Dynamo kubota B1600

Hallo,

als je de dynamo van de kubota er af hebt gehaald om te repareren, hoe kan je dan zien welke draad vanaf de accu de plus is en welke de min?? de draden hebben geen kleur. en om er bij de dynamo achter komen welke draad de plus is, kan je de dynamo er dan tussen zetten en de motor starten zodat er op 1 van de twee draden stroom komt??

alvast heel erg bedankt.

mvg, wilco

Deel dit topic

Reacties

erik9831
Ik wil je echt wel helpen, maar ik snap niet correct wat de vraag is.

Is de dynamo reeds herstelt en volledig in elkaar gezet, ga je hem nog herstellen. Bedoel je de bedrading van de dynamo zelf of bedoel je hier dat de bedrading van de trekker zelf die geen kleur heeft ?

Is er geen moertje en een stekkertje aanwezig wat de plus en de min is ? Dit is ook vaak het geval. Als het beiden moertjes zijn, dan zou er normaal toch ook een dikte verschil moeten zijn.
Wimsumar
Beste CASE845XL POWER: Bij mijn iseki zit een draad vanaf de dynamo naar de + aansluiting op de startmotor (en dus op de accupluskabel.
Deze draad zit op hetzelfde bevestigingsschoefje als waar de draad van de condensator (die tegen de dynamo zit) op vastzit.
Verder zit er een 4-polig stekkertje op.
Ik vermoed dat het op jouw Kubota hetzelfde is.
CASE845XL POWER
@erik9831 @Wimsumar de dynamo is eraf maar moet hem weer aan sluiten op de draadjes door middel van een kroonsteen. nu weten we alleen niet welke draad met kroonsteen de plus is en welke de min en dat weten we ook niet precies bij de dynamo
Wimsumar
Beste Case845XL Power:
Quote @CASE845XL POWER:
kroonsteen

Ik zal morgen eens bij de mijne kijken of ik er een bedradingsschema van kan maken.
CASE845XL POWER
@Wimsumar oke heel erg bedankt
Wimsumar
Beste CASE845XLPOWER:
Quote @CASE845XL POWER:
welke draad met kroonsteen de plus is en welke de min

Bij mijn iseki zitten 5 draden op de dynamo aangeslote.
1 vanaf startmotor naar een aansluiting op de dynamo (zie omschrijving mijn reactie bovenin dit topic), en 4 draden door middel van een stekkertje/aansluiting op de dynamo.
Op 1 van deze draden (wit van kleur) staat zowel stilstaand als bij draaiende motor 12 volt. Deze draad gaat naar de spanningsregelaar.
Op de "witte-draad-metzwart-streepje" komt 12 volt vanaf het contactslot.
De gele draad, gaat naar de spanningsregelaar en staat alleen onder spanning bij draaiende motor.
De zwarte draad blijft stilstaand en bij draaiende motor spanningsvrij. Deze draad gaat vermoedelijk ook naar de spanningsregelaar. Helaas zit de draadbundel erg in elkaar gedraaid zodat het lastig is te volgen wat waar precies uitkomt. Ook is de bedrading/kabelschoentjes bij mij te oud/kwetsbaar om het even los te nemen om het beter te kunnen bekijken.

Vraag: Zit bij (jouw) Kubota de dynamo op de as van de koelventilator?
Zo zie ik dat in de Kubota-onderdelenboeken:
Blz. 50:

kubotabooks.com/AutoIndex/index.php/…

Dan maakt het volgens mij niet uit hoe de 2 draden aangesloten worden op het kroonsteentje.
CASE845XL POWER
@Wimsumar hij zit aan de V snaar vanaf krukas naar de koel vin. ik heb de dynamo er op gezet en luk raak de 2 draden aangesloten, maar hij laadde de accu weer bij dus was goed geluk
Wimsumar
Beste CASE845XL POWER:
Quote @CASE845XL POWER:
goed geluk

Gefeliciteerd. 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
9