Illustratie van:

Aftakas inschakelen case inter 956 xl

He ik moet volgende week met een case inter 956 gaan gieren bij mijn buurman maar heb zelf nog nooit gegiert of geereden op een case inter dus ik vroeg me af hoe je de aftakas in moet schakelen van een 956 xl

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Dan vraag je gewoon aan de buurman of hij een keer wil voordoen....
We goed opletten hoe hij het doet....
Gemakkelijker kunnen we je het niet maken.... 😄
Johndeere8888
Ja maar hij is op vakantie
en daaarom mot ik bij hem gieren
BartFarming
Bel je hem toch even 😉
erik9831
Normaal, zou er een tekentje moeten opstaan van een tandwieltje en daarbovenop een pijltje aan 1 van de hendels. .
SJB533
Hendel links naast het dashboard naar je toe halen, hendel rechts achterin naar voren trekken. Dan heb je de aftakas ingeschakeld. Om de aftakas te laten draaien, moet je m koppelen, dat doe je door de hendel naast het dashboard naar voren te laten. (Knop bovenop indrukken en rustig naar voren bewegen. Als de aftakas moet stoppen met draaien, trek je die hendel weer naar je toe
Boemrang
Quote @SJB533:
Als de aftakas moet stoppen met draaien, trek je die hendel weer naar je toe

Allemaal mooi en aardig deze opsomming, en je heb hier volkomen gelijk in...
Maar er komt toch nog iets meer bij kijken, de bemester bedienen, hoe hard ga ik rijden, wel toerental ga ik nemen, hoeveel M2 ga ik uitrijden...
Dus er komt wel iets meer bij kijken dan alleen de aftakas inschakelen, en niet onbelangrijk, wanneer zet ik de ton op zuigen of op persen.....
Ritchie
Quote @Boemrang:
Allemaal mooi en aardig deze opsomming, en je heb hier volkomen gelijk in...
Maar er komt toch nog iets meer bij kijken, de bemester bedienen, hoe hard ga ik rijden, wel toerental ga ik nemen, hoeveel M2 ga ik uitrijden...
Dus er komt wel iets meer bij kijken dan alleen de aftakas inschakelen, en niet onbelangrijk, wanneer zet ik de ton op zuigen of op persen.....

Ik zal wel een zeiker lijken nu, maar het is toch complete waanzin om iemand die nog nooit gegierd heeft of zelfs op de betreffende heeft gereden, om die zonder begeleiding te laten gieren?

Dat laatste is overigens meestal wel aangegeven op de tank.
Johndeere8888
O eigenlijk heel makkelijk
Boemrang
Quote @Ritchie:
Ik zal wel een zeiker lijken nu,

Dat zal ik zeker niet ontkennen.... 😃

Daarom gaf ik ook al aan, er komt meer bij kijken dan alleen de aftakas inschakelen.....
En het lijkt mij vrij sterk dat de buurman op vakantie gaat en dan een jongen van 15 jaar die nog niet hier mee gewerkt heeft de vrijhand geeft om te gaan gieren....
Ik zou zeggen, laat dat ding staan en blij er van af, of onder begeleiding gaan werken....
Johndeere8888
He ritchie ik gier altijd thuis maar dan met john deere
Ritchie
Oké, dat wist ik natuurlijk niet.. Vond et al een vreemd verhaal zo... Maargoed, succes zou ik zeggen. Wij hebben geen Inter op 't erf dus daar kan ik je niet mee helpen, haha.
Wimsumar
Beste JohnDeere8888/SJB533:
Quote @SJB533:
Als de aftakas moet stoppen met draaien, trek je die hendel weer naar je toe

.....en zet je bij heen en weer rijden van/naar het land/laadplek de aftakastoerenkeuzehendel weer in neutraal. Daarna doe je de handkoppeling weer naar voor (om overmatige slijtage aan de aftakaskoppeling te voorkomen).
Let ook op inschakelen van het aftakastoerental dat je niet per ongeluk de "1.000" inschakeld!
ford8630power
@Wimsumar

Dat gaat niet zo makkelijk, want er zitten 2 stompen op die ondingen 😉
Wimsumar
Meste Ford8630Power:
Quote @ford8630power:
ondingen

Met 2 zes-spiebaan-stompen of is de "1.000" met 21 splines?
SJB533
@Wimsumar
In praktijk gebeurt dat praktisch nooit. Daarnaast: om iedere 3 minuten met de hendels te trekken, is ook wat overdreven, niet. Aan het eind van de werkdag en tijdens de koffiepauze is het zeker een aanbeveling.

Aantal spiebanen verschilt, maar de bovenste is 540, de onderste is 1000. Enige wat wel fout zou kunnen gaan: in de neutraal willen drukken van de voorkeuze, en dan bijgeluiden krijgen 😉

@ford8630power
Is dat standaard op een 956XL? Want niet iedere XL heeft een dubbele aftakasstomp.
B4CaseIH
@Wimsumar
Klopt

En zoals @SJB533 al zei, de hendel rechts naast het dashboard. die wijst eigenlijk zichzelf.
Het kan ook zijn dat de aftakas niet is ingeschakeld.
Dan zit er een hendeltje links achter de stoel (achter de hefinrichting-console). Dit hendeltje moet je dan even verzetten. Als ik het goed heb moet je die naar je toe halen..
Trouwens, je moet er niet gaan trekken. Er zit een soort ring onder de knop die je omhoog kan trekken met je vingers. Dan kan je hem naar je toe halen.

Groet'n Jacco 😉
SJB533
@B4CaseIH
Klopt geheel.
Loeideutz
@SJB533 Hier moet ik meneer @Wimsumar toch gelijk geven. Elke keer de keuzehendel in neutraal zetten is beter. Ik doe het tenminste wel, uitgezonderd als ik met de ton aan het overrijden ben van de ene put naar de andere of de silo. En tijdens de pauze of aan hetend van de werkdag boeit het niet zo omdat dan toch de motor uit staat. Dan is het hooguit ergens een veertje dat wat overbelast wordt.
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
Daarnaast: om iedere 3 minuten met de hendels te trekken, is ook wat overdreven, niet.

Het is geen overbodige luxe een nieuwe I.H.C.-chauffeur de juiste gebruiksuitleg te geven.
SJB533
@Loeideutz
Klopt ook wel, maar in praktijk werkt het niet bij veel trekkers. De XL-typen sowieso niet. (Neem van me aan, ik weet precies waar ik over typ 😉 )
Loeideutz
@SJB533 Oké. Dan ben ik blij dat ik Deutz rij.
SJB533
@Loeideutz
Qua aftakas inderdaad niet erg. Zijn andere punten, waar ik de XL-serie wel als beste trekker uit halverwege de jaren 1980 durf te plaatsen.
valmet6400power
@SJB533

Onderhoudskosten? 😃
dx11
@SJB533 elke vracht gaat de aftakas vrij hier. Daarnaast meteen een goede reden om met 1000toeren te laden. scheelt weer diesel en een bult kabaal
Caseih1455xl
Gewoon hendel links van het dashbord de aftakaskoppeling naar je toe trekken hendel achter de stoel uitrekken en naar voren drukken daarna aftakaskoppeling knop indrukken en dan naar voren duwen laat wel de trekker intussen op de juiste toeren draaien anders komt aftakas met schok vrij

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 956 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
16