Schijfrem ZF-bak overbouwen

Hallo, is het mogelijk om een schijfrem van een jongere ZF-bak (12/1455, 600-serie) over te bouwen op een oudere (46-serie, 600 S serie) die nog niet met 4wd-beremming geleverd werden? Ik kan voor een leuk prijsje de schijfrem en de remklauw van een sloop 1455 (van na '85) overnemen, die wil ik dan op een Fendt 612 S zetten. Is dat mogelijk kwa bediening? Maten komen allemaal overeen. Op de remklauw zitten een paar draadjes, waar zijn deze voor?

Waarom ik dit wil: trekker moet van de zomer voor een ongeremde opraapwagen die in de boventrekhaak zit komen.

Deel dit topic

Reacties

mickheijboer
Die draadjes gaan contact maken zodra de remblokken versleten zijn. Moet mogelijk zijn deze over te bouwen let wel er op of de cardanas dan niet te lang is
marco steyr
Die draadjes gaan naar een lampje op het dashboard dat gaat branden als je remblokjes versleten zijn.
Voor de bediening moet je een extra leiding leggen tussen remklauw en bedieningscilinder. Je moet er misschien wel om denken dat je hem zo aansluit dat de voorwielen alleen geremd worden als beide pedalen ingetrapt worden, hoe dat moet weet ik zo niet. En je cardanas zou mogelijk te lang zijn zoals mick zegt..
Arrie94
@mickheijboer @marco steyr Bedankt jongens, de lengte moet goed gaan denk ik, omdat de vertanding buiten de mof nog een paar cm doorloopt, tenzij hij inwending te lang is. (moet dus rekening houden met pendelen, omdat ie dan in en uit schuift) Ik las net dat de klauw bediend wordt door het linker pedaal, dus dat moet bij mij ook kunnen.
marco steyr
@Arrie94 maar als je hem dan haaks linksom wil zetten dan remmen je voorwielen ook en kun je niks...
Arrie94
@marco steyr Klopt, maar als ik dat al nodig heb zal dat alleen zijn als hij op zijn achterbeentjes op de kuil staat...
jo845xl
Remklauw plaatsen zal geen probleem zijn maar denk eraan dat je bijkomende leidingen gaat moeten plaatsen en een ventiel om te zorgen zoals Marco al aangeeft dat de remschijf alleen remt met de 2 pedalen tegelijk .
Zomaar tussen 1 leiding een T plaatsen en van daaruit naar de remschijf is niet aan te raden .
Arrie94
@jo845xl Oke, ik moet het zelf van de trekker afhalen, dan kijk ik eerst goed hoe het origineel zit. U denkt dus dat het het beste is om er een ventiel tussen te zetten die open gaat bij bediening van beide pedalen?

Zie reactie van DaanHaar over linker pedaal: tractorfan.nl/topic/21283/
casejxu
Als je deze over een pedaal laat lopen zal deze meer olie/ vloeistof moeten verplaatsen... Let hier wel.. Beter van 2 pedalen pakken
Arrie94
@casejxu Daar heb ik ook eens aan zitten denken, maar is het niet dat hij de druk over beide pedalen verdeeld?
jo845xl
Die reactie van daanhaar ? Ik weet wel dat er bij mijne 14 op de rechter en linker remleiding een T zit . Van de T gaat er 1 leiding naar achterwiel en de andere leiding naar een ventiel . En dan vertrekt er vanuit het ventiel een leiding naar die voorwielremschijf .
Arrie94
Quote @jo845xl:
En dan vertrekt er vanuit het ventiel een leiding naar die voorwielremschijf .

Dus beide pedalen gaan naar dat ventiel (en naar achteren natuurlijk)? Is de olie die uit dat ventiel komt DOT olie of hydraulische olie net als het aanhangerremventiel (of is dat ventiel het remventiel?), of hoe zit dat precies?
marco steyr
Volgensmij zat er bij de fendt 308 van mn oom een ventiel linksvoor onder de cabine waar de voorrem op aangesloten zat samen met het aanhangerremventiel, daar zou je eens op kunnen letten, er zat ook een ontluchtingsnippel op
Arrie94
@marco steyr Dus dan zou de schijfrem bediend worden door het aanhangerremventiel.
marco steyr
@Arrie94 nee, ik denk dat beide rempedalen met een T-stukje met dit ventiel zijn verbonden en dat ventiel bedient dan de voorrem en de aanhangerrem als beide pedalen bediend worden. Hoe dat helemaal precies zit zou je in een boek moeten opzoeken ofzo
Arrie94
@marco steyr Oke, ik denk dat jo845xl dat wel weet, dat horen we zo.
jo845xl
@Arrie94 Bij case is dat Hy-Tran olie , zelfde olie als op het hefblok en het aanhanger remventiel word gewoon bediend vanuit 1 remleiding .
Arrie94
@jo845xl Dus de remklauw heeft andere olie dan waarmee de remschoenen achter worden bediend?
Fendttrisixfan
@Arrie94

nee remklauw is dezelfde olie, remventiel gebruikt hydrauliekolie 😉
Arrie94
@Fendttrisixfan Oke! Dan kijk ik bij die 14 wel hoe het daar zit, kan ik achteraf altijd nog kijken hoe ik het doe.
Fendttrisixfan
@Arrie94
heb jij dan nog geen schijfrem zitten?
Arrie94
@Fendttrisixfan Heb jij die ook al??!!
Arrie94
@Fendttrisixfan Hoe zit die bij jou aangesloten dan (leidingen)? En hoe zit dat bij het koppelingspedaal, dat zit wel kort bij elkaar denk ik?
jo845xl
@Arrie94 Neen , dat is allemaal dezelfde olie . Ik heb hier van mijne 14 nog een tekening gevonden . Ik zal er morgen op m'n werk wel eens een scan van maken en dan stuur ik hem wel door . Dan mag je nog een PB sturen naar mij met jou e-mail adres en dan komt dat morgen wel aan .
Grtz
Jo
Fendttrisixfan
@Arrie94

tuurlijk heb ik die 😃 zal er anders eens foto's van nemen als ik er aan denk 😉
Arrie94
@jo845xl Gedaan
@Fendttrisixfan Best! Wacht het af.
Arrie94
@Fendttrisixfan Heb jij minerale olie of DOT olie?
Fendttrisixfan
Quote @Arrie94:
Kan minerale olie in systeem dat gemaakt is voor DOT?

zou moeten kijken welke dat het is, maar NOOOIT andere olie gebruiken dan voorgeschreven, anders mag je beginnen met dichtingen vervangen
Arrie94
@Fendttrisixfan Daarom, dus dan moet er een ander afdichtsetje in. Heb je nog een foto van jouwe gemaakt? Ik ben net begonnen met losmaken, maar is bijna niet te doen omdat er een tank voor zit. Later deze week weer verder nadat we de band eraf hebben.
Fendttrisixfan
Nee momenteel nog geen foto's, maar heeft die remklauw van die inter dan andere remolie?
Arrie94
@Fendttrisixfan Ja, die zit op minerale olie, en de Fendt op DOT, maar ik neem aan dat er wel andere afdichtingssetjes te krijgen zijn. Weet je of de latere Fendten nog steeds DOT olie hadden? Dan ga ik bij Fendt zoeken.
Fendttrisixfan
@Arrie94

de 300 serie heeft ook dot in ieder geval, dacht dat het maar de 800 turboschift is die pentosin gebruikt (mineraal)
Arrie94
@Fendttrisixfan Als de 300 dit heeft, zijn er nog zeker weten van die afdichtingen te krijgen, die hebben ook de remklauw op de 4wd as zitten (tenzij een ander merk klauw)
Fendttrisixfan
Quote @Arrie94:
Als de 300 dit heeft, zijn er nog zeker weten van die afdichtingen te krijgen, die hebben ook de remklauw op de 4wd as zitten

ja weet ik, 500 heeft het ook nog zo (maar dan 2 remklauwen dacht ik) maar heb onlangs nog nieuwe dichtingen in die klauw gestoken van onze 308 😃
TomopSame
Waarom niet gewoon de remklauw op één van de pedalen aansluiten met een kraantje tussen zodat je deze kan afsluiten wanneer je wilt? Simpel en goedkoop.
Arrie94
@TomopSame Dat idee heb ik ook gehad, maar de leidingen zijn flinterdun, dus of dat kan moet ik nog nakijken.
TomopSame
2 leidingen kopen, één van de pedaal naar de kraan en één van de kraan naar de rem. Dan moet je aan del leiding al niets vervangen. Enkel nog een kraantje zoeken met dezelfde schroefdraad. Je hebt zo van die kleine voor perslucht waarvan ik denk dat de schroefdraad wel eens kan overeenkomen. Of anders een willekeurig kraantje kopen en zelf twee moffen maken met de juiste schroefdraad.
Arrie94
@TomopSame Bedankt voor je antwoord, ik zal nog kijken wat ik doe.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0