Illustratie van:

David Brown 1490 - dump valve

Hallo
Ik heb een david brown 1490 gekocht die moet worden opgeknapt.
Nou heb ik een dump valve hendel die niet aangesloten is .
waar moet die op aangesloten worden.Kan niet ontdekken waar die heen moet.bij voorbaat dank

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste HSnijders: Bedoel je met "dump valve" een hydraulische aansluiting (achter op de trekker) ?
Het zou kunnen dat dit dan een drukloze retourolieleiding is.

AANVULLING:
Als ik me niet vergis zit er op deze serie David Brown standaard 1 enkel- en 1 dubbelwerkend regelventiel.
Wellicht dat je op het enkelwerkende ventiel nu (onterecht) een aansluiting "mist".
Straw
Idd wat bedoel je met een dumpvalve ?
Bij auto met turbo dan krijg een mooie fluit
haasjeRens
Een dumpvalve is een klep die je turbo druk weg laat als je het gas loslaat dit word vaak bij benzine motoren gebruikt dit heeft een positief effect op het brandstof mengsel
maar op een diesel heeft dit een nadelig effect omdat je dan nog langer moet wachten op turbodruk.
DieterL
Dump valve bij een david is een soort van snellosknop op de hydrauliek, om bv kippers sneller te laten zakken.

Hendel gaat naar een ventiel welke rechts in de achterbrug geschroeft zit, aan de bovenkant van de achterbrug, in lijn met de steekassen uit de bak.
Dumpvalve zit rechts naast ventielenblok, voor de selector trekkracht/ diepteregeling.

Makkelijkst erbij te komen is het door het rechter achterwiel eraf te halen, dan heb je er goed zicht op en kun je er goed bij.
hsnijders
Hallo DieterL
Jouw verhaal klopt helemaal ik heb het achterwiel er af gehaald
en de cabine iets hoger getild .Ik kreeg toen zicht op een plaatje vastgezet met 2 schroeven heb ik losgehaald en kon toen op de plaats waar ik de dump valve vermoedde 2 grote schroeven zien waarschijnlijk zitten daar de kleppen onder
een voor heffen en een voor dalen maar geen dump valve.
DieterL
@hsnijders

Dan zit er geen dumpvalve in...
Dumpvalve zit normaal gesproken in het plaatje geschroeft, en drukt op 1 van de onderliggende ventielen (dacht de voorste)..

Mocht je interesse in een dumpvalve hebben, wss heb ik er nog wel 1.
Wimsumar
Beste DieterL:
Quote @DieterL:
interesse in een dumpvalve hebben

Interesse in zoverre: ik zou graag weten wat het voordeel van een dumpvalve is, wat kun je er mee?
DieterL
@Wimsumar

Is in dit geval een soort snellos functie voor de hydrauliek. Is een bypass voor de in hoeveelheid regelbare olie retour.

Heeft absoluut niks met een turbo dumpvalve te maken en is alleen te monteren op een DB tractor, aangezien het een extra functie op het DB selectamatic ventielenblok is..
Wimsumar
Beste DieterL:
Quote @DieterL:
extra functie op het DB selectamatic ventielenblok

Ja, dat begrijp ik. Maar wat heeft het voor zin werktuigen in de hef extra snel te laten zakken/op de grond te laten vallen?
Of, zoals je noemde, een kieper sneller te laten dalen. Als dat te snel gaat, slaat de slangbreukbeveiliger dicht. :?

Dump valve:

[url]partstore.caseih.com/us/parts-search.html/…]
twand2505
Bij ons op het bedrijf (oorsprong db dealer) op de dump schakelaar een plat plaatje op met en stop omdat de dumpschakelaar heeeeel lek gevoelig is! en toch bijna niemand het gebruikt halen we de schakelaar er gewoon af miss dat meer bedrijfen dit deden?????
hsnijders
Beste twand2505
Ik heb het idee dat het bij de mijne ook gebeurd vandaar het blinde plaatje.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 1490 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
7