Hallo,
De voorjaarswerkzaamheden waaronder o.a. ploegen zijn alweer begonnen.
De percelen zijn niet altijd even mooi rechthoekig, althans hier niet. Dit betekend dat men ook moet uitgeren.
Nou vroeg ik me af of er tf'ers zijn die tips hebben waarmee je netjes ploegwerk kan leveren bij het uitgeren van percelen (ZONDER GEBRUIK VAN GPS!).
Met name wanneer je de eerste werkgang tegen het 'uitgegeerde' deel moet aanstorten vind ik moeilijk. Hoe kun je zorgen voor een perfecte aansluiting zonder gaten of hopen?
Door met de achterste schaar een lijn te trekken krijg je al een indicatie van het moment van in- en uitzetten van de ploeg. Ik vraag me hierbij ook weer af wat dan daadwerkelijk het geschikte moment van in- en uitzetten is?
Ik heb al op internet rond gekeken, maar ik kan nergens tips of een filmpje vinden waarbij te zien is hoe je handmatig secuur kunt uitgeren, vandaar deze topic.
Alvast bedankt!
Groeten IHpower
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ploeg met of zonder hydraulische breedtestelling?
Bij het inzetten en uit halen beetje met de hef spelen...
Je moet dit zeker leren, en door het doen leer je zeer veel...
Zelf heb ik veel geploegd met een Lemke 4 schaar, en zonder ploegbesturing of wat dan ook...
Persoonlijk vond ik het altijd mooi werk om de gier te ploegen, en redelijk uitmeten hoe je het ging doen....
En dan spelen met het inzetten en uitploegen...
Nogmaals, dit leer je niet een twee drie, ik heb dit ook geleerd van een echte oude rot in zijn vak....
door die voor gaat je trekker al de helft minder hobelen en je ploeg dus al de helft minder reageren waardoor je een veel strakkere eerste snee krijgt. door het ondiep tegengesteld ploegen maak je de in en uit zet al platter. als je erna dan in de goede richting gaat aanploegen komt de geer mooi plat.
het is vooral belangrijk juist in en uit te zetten, en de ondiepe tegengestelde voor juist te trekken, zo heb je alles geploegd en niet dubbel geploegd en dus een minimale stoppels stoppel boven liggen in de geer.
ps: op wedstrijd mag dit niet zo, dat is te makkelijk zo
Mij lijkt het persoonlijk handig als je de ondiepe voor onder het midden van de trekker laat lopen zodat je een rechte voor kunt trekken.
Met tegengesteld aan de geer bedoel je dus dat je de eerste keer van de geer afploegt ?
Dit is gewoon wat je je zelf aan leert, en denk er aan elke gier is anders en elk perceel is anders...
De werkbreedte van de ploeg kwam vrijwel overeen met de hart op hart maat van de achterbanden.
Als er een geer in het perceel zat deed ik altijd 4 sporen rijden (2x op en neer) en vervolgens was tussen de laatste banden sporen mijn punt om in en uit te zetten. Het laatst spoor moet iedere keer net geploegd zijn. Dit is met de scherpte van de hoek iedere keer net iets anders. Ben zelf van mening dat een flinke geer makkelijker is dan een flauwe geer.
Ik gebruikte ook de techniek van Gertdl met kopakker ploegen eerst een keer verkeerdom als het ware. En dan zo ploegen dat de voor aan de buitenkant ligt (om het jaar andersom.)
Zoals hier al meer is gezegd dit leer je niet met 2x ploegen.
Hier een foto van een mogelijk resultaat.
Maar nu on-topic, want het gaat niet om gps ploegen.
Wat ik als eerste wil zeggen, als je bijv. met een 3 schaar ploegt, dan ga je er 4 x voorlangs, dus rij je 3x naast de slootkant met je wielen door de sporen, en dan ploeg je de eerste gang ook zo. Met het in en uitheffen kun je beter een stukje dubbel ploegen, dan niet ploegen, dus de streep die je evt. getrokken hebt de ploeg laten zakken bij de eerste schaar.
Verder is het erg veel oefenen, en als je de geer er hebt met de ploeg omhoog er even loos over rijden zodat je een spoor hebt wil ook wel helpen om 'm goed aan te sluiten.
Succes!
Stel als een perceel met een kromming begint met een flauwe geer erin en aan de andere kant is het perceel recht, wat doe je dan?
Inderdaad, topstang gewoon laten zitten en met de diepteregeling werken, dan krijg je het mooiste resultaat...
Heb het een maal geprobeerd met een hydrolische topstang, een ramp werd dit, s'avonds meteen gewisseld....
Maar sommige dingen 'termen' moet ik ook maar zien te raden wat ze betekenen.
Ik vind het wel een topper dit topic ... Moet ook mijn 2 schaar binnenkort gaan afhalen. Het is wel maar voor 800 vierkante meter, maar wil het toch ook wel leren. Na de zomer zal het dan het grote stuk worden denk ik.
Dat gewoon dat ge in België woont, kunnen wij ook niet veranderen...
Tja, en iedereen legt het toch op zijn eigen manier uit..
@IHpower Ik zelf doe het ook op de manier van gert, krijg je het mooiste resultaat en een flauwe geer is idd moeilijker dan een sterke.
Als je tegenwoordig met 5/6 en meer scharen werkt, ja dan verlies je snel al een serieuze lap grond dat niet geploegd is, als het niet uitkomt.
En dat van die Belgen ... Ik kan er ook niks aan doen dat die Nederlanders te koppig zijn om zich aan te passen aan ons Vlamingen
Klopt helemaal, dit ontken ik totaal niet....
Maar deze term gebruiken wij hier ook, uit gieren of er zit een gier in het perceel....
Tja daar kunnen wij Limburgers ook niets aan doen....
Hebben wij over gehouden van de Belgen...
Geen probleem, gaan we gewoon bij België, kunnen ook nog wel wat ontwikkeling gebruiken...
Hoezo stoppen jullie dan als het donker word??
Bij terug komst bij de zaak, dit was s'avonds hebben, was overigs klaar met ploegen voor deze dag, de hydrolische topstang gewisseld voor een gewone topstang, wel een zware uitvoering....
Oke oke, maar nee wij ploegen wel door als het donker word zolang ik maar geen hoogspanningsmasten tegenkom dat is niet leuk met een losse vorenpakker.
in het wedstrijdploegen mag je niet tegenploegen, enkel geren, wentelen op derde wendakker, en geer rechtstreeks aanploegen. maar voor landbouwploegen van meer dan 3 scharen is tegenploegen een betere optie om een vlakker ploegwerk te maken.
Rustig blijven, lukt het niet dan lukt het niet, morgen kan het beter gaan. Niet geschoten is altijd mis zeggen ze ook wel. Gewoon er voor gaan, anderen hebben het ook geleerd.
Als wij jullie hier blij mee kunnen maken, vooruit dan..
Je moed ook niets steeds op de zelfde kant beginnen met ploegen, dat doe je om en om,ook met de kop akkers...
En dat deden hier die communistische trekkerchauffeurs met die rondgaande ploegjes vroeger dus wel, want dat reed het gemakkelijkst en weinig mensen die daar naar keken. Gevolg dus veel trechtervormige percelen hier