Hallo,
Ik heb pas een kloofmachine gebouwd die wordt aangedreven op de aftakas van m'n Fordson-Dexta.
Nu wordt de olie na een half uurtje/klein uurtje kloven behoorlijk warm (60 graden) omdat ik hem niet op de 70 graden durf te laten lopen laat ik hem na een klein uur afkoelen.
Deze klover wordt aangedreven via de 540 aftakas op een versnellingsbakje op de kloofmachine. De max capaciteit bij 540 rpm. is 54 liter per minuut met ingestelde druk van 150 bar. Er zit een olietankje van +- 25 liter op.
Nu is mijn vraag; Wat is de beste manier om de olie te koelen?
Ik zit zelf te denken om er een oliekoeler tussen te zetten met een aircoventilator van een auto om lucht door de oliekoeler te blazen.
Deze moet dan tussen de retourslang naar de tank neem ik aan?
Is zoiets voldoende? : link.marktplaats.nl/m807948682/
Maar misschien zijn er wel veel betere manieren of moet ik aan een hele andere koeler denken?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Zelfbouw Kloofmachine ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
kan het ventielen blok 54 liter aan?
Drukmeter zit er op, komt geen druk op het ventielenblok. (tenminste, waarneembaar op de manometer)
Maar hij geeft pas bij 540 rpm op de aftakas deze 54 liter, de trekker draait zomaar op 900/1000 rpm dus de aftakas haalt de 540 niet.
Ik heb gehoord dat olie bij 70 graden pakkingen van oa. de cilinder doet verbranden?
Maar deze koeler in de link is groot genoeg denken jullie?
Maar mijn vraag was eigenlijk of die oliekoeler in de link een poging waard is om te proberen. Misschien zegt iemand bij voorbaat al dat doe koeler te klijn is.
Toch bedankt
Bij die koeler moet je wel een koelvin maken anders heeft het alsnog geen nut.
Helemaal correct
Goed opgemerkt!
De oliekoeler die JelleDexta op het oog heeft zal zeker een bottleneck ( fullflow in de retourleiding? ) gaan vormen en daardoor de kwaal verergeren.
Het ventielenblok kan 45liter aan, die capaciteit is niet nodig want de aftakas draait niet op max capaciteit. Dus dat ventielenblok zit wel goed.
Wat kan ik dan het beste doen met zon oliekoeler?
Dat hij de stroming in de retour kan belemmeren was ik al bang voor.
En als ik toch aan het leren ben..
Hoe zit dat dan in een gewone trekker? Daar werkt het toch ook gewoon met zo'n vergelijkbare oliekoeler? Waarom werkt het daar dan wel?
Plaats er 2, of 1 grotere.
amacoo.nl/sesino-oliekoeler-12v-lt-10-80-apl-240-1…
Dus 2 koelers paralel moet beter werken. Dan moeten ze ook beiden even groot zijn neem ik aan?
Het kan, maar de constructie wordt er niet eenvoudiger van.
Wellicht is vergroting van de olievoorraad (ook) afdoende en gemakkelijker uit te voeren.
Het idee is wel leuk alleen gaat het lastig worden om er een waterdichte bak om te maken. Komt door hoe hij nu gemonteerd zit.
De ('kleine') oliekoeler kun je dan eventueel op de trekker maken.
ps gebruik je wel 15w30 olie, te dikke olie word ook sneller warm, en waarom de pomp achterop gemonteert, nu moet de trekker elke keer losgekoppeld worden, veel simpeler is het om hem achter de trekker op het trekgedeelte te monteren, scheelt je heel veel werk elke keer en aftakas kan gewoon blijven zitten
Dat moet ik dan wel tussen de tetourslang en de tank maken denk he?
Ik vind het overigens wel een top idee!
Dat de pomp juist daar zit was de bedoeling.
Nu staat de trekker uit de weg, geen herrie, geen draaiende delen, geen hydrauliek slangen langs je werkplek.
Grootste voordeel is dat je het gekloofde hout op de plek kan gooien waar nu de trekker staat en je ook gemakkelijk van de ene naar de andere kant kan springen
@maxxum4ever
Bij een maat van me zandstralen, nog beter denk
zit er al een goed stuurventiel op???
Je weet dat degene die je heb niet goed is... de kans is vrij groot dat die voor veel warmte ontwikkeling zorgt.
Een oliekoeler op een houtklover is nergens voor nodig, zo extreem word het hydrauliek niet gebruikt, dus warmte ontstaat bij zo'n constructie door snijdende olie omdat het circuit niet goed in elkaar zit.
Ja, aan zoiets zat ik ook te denken. Misschien zit er een stuurschuif op met gesloten middenstand?
Mocht je het na onze antwoorden nog spannend vinden kun je kiezen voor bijvoorbeeld hydro 46 van bijvoorbeeld Q8
deze kan genoeg temperatuur aan voordat de dopes uiteen vallen.
En jou keerringen hoef je je geen zorgen om te maken, deze kunnen meer aan.
en zo'n rustmomentje is toch goed voor jou aandelen in de bier-fabrikant
Zo, ff achter de laptop.
Dat van dat stuurventiel is wel een leuk verhaal.
Heb diezelfde avond via een vriend contact gehad met een hydrauliek-expert. Hij zij dat sommige nieuwe ventielen dusdanig nieuw zijn dat ze dat probleem veroorzaken.
Normaal als je smoort met een ventiel dan gaat de ene olie naar de ene kant v.d. cilinder en de rest v.d. olie terug naar de tank. Doordat dit ventiel nieuw was was het voor de olie net zo makkelijk om in plaats van naar de retour te stromen om naar de andere kant v.d. cilinder te stromen. Ofwel, in plaats van naar de retour ging de olie naar de andere kant v.d. cilinder, dus met als gevolg dat er aan allebei de kanten gedrukt.
Hij adviseerde om een smoorklepje voor een ingang v.d. cilinder te zetten, dus heb een ringetje met een klein gaatje tussen de koppeling van de hydrauliekslang en het stuurventiel gedaan, nu zit er verschil in weerstand en smoort hij wel goed.
(Zo is het mij uitgelegd hoor, srry voor de jip en janneke taal)
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Maar het ventiel is in principe goed.
Als je het goede stuurventiel heb, met P,T,A en B, moet rust P en T verbonden zijn, en in stand IN of UIT P met A verbinden, B met T zijn verbonden en bij UIT P en B + A en T...
Als je ventiel dat niet doet werkt deze niet goed.
Wanneer je het ventiel in neutraal hebt staan, behoort de olie gewoon terug naar de olietank te lopen (van P naar T).
kramp.com/shop-nl/nl/…
In de link staat een ventielblok, te verkrijgen in standaard, closed centre en carryover uitvoering. Waar dit voor staat kun je zien op de tekeningen die erbij staan. In jou geval heb je zo te zien een standaard uitvoering nodig. Bij de closed centre uitvoering kan de olie in de neutraalstand niet vrij naar de retour stromen (P wordt niet verbonden met T wanneer het ventiel in neutraal staat) en daarbij moet de olie, wanneer de pomp gewoon door pompt, door het overdrukventiel, en wordt dan snel (zeer) warm.
Hoor je misschien de olie sissen, omdat het door het overdrukventiel gedrukt wordt bij gesloten ventiel? In dat geval heb je denk ik een ventielblokje wat niet in jou situatie past, waarschijnlijk een closed centre uitvoering? Heb je een carryover, dan zou je de retourslang op P1 kunnen aansluiten, als ik dat zo bekijk.
dat is dus een nood oplossing die zoals hier al gezegd werd warmte genereerd. Je cobstructie is dusdanig eenvoudig dat er nooit een koeler nodig is. Maar ondat de olie snijd in je stuurschuif en je smoring onstaat er redelijk veel warmte.