Illustratie van:

Ford 5610 - acculader kopen

Beste lezers, mijn tractor, een Ford 5610, wil niet starten omdat de accu leeg is. Ik woon twee jaar in Zweden, waar we een hobby boerderijtje hebben overgenomen. Bij de boerderij zat de tractor. Tot dat moment had ik nooit een tractor of een auto gehad en heb geen idee waar ik op moet letten bij het kopen van een acculader. Ik zie laders met een laadvermogen van 7 ampère, maar ook van 8, 12 en 25. Verder zie ik laders met een laadfunctie van 6 volt, maar ook van 12 V, 24 V en combinaties hiervan. Mijn vraag is; hoeveel laadvermogen en volt heb ik nodig voor deze tractor?

Verder zou ik graag willen weten hoe ik kan zien wat de positieve pool en de negatieve is op de accu en welke klem van de lader ik op welke pool van de accu moet zetten. Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden en vriendelijke groeten, Eric Meulman.

Deel dit topic

Reacties

johan6640
Hallo
jij moet en lader hebben van 12 volt.van ampere weet ik niet.
rode draad op plus van de accu zwart min.
als je gaat laden polen los maken van trekker.eerst min los maken en dan de plus los maken.en met de klemmen van lader eerst plus er op zetten en dan de min er op zetten.maar ik zou als ik jouw was eerst de accu laten testen.en de dynamo van de trekker.als je elke keer de accu moet bij laden klopt er iets niet. gr johan
Wimsumar
Beste EricMeulman: Als de trekker gedurende de (koude Zweedse) winter met lege accu heeft gestaan is de accu waarschijnlijk kapotgevroren!

(De zuurconcentratie in een "lege" accu is dusdanig laag dat de dan juist waterige zuuroplossing al spoedig bevriest en door de ijsvorming (zet uit) de accu inwendig beschadigd (maar ook de plastic bak kan scheuren).

In dit geval kun je eerst wel besparen op de aanschaf van een acculader.
(Hoewel de aanschaf van een 7 à 8 ampere-acculadertje (12 Volt) niet verkeerd is om de (nieuwe) accu zo nu en dan een nachtje bij te laden in perioden dat de trekker weinig/niet gebruikt wordt).

(Laders hebben een beveiliging voor per ongeluk aansluiten op verwisselde polariteit).
ErDee
Ik denk dat je het best een CTEK MXS 5.0 kunt kopen. Kost ongeveer 80 euro, maar deze is voldoende, en het is klemmen erop en je hebt er geen omkijken naar. De accuklemmen kunnen vast blijven en de lader geeft aan wanneer je de klemmen op de verkeerde polen hebt zitten.
Wimsumar
Beste Erdee:
Quote @ErDee:
Kost ongeveer 80 euro,

Tachtig euro? :shock: 😞

De goedkoopste acculadertjes zijn eigenlijk al veel te duur!

ferm24.nl/bcm1018-acculader-12v.html/
ErDee
@Wimsumar mij is 80 euro niet te duur voor een goede betrouwbare acculader+druppellader die klein en eenvoudig in gebruik is. 30 euro voor een normale acculader vind ik niet duur, het kan niet allemaal 5 euro kosten.
jammermaarhelaas
Voor zover ik weet is er een lader nodig met 10% van de accucapaciteit om een lege accu vol te krijgen.
De Ford 5610 zal naar verwachting circa een 130 Ah accu hebben (dit staat er in Nederland op), dus dan is de 12A lader volgens mij de aangewezen lader.

Maar zoals reeds aangegeven door @Wimsumar is het goed mogelijk dat de accu reeds kapot is (gevroren) en een acculader dan geen oplossing biedt.
Ik raad je aan om meteen even na te kijken of de dynamo nog goed bijlaad (in dat geval brand er geen rood laadstroomlampje op je dashboard bij draaiende motor, is de v-snaar voldoende gespannen?), en of de accuklemmen en de massaklem van de startmotor goed contact maken (even losmaken, opschuren en na montage goed insmeren met vaseline).
kromdiek
Hallo Eric,
Nog even over de voltages van acculaders (worden ook wel gelijkrichter genoemd).
Jou trekker heeft een 12 volts accu en elektrische installatie.(als die tenminste 1 accu heeft) maar dat heeft hij normaal wel.
6 volt heb je eigenlijk niet nodig, dat is alleen nog in gebruik voor oldtimers (daar hoort jou 5610 nog niet bij) in mijn beleving.
12 volt is dus voor jou het belangrijkste, dat heb je zo wie zo nodig.
En 24 volt is eigenlijk voor vrachtauto's en grondverzet machines, eigenlijk alles waar 2 of meer accu's in zitten.
Wat al door de anderen aan gegeven wordt is 12 ampere een mooie maat acculader, die kun je ook met een gerust hart een nacht aan je auto accu zetten.
En als je dan nog een paar tientjes over hebt is het ook raadzaam om een goede spanningszoeker te kopen, het mooiste is dat + en - kunt aflezen en de stroomsterkte, dan kun je ook meten of je dynamo van de trekker spanning geeft als je hem weer aan het lopen hebt, dat kun je dan meten op de accu polen (moet ruim 13 volt wezen, en kan oplopen tot 14,5 volt meer mag weer niet).
Succes

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
22