Heeft er hier iemand ook ervaring met een kuilverdeler op de voorlader van een trekker? Mechanisatiebedrijf raad het af, maar heb geen fronthef. Achterop de trekker lijkt mij minder praktisch.
Trekker is een John Deere 6230 Premium
Voorlader is een John Deere 633
Capacity: [50.0 L]
Pressure: [200.0 bar]
Pump flow: [109.8 lpm]
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
5095 heeft niet veel eigen gewicht, brede banden en opraapwagen is gebouwd voor de 5095m. Bediening ed blijft daar altijd op zitten. De 6230 heeft niet zulke goede landbanden en daardoor wel ideaal op de bult.
Achterop lijkt me niks omdat je dan de helft van de tijd achterom zit te kijken en willen hem ook in de stal gaan gebruiken dan en dan moet je ook weer achterom kijken. Met de voorlader ervoor word het dan zo'n lange combi...
Heb je kuilverdeler achter de trekker wel eens geprobeerd? Ik zou eerder kuilverdeler achter de trekker doen, en in de voorlader een grasvork voor de hoeken!!!
Duidelijk:)
Daarnaast, met de verdeler in de voorlader worden de (relatief) kleine voorbanden te zwaar belast en rijden de kuil net zo snel weer los dan dat ze het vastrijden omdat ze diep in de kuil wegzakken. (al zal dat laatste bij jou in de sleufsilo nog wel wat meevallen).
Maar wissel van trekker, dan kan de verdeler wel in de fronthef.
of mis ik iets
of zoals @hobbyboer 4 palletlepels op een vorkenbord haal je er 2 vanaf heb je weer een normale palletvork
Net een nieuwe wagen gekocht en vanwege het gewicht/prijs en slijtage bewust niet voor walsen gekozen. We hebben nu een vorkenbord voorop en daar doen we het verdelen mee. Gaat wel goed maar wil wat snelheidswinst halen met verdelen. Met de nieuwe opraapwagen is de trekker op de bult de vertragende factor.
zou dan de voorlader er aan laten met een gras vorkje, voor als je achter een kontje wil op zetten.
voordeel van verdeler voorop is, dat je achterop een blok gewicht kan hangen. Niet teveel, anders gaat de verdeler je trekker sturen.
Misschien kun je die eens bellen om te vragen hoe dat gaat.
Het idee om de verdeler in de voorlader te hangen vind ik wel leuk! Heeft zeker enkele voordelen.
je zou een grotere pomp achter op de aftakas kunnen monteren, bijvoorbeeld van een klepelmaaier.
@fendt926driver
ligt ook maar net aan de kuilplaten.
Op smal bultje kan ik alleen met een shovel de ladewagen ook amper bijhouden, bent constant aan het kantjes opzetten. In grotere sleufsilo heb je meer dan genoeg tijd en boven de wanden zelf nog tijd om kantjes bij te werken. Moet je alleen wel de voersnelheid kunnen halen.
tractorfan.nl/movie/37636/…
Nu weet @JoramH waar hij moet zoeken naar een geschikte hydromotor of zelfs een complete verdeler!
Huh? Als het ernaast ligt wil het bij mij nooit weer vanzelf terug, als je dat wil kun je beter iemand laten filmen, dan kun je terugspoelen...
Voordeel op de voorlader/shovel is dat je altijd hoog genoeg kunt en een bult ook weg kunt duwen of terug trekken. Tevens kun je ook andersom draaien zodat je het gras van de kant af kunt draaien. Achterop kun je contragewicht plaatsen zodat je zwaarder wordt.
Het slagen van het project hangt ook af van de hoeveelheid gras die je moer verwerken. Een schuitemaker 6600 stampvol nat gras ga je niet weg krijgen.
ik heb hem ook achter in en in de voorlader heb ik de kuilhapper is iets zwaarder + dat je makkelijk eens ergens een bak vol gras heen kunt drukken.
achterom kijken valt best wel mee
en als je een goede verdeler hebt die weegt gauw een 1000 kg dus is weer extra gewicht
Dat loonbedrijf heeft wel meer olieopbrengst met een 200 pk trekker denk ik, alle reacties lezende hier ga ik toch eerst maar achterop proberen. Eventueel fronthef speciaal voor kuilverdeler word te gek.
@boer
Opraapwagen rijd de bult op dus grasvork is niet handig, hebben we wel als bult te hoog word om erbij op te komen
@mdoornekamp
Denk aan een mammut of VDW(ga die van @hobbyboer nog bekijken)
[Bakker S]
Gaan we zeker doen!
@janc We hebben kuilhapper maar nog nooit geprobeerd tijdens het kuilen, ook nog nooit aan gedacht, gaan we eens proberen om te kijken of het bevalt
@fendt926driver
Snelheid van halen is niet alleen afhankelijk van type opraapwagen, maar ook hoeveel messen in opraapwagen zitten, rijsnelheid en belangrijkste nog afstand tussen land en bult. Wij hebben alle percelen direct aan huis liggen en kan in 8 minuten weer met volle wagen staan. Dan moet je goed doorwerken op de bult om dat goed vlak te krijgen..
we hebben een mammut wokkel achter in en dat gaat best eerste stuk is sleufsilo daarna is zelf de kanten opzetten,
maar als je de wagen goed lost heb je er minder werk van dat scheelt veel
Als jij de 110 literpomp hebt, zoals je hierboven zegt, dan kom je nog aardig in de buurt, denk ik.
maar t gaat mij aardig knap af veel handwerk valt best mee we laten de bult wel iets schuin naar binnen lopen
Heffen zal ook een probleem zijn, een verdeler hangt er enorm ver voor, je zou hem nog wel omhoog krijgen, maar praktisch werken kun je dan niet, de achterkant van de trekker wordt veel te licht.
Je kunt daar wel weer extra gewicht aan hangen, maar dan heb ik spijt met je voorlader/vooras. een kuil is nooit vlak, je breekt alles af.
gewoon achter de trekker knuppen, zoals iedereen, als iedereen er mee kan werken, dan kun jij dat ook.
Ik ben er niet zo bang voor dat alles afbreekt. (zelf heb ik de verdeler wel 'gewoon' achter en daar blijft die ook omdat ik de grasvork in de voorlader en het geld voor de ombouw niet wil missen)
Er zijn wel veel mensen die heel enthousiast zijn over een verdeler voorop en in de voorlader is wel mooi bij een sleufsilo die dicht is aan de achterzijde.
(Ik weet eigenlijk niet eens of de kleinere versie ook geleverd werd in nederland)
Pennetjes zijn veel te licht, frame is holle buis, en trekker is veel te licht, ook al weegt de verdeler maar 600kg.
Als 1 van de twee rotors een hoop gras krijgt te verwerken dan buigt de hele voorlader tegen de motorkap aan, daar is een voorlader niet voor gemaakt.
Een fronthef (of achter)is veel sterker en star.
Maak de stabilisatie van de hef maar eens los, kijk maar eens wat er dan gebeurt, de verdeler springt van links naar rechts, dat gebeurt ook met een voorlader, omdat je niet eens stabilisatie hebt.
Zie topicopening.
N.B.: Voorladerbediening + verdeleraandrijving op deze zelfde pomp(je) werkt niet.
Het deel met de gegevens ziet er echter uit alsof deze gekopieerd is van een andere website.
Vandaar mijn vraag.
Dan gaan we er vanuit dat JoramH z'n huiswerk goed heeft gedaan en met de daar vermelde 109,8 een 110 literpomp bedoelt wordt.