Illustratie van:

International 1246 - versnellingsbak springt uit 4 en rammelt erg

Ik ben afgelopen zondag bij een 1246 wezen kijken. maar er zijn een paar mankementen die me beleten hem te kopen en wil er wat meer over weten voordat ik aan dit project begin. ten eerste sprong hij uit zijn 4e versnelling hij krast niet ofzo dus neem aan dat het tandwiel gewoon versleten is kan hem er wel zo inhouden met de hand. en de bak rammelde als een gek alsof er een lager uit was gelopen. Heeft iemand ervaring met deze versnellingsbaken en met het maken ervan? en of er nog goed aan onderdelen zijn te komen?

Deel dit topic

Reacties

Arrie94
Kan je hem er onder belasting ook met de hand inhouden? Krijg je hem rijdend zonder te kraken in de 4e versnelling? Het zou heel goed het naaldlager vd 4e versnelling kunnen zijn.

Rammelen is vaak een versleten druklager of prise-as. Veel Interrijders met ZF-bak hebben daar last van, maar volgens @1046 moet je je daar niet druk om maken. Je kan er een hoop geld en tijd in stoppen, en dat lost het waarschijnlijk nog niet op. Maar misschien heeft dat te maken met je 4e versnelling.

Onderdelen zat als je maar de connecties kan vinden, dat heeft mij zo 100en euro's gescheeld in vergelijking met nieuw of bij trekkerslopers vandaan.
timotje112
@Arrie94 ja kan 4e versnelling onder belasting in houden zonder gekraak of ander euvel. Ik denk niet dat het een versleten druklager is maar dan eerder de prise-as. Maar het lijkt mij dat dit toch verholpen moet worden?
Arrie94
@timotje112 Er zijn van die opknapsetjes voor prise-assen te krijgen, kosten zo'n 800 euries. Ik had vrijwel nieuwe uit een Fendt voor 100 euries, nieuw kosten ze iets van 2000 heb ik me laten vertellen, maar mijne rammelde niet, alleen als het hem uit zette of als je stationair met ontkoppelde aftakas draaide.

tractorfan.nl/topic/21501/…
Arrie94
Maar dan ben ik bang dat de tandjes van de synchro hard aan het wegslijten zijn, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. De bak was bij mij verder nog goed, dus gelukkig geen ervaring mee.
timotje112
@Arrie94 ik moet dan misschien toch maar eens gaan bellen met een paar mensen want heb geen zin om duizenden euros dadelijk aan de bak uit te gaan geven
Arrie94
@timotje112 tractorfan.nl/topic/50290/ Lees dit maar eens door. Ik zou als ik jouw was met een monteur bij die trekker gaan kijken! Heb ik zelf ook gedaan, die kan je er veel meer over zeggen.
koenjohndeere
@timotje112 die ZF bakken rammelen altijd hea en vooral bij de 46 serie's!
timotje112
@koenjohndeere ja maar deze echt erg
koenjohndeere
@timotje112 dat klopt maar met veel uren word het misschien meer maar dat weet ik niet zeker dat zal TFer @1046 allicht weten want dat is de 46 man haha
ford8630power
Onze 1046 rammelt ook wel iets in de bak.
timotje112
@ford8630power blijft toch moeilijk beoordelen jullie hebben ook een cabrio dan hoor je dat ook al veel minder
ford8630power
-jc2O4sqBREGZnMA Vanaf 0.20 kun je het wel horen
timotje112
@ford8630power mhh kun je toch wel duidelijk horen
koenjohndeere
@ford8630power idd daar rammelt ie ook aardig
wvdh
Quote @koenjohndeere:
ZF bakken rammelen altijd

das niet waar koen
timotje112
@wvdh heb van iemand een 1255 bak aangeboden gekregen zou dit passen wat denk jij wouter?
GD tuning Garyp
@timotje112 Tis altijd pas te maken.....
timotje112
@GD tuning Garyp ja maar je hebt dan wel weer andere bak en andere trompetassen
jo845xl
@timotje112 Wat arrie94 zegt kan wel kloppen .
Toen ik mijne 14 kochten sprong deze uit de derde versnelling en ook hier was de naaldlager kapot . Derde en vierde versnelling word veel gebruikt.
Nieuwe naaldlagers hebben meer naalden zodat het contactoppervak met het tandwiel groter is en beter bestand tegen de krachten .
Het nadeel was ook dat de naalden in het tandwiel gedrukt stond , de oorzaak is dat het naaldlager van de versnelling die gebruikt word niet mee ronddraaid en zo afdrukken achterlaat in het tandwiel .
Ik dacht dat toen een nieuw tandwiel rond de 800 euro kostte .
Een versleten motor heb ik niet veel schrik van omdat je weet wat het ongeveer gaat kostten maar een versnellingsbak ?
Als ik een trekker koop kijk ik altijd eerst naar de bak en dan pas naar de rest .
brauheist
Cafe
koenjohndeere
@wvdh toch vaak bij die 46 of heb ik t nu mis?
timotje112
@jo845xl ja is wel een groot risico dat ik dan neem.
mc-cormick-ihc
T is maar net hoe alle lagers zijn want een 55. 44 en 24 serie bak kunnen ook janken. Dus niet specifiek voor de 46
wvdh
@timotje112 schijnt wel te passen naar aanpassen. Want kan een 1246 met een 1455 bak een achter
timotje112
@mc-cormick-ihc maar zou het een goede oplossing zijn om een 1255 bak ervoor in de plaats te monteren. omtrent dat 1246 bakken moeilijk te vinden zijn?
wvdh
@koenjohndeere was is vaak. Het schijn wel eens voor te komen. Ik heb er geen last van
timotje112
@wvdh maar passen de trompetassen van een 1246 op een bak van een 1255 of moeten dit dan ook weer trompetassen van een 1255 zijn?
wvdh
@timotje112 durf het niet te zeggen
mc-cormick-ihc
@timotje112 ik denk dat er teveel verschillen zijn dus je ken beter een trekker uitzoeken die wel deugd. Koop een Amerikaan die bakken zijn veel degelijker!
jo845xl
@timotje112 Informeer daar maar goed over hoor . Je zit al met andere trompetten , hefdeksel ben ik ook niet zeker of dat past , aandrijfassen die van de motor komen , leidingen , ventielen ? Remmen , de ene heeft dot olie en de andere hy-tran.
Ik veronderstel dat het een 4wd is ? Hoe zit dat met die verhouding van de overbrenging ?
Arrie94
@timotje112 Bij Fendt hebben ze vanaf '76 dikkere steekassen dus dat zal bij IH ook wel zijn. Dus 46 trompetten op een 55 bak kan je vergeten denk ik. Bovendien kan je bij de oude bakken door de spleten de remtrommels zien zitten, bij de nieuwere niet meer. Ik zou 'm lekker laten staan en verder gaan zoeken, tenzij je 'm goedkoop kan krijgen, want het is wel ontzettend leerzaam 😃
Arrie94
Kijk eens op tractorpulling.nl/ bij Te Koop:

Aangeboden:

Complete versnellingsbak + hefdeksel Deutz 8006

diverse versnellingsbakdelen Deutz 8006&10006
IHC 946-1046-1246

tractorpulling.nl/tekoop/foto.php/…

Op de foto zie ik ook nog een mooi asje liggen! Ik weet alleen niet of die past, maar je kan het beste eens bellen!
International856
@timotje112

contratec.nl/index.php/…

Is het deze 1246 toevallig?
Renze
Het rammelen kan ook een torsieveer in de koppelingsplaat zijn, of een druklager of koppelingsdrukvinger die gaat trillen. Is het over als je de koppeling intrapt ? Dan is het waarschijnlijk niets ernstigs.

De 1455 bakken waren veel degelijker dan de 1255 en vooral de 946-1246 bakken. Ik geloof wel dat je heel wat ombouwen moet om een 1255 of 1455 bak in een 1246 te krijgen omdat het een andere generatie trekker is, met een kabine die zwevend gemonteerd is (hydraulisch bediende remmen en koppeling ??) verder zal het schakelen ook wel anders zijn, en misschien had de 1246 nog een stuurhuis vast op het koppelingshuis gemonteerd met servo hulpbesturing, terwijl de latere types volhydraulisch met orbitrol hadden ??

Ik heb ook het vermoeden dat de 1246 droge remmen hadden en de 55 serie natte schijfremmen... ??? (latere Fendt 600 had natte schijfremmen en de 946 die een kennis van me had, had droge schijven of trommels)

Verder is een bak van de latere types veel duurder denk ik, die zijn nog in dagelijks gebruik op landbouwbedrijven, de oudere types zijn inmiddels hobbytrekkers.

Mn broer kocht eens een trekker voor een prikkie die uit de versnelling sprong, bleek dat de Seegerring die de synchromesh tandkrans (waar de schakelmof op pakt) vast moest houden, eruit gesprongen was. Het busje vloeibare pakking was het duurste van de hele operatie want het ringetje kostte nog geen kwartje, maar het was wel een week lang iedere avond sleutelen.

Als je het aandurft zou ik die bak lostrekken (iemand anders heeft die bak in de fabriek ook kunnen monteren, dus als je een beetje handig bent kun je het zelf ook mits je voldoende geduld hebt) maar dan moet de prijs van de trekker natuurlijk wel zo zijn dat je het risico kunt lopen dat je nog meer tegenkomt als je m eenmaal losgetrokken hebt.
timotje112
@Renze daar is de prijs wel na
timotje112
Arrie94
@Renze Volgens mij hebben ze alle droge trommelremmen. De oude op de kleine steekas 65mm x 250mm en de latere op de dikkere steekas 80mm x 270 mm uit mn hoofd. Handremmen aan de andere kant van de trommel zijn wel gelijk, 30mm x 250 mm. Oudere trommels hebben aan de buitenkant ribbels, jongere zijn vlak.

Verder heeft de 1246 gewoon orbitrolbesturing en een 1455 heeft bij mijn weten geen bekrachtigde remmen, maar heeft wel minerale olie, en geen dot.
wackywilly
Nou ik heb 2 1246 ers. En diegene die ik er afgelopen jaar bij heb gekocht is ook niet helemaal fris in de bak kwa geluid. Alle olie er al afgehad, maar daar zat niks geen slijpsel in. Ik moet zeggen dat het gewoon wel een beetje een jankbakken zijn. En de 4de versnelling is ook meestal de wegrij versnelling. Ik zou zeggen neem de gok. De 1ste 1246 kocht ik 7 jaar geleden. Niks mis mee, tot een half jaar later. Oliepomp loopt kapot, daardoor de turbo ook. Met als klap op de vuurpijl lag de krukas eruit. Kan maar 1 ding zeggen. Mocht het kapot gaan, wordt het alleen maar beter. Wil je niks geen gedoe hebben moet je een nieuwe kopen en geen oud `lijk` van 30 jaar oud.
wackywilly
En nog wat.

Een ouwe fiets rammelt ook, maar rijdt het lekkerst
timotje112
@wackywilly ah zeker waar maar heb liever dat de motor inmekaar loopt dan de bak daarmee weet je nooit wat je te wachten staat
koenjohndeere
@timotje112 bij de motor ook n iet kan je toch niet inkijken?
timotje112
@koenjohndeere licht beter dan bij een bak
wackywilly
@timotje112 Nou kerel, ik heb nog redelijk vers in m´n geheugen wat de prijs van de onderdelen was. Tel maar is op, Turbo+krukas+lagerschalen+bussen+zuigerveren+oliepomp+pakkingen. Dus het is 1 pot nat.
timotje112
@wackywilly zeker kost wat maar je weet waar je aan toe bent met een bak weet je nooit wat je tegenkomt als je um los trekt
Boemrang
@timotje112 Als je teveel twijfelt moet je je hem niet kopen...
Er zijn nog genoeg andere tractoren te koop...
Arrie94
@wackywilly O, dat dacht ik ook ja. In de motor MOETEN nieuwe onderdelen, dan ben je als je het netjes doet zo 2500 verder. Met een een beetje tijd en de contacten heb je voor de helft daarvan de bak weer klaar voor de komende 20 jaar. Dan heb ik het over remmen, prise-as, lagers, keerringen en een enkel tandwiel.

@timotje112 Als ik jou was zou ik eerst een keer met een kenner gaan kijken. Verder is er zeker nog wat van te maken als je die foto's ziet.
timotje112
@Arrie94 ik ga van de week een ouwe inter monteur die bij vogel en zang gewerkt heeft even opbellen weet zeker dat hij me meer kan vertellen
timotje112
@GD tuning Garyp waar zit de caterventilatie eigenlijk bij een 1246 bij waar ikheb zit ie bovenop op de kleppendeksel
GD tuning Garyp
@timotje112 Geen idee, maar het maakt niet uit dat het bij het klepdeksel zit
Arrie94
@timotje112 Heb je hem gekocht?
timotje112
@Arrie94 nee de tractor is naar un sloper gegaan
brauheist
Ver

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 1246 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
41