International 1246 - versnellingsbak springt uit 4 en rammelt erg
Ik ben afgelopen zondag bij een 1246 wezen kijken. maar er zijn een paar mankementen die me beleten hem te kopen en wil er wat meer over weten voordat ik aan dit project begin. ten eerste sprong hij uit zijn 4e versnelling hij krast niet ofzo dus neem aan dat het tandwiel gewoon versleten is kan hem er wel zo inhouden met de hand. en de bak rammelde als een gek alsof er een lager uit was gelopen. Heeft iemand ervaring met deze versnellingsbaken en met het maken ervan? en of er nog goed aan onderdelen zijn te komen?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 1246 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Rammelen is vaak een versleten druklager of prise-as. Veel Interrijders met ZF-bak hebben daar last van, maar volgens @1046 moet je je daar niet druk om maken. Je kan er een hoop geld en tijd in stoppen, en dat lost het waarschijnlijk nog niet op. Maar misschien heeft dat te maken met je 4e versnelling.
Onderdelen zat als je maar de connecties kan vinden, dat heeft mij zo 100en euro's gescheeld in vergelijking met nieuw of bij trekkerslopers vandaan.
tractorfan.nl/topic/21501/…
das niet waar koen
Toen ik mijne 14 kochten sprong deze uit de derde versnelling en ook hier was de naaldlager kapot . Derde en vierde versnelling word veel gebruikt.
Nieuwe naaldlagers hebben meer naalden zodat het contactoppervak met het tandwiel groter is en beter bestand tegen de krachten .
Het nadeel was ook dat de naalden in het tandwiel gedrukt stond , de oorzaak is dat het naaldlager van de versnelling die gebruikt word niet mee ronddraaid en zo afdrukken achterlaat in het tandwiel .
Ik dacht dat toen een nieuw tandwiel rond de 800 euro kostte .
Een versleten motor heb ik niet veel schrik van omdat je weet wat het ongeveer gaat kostten maar een versnellingsbak ?
Als ik een trekker koop kijk ik altijd eerst naar de bak en dan pas naar de rest .
Ik veronderstel dat het een 4wd is ? Hoe zit dat met die verhouding van de overbrenging ?
Aangeboden:
Complete versnellingsbak + hefdeksel Deutz 8006
diverse versnellingsbakdelen Deutz 8006&10006
IHC 946-1046-1246
tractorpulling.nl/tekoop/foto.php/…
Op de foto zie ik ook nog een mooi asje liggen! Ik weet alleen niet of die past, maar je kan het beste eens bellen!
contratec.nl/index.php/…
Is het deze 1246 toevallig?
De 1455 bakken waren veel degelijker dan de 1255 en vooral de 946-1246 bakken. Ik geloof wel dat je heel wat ombouwen moet om een 1255 of 1455 bak in een 1246 te krijgen omdat het een andere generatie trekker is, met een kabine die zwevend gemonteerd is (hydraulisch bediende remmen en koppeling ??) verder zal het schakelen ook wel anders zijn, en misschien had de 1246 nog een stuurhuis vast op het koppelingshuis gemonteerd met servo hulpbesturing, terwijl de latere types volhydraulisch met orbitrol hadden ??
Ik heb ook het vermoeden dat de 1246 droge remmen hadden en de 55 serie natte schijfremmen... ??? (latere Fendt 600 had natte schijfremmen en de 946 die een kennis van me had, had droge schijven of trommels)
Verder is een bak van de latere types veel duurder denk ik, die zijn nog in dagelijks gebruik op landbouwbedrijven, de oudere types zijn inmiddels hobbytrekkers.
Mn broer kocht eens een trekker voor een prikkie die uit de versnelling sprong, bleek dat de Seegerring die de synchromesh tandkrans (waar de schakelmof op pakt) vast moest houden, eruit gesprongen was. Het busje vloeibare pakking was het duurste van de hele operatie want het ringetje kostte nog geen kwartje, maar het was wel een week lang iedere avond sleutelen.
Als je het aandurft zou ik die bak lostrekken (iemand anders heeft die bak in de fabriek ook kunnen monteren, dus als je een beetje handig bent kun je het zelf ook mits je voldoende geduld hebt) maar dan moet de prijs van de trekker natuurlijk wel zo zijn dat je het risico kunt lopen dat je nog meer tegenkomt als je m eenmaal losgetrokken hebt.
Verder heeft de 1246 gewoon orbitrolbesturing en een 1455 heeft bij mijn weten geen bekrachtigde remmen, maar heeft wel minerale olie, en geen dot.
Een ouwe fiets rammelt ook, maar rijdt het lekkerst
Er zijn nog genoeg andere tractoren te koop...
@timotje112 Als ik jou was zou ik eerst een keer met een kenner gaan kijken. Verder is er zeker nog wat van te maken als je die foto's ziet.