540 of 1000 toeren maaier?

Wat is het voordeel of het nadeel van een 1000 toeren maaier ten opzichte van een 540? wij zien bij nieuwe maaiers als optie 1000 toeren, maar wij zouden graag het voordeel daarvan weten.

alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

Jasperfendt
Ik zie aleen maar nadelenwant een540 maaier kun je ook eco aftalas gebruiken en de meestetrekkers heben geen 1000 eco 😄
mf-6265
Onze dealer zij dat het minder snel verslijt met 1000 toeren
nhmonteur
Volgens mij maakt dit niks uit, zit vaak alleen een andere aandrijfpot op waardoor het toerental van de maaibalk hetzelfde is bij beide types. Volgens mij is het meer de keus achter welke trekker de maaier komt en welke aftakastoerentallen er mogelijk zijn. heb namelijk wel eens gezien dat er bv geen 540 meer op en je dus alleen met 1000 toeren uit de voeten kan, dan moet je dus kiezen voor een 1000 rpm maaier.
claasfan
Achter wat voor trekker komt de maaier?
Wimsumar
Beste MF-6265 e.a.:
Quote @mf-6265:
minder snel verslijt

Er is een maximum aan het aantal 'peekaas' wat je via een "540-toeren-(aftak)as" over kunt brengen. Met een 1.000 toeren-aandrijving kan met relatief lichte assen/tandwielen wel een groot vermogen worden overgebracht zonder as-/lager-/tandwielbreuk.
Richtlijn is 540 tot ongeveer 75 p.k.. Daarboven 1.000.
Arrie94
Maar je moet niet te snel naar de 1000 gaan, want deze heeft wel meer vermogensverliezen.
JD3010
@Arrie94 Hoezo dan?
Arrie94
@JD3010 Werd mij altijd verteld, dat door het hogere toerental veel meer verliezen zijn, net als je snel of langzaam rijd, daar zit ook flink verschil in. Maar ik weet niet in hoeverre dat is, want als je sneller rijdt, heb je meer vermogen nodig, en nu in principe niet.
Corne S
We hebben het, omdat het zo verschil tussen de voormaaier en achtermaaier qua toerental minder groot werd. Als de frontpto voor 1000 rpm maakte, maakte hij achter richting de 600. Nu met beide 1000 rpm hebben we daar minder last van.

Bij de achtermaaier was het een kwestie van een andere poulie.
valmet 605
1000 rpm geeft even veel vermogen met de helft spanning in de aandrijflijn. Alle maaiermessen draaien circa 100 ms, met de helft hogereinput is de kracht per omwenteling de helft.
gypCaseXL
@valmet 605 @wimsumar
als ik het goed begrijp is 1000 toeren dus eigenlijk voornamelijk voor het behoudt van de machine. qua maaibeeld of rij snelheid is er geen verschil?
JD3010
@Arrie94 bij snel en langzaam rijden heb je te maken met lucht- en rolweerstand, bij de pto niet.
Bij een hoger toerental kun je meer vermogen overbrengen. Daarom hebben sommige trekkers geen 540 meer om de aandrijflijn heel te houden.
Wimsumar
Beste GypCaseXL:
Quote @gypCaseXL:
qua maaibeeld of rij snelheid is er geen verschil?

De 1.000-toeren aandrijving krijgt ergens in de machine weer een vertraging zodat de omtreksnelheid van de maaimesjes weer gelijk is zoals bij een maaimachine die op 540 wordt aangedreven.
b450
Zou het te maken kunnen hebben met eventueel een front maaier en hoe de aftakas toerentallen zijn gelegen in het toerengebied van de motor?
Wimsumar
Beste B450:
Quote @b450:
Zou het te maken kunnen hebben

Nee, het is in beginsel puur een oplossing om (grote) kracht over te brengen waarbij een 540 toeren aandrijving schade op zou kunnen lopen.
gypCaseXL
@Wimsumar ja dat snap ik inderdaad. ik hoor alleen weleens dat machines mooier/beter lopen als ze op 1000 toeren worden aangedreven inplaats van op 540. naar mijn idee blijft de maaier ook beter op toeren als het motortoerental van de trekker een keer wat daalt. bijvoorbeeld bij het weg rijden.
Corne S
@gypCaseXL

Als het motortoerental daalt, dat de maaier wat beter op toeren blijft? Dit maakt geen verschil, de vertraging zit immers in de maaier of in de trekker. Dus de maaier daalt evenredig met het motortoerental (kan even duren doormiddel van het eventuele vrijloop van de aftakas).

Voordeel van 1000 toeren is dat je de helft minder koppel over hoeft te brengen tenopzichte van 540 rpm. De aftakas en de slipkoppeling merken dit ook.

Ook is het belangrijk dat de eventuele frontmaaier net zo hard draait tenopzichte van de achtermaaier. Te hard kost immers veel vermogen.
SJB533
Quote @Jasperfendt:
Ik zie aleen maar nadelenwant een540 maaier kun je ook eco aftalas gebruiken en de meestetrekkers heben geen 1000 ec

Klopt, maar een Eco fpto is er ook vaak ook niet. MAW: je hebt geen fluit aan een Eco op je achterpto, als je ook een frontmaaier gebruikt...
Jasperfendt
@SJB533 met frontmaaier hej der niks an ja maor ik gao is eem de lestebunder ploegn:)
hobbyboer
Quote @SJB533:
Klopt, maar een Eco fpto is er ook vaak ook niet. MAW: je hebt geen fluit aan een Eco op je achterpto, als je ook een frontmaaier gebruikt...

Je kunt ook de frontmaaier aanpassen om die bv op 750 te laten draaien, soms kun je gewoon standaard affabriek poelie's wisselen of anders een andere set poelie's meebestellen of na laten leveren als je het bij aanschaf vergeten bent.
Mijn volgende maaier, die al in bestelling is, ga ik ook op 750 gebruiken.
SJB533
@hobbyboer
Kan met een frontmaaier ook. PZ bood dat in de jaren '80 al aan 😉
JD3010
Quote @hobbyboer:
Mijn volgende maaier, die al in bestelling is, ga ik ook op 750 gebruiken.
Als frontmaaier?
hobbyboer
Quote @SJB533:
PZ
Die bedoelde ik ook 😉 misschien zijn er wel meer merken die zoiets hebben?
hobbyboer
Quote @JD3010:
Als frontmaaier?

Ja idd, minder motortoeren > lagere pto-snelheid > poelie's wisselen om de messen weer op de juiste snelheid te laten slingeren 😉
JD3010
@hobbyboer En minder geluid. 😉
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
minder motortoeren > lagere pto-snelheid >

> trager op gang komen. 😛
SJB533
@Wimsumar
@hobbyboer rijdt geen Fendt hoor 😃
Wimsumar
Beste SjB533
Quote @SJB533:
geen Fendt

Ik weet het. Namelijk John Duure. 😄
SJB533
@Wimsumar
Naja, Fendt is nu ook niet echt goedkoop te noemen...
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
> trager op gang komen.

Klopt! Daarom nu voor het eerst sinds 30 jaar dat er weer een schijvenmaaier de dam opkomt, met een trommelmaaier durf ik het idd niet aan ,i.v.m. het zwaardere opstarten. Heb al enige ervaring met dergelijke 'eco'oplossingen en je moet zeker oppassen dat je niet een dubbeltje bespaard bij de voordeur en er weer een kwartje bij de achterdeur uitgaat. (als het niet meer is)
Corne S
Leuk al die ecostanden. Je hebt ze in principe niet nodig als je de juiste trekker voor het juiste werk staat. Bij een grote trekker / kleine machine heeft de ecostand pas zin.
Arrie94
@Corne S Idd, tenzij je een trekker hebt die z'n maximale vermogen rond die 1500 toeren heeft zitten.
hobbyboer
Quote @Corne S:
ecostanden.

Ik vind dat zelf ook niet zo'n goede benaming en zie het meer als 'meerdere standen' (samen met de normale) waaruit je voor iedere klus de meest optimale kunt kiezen.
Dus zeker niet overbodig.
Arrie94
@hobbyboer Is dat niet iets van de laatste jaren? De echte Fendt 500 serie had namelijk 540, 750, 1000 en 1400, niks eco.
hobbyboer
@Arrie94 Tis net wat voor naam je het geeft, 'E' , '750', '1400' of 'spaar', het had ook versnelling 1,2,3 (,4,5,6?) kunnen heten.
JD3010
@hobbyboer A B C D E 😉
hobbyboer
@JD3010 Nee, dat zeker niet, een trekker met zulke versnellingen wil toch niemand kopen... 😉
Arrie94
@hobbyboer Hebbie helemaal goed hahaha 😃 Die gele velgen...
hobbyboer
Quote @JD3010:
A B C D E
Of gewoon een AP-bakje erbij in. Zijn we overal vanaf, een beetje handige electronische regeling erop en een acceptabele prijs en ze mogen er eentje opschrijven voor mij.
SJB533
Quote @Corne S:
Je hebt ze in principe niet nodig als je de juiste trekker voor het juiste werk staat

Ben ik ten dele met je eens. Zal een voorbeeld geven.
Je wil als boer bepaalde werkzaamheden zelf doen. Een maaiercombi met kneuzer vraagt zo'n 130 pk. Is iets wat boeren zelf wel willen doen, niet. Verder heb je liefhebberij aan mest rijden. Heb je een tank van 12m3 voor met een bijpassende bemester. Is 130 pk nogal lichtjes, wil je capaciteit halen. Laten we daar eens 160 pk voor rekenen. Dan is een spaarstand toch zeker wel interessant 😉
valmet 605
@gypCaseXL ook leuk om te weten dat het ook behoud van de versnellingsbak is. Ook daar loopt de helft van de kracht door.

Andere grap is als je een trekker hebt met frontpto opletten.
Mijn eigen trekkers hebben 2 verschillende toerentallen voor de Pto toerentallen.
Dan heb je geen keus voor de achtermaaier.
Je hebt dan maar te kiezen wat gelijk loopt.
hobbyboer
Quote @Arrie94:
Maar je moet niet te snel naar de 1000 gaan, want deze heeft wel meer vermogensverliezen

Is dat zo? Ik vermoed dat 1000 juist efficienter is. Eerst vanaf het motortoerental verlagen tot 540 en daarna weer versnellen tot de juiste maaisnelheid van de mesjes lijkt mij niet de meest voor de handliggende/efficiente oplossing. (het verschil zal echter klein zijn, verwacht ik)
Arrie94
@valmet 605 Maar bij ZF (zal ongetwijfeld overal zo zijn) is het tandwiel van de 540 2x zo dik als die van de 1000. Maar je doet het idd wel met de zelfde as naar achteren ja.
Arrie94
@hobbyboer Dat zou idd zo maar kunnen, nadat ik de reactie had geplaatst begon ik ook te twijfelen aan wat mij weleens gezegd is.
hobbyboer
@gypCaseXL Ik weet niet wat je gaat kiezen gaat, maar misschien is het wel een idee om iets te kiezen waar je later ook nog alle kanten mee uit kunt (makkelijk wisselen van toerentallen). Als er bijvoorbeeld een maaier bijkomt of een andere trekker.
Zelf ga ik op 750 maaien (front), maar kan eventueel ook zo weer terug naar 1000 zonder extra kosten.
valmet 605
@Arrie94 als de 540 tandwielen dubbeldik zijn dan klopt mijn verhaal toch?

Dubbel zo dik tandwiel dubbel zo veel kracht door dezelfde assen enz?
Dan krijgen de assen in je achterbrug ook dubbel zoveel voor de kiezen!

Nog veel interessanter de gedachte achter dit verhaal.
Bij tractorpulling word in pricipe vanaf ik dacht 150 pk uitsluitend met 1000 rpm gemeten ivm de krachten die vrijkomen.
Arrie94
@valmet 605 Klopt. 110 pk gaat al op de 1000 bij NTTO.
Wimsumar
Beste Valmet605:
Quote @valmet 605:
Bij tractorpulling word in pricipe vanaf ik dacht 150 pk uitsluitend met 1000 rpm gemeten ivm de krachten die vrijkomen.

Op 540 knappen de aftakasstompen.
Arrie94
Quote @Wimsumar:
Op 540 knappen de aftakasstompen.

Bij 150 pk in dat voorbeeld. Dan moet bij 278 pk de 1000-stomp knappen?
SJB533
Quote @Arrie94:
110 pk

of 110 kW? 😉
JD3010
@hobbyboer haha. Gewoon er even tussen knutselen. 😄
Arrie94
Quote @JD3010:
Gewoon er even tussen knutselen.

@hobbyboer Of een vermogenstest doen, incl verbruiksmeting en daarop het zooitje aanpassen 😃
SJB533
@Arrie94
Rekenen ze nog in pk's dus 😄
Arrie94
@SJB533 Mensen van de praktijk he 😃 Die zijn niet zo thuis in SI-eenheden.
JD3010
@Arrie94 dan kom je rond de 1800 motortoeren uit. 😉
SJB533
@Arrie94 😃

110 kW komt wel weer overeen met de 150 pk, die @valmet 605 aanhaalde, vandaar de vraag 😉
Arrie94
@JD3010 Dus voor het gemak 900 op de aftakas nemen. FOUT FOUT FOUT, zie volgende reactie
@SJB533 Dat vermoedde ik al.
valmet 605
@SJB533 volgens mij heeft @Arrie94 gelijk.
Wanneer een stomp breekt heb ik geen idee van.
valmet 605
@SJB533 dit weet jij vast als interman:

Wat zijn de diktes van de verschillende stompen.
De standaard NL stomp en de 21 spline stomp (USA)
De 21 is een heel stukje dikker dat weet ik wel.
Arrie94
@JD3010 Ehh, correctie, als je op 1000 wilt maaien dus 1111 op de aftakas en op 540 maaien is 600 aftakas toeren. Ervan uitgaande dat de toerentallen op 2000 motortoeren worden gemaakt.
JD3010
@valmet 605 er zijn idd meerdere diktes, zowel bij de 6-splines als 21-splines.
valmet 605
@JD3010 er zijn meerdere diktes dat klopt.
Maar door de bank genomen zijn er 2 standaard diktes. 31 en 52 mm?
Ik heb het ooit geweten maar ja. Ik onthoud veel maar dit vond ik eindelijk blijkbaar voor het boekje.
SJB533
@valmet 605
Nee, we meten aftakasstompen in inches. (1 3/8 en 1 5/8?)
JD3010
@valmet 605 op mijn spitmachines zitten dikkere 6- splinesstompen. Hoe dik die zijn weet ik eigenlijk niet.
valmet 605
@SJB533 dikke prima maar is dus een stuk meer staal dus ook veel meer vermogen door te sturen!
De 1000 rpm is ook uitgevonden voor meer vermogen.
Volgende stap is denk ik krukas geschakeld met koppeling!

Zelf vind ik 540 een achterhaald wordend concept!
SJB533
@valmet 605
Niet helemaal zeker van die maten hoor 😉
valmet 605
@JD3010 ik vermoed de door @SJB533 aangehaalde 1 5/8
Ik meen dat die eerder meestal voor de 21 was. 21 spline heeft meer contact oppervlak en daarvoor ontworpen!
valmet 605
@SJB533 alles is bij deze onder voorbehoud!!!!
SJB533
@valmet 605
Jep. Heb zelf nog nooit gemeten/hoeven meten of de rommel past. Enkel de lengte was al s te weinig 😄
Arrie94
Quote @valmet 605:
Zelf vind ik 540 een achterhaald wordend concept!

Ben ik daar nou de hele herfst mee bezig geweest? Ipv de niet-schakelbare 1000 nu een schakelbare 540/1000 ingebouwd... Sjonge jonge 😄

Is niet voor niks geweest, k heb toch wel wat dingen vervangen die het de komende jaren waarschijnlijk wel hadden begeven + een hele hoop geleerd wat je niet uit een saai boek haalt! 😃
Wimsumar
Beste Valmet605:
Quote @valmet 605:
31 en 52 mm?

Meest gangbare (6-splines) aftakas(stomp) is 36 mm.
JD3010
@valmet 605 21 splines was er ook voor dat het niet te verwisselen was met 540.
Arrie94
Gek dat bij Inters dan de 1000 de 21-spines had en de 540 de 6-splines -> die meer koppel moet overbrengen... Zal wel met gangbaarheid te maken hebben, al hebben we hier een mof liggen die van een 21 en 6-spline maakt.
valmet 605
@Wimsumar niet voor niets dat alles onder voorbehoud was.
valmet 605
@JD3010 nergens staat dat het maar 1 reden had.
JD3010
@Arrie94 Dat heeft deze ook, een 6-splines 540 aftakas en een 21-splines 1000 toeren.
valmet 605
@Arrie94 hoge snelheid hoge vermogens enz. Gaat samen, 30 pk voor je schudder op 540. Spitten en vrezen 150 pk voor de 1000?
Arrie94
@valmet 605 Vaak wel ja, niet altijd: mengwagen die hier 105 pk soms stil krijgt op de 540... En dan is het koppel een heel zooitje hoger dan op de 1000...
valmet 605
Waar ik de 21 spline tegenkwam was in een bosklepel.... aan de machine kant.
Daar zat ook nog een stervormige tussenas tussen hoezo vermogensbehoeftes en deze stompen assen enz?


ik ga op 1 oor tot morgen.
valmet 605
@Arrie94 in beide gevallen maakt het niet uit. De overbrenging in de voerwagen zou dan ook anders moeten zijn!

Als dat zo zou zijn zou je in geval van stil vallen nog een keer opnieuw kunnen opstarten in 540 dan kom je er pas achter wat er gebeurd....
Buigen en barsten.
Arrie94
Quote @valmet 605:
stervormige tussenas

Dat heeft die bovengenoemde mengwagen ook ja. Maar als die gekietelde 956 uitwaait trillen je benen wel een beetje ja als je weer bijna volgas de aftakaskoppeling goed agressief op laat komen. Teruste
gypCaseXL
@valmet 605 dat de bak in de trekker minder krachten te verduren krijgt is dan dus ook weer een voordeel van 1000 toeren.

ik heb in het topic tussen alle reacties door enkele reacties gelezen die mijn vraag beantwoorden. iedereen bedankt daarvoor!
met andere woorden, als wij een andere maaier zouden kopen kunnen we het beste voor een 1000 toeren maaier gaan. komt dan trouwens achter 120 pk te hangen.

@hobbyboer goeie tip om rekening te houden met eventuele veranderingen in de toekomst qua trekker of frontmaaier. is in ons geval echter niet echt van toepassing aangezien zowel de trekker als een eventuele maaier het vol moeten houden tot mijn vader stopt met melken 😄 en frontmaaier is niet rendabel in ons geval, te weinig bunders om te maaien.
huub
Wij hebben ook een 1000 toeren achtermaaier, maaien altijd op de 1000E, eerst met de Hürlimann op 1700 rpm, nu met de Claas op 1550 rpm.

Onze nieuwe trekker (nu dus de Claas) moest er eentje zijn met 4 toerige aftakas. De keuze was dus Claas, MF (zelfde achterbrug) of DF.
JD92
Vermogen = koppel x toerental, correct geschreven:
P = T x w dus eigenlijk koppel maar hoeksnelheid, waarin
P = Vermogen (Power)
T = Koppel(Torsiemoment)
w = hoeksnelheid (in rad/s)
Voor het voorbeeld nemen we even de 540 en de 1000 RPM aandrijvingen, deze brengen de volgende hoeksnelheden(w) met zich mee:
w540 = 2pi/(60/540) = 56,55 rad/s
w1000 = 2pi/(60/1000) = 104,72 rad/s
Hieraan is al te zien dat de hoeksnelheid bijna 2 keer zo groot is. Wat natuurlijk logisch is omdat het toerental ook bijna dubbel is.
Laten we voor het voorbeeld 100PK nemen.
Om hiermee te rekenen moeten we eerst naar KW of Watt als eenheid. 1 PK = 0,735 KW. 100 PK = 100*0,735 = 73,54 KW = 73540 W.
Om hetzelfde vermogen over te brengen is er dus een verschillend koppel nodig. Dit is te zien in de formule:
P = T x w
voor 540:
T = 73540 / 56,55 = 1300 Nm
voor 1000:
T = 73540 / 104,72 = 702 Nm
Om een zelfde vermogen over te brengen is dus een lager koppel benodigd. Dit resulteert dus in lagere krachten en kan er dus lichter geconstrueerd worden om hetzelfde vermogen over te brengen. Want:
T = F x r Waarin:
F = kracht
r = straal van de as
Als T lager wordt kan je dus r en/of F ook verlagen.
Corne S
Meer splines zorgt ook voor minder speling. We hebben er trekkers bij zitten, waar de stomp zowat glad is geworden door een schokkende belasting (ik noem bijvoorbeeld een veldspuit met plunjers).

Bij inters zag je dit veel bij de 24serie (21 splines= 1000, 6 = 540), blijkbaar zijn ze ergens afgestapt, wat bij de 44 serie met hetzelfde concept waren het beide 6 splines.

Iemand enig idee waarom de 540 nooit op de frontaftakas is gekomen?

@hobbyboer

Inderdaad, de ecoaftakas van 1000 rpm hadden ze eigenlijk gewoon 1100 toerenaftakas moeten noemen.

@SJB533

Je hebt gelijk, maar als je echt brandstof wilt besparen, zorg je ervoor dat de motor in z'n werkgebied komt qua belasting. Dit geldt voor alle type motoren.
Wimsumar
Beste Corné S:
Quote @Corne S:
Iemand enig idee waarom de 540 nooit op de frontaftakas is gekomen?

Dat waren we met z'n allen al eens in deze discussie.
Asjes, tandwielen, koppeling en behuizing zou veel te zwaar (en log) uitgevoerd moeten worden voor een "540"-frontaftakas.

P.S.: De "1.100"-toeren aftakas noemt met "eco"- of "spaarstand"-aftakas omdat men denkt dat je er economischer (wellicht ecologischer) mee kan werken (en het tegen iedere meerprijs koopt 😉 ).
gypCaseXL
@JD92 top uitleg! Toen ik de formule zag dacht ik: tuurlijk, had ik kunnen/moeten weten. Je verhaal als een bus, had alleen nooit aan het natuurkundig aspect gedacht
valmet 605
@gypCaseXL grappig he je dacht een simpele vraag.
Word het een discussie en uitgeplozen verhaal over vermogen kracht en mogelijkheden.
huub
@Corne S ik heb al eens met een 956XL gereden die dat ook had, dat was wel een geimporteerde engelsman..
Fendttrisixfan
Quote @Wimsumar:
Bij tractorpulling word in pricipe vanaf ik dacht 150 pk uitsluitend met 1000 rpm gemeten ivm de krachten die vrijkomen.

Op 540 knappen de aftakasstompen.

stomp van mijn fendt heeft er ook al 200 opgestaan, ga nix
gypCaseXL
@valmet 605 haha, inderdaad. Dacht dat het een eenvoudige vraag was, maar er blijkt toch weer een diepgaand antwoord achter te zitten. Maar goed zo kom je nog eens wat te weten en leer je nog eens wat.
jammermaarhelaas
Vermogen = kracht maal toerental (of zoals @JD92 duidelijk uitlegt, P=T*w, uiteindelijk hetzelfde maar dan anders geformuleerd)

1000/540=1,85

Wanneer je op de maaischijven van de maaier in dit topic in geval van een 540 of een 1000 toeren aftakas evenveel vermogen overbrengt, dan staat op het aandrijfsysteem (aftakas tot maaischijf) dus 1,85 maal meer kracht bij de 540 toeren maaier dan bij de 1000 toeren maaier.

De aandrijving van een 1000 toeren maaier kan dus lichter van constructie en gewicht zijn ten opzichte van een 540 variant voor eenzelfde vermogen.

Volgens mij had de JD 3650 een hi-lo die versnelde (dus minder koppel op de versnellingsbak-assen omdat de hele bak een hoger toerental maakt), zijn kleinere broertjes hadden een hi-lo die vertraagde. Ook hier geldt weer hetzelfde principe. De eindvertraging zal bij de 3650 dan weer groter zijn geweest om te zorgen dan de achteras wel weer even snel draait dan bij een vertragende hi-lo. Door de hi-lo te laten versnellen wordt dus alleen de versnellingsbak ontzien.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
93
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
61