Illustratie van:

John Deere Voorlader - Pennen vervangen/zelf maken?

Hallo,

De pennen van de john deere 640A voorlader zijn versleten , ze zijn nog maar circa 29.5 mm dik en de bussen zijn 30 mm.

Is het een optie om zelf bij kramp (mypart.) een 30 mm staaf te kopen van een paar meter en ze op de juiste lengte te slijpen en net als de originele pennen een gaatje te boren voor de borging?

Zoja welk product moet ik kiezen op www.mypartspartner.nl? Want ik wil niet over een jaar weer opnieuw beginnen.

Ik zat te denken aan een van deze 2 mypartspartner.nl/do/action/…

Bvd

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Ik zou toch de originele pennen bestellen, en waarschijnlijk moet de bus dan ook vervangen worden....
Half werk heb je niets aan, ben je op de duur toch duurder uit...
rickjd
@Boemrang
Paar weken geleden onze moest de 6400 naar de dealer en heb ik de voorlader meegenomen en gevraagd of ze nieuwe pennen en bussen wouden bestellen dan zou ik ze er zelf in zetten
, kom ik thuis hebben ze er een paar busjes in een pakketje gedaan ... ga ik de oude pennen eruit slaan zijn het nog de verkeerde bussen ook.

Op de nieuwe bussen zit evenveel spelling als op de oude bussen dus het zijn de pennen die vervangen moeten worden.

Als ik gewoon hetzelfde staal koop wat ze voor pennen** gebruiken is het geen half werk want pennen zijn niks meer dan een ijzeren staaf.
Boemrang
@rickjd Slechte zaak van de dealer....
Dat idee van jou is op zich niet verkeerd, maar waar ik tegen aan loop is het volgenden, koop je een zelf een geharde staaf waar je zelf aan gaat slijpen, boren en misschien ook nog lassen, dan gaat de kracht er weer uit door de warmte je je gaat krieren, dan heb je ook niets aan een geharde staaf ijzer...
Ik kan het mis hebben, maar dit heb ik wel geleerd op school vroeger.....
rickjd
@Boemrang
tja die gedachte klopt maar word niet de praktijk denk ik.
Die pennen zijn zon 30** cm lang en het draaipunt is alleen de binneste 10 cm. de buitenste 10 cm's draaien niet mee

Ik slijp alleen aan de buitenkanten en het gaatje zit op 2 cm van de buitenkant.

Lassen hoeft niet.
unimogbommel
Kun je best zelf doen. moet je chroom-molybdeen staal pakken. afgekort 42CrMo4. dat is slijtvast
rickjd
@unimogbommel
Kijk bedankt die stond al in me 2e link. ben ik voor 100 euro klaar en heb versleten pennen vervangen
heimans
@rickjd

Mot je wel goede boren hebben, die as heeft een hard buitenlaagje.
Boemrang
@heimans Inderdaad, daar zit je ook nog mee...
Een standaard boor zal niet werken, dus alweer een extra investering...
heimans
@Boemrang

Moest laatst ook een paar pennen maken van dat materiaal, kneiterhard dat spul. Een standaard ´karwei patatboor´ zal niet gaan. En het liefst ook een beetje rocol gebruiken.
metaalman
kramp.com/shop-nl/nl/… dit is wat je zoekt ff afzagen gaatje inboren en klaar!
rickjd
@metaalman
Ja bedankt , die staat als kwartiertje in me winkelwagen dankzij @unimogbommel 😃

Maar bedankt voor de bevestiging en de moeite
metaalman
@rickjd oh haha dat kon ik niet weten suc6
john deere 7810
Dat gaat zich niet lonen als je die zelf gaat maken.
rickjd
@john deere 7810
Hoezo? hoe moet t anders.
unimogbommel
Boren gaat wel lukken met een goede boor anders kun je er ook een laagje afslijpen met een afbraamschijf op de plek waar je gaat boren.
Boemrang
@rickjd Originele bestellen bij de dealer... 😉
Maar als ik eerlijk mag zijn, ik zie toch problemen verschijnen als je het zelf gaat doen, het is wel weer zo, niet geschoten is ook mis geschoten....
john deere 7810
@rickjd

gaat je heel veel tijd kosten + dat je uiteindelijk weinig goedkoper uit bent.

die orginele pennen verslijt jij nooit weer. of ze moeten breken.

heb je al gevraagd wat het gaat kosten als je ze bij kramp laat maken?
erik9831
De Bussen zijn niet ei-vormig uitgesleten ... ?

Je pennen kunnen inderdaad wel speling hebben, daar zal geen twijfel over bestaan. maar je moet dan wel opletten dat de busjes dan ook niet aan vervanging toe zijn. Meestal zijn deze door de speling van de pennen een beetje uitgeslagen.
rickjd
@john deere 7810
Zoals al eerder in dit topic verteld ik heb de originele besteld alleen niet gekregen
Originele bestellen , heb schade gezien door zelfgemaakte pennen .
Krijg je grote ongelukken mee.
Voor eigen veiligheid absoluut origineel.
Onderschat de krachten niet op die pennen.
deeremeneer
Quote @rickjd:
Zoals al eerder in dit topic verteld ik heb de originele besteld alleen niet gekregen

Nou terug geven en de juiste vragen. Zelf maken zie ik niet zo zitten. Jullie vergeten ook een essentieel ding trouwens.
mdoornekamp
@deeremeneer veiligheid, ce keur, verzekering bij ongelukken?
deeremeneer
@mdoornekamp Smeer kanaal in de pen.
mdoornekamp
@deeremeneer slijptol er bij 😄
Hurli356
@deeremeneer ligt eraan welke pen. Ene deel bij JD smeer je idd de pen, andere deel zit er smeernippel op de bus..
jammermaarhelaas
Wanneer je niet de juiste onderdelen geleverd krijgt, zou ik er mee teruggaan, dit uitleggen en de juiste bestellen. Iedereen kan fouten maken, ook een merkdealer.
atlaspower
Quote @Ferdinanddijkstra:
heb schade gezien door zelfgemaakte pennen .
Krijg je grote ongelukken mee.
Voor eigen veiligheid absoluut origineel.
Onderschat de krachten niet op die pennen.
je hebt natuurlijk pennen en pennen, je hebt boeren die er oude bouten/goedkope trekpennen in zetten met alle gevolgen van dien, en de wat ietwat technicere boer die een goede/betere? hardheid en taaiheid besteld en daar pennen van maakt, netzoals er mensen aanhangers verliezen/gedragen werktuigen uit de topstang vallen omdat de spijker niet in de pen bleef zitten of omdat de bout brak die als tijdelijke pen werd gebruikt, en je komt ze nog veel te vaak tegen die zo bezig zijn, maar je kunt niet elke handige boer over 1 kam scheren
rickjd
@atlaspower
Bedankt , die link die jij stuurde is C45 staal en is dat sterker/minder sterk als dat 42Cr MO4?

Overigens zijn al de pennen uit die groep langer dan ik die nodig heb, dus moeten ze alsnog ingekort worden.
atlaspower
@rickjd Wat is sterker, Te hard kan ook, de pen zal dan eerder breken, C45 is 1 van de meest gebruikte staalsoort in deze toepassing en is taai, ik gebruik het ook om kraan pennen van te maken als, je te hard staal gebruikt zullen ook je bussen harder slijten, Maar er zijn zoveel soorten en type's hardingen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, loonbedrijf hier in de buurt gebruikt gewoon assenstaal in de voorladers en die gaan ook gewoon jaren mee zonder problemen,, die halve mm van je pennen /slijtage, zit waarschijnlijk aan 1 kant van de pen, oplassen en afdraaien (mits je het zelf kunt doen anders word het ook vrij prijzig) kan je ook overwegen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere Voorlader ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
16