er zitten wel 2 aftappluggen onder dit ene reservoir. Reden hiervoor is bij mijn weten dat er een dichte wand onder in de bak zit, hierdoor kan niet alle olie via 1 punt uit de bak lopen.
spiroe
@jammermaarhelaas

Dat dacht ik al. De plug onder de bak van de versnelling is een soort vierkante imbus.
Onder de achterbrug zit een aftapplug die uitsteekt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!