Hallo,
als je de dynamo van de kubota er af hebt gehaald om te repareren, hoe kan je dan zien welke draad vanaf de accu de plus is en welke de min?? de draden hebben geen kleur. en om er bij de dynamo achter komen welke draad de plus is, kan je de dynamo er dan tussen zetten en de motor starten zodat er op 1 van de twee draden stroom komt??
alvast heel erg bedankt.
mvg, wilco
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Is de dynamo reeds herstelt en volledig in elkaar gezet, ga je hem nog herstellen. Bedoel je de bedrading van de dynamo zelf of bedoel je hier dat de bedrading van de trekker zelf die geen kleur heeft ?
Is er geen moertje en een stekkertje aanwezig wat de plus en de min is ? Dit is ook vaak het geval. Als het beiden moertjes zijn, dan zou er normaal toch ook een dikte verschil moeten zijn.
Deze draad zit op hetzelfde bevestigingsschoefje als waar de draad van de condensator (die tegen de dynamo zit) op vastzit.
Verder zit er een 4-polig stekkertje op.
Ik vermoed dat het op jouw Kubota hetzelfde is.
Ik zal morgen eens bij de mijne kijken of ik er een bedradingsschema van kan maken.
Bij mijn iseki zitten 5 draden op de dynamo aangeslote.
1 vanaf startmotor naar een aansluiting op de dynamo (zie omschrijving mijn reactie bovenin dit topic), en 4 draden door middel van een stekkertje/aansluiting op de dynamo.
Op 1 van deze draden (wit van kleur) staat zowel stilstaand als bij draaiende motor 12 volt. Deze draad gaat naar de spanningsregelaar.
Op de "witte-draad-metzwart-streepje" komt 12 volt vanaf het contactslot.
De gele draad, gaat naar de spanningsregelaar en staat alleen onder spanning bij draaiende motor.
De zwarte draad blijft stilstaand en bij draaiende motor spanningsvrij. Deze draad gaat vermoedelijk ook naar de spanningsregelaar. Helaas zit de draadbundel erg in elkaar gedraaid zodat het lastig is te volgen wat waar precies uitkomt. Ook is de bedrading/kabelschoentjes bij mij te oud/kwetsbaar om het even los te nemen om het beter te kunnen bekijken.
Vraag: Zit bij (jouw) Kubota de dynamo op de as van de koelventilator?
Zo zie ik dat in de Kubota-onderdelenboeken:
Blz. 50:
kubotabooks.com/AutoIndex/index.php/…
Dan maakt het volgens mij niet uit hoe de 2 draden aangesloten worden op het kroonsteentje.
Gefeliciteerd.