Illustratie van:

Fendt 106 S - Fendt 106 fusee kaduuk

Heb gevalletje oops 😞

dl.dropboxusercontent.com/u/104330433/…

Is dit makkelijk te repareren? Wat heb ik dan nodig? Speciaal gereedschap ook?

Kan iemand uitleggen hoe zo een ding veert op dat punt?

Mvg, Johan

Deel dit topic

Reacties

RvM96
Vooras opkrikken, dan die moer bovenop los draaien, dan kan ie er als t goed is onderuit, kun je nog zien wat er mis is.
jcfendt

Heb schrik van die Fusee. Hoef ik niet bang te zijn dat er veren/kogellagers en andere onderdelen naar buiten komen zetten? En krijg ik hem dan nog wel vast?
monteurtje
@jcfendt

als je m opkrikt dan gaat de spanning er vanaf en kun je m zonder zorgen losmaken, en later weer zo in elkaar zetten.
basia
Zo te zien zijn de fusee-bussen kats versleten ; en misschien is de veer die onderin zit gebroken .
Zoals rvm96 zegt moer eraf ;stuurarm eraf ( kan erg vast zitten op de konische spines ) dan pak je zo de fusee er naar onderen uit ; helemaal onderin zit een stootrubber en de veer voor de voorasvering .
Als je mazzel hebt ben je met nieuwe bussen weer een eind op pad ; en wees niet bang dat kogellagers e.d. je tegemoetkomen ; is niet zo ingewikkeld , valt best mee!
ford3600
@monteurtje heb ik ook nog vraag over als je hem opkrikt krijg je dan spelling aan de onder zijde
monteurtje
@ford3600

ligt eraan in welke richting jij bedoeld dat er dan speling op zit.
en over watvoor trekker gaat het bij jou?
ford3600
Gaat over fendt 105s hij staat nu op as steunen en dan zie je aan de onderzijde spelling er tussen (zakt uit)
monteurtje
@ford3600

zit er een veer in het fusee voor vering?
dat hij op en neer (axiaal) speling heeft is niet zo heeel erg, maar als hij speling heeft in de fusee buis (radiaal) heeft dat invloed op de sporing en het stuurgedrag.
basia
Fusee heeft eigenlijk dubelle functie ; veren ( op en neer ) en draaien ( met sturen )
Hierdoor heb je meer slijtage dan met "normale" fusees of eigenlijk moet je wat vaker doorsmeren ; althans mijns inziens .
ford3600
Weet ik nog niet moet hem nog verder uit elkaar halen
jcfendt
Denk dat die veer inderdaad weg is...
Die stootrubber is volgens mij ook kapot 😞 Zal hele revisieset worden denk ik. en dan maar hopen dat de assen zelf nog recht zijn:-)

Als ik deze onderdelen bekijk zie ik geen veer. Is dit wel de goede tekening dan voor de 105?

dl.dropboxusercontent.com/u/104330433/…
albert-fendt
Dat word een duur geintje, kost wel een paar centen, zon fusee reviseren....
ford3600
Hoe doe je er een afbeelding bij
basia
@jcfendt
Middelste plaatje is van onderdelen van de 100 serie ; en de veer ( is een vrij korte veer ) staat zo te zien niet op het plaatje .
Alleen de slijtdelen bij een eventuele revisie staan afgebeeld volgens mij .
Wimsumar
Beste FendtJC: Ik heb de indruk dat de veer gebroken is waardoor nu de "dop" scheef bovenop de fusee is kunnen komen liggen en/of de moer bovenop is losgelopen waardoor ruimte is ontstaan. Kwestie van losnemen om preciese oorzaak vast te stellen.
basia
@Wimsumar
O.K. Wim mocht de veer gebroken zijn ; hoort de "dop" nog recht te zitten . Dat hij uit de midden zit duidt op ruime geleiding ; dus bussen zijn zeker ook behoorlijk ruim .

En als de moer losgelopen is heb je veel speling op de besturing !

Niet om het een of ander ; maar 2 jaar terug heb ik nog zo.n vooras nieuwe bussen e.d. ingezet.
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
Niet om het een of ander

Dat geldt ook voor mij: het is ook 15 jaar geleden dat ik er 1 los heb gehad.
Desondanks, een losse moer beïnvloedt de besturing van het rechterwiel eigenlijk niet omdat de stuurarm aan onderzijde van de fusee zit.
Het bevreemd mij dat de fusee zo ver heeft kunnen inveren dat de bovenste dop boven op de fuseebus vast kan haken.
jcfendt
Mmm, klinkt nietb best dan 😉..

Zal eens kijken of ik alvast zo een veer kan meenemen. Kan vrijdag pas weer sleutelen 😞

Wel raar dat die veer er niet op staat dan.

Overigens, als ik de as opkrik dan zakt de dop gewoon weer op de bus!

Wat zou zo een kompleet binnen werk kosten, inc veer?

Eventueel gebruikt kopen?
jcfendt
@ford3600

Ik zet plaatje op dropbox en doe cut and paste van deze link ik het bericht. Werkt perfect!
jcfendt
Dit is juiste plaatje denk ik....

dl.dropboxusercontent.com/u/104330433/…
ford3600
Dat is hem kreeg hem er niet opgezet
Fendt Farmer 2E
Weet iemand of de 2wd voorassen vd 100 serie hetzelfde zijn als vd 600 serie?
basia
@jcfendt

Wat ik ook wel eens heb gezien ; is dat snapring nr 8 uit de groef is geraakt ; dan heeft de veer geen steun meer en gaat de fusee op het stootrubber liggen .
@wimsumar gelijk heb je de rechter bovenkap heeft geen stuur functie ; maar zo te zien zit de moer nog mooi op zijn plaats .

En ja; het laatste plaatje is het juiste .(Linker kant )
jcfendt
Waar zouden ze die veren/onderdelen nog op voorraad hebben? Die veer is op zeker kaduuk.
jcfendt
@Fendt Farmer 2E

Als je het eerste plaatje mag geloven zou de fusee hetzelfde zijn.
Wimsumar
Beste JCFendt:
Quote @jcfendt:
veren/onderdelen nog op voorraad hebben?

Dat wordt een ritje Schiedam-Nijkerkerveen v.v..

cjvdheuvel.nl/home/
Fendt Farmer 2E
@jcfendt ik heb ook n catalogus/werkplaatshandboek vd 600 serie, lijkt er best veel op. Bij mij zijn mn bussen versleten/uitgeleuterd, wist nie of deze t zelfde waren als de 100 serie
jcfendt
Nijkerkerveen zit aardig op de route. werk in Apeldoorn, tractor staat in de buurt van Hasselt (B), dus ruimte genoeg om op die lijnen ergens even binnen te wippen voor onderdelen.

Zo meteen binnenwerk halen zodat ik van het weekend kan sleutelen. Heb besloten alles te vernieuwen, bussen en veer. veer is erg duur (140 euro) maar die neem ik 2e hands. bussen wel nieuw.
Ben dan tegen 100 euro klaar. Ik ga er vanuit dat de assen nog goed zijn 😉
jcfendt
Heb hem net proberen los te maken. Zat behoorlijk vast, maar schroef is er af. ik had verwacht dat e.e.a. dan los zou komen, maar helaas. er beweegt niks.

het is toch de bedoeling dat de as van de fusee er aan de onderkant uit gaat nu???

foto's van huidige toestand:

dl.dropboxusercontent.com/u/104330433/…
dl.dropboxusercontent.com/u/104330433/…
dl.dropboxusercontent.com/u/104330433/…
Wimsumar
Beste JCFendt:
Quote @jcfendt:
schroef

De moer bedoel je.
Dan moet de "dop" eraf. (Deze zal wel vastzitten in de vertanding).
basia
@jcfendt

Zoals ik in mijn eerste reactie op pagina 1 al zei , de "dop" met de spatbordsteun kan behoorlijk vast op de conische splines zitten .
Met 2 dikke hamers ; de ene als steun ; de andere slaan zoals je ook b.v. spoorstangeinden los tikt , aan 2 zijden van de dop slaan dat ie los schrikt ;of moer gelijk met de bovenkant fusee en een goede mep geven ; zo moet ie toch los komen .
dan kun je de fusee er naar onderen uit pakken
Zoals ik een keer meegemaakt heb is dat de veer-steun los zat en naar boven was geschoven ; door een uitgesleten snap-ring .
Maar hou ons maar op de hoogte met de klus !
jcfendt
OE YEA!!!!!! gelukt!

De rubbers zijn helemaal weg, dacht dat het hard vet was! Heb de hem er nu uit en wat foto's en filmpje geschoten. Onderste bus is wat beschadigd maar volgens mij nog goed genoeg. Ik heb binnen werk nog niet losgehaald want zag er voor mij goed uit.

Moet het binnenwerk er nog uit om te checken (hoe) of kan ik volstaan met onder en boven rubber vernieuwen?
behalve de 2 rubbers die op waren viel me op dat de bovenste borg ring (ehhh geen ring maar zo een ring met onderbreking zeg maar) los was.

Waar veert hij nu precies op? de onderste rubber of alleen de veer?

Wimsumar
Beste JCFendt:
Quote @jcfendt:
Waar veert hij nu precies op?

UIteraard op de metalen spiraalveer.
Maar je bent geen veer tegengekomen? Dan is de vorige eigenaar je voor geweest.
jcfendt
Ik zie een veer zitten tussen de bussen
jcfendt
Zoals op het filmpje te zien blijft het binnenwerk zitten. Is het zo dat normaal gesproken de bovenste bus omhoog zou moeten komen door de veer? Ik zie de veer wel zitten overigens op filmpje goed te zien.

dl.dropboxusercontent.com/u/104330433/…
Wimsumar
Beste JCFendt: Op 1 van de foto's staat de bovenste "dop" en de snapring. Zat deze snapring er los in?
Dan zal het mankement zo zijn zoals Basia al voorspelde: losgesprongen snapring.

[url]dl.dropboxusercontent.com/u/104330433/… [/url]
basia
@jcfendt

De bus ( waar de bronzen bus in zit ) aan de bovenkant kun je er naar boven uit halen ; desnoods van onderen eruit tikken hier zit ook de veer tegenaan ; maak dan alles maar eens goed schoon .
Dan zie je ook een groef in het buitenste fusee-huis ; waar die veer in hoort (die snapring zonder oogjes dus )
Zo te zien is de veerhouder ook al omhooggedrukt doordat die ring eruit is .
jcfendt
@Wimsumar

klopt.snapring is los.

die snapring, zit daar nog een rubber boven/onder? Moet de snapring in de bus en houdt die dus de bronzen bovenste bus omlaag?

Ga morgen de zaak helemaal lostikken en schoonmaken.
basia
@jcfendt

Die ring zit in het buitenste (fusee) huis en houd de veer-aanslag bus met en (bronzen) fusee pen bus op zijn plaats

het onderste rubber is een aanslagrubber voor het geval dat de veer te ver doorslaat ( diepe oneffenheid bv,)
jcfendt
@basia

OK, en boven geen rubber dus. dat was dan echt hard vet...

Zal morgen nog een nieuw rubber moeten scoren dan
jcfendt
@basia

Als snapring losgaat zal die mogelijk niet helemaal goed meer zijn. Zal er een nieuwe in zetten anders schiet hij wellicht later alsnog los. zullen de kosten niet zijn denk ik en licht toch uit elkaar nu 😉
basia
@jcfendt

Bij mij was de groef ook uitgesleten ; dat heb ik destijds opgelost door in de buitenste fuseehuis 4 gaten te boren ( 8mm) en in de binnenbus ook inboren en m 8 intappen .
( Wel op goede hoogte uiteraard; en bouten met verzonken koppen gebruiken ivm de beschermhuls )
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
4 gaten te boren

Leuke oplossing voor een monteurshobby "Creatief met........".
Bij demontagebedrijven liggen goede fusee's 'bij de bult', stel ik me voor.
jcfendt
Hoi Allemaal!

Ben in geeststemming 😄 Was vanmorgen vroeg op (garaga ging pas 9 uur open) en heb e.e.a. losgetikt, schoongemaakt en gemonteerd. Alles ziet er voor mijn ook goed uit.
Als hij loskomt zal ik de snapring vervangen maar hoera.. hij blijft vooralsnog prima zitten!!

Super bedankt voor jullie hulp!!!

Toegift: (beetje wazige) SloMo van fusee tijdens rijden. Je ziet datie veert 😄

jcfendt
@basia

Mooie oplossing! Ik ben bang dat ik mijn fusee ook niet kan loskrijgen na 37 jaar 😉 dus als ik in toekomst nog problemen heb, ook als ik een nieuwe snapring heb geprobeerd zal ik dit ook gaan doen

Zag vanmorgen dat hij onder nogal wat rook produceert. Zal wel bekende versleten zuigers zijn denk ik? Op zich heb ik er geen last van behalve dat het stinkt als hij lang onder afdak aan staat ... vraag me alleen af hoelang dat je hier mee door kan rijden en wat er eventueel kan gebeuren (vastlopen zuigers??)
Wimsumar
Beste JCFendt:
Quote @jcfendt:
vastlopen zuigers??)

Als de motor in werkelijkheid klinkt als in de bovenstaande "slomo"-video, dan is motorrevisie nabij. 😉
Afhankelijk van wat er van de trekker(motor) gevraagd wordt, kan ie nog vele jaren mee. 😄
jcfendt
Hihi, ha klopt, gelukkig is het een slomo. Hij klinkt heel regelmatig en start koud en warm prima, altyd in eerste keer eigenlijk!
Wimsumar
Beste JCFendt:
Quote @jcfendt:
klinkt heel regelmatig en start koud en warm prima

Dan beslist niet meer doen dan normaal onderhoud.

(Zelfs iets onschuldigs als bijvoorbeeld de verstuivers vernieuwen zou al een "van de regen in de drup"-situatie kunnen veroorzaken doordat de brandstofpomp moeite krijgt met de "nieuwe" hoge openingsdrukdruk van de verstuivers).

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
49
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
18