Vorenpakker als kuilwals?

Hallo allemaal,

Bij ons in de buurt komen er steeds meer kuilwalzen te lopen die zeer goed bevallen. Mij lijkt dit ook wel wat voor thuis, echter de prijs lijkt me wat minder.

Vorenpakkers hebben ook stalen ringen en kosten zeer weinig. 1,5 of 2 ton gewicht erop en rijden.

Echter, iemand enig idee hoe de lagering en de as dit houdt? Het frame moet sowieso geheel versterkt worden, maar in principe is dat ding gemaakt om achter een ploeg aan te rollen met alleen z'n eigen gewicht.
Zou dit goed gaan op de bult?

Graag jullie reacties.

Gr,
Guido

Deel dit topic

Reacties

claasfan
Lijkt me niet ideaal voor op de bult
dx11
Je mag dan sowieso wel een zibo met grote ringen hebben (72cm) Dan zal het best goed gaan, zit een as van een mm of 50 door geloof ik, dus die kan dat wel aan. Zitten gewoon lagerblokken aan de zijkant, en als je een bredere hebt in de midden ook nog.

Wel moet je dan natuurlijk gehakseld of heel fijn gesneden en niet te droog gras hebben, anders kan hij best nog wel eens vol lopen
fendt-412
Stageboer in duitsland had eentje apart laten maken.
Had een vorenpakker laten maken met zwaarder frame, grotere en zwaardere ringen met grotere afstand van elkaar zodat je meer piekdruk krijgt.

Werkte wel mooi alleen deed naar mijn idee niet zoveel als zon ding van treinwielen. Al was die ook wel twee beetjes zwaarder.
Wimsumar
Beste Fendjuh: Vooropgesteld, ik heb geen ervaring met een zogenaamde 'kuilwals' en sta er zeer sceptisch tegenover (ofwel: een aanfluiting).
Zorg op de eerste plaats voor 'bikkelharde' banden, liefst met flink profiel, onder het aanrijdvoertuig.
fendtfan16
Een vorenpakker lijkt mij niet dat dat kan. Ik verwacht dat de vorenpakker vol gaat lopen tussen de ringen. Bovendien vraag ik me ook af of de piekdruk niet te ver in de bult ligt?
deeremeneer
Quote @Wimsumar:
Vooropgesteld, ik heb geen ervaring met een zogenaamde 'kuilwals' en sta er zeer sceptisch tegenover (ofwel: een aanfluiting).

Euh leg eens uit?
timvanr
@fendtjuh, @711feldliebe gebruikt een packerwals dat kan ook:
Johndeeretje
Is een "aandruk wals" dan hetzelfde?

Zo gaat het hier
dx11
@Wimsumar Idd achterwielen er af. compactor wielen er aan. Lijkt mij geniaal zo'n setje compactorwielen aan de wg18 kan alleen nog niets vinden 😃
fendtfan16
Quote @Johndeeretje:
Is een "aandruk wals" dan hetzelfde?

Het idee is hetzelfde ja. Alleen is een vorenpakker gemaakt voor achter de ploeg en een aandrukwals voor op de bult.
Wimsumar
Beste DX11:
Quote @dx11:
achterwielen er af. compactor wielen er aan

Als je nou zegt kooiwielen in plaats van dubbellucht, dan kan ik me er nog een beetje in vinden (mits iets kleiner dan de luchtband). Maar je wilt echt niet met ijzeren wielen op verharding rijden.
Zorg dat je de normale luchtbanden voor elkaar hebt (zoals ik eerder schreef: hard en liefst behoorlijk profiel) dan zijn kuilcompacterwalsen gewoon overbodig.

Wimsumar
Beste Deeremeneer:
Quote @deeremeneer:
leg eens uit?

Kuilaanrijden 'gewoon' met de luchtbanden van trekker of shovel is goed genoeg. Zo'n kuilwals voegt niets toe (behoudens gewicht, maar dat is aanmerkelijk goedkoper te krijgen).
fendtkubotab1600
Cambrigerol of hoe je het schrijft. gewichtendrager moet je er op maken en ik denk dat het best goed werkt.
Wimsumar
Beste FendtKubota1600:
Quote @fendtkubotab1600:
gewichtendrager moet je er op maken

Een cambridgerol en een vorenpakker zijn er voor gemaakt grond aan te drukken en te verkruimelen zonder de bodem te verdichten!.
Dergelijke apparaten met duizenden kilo's verzwaren zijn ze constructief niet op gebouwd.
Snaky Bill
Niet kloten gewoon met de D8 een Cat op de bult , rijd alles loeivast doet me vader ook.
deeremeneer
@Snaky Bill Ja die heeft ook iedereen hier. Ook echt handig zo'n ding over stoep en zo.
Hurli356
Leuk verhaal om even door te nemen:
edepot.wur.nl/250186/
newholland6640
Quote @Wimsumar:
ooropgesteld, ik heb geen ervaring met een zogenaamde 'kuilwals' en sta er zeer sceptisch tegenover (ofwel: een aanfluiting).

Beetje blijven hangen dus.
Ritchie
@Snaky Bill

Jaja, duurt het nog anderhalf uur voordat je zo'n rotding gestart hebt..
jmos
@Wimsumar
als je er geen ervaring mee hebt hoe weet je dan of het werkt of niet? het idee van de ringen is dat deze hoge piekdrukken hebben waardoor het tot diep goed aangedrukt word. met het grote oppervlak van een luchtband haal je deze druk bij lange na niet
Wimsumar
Beste Jmos:
Quote @jmos:
hoe weet je dan of het werkt of niet?

Dat noemt men inzicht. 😉
Kijk het filmpje in de reactie van JohnDeertje, hier vlak boven.
Zie hoe de kuil achter de wals weer opveert.
In graskuil vouwt het gras zich om de ringen. Er ontstaat als het ware een gladde rol die over de kuil rijdt. Bij 450 cm werkbreedte + 10 cm steunvlak in rijrichting en een gewicht van 4.500 kg is de druk op de kuil nog 'slechts' 1 kg/cm².
Hurli356
@Wimsumar niet mee eens. Het oppervlak lijkt los te trekken, maar dieper in de kuil werkt het zeker. Hier is onderzoek naar gedaan. Aanbevolen wordt een dubbelwerkende hef. Hierdoor kun je er extra druk op zetten en gewicht over dragen. Bovendien blijven de wielen wel draaien in tegenstelling tot wat jij zegt.
Wimsumar
Beste Hurlie:
Quote @Hurli356:
blijven de wielen wel draaien

Dat is hetzelfde als wat ik schreef met: "een gladde rol die over de kuil rijdt".

Daarnaast, druk erop zetten d.m.v. een dubbelwerkende hef is absurd.
Het onderzoek (in jouw WUR-link) betrof mais.
mdoornekamp
@Wimsumar uit een Duitse test van Landwirt is inderdaad gebleken dat een wals geen effect heeft. Er werd getest met een wals van 5 !! ton. en 3 m breed. Je haalt gewoonweg de druk per cm2 niet. Gewoon de trekker verzwaren en niet te brede dubbel lucht gebruiken.
mdoornekamp
jmos
@Wimsumar
ik vind die in het filmpje ook wel aan de lichte kant, maar wat jij zegt klopt niet helemaal, de ringen gaan wel degelijk de kuil in, lijkt misschien niet zo maar dat gebeurt wel en daar is de druk veel hoger als die 1 kg per cm2 die jij noemt,
Wimsumar
Beste MDoornekamp & @ Jmos:
Quote @mdoornekamp:
uit een Duitse test van Landwirt is inderdaad gebleken dat een wals geen effect heeft.

Bij Tata Steel (Hoogovens) IJmuiden zullen ze helemaal niet erg vinden dat die dingen nu massaal voor de poort zullen worden gedumpt. 😃
fendtjuh
@Wimsumar

Jaja dan sta ik klaar met m'n aanhanger om ze daar weg te halen, handel 😃

Maargoed, topic gaat over of zo'n frame zou willen.
Een cambriderol lijkt me niks, ik den dat die teveel contactoppervlak heeft met de kuil waardoor het effect inderdaad weg is. Smalle ringen drukken ver door.
mdoornekamp
@jmos Het dieper verdichten van de kuil lukt je niet met de ringen. Natuurkundig is bewezen dat de druk onder een vast punt onder 45 graden naar alle zijden verdeeld wordt. Aangezien de ringen 20 cm uit elkaar staan functioneerde de wals bij een diepte van 10 cm al als een gladde wals. 😞 Het beste is gewoon de wals omhoog in de hef houden zodat je meer druk op de banden hebt.
hobbyboer
Quote @fendtjuh:
Smalle ringen drukken ver door.

Ja, dat kan zo zijn (of dat is zo?)
Maar wil je dat ook? Is dat beter? Onderin is de kuil meestal toch wel vast?
Volgens mij is het juist de kunst om de toplaag vast te krijgen. (en de kanten als je boven de muur uit komt)

Mijn ervaring is dat je juist de kanten het best vast krijgt met een aanrijtrekker/shovel die juist niet al te hard drukt (dus dubbellucht, liefst voor en achter, of brede banden op lage spanning) en dus ook de kant niet uit elkaar drukt als je over de kant rijdt, want dan kun je veel dichter op de rand rijden.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
de druk op de kuil nog 'slechts' 1 kg/cm�.

Die 1 kg/cm2 zegt mij helemaal niks.

Er zijn ook boeren die zeggen: "met een meter grond op de kuil komt alles goed".

En dat klinkt mij wel aannemelijk in de oren.

Als ik die 1500? kg/m3 deel door 10000 cm2 kom ik op 0.15 kg/cm2
fendtjuh
@hobbyboer

Tja, is overal wat voor te zeggen. Onderin is de kuil vaak wel vast, maar toch zie je bij veel kuilen dat ze toch alsnog nazakken zegmaar. Als je vanaf onderen begint met het muurvast te rijden zou dat beter moeten gaan.

Wat betreft de grond, het gras heeft geen ruimte meer om terug te veren, een trekker rijdt er even overheen... Daarom wordt er ook rustig gereden over de bult en krijg je als je heel lang blijft doorrijden een vaste kuil, ook met een lichtere trekker.

Thuis hebben we het grootste deel in een sleufsilo, dus dan heb je van uit elkaar drijven geen last.
mdoornekamp
@fendtjuh dikke shovel op de bult is het best, vraag Leo maar 😄
fendtjuh
@mdoornekamp

Haha klopt, alleen hebben we die niet staan.
hobbyboer
Quote @fendtjuh:
Wat betreft de grond, het gras heeft geen ruimte meer om terug te veren, een trekker rijdt er even overheen...

Ja, dat snap ik. Ik probeerde, met grond als voorbeeld, alleen mijn mening (praten over druk per vierkante centimeter als maat voor een goed vaste kuil is niet zinvol) te onderbouwen.
mdoornekamp
@fendtjuh dan de trekker verzwaren met water in de banden of gewicht tussen trekker en kuilverdeler. Je kunt evt een bok met gewichten maken die je aan de hef hangt, waar je verdeler weer achter komt.
fendtjuh
@hobbyboer

Oke, maar dan nog, om hem snel te kunnen vastrijden lijkt mij druk p/vierkante cm juist wel belangrijk...

@mdoornekamp, verdeler valt wel te verzwaren, dat is het probleem niet zo. Is nog ruimte genoeg en het frame kan dat wel hebben, rij er nooit mee over de weg dus daar ben ik niet bang voor.
mdoornekamp
@fendtjuh Ik denk ook dat druk per cm2 wel belangrijk is. En tijd natuurlijk ook maar die is er niet altijd. Wij rijden ook met steeds meer gewicht op de bult. Je rijdt het gras dan wel eerder naar buiten maar daar heb jij geen last van met muren.

Met een wals verhoog je de druk per cm2 niet dus moet je gewoon de trekker verzwaren. Of een zwaardere verdeler kopen (zoals wij). Kunnen het verschil goed merken.
fendt-412
Gewicht van beton maken is het goedkoopste. Beetje oud ijzer en betonplex en hebt voor 100euro 2400kg gewicht. Misschien nog wel goedkoper bij restpartij bij iemand die bouwt.

Kan verdeler niet voorop en veel gewicht achterin?
Trekkerbanden zijn wel zo hoog en breed dat je heel gek moet doen wil je diep weg zakken door te hoge druk waardoor je alles weer uitelkaar rijdt.
DaanHaar
Als de kuil nu goed verdicht wordt waarom zou je dan zo'n kuilwals kopen? Wij hadden een loonbedrijf in het verleden en nooit last gehad van broei in de kuilen. Wat we wel hadden was altijd een oversize trekker op de kuil en een niet te grote hakselaar (FX450 NH).
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
een meter grond op de kuil

Dat is in de eerste plaats bedoelt om er voor te zorgen dat de folie niet van de kuilbult afwaait.
Op de tweede plaats vormt het een voldoende dikke bouwvoor om er de boerenkool op te planten.
En op de derde plaats is die meter grond er voor om het laatste beetje lucht uit de bult te knijpen en luchttoetreding bij het uitkuilen te voorkomen.
Het is niet bedoelt om het aanrijden te vervangen.
Boemrang
Wij deden het altijd met de loader, nooit problemen mee gehad.
En de gene die op de kuil staat die bepaald de aanvoer....
fendt-412
Quote @Boemrang:
En de gene die op de kuil staat die bepaald de aanvoer....

maar als de capaciteit van die gene op de kuil omhoog kan door een kleine investering is dat toch alleen maar mooi meegenomen?

Bereken maar eens wat het scheelt als een hakseltrein per snede een uurtje eerder naar huis kan. Daar kan ik wel wat leuke dingen van doen 😄

Als loonwerker doorheeft dat ze het op de bult niet aan kunnen gaan de wagens of hakselaar zo snel rijden dat alles net mooi rond loopt. Bespaard hun een hoop brandstof en boer heeft het idee dat alles hard door loopt.
Als je geen ervaring hebt met die machines weet je ook niet beter, maar je moet het goed voor elkaar hebben wil alles op volle capaciteit kunnen draaien.
Boemrang
Quote @fendt-412:
maar als de capaciteit van die gene op de kuil omhoog kan door een kleine investering is dat toch alleen maar mooi meegenomen?

Dit wil ik zeker niet ontkennen, als ik zie wat een loader kan verzetten.
We hoefde eigenlijk zelden of niet te wachten aan de kuil, of je moest echt zeer kort bij zitten dan kon het wel eens voorkomen.
Daarbij hadden wij ook water in de banden zitten wat ook voor een mooie druk verdeling zorgde, we hebben nooit klachten van boeren gehad dat de kuil niet goed verdicht was, zowel bij het gras als bij de mais niet....
fendt-412
@Boemrang
Hier kan een shovel twee ladewagens amper bijhouden.
Kuilen in sleufsilo waar ze voorwaards over kunnen, 1/3 van de percelen ligt direct naast de sleufsilo. Dan gaat het hard genoeg.

Helpen zelf met aanrijden, 10tons shovel en nog 3ton op de lepels op enkele banden. Dan heb je mooi de tijd om alles 3x aan te rijden.

Kunt wel op kortere lengte gaan lossen, duurt verdelen niet zo lang en hoef je minder aan te rijden. Alleen rij je veel dikkere lagen aan wat eigenlijk net niet de bedoeling is.
dx11
Quote @fendtjuh:
Haha klopt, alleen hebben we die niet staan.
Nou, wat toevallig, hier staat nog een erg mooie wg20 op de dam 😃
Tjerk
@Snaky Bill haha (y)
Nhpaultje
Punt blijft, degene op de bult bepaald de capaciteit. In onze omgeving zie je eigenlijk alleen maar shovels op de kuil. Bij loonwerkers tussen de 16 en 20 ton, wel steeds vaker een silagevork om het gras vlug te verdelen zodat de machinist meer tijd heeft om vast te rijden. Daarbij worden er bij ons geen rijkuilen gemaakt zoals in noord nederland, is ook een heel andere manier van werken.

Snaky Bill
@ Tjerk is een oplossing toch.
Tjerk
@Snaky Bill zeker dat hebben wij daar toen nog gezien. Mooi resultaat
dx11

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
51
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
1.016