Illustratie van:

John Deere Lanz 500 - Gloeisysteem

Hey,

Sinds kort hebben we een John Deere Lanz 500 van men grootvader. Het gloeisysteem werkt nog, maar hoe lang moet deze tractor voorgloeien alvorens te starten? Wat ik er nog van weet via men grootvader heeft het iets te maken wet de weerstand die op het dashboard staat. Kan iemand dit eens uit de doeken doen?

mvg

Deel dit topic

Reacties

JD3010
2 tot 3 minuten. De gloeispiralen staan in serie met het gloeioog wat op het dashbord zit.
JohnDeere5720
Quote @JD3010:
met het gloeioog wat op het dashbord zit.

Gaat zo een dan ook uiteindelijk gloeien???

Volgens mij hadden we ook zo'n oog op de Weidemann (Minishovel) zitten, maar is me nooit opgevallen dat die rood en of warm werd... :?
Wimsumar
Beste JD3010 & TomopSame:
Quote @JD3010:
2 tot 3 minuten.

Dat hangt natuurlijk enorm van de buiten- en motortemperatuur af.
In koude jaargetijden en koude motor, de volledige tijd ( 2 à 3 minuten? ).
Warme jaargetijden en/of warme motor zo kort gloeien als wat je door nog op te maken ervaring noodzakelijk vindt.
3130ls
@Wimsumar nee.lanzen moet je goed gloeien anders doen ze het niet
JD3010
@JohnDeere5720 Ik heb 2 jd-trekkers waar dit opzit, maar heb ze ook nooit rood gezien, van m'n oude heftruck wel.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @3130ls:
lanzen moet je goed gloeien anders doen ze het niet

Dit zal TomopSame dan goed ter harte moeten nemen door vooral geduldig te blijven bij het gloeien om een mislukte startpoging niet aan de Lanz te wijten. 😄
3130ls
@Wimsumar zelfs als je de trekker warm wegzet en je gaat hem na een kwartier half uur weer starten moet je weer gloeien
JD3010
@Wimsumar warm of koud weer maakt niet veel uit, die 2-3 min. zijn gewoon nodig. Uit ervaring weet ik dat als de trekker een kwartier stilstaat, het gloeien al noodzakelijk is.
Wimsumar
Beste JD3130:
Quote @3130ls:
na een kwartier half uur

Ja, herkenbaar. Die 'kwaal' heeft m'n iseki ook. ( Maar dan is 10 à 20 seconden maar een fractie van wat een Lanz aan gloeitijd vreet).
TomopSame
@Wimsumar @JD3010
Ok, Dan gloeiden we gewoon veel te weinig. Twee weken geleden hebben we hem voor het eerst gestart na ongeveer een jaar stil te staan en na de tweede keer proberen en slechts een 15 tal seconden gloeien was ie toch vrij snel weg. We durfden niet langer gloeien omdat we dachten dat de gloeistiften hierdoor zouden kapot gaan. En de weerstand op het dashboard is allicht een indicator voor de gloeistiften want deze wordt bij ons ook roodgloeiend naarmate we langer gloeien.
Wimsumar
Beste TomopSame:
Quote @TomopSame:
voor het eerst gestart na ongeveer een jaar stil te staan

Houdt er rekening mee dat dan ook andere factoren het wel of niet willen starten een rol spelen. (Bijvoorbeeld een dichtgeslibt brandstosysteem. "Bacteriediesel").
Wellicht kun je de Lanz beter eerst een keer aanslepen.
JD3010
Quote @Wimsumar:
Wellicht kun je de Lanz beter eerst een keer aanslepen.
Waarom? Er zit niet voor niks een startmotor op.
JD3010
Quote @TomopSame:
Twee weken geleden hebben we hem voor het eerst gestart na ongeveer een jaar stil te staan en na de tweede keer proberen en slechts een 15 tal seconden gloeien was ie toch vrij snel weg.

Rookte die veel uit de uitlaat? Dat is een teken dat die voldoende brandstof krijgt. Ik heb de 2-cilinder variant ervan, die start echt niet binnen 2 minuten.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
Waarom?

Onderbouwing heb ik al gegeven.
Aanvullend wil ik nog noemen dat een zwakke accu (ook niet ondenkbaar na een jaar stilstand) een 'gewone' startpoging ook kan doen mislukken.
JD3010
@Wimsumar Aanslepen wanwege een slecht accu snap ik, maar vanwege een dichtgeslibt brandstofsysteem niet.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
dichtgeslibt brandstofsysteem
Ook daar heb ik een mogelijke oorzaak genoemd.

AANVULLING: Kijk natuurlijk is het beter, alvorens een eerste startpoging na langdurige stilstand te doen, het brandstofsysteem even door te laten stromen/handpompen door de ontluchtingsschroefjes even olos te draaien. Maar in enthousiasme wordt dat meestal vergeten.
TomopSame
@Wimsumar @JD3010
Het brandstofsysteem hebben we bewust gerust gelaten omdat men grootvader een jaar of 5 geleden de motor heeft laten "reviseren". Daarmee bedoel ik dat men de cilinderkop eens heeft gedemonteerd en ik denk dat toen ook de cilinderbussen vernieuwd zijn. Want starten wou ie toen niet na +-20 jaar stil gestaan te hebben. Het brandstofsysteem is toen ook eens gereinigd geweest en er is een nieuwe startmotor geplaatst. Het enige wat we moesten doen was eens naar het koelsysteem kijken want nadat de motor terug gemonteerd was 5 jaar geleden en die uiteindelijk ook terug starte waren er steeds koelproblemen. Maar dat was snel verholpen doordat er allicht nog teveel lucht in de waterpomp aanwezig was waardoor het water niet circuleerde.

Maar nog iets over de gloeistiften, kunnen deze daar goed tegen, zo 2 minuten roodgloeiend staan? Want bij de meeste (moderne) motoren duurt voorgloeien slechts enkele seconden toch?
Wimsumar
Beste TomopSame:
Quote @TomopSame:
kunnen deze daar goed tegen, zo 2 minuten roodgloeiend staan? Want bij de meeste (moderne) motoren duurt voorgloeien slechts enkele seconden toch?

Snelgloeiers op moderne motoren worden volgens mij automatisch uitgeschakeld
Dat advies van 2 minuten gloeien is voor JD3010 zijn verantwoording. (Hoewel het gloeiadvies bij mijn iseki bij koud weer ook 90 seconden is maar het bij 20 seconden dan ook wel doet en zonder dat de spiraal rood wordt).
Wat betreft het even door laten lopen/spoelen van de brandstofleidinge/filter: Zo lang er bij de startpoging ,zoals JD3010 al opmerkte, grijze rook uit de uitlaat komt, dan krijgt de motor brandstof.
JD3010
@TomopSame In het instructieboek staat dat je zo lang moet gloeien. Ik weet niet of er evt. een keer andere in gekomen zijn.

Zorg er wel voor dat de brandstoftank vol zit. Deze trekker heeft namelijk geen opvoerpompje, dus moet het via de zwaartekracht ontlucht worden.
JD3010
Quote @Wimsumar:
Dat advies van 2 minuten gloeien is voor JD3010 zijn verantwoording.
Euh, ik vertel ook maar wat er in het instructieboek staat. Die hoort iedereen eerst door te nemen, dat weet je toch? 😉
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
instructieboek

Instructieboeken? :? Praat me niet van instructieboeken!.
Wat er in zou moeten staan, staat er vaak niet in. En wat er wel in staat (bijvoorbeeld bij Fendt-instructieboeken) is het een crime om bijbehorende afbeeldingen bij te vinden, laat staan hoe er mee te handelen aan de trekker zelf. (Daarom gaan Fendten ook zo snel kapot: niemand leest/begrijpt de instructieboeken. 😉 )
deeremeneer
Quote @Wimsumar:
Instructieboeken? Praat me niet van instructieboeken!.
Wat er in zou moeten staan, staat er vaak niet in. En wat er wel in staat (bijvoorbeeld bij Fendt-instructieboeken) is het een crime om bijbehorende afbeeldingen bij te vinden, laat staan hoe er mee te handelen aan de trekker zelf. (Daarom gaan Fendten ook zo snel kapot: niemand leest/begrijpt de instructieboeken. )

Tis bij jou niet gauw goed hè?
JD3010
@Wimsumar We gaan toch John Deere niet met een Fendt vergelijken? In de oude JD-boeken staat precies uitgelegd hoe alles werkt, ook hoelang je gloeien moet. 😄
Wimsumar
Beste Deeremeneer:
Quote @deeremeneer:
niet gauw goed

Helaas is perfectie vaak ver te zoeken. De meeste schurft heb ik aan dingen die onnodig mis gaan.
TomopSame
@Wimsumar @JD3010
Bedankt voor de hulp. 😉
Wimsumar
Beste TomopSame: Nu willen we natuurlijk wel graag weten wat de stand van zaken is.
Gloei je nu ook langer? Start de motor nu wel vlot?
TomopSame
@Wimsumar
Zal nog iets laten weten en er eens een foto van plaatsen. Op dit moment is de radiator bij iemand om deze te herstellen want door een onhandigheid is deze gevallen met natuurlijk een lek als gevolg. Maar ik ga in het vervolg langer gloeien en dan zal de motor wel vlot starten veronderstel ik. Tot nu toe gloeide we ongeveer 10 tot 15 seconden en starte deze vrij goed.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere Lanz 500 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
9