Uitgeren met ploegen

Hallo,

De voorjaarswerkzaamheden waaronder o.a. ploegen zijn alweer begonnen.
De percelen zijn niet altijd even mooi rechthoekig, althans hier niet. Dit betekend dat men ook moet uitgeren.

Nou vroeg ik me af of er tf'ers zijn die tips hebben waarmee je netjes ploegwerk kan leveren bij het uitgeren van percelen (ZONDER GEBRUIK VAN GPS!).
Met name wanneer je de eerste werkgang tegen het 'uitgegeerde' deel moet aanstorten vind ik moeilijk. Hoe kun je zorgen voor een perfecte aansluiting zonder gaten of hopen?
Door met de achterste schaar een lijn te trekken krijg je al een indicatie van het moment van in- en uitzetten van de ploeg. Ik vraag me hierbij ook weer af wat dan daadwerkelijk het geschikte moment van in- en uitzetten is?

Ik heb al op internet rond gekeken, maar ik kan nergens tips of een filmpje vinden waarbij te zien is hoe je handmatig secuur kunt uitgeren, vandaar deze topic.

Alvast bedankt!

Groeten IHpower

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste IHPower: Onderstaand is de ploegcombinatie?
Ploeg met of zonder hydraulische breedtestelling?
IHpower
@Wimsumar Ja klopt dat is de ploegcombinatie. Is een lemken vari-opal 7, dus met hydraulische breedteverstelling. Vergeten te vermelden;)
Boemrang
Toen der tijd deed ik altijd sporen rijden, twee of drie sporen, lag er aan hoe groot de gier was...
Bij het inzetten en uit halen beetje met de hef spelen...
Je moet dit zeker leren, en door het doen leer je zeer veel...
radium45
Kijk, dit is nog eens een goede zinvolle vraag... Nu hoop ik wel dat er alleen ervaren ploegers reageren.
Siebenga
Hang natuurlijk erg af van trekker ploeg enz.. maar als ik met voorwiel stationair de voor in rijd zodra ik het achterwiel er in voel gaan druk ik op de snelhef. met uitrijden altijd aan een zelfde punt toe. die zoek ik willekeurig uit
Boemrang
Quote @radium45:
Nu hoop ik wel dat er alleen ervaren ploegers reageren.

Zelf heb ik veel geploegd met een Lemke 4 schaar, en zonder ploegbesturing of wat dan ook...
Persoonlijk vond ik het altijd mooi werk om de gier te ploegen, en redelijk uitmeten hoe je het ging doen....
En dan spelen met het inzetten en uitploegen...
Nogmaals, dit leer je niet een twee drie, ik heb dit ook geleerd van een echte oude rot in zijn vak....
radium45
@Boemrang Ik heb altijd respekt voor diegene die mooi geploegd land opleveren, vooral op de ietwat zwaardere gronden is dat mooi om te zien.
gertdl
Je trekt een markerings lijn voor het in en uit zetten van de ploeg ( ofwel door een ondiep voor te trekken met de achterste van de ploeg, ofwel een bandenspoor van de trekker). zo heb je een goed zicht waar je de ploeg moet in en uitzetten. belangrijk is dat je deze lijn niet weg ploegt en dus net zichtbaar laat. als je geer geploegd is kan ploeg je met de achterste schaar een half diepe voor tegensteld aan de geer. je kan doordat je je merstreep nog ziet staan je hier op richten om die ondiepe voor recht te rijden. daarna gewoon omdraaien en de geer in die voor aanploegen.

door die voor gaat je trekker al de helft minder hobelen en je ploeg dus al de helft minder reageren waardoor je een veel strakkere eerste snee krijgt. door het ondiep tegengesteld ploegen maak je de in en uit zet al platter. als je erna dan in de goede richting gaat aanploegen komt de geer mooi plat.

het is vooral belangrijk juist in en uit te zetten, en de ondiepe tegengestelde voor juist te trekken, zo heb je alles geploegd en niet dubbel geploegd en dus een minimale stoppels stoppel boven liggen in de geer.

ps: op wedstrijd mag dit niet zo, dat is te makkelijk zo 😄
gangisalles
En als je breedte verstelling hebt vlak voor de denkbeeldige streep op zijn smalst omdraaien en na t inzetten weer vlug naar breed als de ploeg smal staat pakt ze minder zand dus ook minder gat
IHpower
@gertdl Op welke momenten adviseer jij om in- en uit te zetten? Bijvoorbeeld op het moment dat het voorwiel op de markering staat?
Mij lijkt het persoonlijk handig als je de ondiepe voor onder het midden van de trekker laat lopen zodat je een rechte voor kunt trekken.
Met tegengesteld aan de geer bedoel je dus dat je de eerste keer van de geer afploegt ?
Boemrang
Quote @IHpower:
Op welke momenten adviseer jij om in- en uit te zetten?

Dit is gewoon wat je je zelf aan leert, en denk er aan elke gier is anders en elk perceel is anders...
JJ
Heb zelf ook wel eens wat geploegd. Meestal met een vaste 4 schaar ploeg (niet hydraulisch verstelbaar in breedte.)
De werkbreedte van de ploeg kwam vrijwel overeen met de hart op hart maat van de achterbanden.
Als er een geer in het perceel zat deed ik altijd 4 sporen rijden (2x op en neer) en vervolgens was tussen de laatste banden sporen mijn punt om in en uit te zetten. Het laatst spoor moet iedere keer net geploegd zijn. Dit is met de scherpte van de hoek iedere keer net iets anders. Ben zelf van mening dat een flinke geer makkelijker is dan een flauwe geer.
Ik gebruikte ook de techniek van Gertdl met kopakker ploegen eerst een keer verkeerdom als het ware. En dan zo ploegen dat de voor aan de buitenkant ligt (om het jaar andersom.)

Zoals hier al meer is gezegd dit leer je niet met 2x ploegen.
Hier een foto van een mogelijk resultaat.
IHpower
@JJ Ik snap jou uitleg redelijk goed. Bij de kopakker verkeerd om ploegen, doe je dan de topstang los zodat je een ondiepe voor krijgt? Of hoe doe je deze eerste werkgang uitvoeren?
reinder-mf
Ik ben geen man van alles op het zicht en recht, daarom hebben wij gps, en sinds deze herfst ook op de ploeg. Qua uitgeren is het ideaal, want je rijdt niet meer gelijk de eerste gang langs de geer recht, maar je gaat van voor, tot voor zegmaar, en de volgende gang trekt de gps 'm wel recht.

Maar nu on-topic, want het gaat niet om gps ploegen.
Wat ik als eerste wil zeggen, als je bijv. met een 3 schaar ploegt, dan ga je er 4 x voorlangs, dus rij je 3x naast de slootkant met je wielen door de sporen, en dan ploeg je de eerste gang ook zo. Met het in en uitheffen kun je beter een stukje dubbel ploegen, dan niet ploegen, dus de streep die je evt. getrokken hebt de ploeg laten zakken bij de eerste schaar.

Verder is het erg veel oefenen, en als je de geer er hebt met de ploeg omhoog er even loos over rijden zodat je een spoor hebt wil ook wel helpen om 'm goed aan te sluiten.

Succes!
IHpower
@R. Hogenhout Bedankt voor de info! Dus jij doet geen voor trekken voordat je de grond er weer tegenaan gaat storten, maar enkel met de banden een spoor maken?
Stel als een perceel met een kromming begint met een flauwe geer erin en aan de andere kant is het perceel recht, wat doe je dan?
IHpower
@gertdl Welke tactiek passen jullie toe bij wedstrijdploegen met uitgeren?
JD 6430 The Best
@IHpower met een flauwe bocht zou ik een stuk of 5/6 sporen eijden vanaf de slootkant, en dan met je vario ploeg uitgeren, dan heb je het het strakst 😄
JJ
@IHpower Topstang doe ik nooit los. Maar ploeg met die ploeg altijd in het sleufgat. En spelen met de diepteregeling.
Boemrang
Quote @JJ:
Topstang doe ik nooit los. Maar ploeg met die ploeg altijd in het sleufgat. En spelen met de diepteregeling.

Inderdaad, topstang gewoon laten zitten en met de diepteregeling werken, dan krijg je het mooiste resultaat...
Heb het een maal geprobeerd met een hydrolische topstang, een ramp werd dit, s'avonds meteen gewisseld....
IHpower
@JJ owke, ik ging er vanuit dat je alleen met de achterste schaar een voor maakte. Wanneer je er vanaf ploegt, laat je de ploeg dan op dezelfde diepte ploegen of doe je hem wat meer heffen?
albert-fendt
Wat een vreemde termen gebruiken jullie allemaal..
SJB533
erik9831
@albert-fendt Met de uitleg van @jj kan ik nog het meeste volgen ... 😄

Maar sommige dingen 'termen' moet ik ook maar zien te raden wat ze betekenen. 😃

Ik vind het wel een topper dit topic ... Moet ook mijn 2 schaar binnenkort gaan afhalen. Het is wel maar voor 800 vierkante meter, maar wil het toch ook wel leren. Na de zomer zal het dan het grote stuk worden denk ik.
Boemrang
Quote @erik9831:
Maar sommige dingen 'termen' moet ik ook maar zien te raden wat ze betekenen. :D

Dat gewoon dat ge in België woont, kunnen wij ook niet veranderen... 😃
Tja, en iedereen legt het toch op zijn eigen manier uit..
bert8210
@Boemrang aan dat in belgie wonen zal het wel niet liggen want ik versta ieder woord, het zal zijn gebrek aan ploegervaring wel zijn.
@IHpower Ik zelf doe het ook op de manier van gert, krijg je het mooiste resultaat en een flauwe geer is idd moeilijker dan een sterke.
JD3010
Quote @Boemrang:
elke gier is anders
:? Gier is dunne stront.
bert8210
@JD3010 of een vogel 😄
erik9831
@Boemrang ik weet alleen dat men grootvader dit probleem nooit heeft gehad ... Hij had dan ook maar een 1-schaar ploeg 😄

Als je tegenwoordig met 5/6 en meer scharen werkt, ja dan verlies je snel al een serieuze lap grond dat niet geploegd is, als het niet uitkomt.

En dat van die Belgen ... Ik kan er ook niks aan doen dat die Nederlanders te koppig zijn om zich aan te passen aan ons Vlamingen 😃 😃 😃 😃
JD3010
@bert8210 Ja, dat natuurlijk ook. 😄
Boemrang
Quote @JD3010:
Gier is dunne stront.

Klopt helemaal, dit ontken ik totaal niet....
Maar deze term gebruiken wij hier ook, uit gieren of er zit een gier in het perceel....
Tja daar kunnen wij Limburgers ook niets aan doen.... 😃
JD3010
Quote @Boemrang:
Tja daar kunnen wij Limburgers ook niets aan doen....
Ach, knippen we dat stukje er toch af. 😃
Boemrang
Quote @erik9831:
En dat van die Belgen ... Ik kan er ook niks aan doen dat die Nederlanders te koppig zijn om zich aan te passen aan ons Vlamingen 😃 😃 😃 :D

Hebben wij over gehouden van de Belgen... 😃 😃 😃
Boemrang
Quote @JD3010:
Ach, knippen we dat stukje er toch af. :D

Geen probleem, gaan we gewoon bij België, kunnen ook nog wel wat ontwikkeling gebruiken... 😃 😃 😃
SJB533
Quote @Boemrang:
er zit een gier in het perceel....
Leuk voor BLOOPERS Vast 😃
albert-fendt
@SJB533 sommige gebruiken andere benamingen die wij hier in de buurt hebben
erik9831
@Boemrang Vind ik dus positief ... Dat wij ontwikkeling kunnen brengen voor jullie 😃 😃 😃
Husqvarna
Quote @Boemrang:
s'avonds meteen gewisseld....

Hoezo stoppen jullie dan als het donker word??
Boemrang
Quote @Husqvarna:
Hoezo stoppen jullie dan als het donker word??

Bij terug komst bij de zaak, dit was s'avonds hebben, was overigs klaar met ploegen voor deze dag, de hydrolische topstang gewisseld voor een gewone topstang, wel een zware uitvoering....
Husqvarna
@Boemrang
Oke oke, maar nee wij ploegen wel door als het donker word 😃 zolang ik maar geen hoogspanningsmasten tegenkom dat is niet leuk met een losse vorenpakker.
gertdl
@IHpower voor het ploegen van de voor in omgekeerde richting moet je dit gewoon doen zonder je topstang los te doen of te veranderen, dit neemt teveel tijd in ( het moet tenslotte nog een beetje vaart hebben denk ik). gewoon de ploeg wat in de de hef houden zodat ze vooraan amper ploegt en achteraan op halve diepte ploegt. het wijst zichzelf allemaal beetje uit, en waar je juist moet in en uit zetten, waar je juist die omgekeerde voor moet rijden, en waar je je merkstreep rijdt zodat je aan de sloot uitkomt op een ploegbreedte dat is oefening. dat moet je wat uitproberen en daar krijg je wel snel een idee van hoor. is niet moeilijk en wijst zichzelf uit, oefening baart kunst...

in het wedstrijdploegen mag je niet tegenploegen, enkel geren, wentelen op derde wendakker, en geer rechtstreeks aanploegen. maar voor landbouwploegen van meer dan 3 scharen is tegenploegen een betere optie om een vlakker ploegwerk te maken.
IHpower
@gertdl Bedankt voor je informatie, ik ga m'n best doen;) En wat meerdere aangeven, door het oefenen moet ik het toch leren.
erik9831
@IHpower Al doende leert men.

Rustig blijven, lukt het niet dan lukt het niet, morgen kan het beter gaan. Niet geschoten is altijd mis zeggen ze ook wel. Gewoon er voor gaan, anderen hebben het ook geleerd.
Boemrang
Quote @erik9831:
Vind ik dus positief ... Dat wij ontwikkeling kunnen brengen voor jullie 😃 😃 :D

Als wij jullie hier blij mee kunnen maken, vooruit dan.. 😃 😃
vanmeij
Belangrijk is om bij het aanploegen van de geer slepend met de rijrichting mee te rijden. wanneer je stekend op de geer gaat ploegen, gaat de ploeg veel trekken.
joris
Ik heb ook al een beetje geoefend om netjes uit te geren. Ook al is dit met GPS, ik ploeg altijd een klein veurtje om op in en uit te zetten
tractortje
Der is een vlaams woord voor voor uitgeren maar kan het nie vinden de definitie er van is een hoek uitwerken
Husqvarna
Ik ploeg altijd zo ver mogelijk door, maar is over algemeen lichte zandgrond en percelen zijn hier maar een beetje gerend, is over een 100 meter misschien 10 meter. Hier heb je ook bijna geen sociale controle tijdens het ploegen.
IH1055XL
Ik denk dat de beste manier is om via spoortjes of een klein voortje een teken te maken. Wanneer je moet inzetten of uithalen bij een geer? Ik vind dat heel moeilijk om uit te leggen. Elk perceel en elke geer is anders, hoe kun je dan een vaste manier hebben om een geer uit te ploegen? Als je hydraulische breedteverstelling hebt en een kleine geer, waarom speel je dan niet een beetje met de ploegbreedte? Dan hoef je je geen zorgen te maken over hoe je de geer moet uitploegen. Op de foto's in dit topic zie ik altijd de geer naar binnen toe ploegen. Waarom nooit naar buiten toe?
deeremeneer
Ik reed eerst 4 trekker breedtes uit waar ik op uitgeerde. Nu kan ik dat wel in een keer maar dat moet je gewoon oefenen. Dan ziet dat er zo uit bij mij.
reinder-mf
@IHpower Rij zelf helemaal geen sporen o.i.d. Ploeg lekker met gps, en maak alles recht en passend.
JD 6430 The Best
@IH1055XL Omdat je dan om de 2 jaar met de kilverbak over het land toe. Want op die manier krijg je bij de slootkant een steeds hogere rug grond, want in feite druk je steeds meer modder naar de slootkant toe. Je perceel komt zo in een kuip te liggen. Net als wanneer je de kopakkers steeds naar de sloot toe ploegt, dan krijg je daar ook een hele dikke rug grond
Boemrang
Quote @JD 6430 The Best:
Want op die manier krijg je bij de slootkant een steeds hogere rug grond

Je moed ook niets steeds op de zelfde kant beginnen met ploegen, dat doe je om en om,ook met de kop akkers...
JD 6430 The Best
@Boemrang ja klopt 😄
ronald73
Quote @Boemrang:
Je moed ook niets steeds op de zelfde kant beginnen met ploegen, dat doe je om en om,ook met de kop akkers...

En dat deden hier die communistische trekkerchauffeurs met die rondgaande ploegjes vroeger dus wel, want dat reed het gemakkelijkst en weinig mensen die daar naar keken. Gevolg dus veel trechtervormige percelen hier 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
54
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
125