Overdruk radiateur giant d332swt

Laats is onze giant minishovel aardig over de kook geweest omdat de temperatuur meter niet werkt, tja is natuurlijk ook niet geweldig ????.
Maar ja, radiateur schoon gemaakt, luchtfilter en weer water bij gevuld, nu al een week lang komt er elke keer water uit de overdruk slang van de radiateur en het water stinkt als een gek naar roet, gek want hij wordt niet heet en dit heeft hij verder nog nooit gedaan, elke dag lekt hij 0,2 liter water maar verder loopt alles goed, zou er iets mis kunnen zijn na het warm lopen ???

Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

giant-kevin-jd
Hoi ik zou de dealer effe belle want dit mag niet kunnen. zit er geen garantie op?
rickrenault
Mischien is de kop wel krom en koppaking lek dan krijg je druk in de radiateur
Wimsumar
Beste StevenB: Je schrijft dat er elke dag 0,2 liter uitlekt.
Als je de radiateur ieder keer tot de rand toe vult is dat een normale hoeveelheid die er ieder keer uit zal lekken.
Dus: niet tot het randje vullen!

Kijk maar eens naar de inhoudverschil van het expansivaatje bij de radiateur van bijvoorbeeld een auto, bij koude en warme motor.
stevenb
Ik vul hem een paar cm onder de rand, ik kom er niet elke dag maar hij spuugt er elke dag iets uit ondanks dat er niets bij wordt gevuld, laatst na een goede dag werken bijna 2 liter weg, had ik boven eigenlijk even moeten vermelden, maar waarom zou het zo stinken ???
Dr Fendt
Ik heb mijn auto eens aan de kook gehad.. (dynamo kapot gegaan in een file; en mijn elektrische koelvinnen voor de radiateur stopten er mee)

uiteindelijk bleek er een scheur in de kop te zitten en de koppaking was lek.

mijn auto had exact de zelfde symptomen.
radium45
Quote @giant-kevin-jd:
ik zou de dealer effe belle want dit mag niet kunnen. zit er geen garantie op?

De garantie kun je wel vaarwel zeggen als hij werkelijk zo aan de kook is geweest en daardoor de koppakking eruit ligt.
stevenb
Pfieeuw mogen wel op een wonder hopen als ik het allemaal zo lees ????
Wimsumar
Beste StevenB:
Quote @stevenb:
stinken ???

Wellicht door vermenging van koelvloeistof met Antivries?

Wat het overkoken betreft: is de radioteurdop nog wel goed? ( Goed sluitend en tijdens het werk lichte overdruk).
stevenb
Radiateur dop is als nieuw, shoveltje heeft nog maar 2300 uur gemaakt in twee jaar dus oud is het nog niet, ik heb er gewoon water in gegooid zou KVS met water ook gaan stinken, echt een geur waar je maag van omdraait, anders moeten we het maar aan kijken, laatst is het spruit stuk ook al gesneuveld heeft
weer zat gekost ????
Wimsumar
Beste StevenB: Op een autoforum lees ik een vergelijkbaar probleem.
Verdampte koelvloeistof stinkt verschrikkelijk.

Daarbij werd er nog vermeld dat bij betreffende auto na bijvullen het koelsysteem ontlucht moest worden. Dit kan ook bij jouw Giant het probleem zijn, dat een ingesloten luchtbel steeds weer de koelvloeistof er uit 'blaast'.
valmet6400power
@Wimsumar

Je gaat wel van het meest gunstige uit 😃
stevenb
@winsumar

Dat gaan we morgen direct proberen ???? bedankt voor de tip ????
erik9831
@Wimsumar Valt te zien wat voor merk koelvloeistof. Je hebt er die heel zoet van geur is ook.

Ontluchten bij een auto is heel simpel, gewoon de pot open zetten, laten warmdraaien tot als de thermostaat 2 maal open is geweest. Dan bijvullen tot op zijn maximum niveau ...

Maar als je al 2 liter hebt toegevoegd, dan zou hij normaal al op zijn niveau moeten staan. Je kan het uiteraard altijd proberen, maar ik denk eerder de koppakking die erdoor is.
maikwolsink
@erik9831 wist jij dat er maar 2 fabrieken zijn over de hele wereld die kvs maken?
Beide van het zelfde bedrijf. Enigste wat verschilt is de kleur.
ramrod
Hetzelfde verhaal heb ik eens gehad bij een Giant.
Het kostte wat hoofdbrekens, maar de oplossing was tenslotte simpel..
Het koelwater kwam bij die shovel (in rijrichting gezien) links in de radiateur, en rechtsonder er weer uit. Nu bleek de radiateur te bestaan uit segmenten, met kamers die via een overloopsysteem verbonden zijn. Rechtsboven op de radiateur zat een ontluchtschroef (sleuteltje 13 ofzo), en na het ontluchten via die schroef was het probleem weg..

Verder; vul het systeem zo snel mogelijk weer met koelvloeistof. Water kan een puinhoop opleveren in het koelsysteem.
IH214d
Als je er zeker van wilt zijn dat het niet de koppakking is, dan kun je de radiateur ook helemaal afvullen, als je dan de motor start, en de radiateur stroomt niet over, dan is de kop zeer waarschijnlijk niet lek.

Ontluchten is heel belangrijk, je zult niet de eerste zijn die een motor kappot draait terwijl hij dacht dat de koeling in orde was.
Je kunt ook kijken waar je denkt dat er lucht in een slang kan zitten, en daar de slang iets losdraaien, totdat de kvs eruit komt. Soms zit er ook een ontluchting op de pomp of thermostaat.
erik9831
@maikwolsink Dat van de kleuren, dat wist ik. Van de 2 merken, dat niet.

Waar ik zeker van ben is ... Rood, Licht blauw en groen.

Donkerblauw was bij ons de antivries.
stevenb
Nou gelukkig is het opgelost ???? er zat inderdaad een luchtbel in de radiateur ???? nadat wij hem hebben ontlucht is het gedonder gestopt ???? mijn dank is groot ????

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
15