Hallo allemaal,
Bij ons in de buurt komen er steeds meer kuilwalzen te lopen die zeer goed bevallen. Mij lijkt dit ook wel wat voor thuis, echter de prijs lijkt me wat minder.
Vorenpakkers hebben ook stalen ringen en kosten zeer weinig. 1,5 of 2 ton gewicht erop en rijden.
Echter, iemand enig idee hoe de lagering en de as dit houdt? Het frame moet sowieso geheel versterkt worden, maar in principe is dat ding gemaakt om achter een ploeg aan te rollen met alleen z'n eigen gewicht.
Zou dit goed gaan op de bult?
Graag jullie reacties.
Gr,
Guido
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wel moet je dan natuurlijk gehakseld of heel fijn gesneden en niet te droog gras hebben, anders kan hij best nog wel eens vol lopen
Had een vorenpakker laten maken met zwaarder frame, grotere en zwaardere ringen met grotere afstand van elkaar zodat je meer piekdruk krijgt.
Werkte wel mooi alleen deed naar mijn idee niet zoveel als zon ding van treinwielen. Al was die ook wel twee beetjes zwaarder.
Zorg op de eerste plaats voor 'bikkelharde' banden, liefst met flink profiel, onder het aanrijdvoertuig.
Euh leg eens uit?
Zo gaat het hier
Het idee is hetzelfde ja. Alleen is een vorenpakker gemaakt voor achter de ploeg en een aandrukwals voor op de bult.
Als je nou zegt kooiwielen in plaats van dubbellucht, dan kan ik me er nog een beetje in vinden (mits iets kleiner dan de luchtband). Maar je wilt echt niet met ijzeren wielen op verharding rijden.
Zorg dat je de normale luchtbanden voor elkaar hebt (zoals ik eerder schreef: hard en liefst behoorlijk profiel) dan zijn kuilcompacterwalsen gewoon overbodig.
Kuilaanrijden 'gewoon' met de luchtbanden van trekker of shovel is goed genoeg. Zo'n kuilwals voegt niets toe (behoudens gewicht, maar dat is aanmerkelijk goedkoper te krijgen).
Een cambridgerol en een vorenpakker zijn er voor gemaakt grond aan te drukken en te verkruimelen zonder de bodem te verdichten!.
Dergelijke apparaten met duizenden kilo's verzwaren zijn ze constructief niet op gebouwd.
edepot.wur.nl/250186/
Beetje blijven hangen dus.
Jaja, duurt het nog anderhalf uur voordat je zo'n rotding gestart hebt..
als je er geen ervaring mee hebt hoe weet je dan of het werkt of niet? het idee van de ringen is dat deze hoge piekdrukken hebben waardoor het tot diep goed aangedrukt word. met het grote oppervlak van een luchtband haal je deze druk bij lange na niet
Dat noemt men inzicht.
Kijk het filmpje in de reactie van JohnDeertje, hier vlak boven.
Zie hoe de kuil achter de wals weer opveert.
In graskuil vouwt het gras zich om de ringen. Er ontstaat als het ware een gladde rol die over de kuil rijdt. Bij 450 cm werkbreedte + 10 cm steunvlak in rijrichting en een gewicht van 4.500 kg is de druk op de kuil nog 'slechts' 1 kg/cm².
Dat is hetzelfde als wat ik schreef met: "een gladde rol die over de kuil rijdt".
Daarnaast, druk erop zetten d.m.v. een dubbelwerkende hef is absurd.
Het onderzoek (in jouw WUR-link) betrof mais.
ik vind die in het filmpje ook wel aan de lichte kant, maar wat jij zegt klopt niet helemaal, de ringen gaan wel degelijk de kuil in, lijkt misschien niet zo maar dat gebeurt wel en daar is de druk veel hoger als die 1 kg per cm2 die jij noemt,
Bij Tata Steel (Hoogovens) IJmuiden zullen ze helemaal niet erg vinden dat die dingen nu massaal voor de poort zullen worden gedumpt.
Jaja dan sta ik klaar met m'n aanhanger om ze daar weg te halen, handel
Maargoed, topic gaat over of zo'n frame zou willen.
Een cambriderol lijkt me niks, ik den dat die teveel contactoppervlak heeft met de kuil waardoor het effect inderdaad weg is. Smalle ringen drukken ver door.
Ja, dat kan zo zijn (of dat is zo?)
Maar wil je dat ook? Is dat beter? Onderin is de kuil meestal toch wel vast?
Volgens mij is het juist de kunst om de toplaag vast te krijgen. (en de kanten als je boven de muur uit komt)
Mijn ervaring is dat je juist de kanten het best vast krijgt met een aanrijtrekker/shovel die juist niet al te hard drukt (dus dubbellucht, liefst voor en achter, of brede banden op lage spanning) en dus ook de kant niet uit elkaar drukt als je over de kant rijdt, want dan kun je veel dichter op de rand rijden.
Die 1 kg/cm2 zegt mij helemaal niks.
Er zijn ook boeren die zeggen: "met een meter grond op de kuil komt alles goed".
En dat klinkt mij wel aannemelijk in de oren.
Als ik die 1500? kg/m3 deel door 10000 cm2 kom ik op 0.15 kg/cm2
Tja, is overal wat voor te zeggen. Onderin is de kuil vaak wel vast, maar toch zie je bij veel kuilen dat ze toch alsnog nazakken zegmaar. Als je vanaf onderen begint met het muurvast te rijden zou dat beter moeten gaan.
Wat betreft de grond, het gras heeft geen ruimte meer om terug te veren, een trekker rijdt er even overheen... Daarom wordt er ook rustig gereden over de bult en krijg je als je heel lang blijft doorrijden een vaste kuil, ook met een lichtere trekker.
Thuis hebben we het grootste deel in een sleufsilo, dus dan heb je van uit elkaar drijven geen last.
Haha klopt, alleen hebben we die niet staan.
Ja, dat snap ik. Ik probeerde, met grond als voorbeeld, alleen mijn mening (praten over druk per vierkante centimeter als maat voor een goed vaste kuil is niet zinvol) te onderbouwen.
Oke, maar dan nog, om hem snel te kunnen vastrijden lijkt mij druk p/vierkante cm juist wel belangrijk...
@mdoornekamp, verdeler valt wel te verzwaren, dat is het probleem niet zo. Is nog ruimte genoeg en het frame kan dat wel hebben, rij er nooit mee over de weg dus daar ben ik niet bang voor.
Met een wals verhoog je de druk per cm2 niet dus moet je gewoon de trekker verzwaren. Of een zwaardere verdeler kopen (zoals wij). Kunnen het verschil goed merken.
Kan verdeler niet voorop en veel gewicht achterin?
Trekkerbanden zijn wel zo hoog en breed dat je heel gek moet doen wil je diep weg zakken door te hoge druk waardoor je alles weer uitelkaar rijdt.
Dat is in de eerste plaats bedoelt om er voor te zorgen dat de folie niet van de kuilbult afwaait.
Op de tweede plaats vormt het een voldoende dikke bouwvoor om er de boerenkool op te planten.
En op de derde plaats is die meter grond er voor om het laatste beetje lucht uit de bult te knijpen en luchttoetreding bij het uitkuilen te voorkomen.
Het is niet bedoelt om het aanrijden te vervangen.
En de gene die op de kuil staat die bepaald de aanvoer....
maar als de capaciteit van die gene op de kuil omhoog kan door een kleine investering is dat toch alleen maar mooi meegenomen?
Bereken maar eens wat het scheelt als een hakseltrein per snede een uurtje eerder naar huis kan. Daar kan ik wel wat leuke dingen van doen
Als loonwerker doorheeft dat ze het op de bult niet aan kunnen gaan de wagens of hakselaar zo snel rijden dat alles net mooi rond loopt. Bespaard hun een hoop brandstof en boer heeft het idee dat alles hard door loopt.
Als je geen ervaring hebt met die machines weet je ook niet beter, maar je moet het goed voor elkaar hebben wil alles op volle capaciteit kunnen draaien.
Dit wil ik zeker niet ontkennen, als ik zie wat een loader kan verzetten.
We hoefde eigenlijk zelden of niet te wachten aan de kuil, of je moest echt zeer kort bij zitten dan kon het wel eens voorkomen.
Daarbij hadden wij ook water in de banden zitten wat ook voor een mooie druk verdeling zorgde, we hebben nooit klachten van boeren gehad dat de kuil niet goed verdicht was, zowel bij het gras als bij de mais niet....
Hier kan een shovel twee ladewagens amper bijhouden.
Kuilen in sleufsilo waar ze voorwaards over kunnen, 1/3 van de percelen ligt direct naast de sleufsilo. Dan gaat het hard genoeg.
Helpen zelf met aanrijden, 10tons shovel en nog 3ton op de lepels op enkele banden. Dan heb je mooi de tijd om alles 3x aan te rijden.
Kunt wel op kortere lengte gaan lossen, duurt verdelen niet zo lang en hoef je minder aan te rijden. Alleen rij je veel dikkere lagen aan wat eigenlijk net niet de bedoeling is.