Illustratie van:

Zelfbouw houtkliever - Oliekoeler ertussen?

Hallo,

Ik heb pas een kloofmachine gebouwd die wordt aangedreven op de aftakas van m'n Fordson-Dexta.



Nu wordt de olie na een half uurtje/klein uurtje kloven behoorlijk warm (60 graden) omdat ik hem niet op de 70 graden durf te laten lopen laat ik hem na een klein uur afkoelen.

Deze klover wordt aangedreven via de 540 aftakas op een versnellingsbakje op de kloofmachine. De max capaciteit bij 540 rpm. is 54 liter per minuut met ingestelde druk van 150 bar. Er zit een olietankje van +- 25 liter op.

Nu is mijn vraag; Wat is de beste manier om de olie te koelen?
Ik zit zelf te denken om er een oliekoeler tussen te zetten met een aircoventilator van een auto om lucht door de oliekoeler te blazen.
Deze moet dan tussen de retourslang naar de tank neem ik aan?

Is zoiets voldoende? : link.marktplaats.nl/m807948682/

Maar misschien zijn er wel veel betere manieren of moet ik aan een hele andere koeler denken?

Deel dit topic

Reacties

radium45
Olie mag gerust iets warmer worden, 60 graden is niet overdreven warm. Als je dan toch die koeler ertussen zet...inderdaad in de retourleiding daar anders de werkdruk op de koeler komt en dat gaat niet goed.. Ik zou het simpel houden en bijvoorbeeld die koeler in een bak met water hangen.
deutzstijn
Ik vind die pomp wel erg groot voor een kleine simpele installatie en in combinatie met dunne leidingen word dit erg groot
kan het ventielen blok 54 liter aan?
radium45
@deutzstijn Daar zit wel iets van waarheid in denk ik.
radium45
Mischien een drukmeter plaatsen om te kijken wat de druk al is in de leiding zonder dat er hout voor het mes komt?
jelledexta
@radium45 @deutzstijn
Drukmeter zit er op, komt geen druk op het ventielenblok. (tenminste, waarneembaar op de manometer)
Maar hij geeft pas bij 540 rpm op de aftakas deze 54 liter, de trekker draait zomaar op 900/1000 rpm dus de aftakas haalt de 540 niet.
Ik heb gehoord dat olie bij 70 graden pakkingen van oa. de cilinder doet verbranden?

Maar deze koeler in de link is groot genoeg denken jullie?
trean
Je kan ook de voorraadtank groter maken en meer olie erin doen. Dan duurt het langer voordat de olie boven de 60 graden komt, maar dan moet je ook langer laten afkoelen voor je weer verder gaat.
GROENEDEERE
Hydraulische olie van een trekker zit ook tussen de 60 en de 70 graden. In mijn kraan ook mits ie voluit werkt. Bij 60 graden en ook 70 ben ik niet bang dat et iets gebeurt
fendtinterfan
Als de olie boven de 90 graden uitkomt moet je beginnen uit te kijken. daaronder is er niets aan de hand.
jelledexta
@GROENEDEERE nee klopt maar ik stop op de 60 graden omdat de temperatuur stijgt. Bij jouw kraan wordt hij juist gehouden op die 60/70 graden door eens thermostaat denk?
Maar mijn vraag was eigenlijk of die oliekoeler in de link een poging waard is om te proberen. Misschien zegt iemand bij voorbaat al dat doe koeler te klijn is.
Toch bedankt 😄
GROENEDEERE
@jelledexta

Bij die koeler moet je wel een koelvin maken anders heeft het alsnog geen nut.
jelledexta
@GROENEDEERE met koelvin bedoel je ventilator of niet?
GROENEDEERE
@jelledexta

Helemaal correct
Volvo--BM
Volvo kwaliteit is altijd goed 😛 ik zou er wel een ventilator voor maken, anders koelt de oliekoeler zichzelf ook niet.
jelledexta
@Volvo--BM @groenedeere ja klopt. Dat wordt een airco ventilator uit een sloopauto. Is 12volt dus mooi aansluiten op de lichtstekkers vd trekker 😄
Volvo--BM
@GROENEDEERE @jelldexta jullie zijn me net voor 😛
Wimsumar
Beste DeutzStijn:
Quote @deutzstijn:
kan het ventielen blok 54 liter aan?

Goed opgemerkt!
De oliekoeler die JelleDexta op het oog heeft zal zeker een bottleneck ( fullflow in de retourleiding? ) gaan vormen en daardoor de kwaal verergeren.
jelledexta
@Wimsumar kijk, iemand die er verstand van heeft.
Het ventielenblok kan 45liter aan, die capaciteit is niet nodig want de aftakas draait niet op max capaciteit. Dus dat ventielenblok zit wel goed.

Wat kan ik dan het beste doen met zon oliekoeler?
Dat hij de stroming in de retour kan belemmeren was ik al bang voor.

En als ik toch aan het leren ben.. 😛
Hoe zit dat dan in een gewone trekker? Daar werkt het toch ook gewoon met zo'n vergelijkbare oliekoeler? Waarom werkt het daar dan wel?
Wimsumar
Beste JelleDexta:
Quote @jelledexta:
Wat kan ik dan het beste doen met zon oliekoeler?

Plaats er 2, of 1 grotere.

amacoo.nl/sesino-oliekoeler-12v-lt-10-80-apl-240-1…
sander
Je zou ook kunnen proberen je tank te vergroten bv na 50 liter dat zou ook al stuk schelen denk ik, heeft de olie even tijd om af te koelen.
jelledexta
@Wimsumar moet te betalen blijven, zitten al aardig wat centen in dat blok staal op de foto 😛
Dus 2 koelers paralel moet beter werken. Dan moeten ze ook beiden even groot zijn neem ik aan?
jelledexta
@sander klopt maar mn machine wordt zwaarder en zon tank + olie is best weer een aardige investering, vandaar de 2ehands oliekoeler.
MaxxuM4ever
@jelledexta kun je geen water over de huidige olietank laten stromen, misschien heeft dat wel genoeg effect. Als je een grotere tank toepast gaat je olie ook wat langer mee omdat dezelfde olie minder vaak gebruikt wordt. Wij hebben een krakei aardappelrooier met een tank van 100/150 liter tank voor de aandrijving van het rooigedeelte. Deze heeft geen koeler en wordt ook nooit echt warm. Olie kost toch niet onwijs veel als je een wat grotere hoeveelheid koopt?
sander
Okey. moet je alleen kloven als t vriest 😛
Wimsumar
Beste JelleDexta:
Quote @jelledexta:
2 koelers parallel

Het kan, maar de constructie wordt er niet eenvoudiger van. 😞
Wellicht is vergroting van de olievoorraad (ook) afdoende en gemakkelijker uit te voeren.
fendtinterfan
Soms werkt het wel eens om pijpjes in de olie tank te lassen. je krijgt dan een soort van radiator effect.
jelledexta
@MaxxuM4ever heb ik ook al aan gedacht ja, valt niet mee om zoiets te maken met water maar wel een leuke oplossing.
metaalman
Waarom maak je niet de olietank in een bakwater dit lijk mij zeker het goedkoopst en het snelst te maken. Misschien een domme reactie maar in mijn ogen moet dit wel kunnen als je alles lekvrij hebt.
jelledexta
@metaalman dom dom.. dat klinkt zo dom 😛
Het idee is wel leuk alleen gaat het lastig worden om er een waterdichte bak om te maken. Komt door hoe hij nu gemonteerd zit.
Wimsumar
Beste JelleDexta: Je zou de hydrauliekolie van de trekker als aanvulling op de hoeveelheid van de klover kunnen gebruiken door de trekker het gewoon rond te laten pompen.
De ('kleine') oliekoeler kun je dan eventueel op de trekker maken.
atlaspower
@jelledexta Ik neem aan dat je een koker frame hebt gemaakt, waarom gebruik je die niet als olie tank, dat koelt ook nog eens goed omdat je een veel groter oppervlak benut, en kost je niks extra, gewoon de retour op je koker aansluiten en de aanzuig aan de onderzijde van de koker,,zoniet kun je een grote dunwandige koker eronder bevestigen kost een paar euro

ps gebruik je wel 15w30 olie, te dikke olie word ook sneller warm, en waarom de pomp achterop gemonteert, nu moet de trekker elke keer losgekoppeld worden, veel simpeler is het om hem achter de trekker op het trekgedeelte te monteren, scheelt je heel veel werk elke keer en aftakas kan gewoon blijven zitten
fendt2
Andere tank monteren met een groter oppervlak lengte breedte verhouding. En daar langs een ventilator laten blazen. Tank wordt daardoor zelf een olie koeler.
JD3010
@jelledexta Maar waarom wil je er persé een koeler tussen hebben. Je denkt dat de olie te warm wordt terwijl het maar 60 graden is. De olie mag best warmer worden, het is zelfs beter, je hebt dan ook een hoger rendement.
MaxxuM4ever
@jelledexta dat kan wel wat @altlaspower zegt maar dan moet je wel goed je frame doorspoelen voordat je er olie in doet die ja gaat gebruiken voor de klover.
jelledexta
@atlaspower dat is geen gek idee. Ik heb nog een aantal ijzeren pijpen liggen. Die pijpen aan allebei de kanten dichtlassen, gat er in voor een koppeling naar de hydrauliekslang en klaar.
Dat moet ik dan wel tussen de tetourslang en de tank maken denk he?
Ik vind het overigens wel een top idee!

Dat de pomp juist daar zit was de bedoeling.
Nu staat de trekker uit de weg, geen herrie, geen draaiende delen, geen hydrauliek slangen langs je werkplek.
Grootste voordeel is dat je het gekloofde hout op de plek kan gooien waar nu de trekker staat en je ook gemakkelijk van de ene naar de andere kant kan springen 😄

@maxxum4ever
Bij een maat van me zandstralen, nog beter denk 😄
jelledexta
@JD3010 Mij is geleerd dat olie hoger dan 60 graden de pakkingen/ringen e.d. van de cilinder doet verbranden??
JD3010
@jelledexta Ik denk niet dat het waar is. Olie mag rustig 80 graden worden.
monteurtje
@jelledexta

zit er al een goed stuurventiel op???
Je weet dat degene die je heb niet goed is... de kans is vrij groot dat die voor veel warmte ontwikkeling zorgt.
Een oliekoeler op een houtklover is nergens voor nodig, zo extreem word het hydrauliek niet gebruikt, dus warmte ontstaat bij zo'n constructie door snijdende olie omdat het circuit niet goed in elkaar zit.
hobbyboer
Quote @monteurtje:
zit er al een goed stuurventiel op???

Ja, aan zoiets zat ik ook te denken. Misschien zit er een stuurschuif op met gesloten middenstand?
jelledexta
@hobbyboer als ik op mn pc zit leg ik t even uit wat betreft die stuurschuif. Is n lang verhaal maar wel leuk om te weten namelijk.
paulusmahandel
Opzich is 60 graden geen probleem met de huidige kwaliteit van de olie.
Mocht je het na onze antwoorden nog spannend vinden kun je kiezen voor bijvoorbeeld hydro 46 van bijvoorbeeld Q8
deze kan genoeg temperatuur aan voordat de dopes uiteen vallen.
En jou keerringen hoef je je geen zorgen om te maken, deze kunnen meer aan.
en zo'n rustmomentje is toch goed voor jou aandelen in de bier-fabrikant
jelledexta
@paulusmahandel hahaha oke bedankt!
jelledexta
@monteurtje
Zo, ff achter de laptop.
Dat van dat stuurventiel is wel een leuk verhaal.
Heb diezelfde avond via een vriend contact gehad met een hydrauliek-expert. Hij zij dat sommige nieuwe ventielen dusdanig nieuw zijn dat ze dat probleem veroorzaken.
Normaal als je smoort met een ventiel dan gaat de ene olie naar de ene kant v.d. cilinder en de rest v.d. olie terug naar de tank. Doordat dit ventiel nieuw was was het voor de olie net zo makkelijk om in plaats van naar de retour te stromen om naar de andere kant v.d. cilinder te stromen. Ofwel, in plaats van naar de retour ging de olie naar de andere kant v.d. cilinder, dus met als gevolg dat er aan allebei de kanten gedrukt.
Hij adviseerde om een smoorklepje voor een ingang v.d. cilinder te zetten, dus heb een ringetje met een klein gaatje tussen de koppeling van de hydrauliekslang en het stuurventiel gedaan, nu zit er verschil in weerstand en smoort hij wel goed.
(Zo is het mij uitgelegd hoor, srry voor de jip en janneke taal) 😛

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Maar het ventiel is in principe goed.
Valtra-Fordpower
Kijk, een smoorplaatje geeft een bult warmte af, dat moet niet nodig zijn.

Als je het goede stuurventiel heb, met P,T,A en B, moet rust P en T verbonden zijn, en in stand IN of UIT P met A verbinden, B met T zijn verbonden en bij UIT P en B + A en T...
Als je ventiel dat niet doet werkt deze niet goed.
jammermaarhelaas
Zoals @monteurtje en @hobbyboer ook al zeiden.

Wanneer je het ventiel in neutraal hebt staan, behoort de olie gewoon terug naar de olietank te lopen (van P naar T).

kramp.com/shop-nl/nl/…

In de link staat een ventielblok, te verkrijgen in standaard, closed centre en carryover uitvoering. Waar dit voor staat kun je zien op de tekeningen die erbij staan. In jou geval heb je zo te zien een standaard uitvoering nodig. Bij de closed centre uitvoering kan de olie in de neutraalstand niet vrij naar de retour stromen (P wordt niet verbonden met T wanneer het ventiel in neutraal staat) en daarbij moet de olie, wanneer de pomp gewoon door pompt, door het overdrukventiel, en wordt dan snel (zeer) warm.

Hoor je misschien de olie sissen, omdat het door het overdrukventiel gedrukt wordt bij gesloten ventiel? In dat geval heb je denk ik een ventielblokje wat niet in jou situatie past, waarschijnlijk een closed centre uitvoering? Heb je een carryover, dan zou je de retourslang op P1 kunnen aansluiten, als ik dat zo bekijk.
jelledexta
@jammermaarhelaas er komt geen druk op in neutraal stand. Heb er een manometer op. Het zit hem denk in het smoorringetje dat ik er tussen heb gemaakt. Dat ringetje kan weg zodra de nieuwigheid van het ventielenblok af is. Bedankt voor de leerzame reactie iig 😄
monteurtje
@jelledexta

dat is dus een nood oplossing die zoals hier al gezegd werd warmte genereerd. Je cobstructie is dusdanig eenvoudig dat er nooit een koeler nodig is. Maar ondat de olie snijd in je stuurschuif en je smoring onstaat er redelijk veel warmte.
jelledexta
@monteurtje smoorringetje een x ertussen uithalen. Maar misschien sowiesovwel een keer (leuk ook ) om iets met buizen als koeler te maken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw Kloofmachine ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
45