Hallo ruim een jaar geleden heb ik een cormick D 430 gekocht
hij liep toen niet hij had een kapotte brandstofpomp die ik heb vervangen heb hem goed op tijd gezet en ut laten nakijken door specialist.ik heb ook de verstuivers na gekeken allemaal prima. gloeispiralen vervangen door gloeistiften en de beide weerstanden onder het dashboard er tussen uit gehaald maar hij wil nog niet starten er komt alen een Betje rook uit de uitlaat.
kan iemand mij uitleggen wat er aan de hand is?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het zal toch niet zo zijn dat de brandstofpomp "halverwege de 4-taktcyclus" gemonteerd staat?
Brandstofsysteem schoon en goed ontlucht?
Brandstof komt tot aan (alle) verstuivers?
Aanslepen?
Probleem is op deze manier wel moeilijk op te lossen, want we weten uiteraard niet de toestand tijdens het starten.
Draait hij goed rond, is de batterij nog goed enz enz ...
Zoals @boemrang zegt, nog eens de specialist laten langskomen.
Bij een 4-taktmotor maakt de krukas 2 omwentelingen om daarbij 'slechts' 1 X een werkslag te maken. Het kan zijn dat de brandstofpomp nu zo gemonteerd staat dat deze precies in de "verkeerde" omwenteling de brandstof inspuit.
Bekijk onderstaande filmpje wat er allemaal gebeurd tijdens deze 2 omwentelingen (snelheid vertragen):
4-takt:
1] inlaatslag (volzuigen).
2]Compressieslag (samenpersen)
3] Werkslag (inspuiten/ontbranden).
4] uitlaatslag (leeg maken).
N.B.: 1 en 2 vormen de eerste omwenteling, 3 en 4 de tweede omwenteling van de krukas.
animatedengines.com/diesel.html/
P.S.: Hoe heb je de nieuwe brandstofpomp gemonteerd?
Zat er nog een tandwiel op de pompas? (Dan kan namelijk de vergissing zijn gemaakt).
Of, heb je een 'kale' pompas in het distributietandwiel van de trekker gestoken?
(Bij dit laatste kan trouwens de spie er uit gevallen zijn waardoor de pomptiming ook onjuist is geworden).
Als dan de spie/spiebaan dan op de juiste plek (is blijven) zitten, kan de pomptiming de oorzaak van het startprobleem niet zijn.
En zet je het handgas wel open? (Misshien een domme vraag, maar er zijn mensen die een D-serie van Cormick niet kunnen starte omdat ze niet weten dat ze de handgashendel ongeveer halverwege moeten zetten)
Of dit veel effect heeft met een oliebadfilter. Hij hoort trouwens gewoon te starten, startpiloot is nergens voor nodig
En gloei je voldoende lang? (het is geen dieselpersonenauto die na een paar seconden al gestart kan worden).
alvast bedankt
als dat allemaal goed is zo het aan de compressie kunnen liggen. want gloeien en verstuiven heb je al 2 v/d 3 voor ontbranding