Agria 1600 / 1600L Universalmaschine

Hallo,

Ik heb recent een Agria 1600 gekocht. Een mooi machientje met veel karakter. Ik zou deze willen gebruiken om een stuk grond te frezen van rond de 23a. Ik heb echter enkele problemen.

1 - Stilvallen/moeizaam starten:
Bij de demonstratie starte hij meteen. Ook bij het eerste gebruik was hij meteen weg. Maar later eens aangekomen op het veld ging dit veel moeizamer. Uiteindelijk lukte het starten wel enkele keren maar viel hij snel stil. Na een half uur prutsen had ik hem goed draaiende en heb ik een mooi stukje kunnen omfrezen. Ik ging ervanuit dat eens gestart en opgewarmd hij 10 min later ook wel weer vlot ging vertrekken. Dit was echter niet het geval.
Ik weet het brandstof pompje wel zitten en heb ook al de tip gekregen even met de as te draaien zonder bougie zodat de brandstof goed verdeelt is.
- Nu mijn vraag: heeft er verder nog iemand tips om het stilvallen te voorkomen en het starten makkelijker te laten verlopen? Ik heb geen ervaring met zulke motoren. Veel gas weinig gas, is het voldoende uit versnelling te gaan met de hendel aan het stuur, is er zoiets als startvloeistof enz. alle tips zijn welkom!

2- Brandstof:
Het gaat hier om een oude moter die op 2takt draait. De vorige eigenaar vertelde me dat hij moeite had de 2takt zelf voor te mengen en dat hij op aanraden voorgemengde van "Sthil" gebruikte en dat de agria hier gemakkelijker door starte. Nu veronderstel ik dat dit om synthetische olie gaat en het eigenlijk beter niet gebruikt ivm. vastslagen van de cilinder en afbraak van dichtingsringen. Hoe zit dit? is het risico hierop reëel bij deze machine? Zoja welke mengverhouding raden jullie aan?

Alvast bedankt voor de tijd!

In de "lees meer" vind je nog de handleiding in pdf formaat (in het duits).

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Bestye Johannes Gr: 😉 Ja 'grrrr', de "Lees meer"-link werkt niet.
Johannes gr
😃
Nu zou hij moeten werken. 😉
jo845xl
Motomix van Sthil mag jij niet gebruiken.
Deze is maar 2% terwijl jij 4% nodig hebt , zie blz 3.
Dus zelf mengen maar gebruik wel goede olie want er zit nogal wat verschil in . Ook benzine met het hoogste octaangetal gebruiken . Hier in België hebben wij 95 en 98 en de 95 word zeker afgeraden .
Tweetakt motoren bij werkzaamheden liefst zoveel mogelijk volgas te gebruiken , krijgen ze de beste smering en de meeste koeling .
fiatfan
Hallo, ik heb ook zo'n 1600. al lang niet meer gebruikt om dezelfde reden. koud start hij ineens, hij sloeg niet af, maar als je even koffie ging drinken kreeg je hem daarna met geen mogelijkheid meer aan de praat.. euvel nog nooit gevonden. (ook niet echt gezocht) dus ik hoop dat jij de uitkomst kunt vinden dan hoor ik het graag.
betreft de benzine, je moet geen voorgemengde benzine pakken. die is vrij schraal. ik heb nog een andere agria die wel altijd gewoon start en daar staat op de dop dat de verhouding 1:30 moet zijn, dus gewoon zelf mengen en zorgen dat je ieder jaar je benzine op maakt, zodat het niet te lang in de kan staat.
NicolaasK
@Johannes gr Heeft u de agria gekocht noord-holland bij troostwijk.
AG35
Hallo,
Het probleem kan ook in de ontsteking zitten. Bougie of de bougiekabel. Corrosie op de kontaktpuntjes, of ze zijn niet meer goed afgesteld. Of in de spoel van de ontsteking. Het probleem hiermee is, dat het geen simpel klusje is. Er is een speciale trekker nodig, om het vliegwiel er onbeschadigd er af te krijgen. Er is een testapparaat nodig, om de spoel te kunnen testen enz enz.
En als er dan wat aan is, zijn de onderdelen meestal duurder als de Agria.....

Een ander probleem, waardoor de motoren raar kunnen doen zijn, versletenen krukaslagers. Als deze teveel speling krijgen, gaan de keerringen lekken en verdwijnt je benzine-luchtmengsel. 2 takt motor.

Benzine inderdaad zelf mengen, de modernere is te schraal. En de loodvervanger niet vergeten.
bert korving
@AG35 Loodvervanger in een 2takt motor ???
AG35
@bert korving

Waarom niet, de motor is gemaakt voor benzine met lood.
wij doen het erbij voor de oudjes, mar iederzijn keus.
bert korving
@AG35 Het voornaamste doel van een loodvervanger is de smering van de klepstelen bij oudere motoren, voor zover ik weet heeft een 2 takt motor die niet ...
Johannes gr
Bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden!
Ik ben zelf van België, ik zal dan voor super 98 gaan. Ik heb olie gekocht voor 2takt brommers ik zal binnenkort nog even het merk posten. Als hij koud wel goed start zal ik er maar voor moeten zorgen dat ik steeds mijn tank leegkrijg en zo telkens een stuk doe. Als het koud wel lukt en warm niet zal het misschien liggen aan een stuk metaal dat uitzet ofzo? Dit kunnen dan volgens mij de kruklagers al niet zijn want dit zou net het omgekeerde effect moeten hebben? Nuja misschien zijn er wel meer dingen mis. Hopelijk kan ik er toch nog iets mee 😄. Ik zal eens ik begin met de groenbemester onder te frezen mijn bevindingen nog meedelen.

@NicolaasK Ik heb hem hier in België gekocht enkele weken geleden. Ken je misschien een gelijkaardig verhaal?

Nogmaals bedankt allemaal hier heb ik veel aan.
fiatfan
@Johannes gr laat aub nog eens weten als je het euvel verholpen krijgt..
sandert
Hallo,

ik zit met het zelfde probleem maar heb mogelijk de oplossing... als de moter warm word trekt het ook de warmte uit de caberateur hierdoor bevriest deze en krijgt de motor niet genoeg benzine en valt deze uit daarom het kan zijn dat als je de caberateur wat rijker afsteld dat hij er geen last meer van heeft of je moet een andere caberateur aanschaffen want agria's zijn zeer zinnig op de caberateur.

groet,

sander
Averell Dalton
Ook ik heb een 1600 met het zelfde probleem.
Nu heeft mijn buurman het idee, dat het aan de zuigerveren ligt.
Als de machine koud is start hij prima.
Dit zou kunnen komen omdat de cilinder in koude toestand iets krimpt waardoor hij net genoeg compressie heeft om op gang te komen.
Als hij eenmaal warm is,draait hij prima, maar als je weer wilt starten is de cilinder uitgezet, en sluit hij niet meer genoeg af.
Hij heeft me al een compressiemeter gegeven, maar deze heeft een te klein schroefdraad,en pas helaas niet.
Misschien is iemand anders in de gelegenheid dit te testen?

Tip neem een lange bout met een grote kop, slijp dezelfde stervorm uit als er in de voorkant van het stuk pijp zit waar je je koort omheen doet. Steek de bout in je boormachine, en draaien maar.Dit grapje scheelt je een hoop zweet. Wel de goede
kant opdraaien.
Averell Dalton
In een zware accutol gaat het ook prima, mocht je geen stroom op locatie hebben.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
55