Beste tf-ers
ik ben bezig met een grote onderhoudsbeurt van een ford 4000. het is een er 1 met de nieuwe neus, maar motor met groot filter.
weet iemand het nummer van dit filter?
ik wilde graag weten wat de inhouden zijn van de motor/versnellingsbak/achterbrug.
ben al even aan het zoeken geweest. daar kwam uit
motorolie 10 liter
versn. olie 11 liter
achterbrug 31 liter.
nu zou het natuurlijk mooi zijn als ik een drum van 55 liter kan bestellen wat overal in kan.
doch lees (kroon oil) ik dat er in de motor een minerale olie gaat (super 10w30), en in de achterbrug/versnellingsbak een semi-syntheet. (synth 10w40.)
kan ik hier ook dezelfde olien erin doen zonder problemen? zou nogal een stuk makkelijker zijn....
ik zou ook graag willen weten waar het hydroliek filter zich bevind.
alvast bedankt.
MVG bram
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
kroon-oil.com/nl/producten/…
Motorolie: 5,6 liter
Motoroliefilter: 1 liter
Versnellingsbak: 12,5 liter
Achterbrug: 31 liter
Achterbrugoliefilter zit in achterbrug, onder hefdeksel.
dankje. is dit een cardridge of een wasbaar filter?
Doe gelijk het luchtfilteroliebad.
(En vergeet het stuurhuis niet te peilen/verversen/bij te vullen. )
B.T.W.: Zit er een lijnpomp of een roterende voor de brandstofinspuiting? (Lijnpompen hebben ook een oliereservoir).
oliebad houd ik regelmatig bij. stuurhuis zal ik even peilen. gaat ook gewon motorolie in?
is een roterende pomp daar hoeft geen olie in.
Dat zal wel gaan.
Vaak wordt iets dikker geadviseerd, maar je kunt het er slecht apart voor aanschaffen als er niets voorradig is.
Geen dank.
Nog even voor de goede orde: Ik neem aan dat er geen hydraulische besturing op zit. Daar kan namelijk niet zo maar voor de vuist weg een oliesoort in.
Voor zover ik weet is het achterbrugoliefilter een metalen gaas, een retourfilter. Ook op de aanzuigopening van de pomp kon wel eens een gaasfilter zitten (zoals bij een Dexta).
Misschien is het raadzaam om meteen nieuwe O-ringen en een nieuwe pakking tussen hefdeksel en achterbrug te leggen wanneer je hem er af hebt.
Er zijn op latere uitvoeringen (bv. de 4610) opschroeffilters gekomen, die oa. opzij aan de achterbrug zitten. Allicht ook vanwege het toenemende gebruik van externe hydrauliek en de daarmee gepaard gaande vervuiling.
@fordfanaat, @RPCounty of @ford5000 zullen je hier meer over kunnen vertellen.
ps handleiding is wel in het Engels.
hij lekt nergens voor de rest. alles werkt zoals het hoort. kan de hefdeksel met vloeibare pakking afgedicht worden? want ik heb zomaar het idee dat die pakking wel kapot gaat als je het hefdeksel eraf trekt.
Je kunt het natuurlijk gewoon proberen met de oude pakking als deze er heel tussenuit komt. Werken met voelbare pakking heb ik nooit gedaan, maar gaat misschien best goed.
Voor de O-ringen zou ik kijken of ze nog een stukje boven de groefrand uitkomen wanneer je het deksel eraf hebt. Doen ze dat niet meer, of niet overtuigend, dan zou ik er nieuwe in leggen, kost maar een paar euro en je hebt zeker geen lekkage.