Laats is onze giant minishovel aardig over de kook geweest omdat de temperatuur meter niet werkt, tja is natuurlijk ook niet geweldig ????.
Maar ja, radiateur schoon gemaakt, luchtfilter en weer water bij gevuld, nu al een week lang komt er elke keer water uit de overdruk slang van de radiateur en het water stinkt als een gek naar roet, gek want hij wordt niet heet en dit heeft hij verder nog nooit gedaan, elke dag lekt hij 0,2 liter water maar verder loopt alles goed, zou er iets mis kunnen zijn na het warm lopen ???
Alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als je de radiateur ieder keer tot de rand toe vult is dat een normale hoeveelheid die er ieder keer uit zal lekken.
Dus: niet tot het randje vullen!
Kijk maar eens naar de inhoudverschil van het expansivaatje bij de radiateur van bijvoorbeeld een auto, bij koude en warme motor.
uiteindelijk bleek er een scheur in de kop te zitten en de koppaking was lek.
mijn auto had exact de zelfde symptomen.
De garantie kun je wel vaarwel zeggen als hij werkelijk zo aan de kook is geweest en daardoor de koppakking eruit ligt.
Wellicht door vermenging van koelvloeistof met Antivries?
Wat het overkoken betreft: is de radioteurdop nog wel goed? ( Goed sluitend en tijdens het werk lichte overdruk).
weer zat gekost ????
Verdampte koelvloeistof stinkt verschrikkelijk.
Daarbij werd er nog vermeld dat bij betreffende auto na bijvullen het koelsysteem ontlucht moest worden. Dit kan ook bij jouw Giant het probleem zijn, dat een ingesloten luchtbel steeds weer de koelvloeistof er uit 'blaast'.
Je gaat wel van het meest gunstige uit
Dat gaan we morgen direct proberen ???? bedankt voor de tip ????
Ontluchten bij een auto is heel simpel, gewoon de pot open zetten, laten warmdraaien tot als de thermostaat 2 maal open is geweest. Dan bijvullen tot op zijn maximum niveau ...
Maar als je al 2 liter hebt toegevoegd, dan zou hij normaal al op zijn niveau moeten staan. Je kan het uiteraard altijd proberen, maar ik denk eerder de koppakking die erdoor is.
Beide van het zelfde bedrijf. Enigste wat verschilt is de kleur.
Het kostte wat hoofdbrekens, maar de oplossing was tenslotte simpel..
Het koelwater kwam bij die shovel (in rijrichting gezien) links in de radiateur, en rechtsonder er weer uit. Nu bleek de radiateur te bestaan uit segmenten, met kamers die via een overloopsysteem verbonden zijn. Rechtsboven op de radiateur zat een ontluchtschroef (sleuteltje 13 ofzo), en na het ontluchten via die schroef was het probleem weg..
Verder; vul het systeem zo snel mogelijk weer met koelvloeistof. Water kan een puinhoop opleveren in het koelsysteem.
Ontluchten is heel belangrijk, je zult niet de eerste zijn die een motor kappot draait terwijl hij dacht dat de koeling in orde was.
Je kunt ook kijken waar je denkt dat er lucht in een slang kan zitten, en daar de slang iets losdraaien, totdat de kvs eruit komt. Soms zit er ook een ontluchting op de pomp of thermostaat.
Waar ik zeker van ben is ... Rood, Licht blauw en groen.
Donkerblauw was bij ons de antivries.