Wat is het voordeel of het nadeel van een 1000 toeren maaier ten opzichte van een 540? wij zien bij nieuwe maaiers als optie 1000 toeren, maar wij zouden graag het voordeel daarvan weten.
alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Er is een maximum aan het aantal 'peekaas' wat je via een "540-toeren-(aftak)as" over kunt brengen. Met een 1.000 toeren-aandrijving kan met relatief lichte assen/tandwielen wel een groot vermogen worden overgebracht zonder as-/lager-/tandwielbreuk.
Richtlijn is 540 tot ongeveer 75 p.k.. Daarboven 1.000.
Bij de achtermaaier was het een kwestie van een andere poulie.
als ik het goed begrijp is 1000 toeren dus eigenlijk voornamelijk voor het behoudt van de machine. qua maaibeeld of rij snelheid is er geen verschil?
Bij een hoger toerental kun je meer vermogen overbrengen. Daarom hebben sommige trekkers geen 540 meer om de aandrijflijn heel te houden.
De 1.000-toeren aandrijving krijgt ergens in de machine weer een vertraging zodat de omtreksnelheid van de maaimesjes weer gelijk is zoals bij een maaimachine die op 540 wordt aangedreven.
Nee, het is in beginsel puur een oplossing om (grote) kracht over te brengen waarbij een 540 toeren aandrijving schade op zou kunnen lopen.
Als het motortoerental daalt, dat de maaier wat beter op toeren blijft? Dit maakt geen verschil, de vertraging zit immers in de maaier of in de trekker. Dus de maaier daalt evenredig met het motortoerental (kan even duren doormiddel van het eventuele vrijloop van de aftakas).
Voordeel van 1000 toeren is dat je de helft minder koppel over hoeft te brengen tenopzichte van 540 rpm. De aftakas en de slipkoppeling merken dit ook.
Ook is het belangrijk dat de eventuele frontmaaier net zo hard draait tenopzichte van de achtermaaier. Te hard kost immers veel vermogen.
Klopt, maar een Eco fpto is er ook vaak ook niet. MAW: je hebt geen fluit aan een Eco op je achterpto, als je ook een frontmaaier gebruikt...
Je kunt ook de frontmaaier aanpassen om die bv op 750 te laten draaien, soms kun je gewoon standaard affabriek poelie's wisselen of anders een andere set poelie's meebestellen of na laten leveren als je het bij aanschaf vergeten bent.
Mijn volgende maaier, die al in bestelling is, ga ik ook op 750 gebruiken.
Kan met een frontmaaier ook. PZ bood dat in de jaren '80 al aan
Ja idd, minder motortoeren > lagere pto-snelheid > poelie's wisselen om de messen weer op de juiste snelheid te laten slingeren
> trager op gang komen.
@hobbyboer rijdt geen Fendt hoor
Ik weet het. Namelijk John Duure.
Naja, Fendt is nu ook niet echt goedkoop te noemen...
Klopt! Daarom nu voor het eerst sinds 30 jaar dat er weer een schijvenmaaier de dam opkomt, met een trommelmaaier durf ik het idd niet aan ,i.v.m. het zwaardere opstarten. Heb al enige ervaring met dergelijke 'eco'oplossingen en je moet zeker oppassen dat je niet een dubbeltje bespaard bij de voordeur en er weer een kwartje bij de achterdeur uitgaat. (als het niet meer is)
Ik vind dat zelf ook niet zo'n goede benaming en zie het meer als 'meerdere standen' (samen met de normale) waaruit je voor iedere klus de meest optimale kunt kiezen.
Dus zeker niet overbodig.
Ben ik ten dele met je eens. Zal een voorbeeld geven.
Je wil als boer bepaalde werkzaamheden zelf doen. Een maaiercombi met kneuzer vraagt zo'n 130 pk. Is iets wat boeren zelf wel willen doen, niet. Verder heb je liefhebberij aan mest rijden. Heb je een tank van 12m3 voor met een bijpassende bemester. Is 130 pk nogal lichtjes, wil je capaciteit halen. Laten we daar eens 160 pk voor rekenen. Dan is een spaarstand toch zeker wel interessant
Andere grap is als je een trekker hebt met frontpto opletten.
Mijn eigen trekkers hebben 2 verschillende toerentallen voor de Pto toerentallen.
Dan heb je geen keus voor de achtermaaier.
Je hebt dan maar te kiezen wat gelijk loopt.
Is dat zo? Ik vermoed dat 1000 juist efficienter is. Eerst vanaf het motortoerental verlagen tot 540 en daarna weer versnellen tot de juiste maaisnelheid van de mesjes lijkt mij niet de meest voor de handliggende/efficiente oplossing. (het verschil zal echter klein zijn, verwacht ik)
Zelf ga ik op 750 maaien (front), maar kan eventueel ook zo weer terug naar 1000 zonder extra kosten.
Dubbel zo dik tandwiel dubbel zo veel kracht door dezelfde assen enz?
Dan krijgen de assen in je achterbrug ook dubbel zoveel voor de kiezen!
Nog veel interessanter de gedachte achter dit verhaal.
Bij tractorpulling word in pricipe vanaf ik dacht 150 pk uitsluitend met 1000 rpm gemeten ivm de krachten die vrijkomen.
Op 540 knappen de aftakasstompen.
Bij 150 pk in dat voorbeeld. Dan moet bij 278 pk de 1000-stomp knappen?
of 110 kW?
@hobbyboer Of een vermogenstest doen, incl verbruiksmeting en daarop het zooitje aanpassen
Rekenen ze nog in pk's dus
110 kW komt wel weer overeen met de 150 pk, die @valmet 605 aanhaalde, vandaar de vraag
@SJB533 Dat vermoedde ik al.
Wanneer een stomp breekt heb ik geen idee van.
Wat zijn de diktes van de verschillende stompen.
De standaard NL stomp en de 21 spline stomp (USA)
De 21 is een heel stukje dikker dat weet ik wel.
Maar door de bank genomen zijn er 2 standaard diktes. 31 en 52 mm?
Ik heb het ooit geweten maar ja. Ik onthoud veel maar dit vond ik eindelijk blijkbaar voor het boekje.
Nee, we meten aftakasstompen in inches. (1 3/8 en 1 5/8?)
De 1000 rpm is ook uitgevonden voor meer vermogen.
Volgende stap is denk ik krukas geschakeld met koppeling!
Zelf vind ik 540 een achterhaald wordend concept!
Niet helemaal zeker van die maten hoor
Ik meen dat die eerder meestal voor de 21 was. 21 spline heeft meer contact oppervlak en daarvoor ontworpen!
Jep. Heb zelf nog nooit gemeten/hoeven meten of de rommel past. Enkel de lengte was al s te weinig
Ben ik daar nou de hele herfst mee bezig geweest? Ipv de niet-schakelbare 1000 nu een schakelbare 540/1000 ingebouwd... Sjonge jonge
Is niet voor niks geweest, k heb toch wel wat dingen vervangen die het de komende jaren waarschijnlijk wel hadden begeven + een hele hoop geleerd wat je niet uit een saai boek haalt!
Meest gangbare (6-splines) aftakas(stomp) is 36 mm.
Daar zat ook nog een stervormige tussenas tussen hoezo vermogensbehoeftes en deze stompen assen enz?
ik ga op 1 oor tot morgen.
Als dat zo zou zijn zou je in geval van stil vallen nog een keer opnieuw kunnen opstarten in 540 dan kom je er pas achter wat er gebeurd....
Buigen en barsten.
Dat heeft die bovengenoemde mengwagen ook ja. Maar als die gekietelde 956 uitwaait trillen je benen wel een beetje ja als je weer bijna volgas de aftakaskoppeling goed agressief op laat komen. Teruste
ik heb in het topic tussen alle reacties door enkele reacties gelezen die mijn vraag beantwoorden. iedereen bedankt daarvoor!
met andere woorden, als wij een andere maaier zouden kopen kunnen we het beste voor een 1000 toeren maaier gaan. komt dan trouwens achter 120 pk te hangen.
@hobbyboer goeie tip om rekening te houden met eventuele veranderingen in de toekomst qua trekker of frontmaaier. is in ons geval echter niet echt van toepassing aangezien zowel de trekker als een eventuele maaier het vol moeten houden tot mijn vader stopt met melken en frontmaaier is niet rendabel in ons geval, te weinig bunders om te maaien.
Onze nieuwe trekker (nu dus de Claas) moest er eentje zijn met 4 toerige aftakas. De keuze was dus Claas, MF (zelfde achterbrug) of DF.
P = T x w dus eigenlijk koppel maar hoeksnelheid, waarin
P = Vermogen (Power)
T = Koppel(Torsiemoment)
w = hoeksnelheid (in rad/s)
Voor het voorbeeld nemen we even de 540 en de 1000 RPM aandrijvingen, deze brengen de volgende hoeksnelheden(w) met zich mee:
w540 = 2pi/(60/540) = 56,55 rad/s
w1000 = 2pi/(60/1000) = 104,72 rad/s
Hieraan is al te zien dat de hoeksnelheid bijna 2 keer zo groot is. Wat natuurlijk logisch is omdat het toerental ook bijna dubbel is.
Laten we voor het voorbeeld 100PK nemen.
Om hiermee te rekenen moeten we eerst naar KW of Watt als eenheid. 1 PK = 0,735 KW. 100 PK = 100*0,735 = 73,54 KW = 73540 W.
Om hetzelfde vermogen over te brengen is er dus een verschillend koppel nodig. Dit is te zien in de formule:
P = T x w
voor 540:
T = 73540 / 56,55 = 1300 Nm
voor 1000:
T = 73540 / 104,72 = 702 Nm
Om een zelfde vermogen over te brengen is dus een lager koppel benodigd. Dit resulteert dus in lagere krachten en kan er dus lichter geconstrueerd worden om hetzelfde vermogen over te brengen. Want:
T = F x r Waarin:
F = kracht
r = straal van de as
Als T lager wordt kan je dus r en/of F ook verlagen.
Bij inters zag je dit veel bij de 24serie (21 splines= 1000, 6 = 540), blijkbaar zijn ze ergens afgestapt, wat bij de 44 serie met hetzelfde concept waren het beide 6 splines.
Iemand enig idee waarom de 540 nooit op de frontaftakas is gekomen?
@hobbyboer
Inderdaad, de ecoaftakas van 1000 rpm hadden ze eigenlijk gewoon 1100 toerenaftakas moeten noemen.
@SJB533
Je hebt gelijk, maar als je echt brandstof wilt besparen, zorg je ervoor dat de motor in z'n werkgebied komt qua belasting. Dit geldt voor alle type motoren.
Dat waren we met z'n allen al eens in deze discussie.
Asjes, tandwielen, koppeling en behuizing zou veel te zwaar (en log) uitgevoerd moeten worden voor een "540"-frontaftakas.
P.S.: De "1.100"-toeren aftakas noemt met "eco"- of "spaarstand"-aftakas omdat men denkt dat je er economischer (wellicht ecologischer) mee kan werken (en het tegen iedere meerprijs koopt ).
Word het een discussie en uitgeplozen verhaal over vermogen kracht en mogelijkheden.
Op 540 knappen de aftakasstompen.
stomp van mijn fendt heeft er ook al 200 opgestaan, ga nix
1000/540=1,85
Wanneer je op de maaischijven van de maaier in dit topic in geval van een 540 of een 1000 toeren aftakas evenveel vermogen overbrengt, dan staat op het aandrijfsysteem (aftakas tot maaischijf) dus 1,85 maal meer kracht bij de 540 toeren maaier dan bij de 1000 toeren maaier.
De aandrijving van een 1000 toeren maaier kan dus lichter van constructie en gewicht zijn ten opzichte van een 540 variant voor eenzelfde vermogen.
Volgens mij had de JD 3650 een hi-lo die versnelde (dus minder koppel op de versnellingsbak-assen omdat de hele bak een hoger toerental maakt), zijn kleinere broertjes hadden een hi-lo die vertraagde. Ook hier geldt weer hetzelfde principe. De eindvertraging zal bij de 3650 dan weer groter zijn geweest om te zorgen dan de achteras wel weer even snel draait dan bij een vertragende hi-lo. Door de hi-lo te laten versnellen wordt dus alleen de versnellingsbak ontzien.