Illustratie van:

Mc-Cormick D 430 - start niet

Hallo ruim een jaar geleden heb ik een cormick D 430 gekocht
hij liep toen niet hij had een kapotte brandstofpomp die ik heb vervangen heb hem goed op tijd gezet en ut laten nakijken door specialist.ik heb ook de verstuivers na gekeken allemaal prima. gloeispiralen vervangen door gloeistiften en de beide weerstanden onder het dashboard er tussen uit gehaald maar hij wil nog niet starten er komt alen een Betje rook uit de uitlaat.

kan iemand mij uitleggen wat er aan de hand is?

Deel dit topic

Reacties

jo845xl
Ben je er zeker van dat hij gloeit ? Rook duid op onverbrande diesel , vandaar .
Wimsumar
Beste Cormick16:
Het zal toch niet zo zijn dat de brandstofpomp "halverwege de 4-taktcyclus" gemonteerd staat?
Brandstofsysteem schoon en goed ontlucht?
Brandstof komt tot aan (alle) verstuivers?
Aanslepen?
IH214d
Gloeistiften parallel of in serie aangesloten?
cormick16
Ze staan parallel en van een 4 takt cyclus heb ik nooit gehoord
Boemrang
Een goeie specialist er bij halen, kan soms wonderen verrichten...
erik9831
Met de temperatuur dat er de laatste paar dagen is, zou hij al bijna zonder gloeistiften moeten starten.

Probleem is op deze manier wel moeilijk op te lossen, want we weten uiteraard niet de toestand tijdens het starten.

Draait hij goed rond, is de batterij nog goed enz enz ...

Zoals @boemrang zegt, nog eens de specialist laten langskomen.
valmet 605
@cormick16 even de boeken in duiken. Een 4takt gaat 2x rond 4x 180 graden. Dus kan die verkeerd staan. Slaat die wel aan met een snuf remreiniger?
valmet 605
@cormick16 even de boeken in duiken. Een 4takt gaat 2x rond 4x 180 graden. Dus kan die verkeerd staan. Slaat die wel aan met een snuf remreiniger?
cormick16
Hoe kom ik erachter als hij op de 4 taktcyclus staat
ErDee
@cormick16 het enige wat kan zijn is dat de pomp precies een halve slag verkeerd staat ten opzichte van de motor dus spuit hij diesel in tijdens de uitlaatslag
Wimsumar
Beste Cormick16:
Quote @cormick16:
4 taktcyclus

Bij een 4-taktmotor maakt de krukas 2 omwentelingen om daarbij 'slechts' 1 X een werkslag te maken. Het kan zijn dat de brandstofpomp nu zo gemonteerd staat dat deze precies in de "verkeerde" omwenteling de brandstof inspuit.

Bekijk onderstaande filmpje wat er allemaal gebeurd tijdens deze 2 omwentelingen (snelheid vertragen):
4-takt:
1] inlaatslag (volzuigen).
2]Compressieslag (samenpersen)
3] Werkslag (inspuiten/ontbranden).
4] uitlaatslag (leeg maken).

N.B.: 1 en 2 vormen de eerste omwenteling, 3 en 4 de tweede omwenteling van de krukas.

animatedengines.com/diesel.html/

P.S.: Hoe heb je de nieuwe brandstofpomp gemonteerd?
Zat er nog een tandwiel op de pompas? (Dan kan namelijk de vergissing zijn gemaakt).
Of, heb je een 'kale' pompas in het distributietandwiel van de trekker gestoken?
(Bij dit laatste kan trouwens de spie er uit gevallen zijn waardoor de pomptiming ook onjuist is geworden).
cormick16
Er zat geen tandwiel op de pompas het distributiedeksel eraf gehaald en alle merktekens met elkaar gelijk gezet en heb ut oude pomptandwiel zonder de 3 boutjes los te halen erop gezet
Wimsumar
Beste Cormick16:
Quote @cormick16:
pompas

Als dan de spie/spiebaan dan op de juiste plek (is blijven) zitten, kan de pomptiming de oorzaak van het startprobleem niet zijn.
mestyle
Verstuivers zij nagekeken en denk ik ook afgesteld op 150 bar. ze verstuiven mooi ? ja dan is dat goed. leidingen op de pomp omdraaien en kijken of ze dan nog mooi verstuiven ? nee dan levert de pomp nog niet genoeg druk. draai alle gloeistiften er is uit en sluit ze aan en laat iemand de trekstarten half uit trekken en maak dan zstuk voor stuk massa ? goed is de gloeierij goed. kijk dan eens na de compressie +18 bar is goed mag tussen de cillinders niet te veel verschil zitten. als die allemaal goed is moet die gewoon starten pomp timing verwacht ik niet na je gezegt heb hoe je deze vervangen hebt
steyrfan80a
Probeer eens wat start pilote in de luchtfilter te sprayen mischien kan dit ook helpen
IH214d
Komt er wel gasolie uit de leiding als je ze bij de verstuivers losdraait? (en de startmotor laat draaien) Is bij een Cormick wel belangrijk, anders kun je hem niet ontluchten)

En zet je het handgas wel open? (Misshien een domme vraag, maar er zijn mensen die een D-serie van Cormick niet kunnen starte omdat ze niet weten dat ze de handgashendel ongeveer halverwege moeten zetten)
ErDee
@steyrfan80a sprayen heet hier spuiten.
Of dit veel effect heeft met een oliebadfilter. Hij hoort trouwens gewoon te starten, startpiloot is nergens voor nodig
Wimsumar
Beste Cormick16:
Quote @jo845xl:
Ben je er zeker van dat hij gloeit ?

En gloei je voldoende lang? (het is geen dieselpersonenauto die na een paar seconden al gestart kan worden).
guy s
Haal 1 verstuiver eruit en sluit die terug aan op de brandstofleiding . laat de motor een slag maken ( ff starten ) voel je meteen wanneer hij compressie maakt en zie je ook ineens of hij dan de juiste moment inspuit
cormick16
Bedank voor al jullie informatie ik ga er deze week nog ff goed naar kijken laat jullie wel weten wat de situatie is
cormick16
Hallo ik ben weer met de cormick bezig geweest maar hij wil doodgewoon niet alle 4 gloeistiften gloeien verstuivers verstuiven en de pomp staat goed

alvast bedankt
mestyle
@cormick16

als dat allemaal goed is zo het aan de compressie kunnen liggen. want gloeien en verstuiven heb je al 2 v/d 3 voor ontbranding

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
3