Hey,
Sinds kort hebben we een John Deere Lanz 500 van men grootvader. Het gloeisysteem werkt nog, maar hoe lang moet deze tractor voorgloeien alvorens te starten? Wat ik er nog van weet via men grootvader heeft het iets te maken wet de weerstand die op het dashboard staat. Kan iemand dit eens uit de doeken doen?
mvg
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de John Deere Lanz 500 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Gaat zo een dan ook uiteindelijk gloeien???
Volgens mij hadden we ook zo'n oog op de Weidemann (Minishovel) zitten, maar is me nooit opgevallen dat die rood en of warm werd... :?
Dat hangt natuurlijk enorm van de buiten- en motortemperatuur af.
In koude jaargetijden en koude motor, de volledige tijd ( 2 à 3 minuten? ).
Warme jaargetijden en/of warme motor zo kort gloeien als wat je door nog op te maken ervaring noodzakelijk vindt.
Dit zal TomopSame dan goed ter harte moeten nemen door vooral geduldig te blijven bij het gloeien om een mislukte startpoging niet aan de Lanz te wijten.
Ja, herkenbaar. Die 'kwaal' heeft m'n iseki ook. ( Maar dan is 10 à 20 seconden maar een fractie van wat een Lanz aan gloeitijd vreet).
Ok, Dan gloeiden we gewoon veel te weinig. Twee weken geleden hebben we hem voor het eerst gestart na ongeveer een jaar stil te staan en na de tweede keer proberen en slechts een 15 tal seconden gloeien was ie toch vrij snel weg. We durfden niet langer gloeien omdat we dachten dat de gloeistiften hierdoor zouden kapot gaan. En de weerstand op het dashboard is allicht een indicator voor de gloeistiften want deze wordt bij ons ook roodgloeiend naarmate we langer gloeien.
Houdt er rekening mee dat dan ook andere factoren het wel of niet willen starten een rol spelen. (Bijvoorbeeld een dichtgeslibt brandstosysteem. "Bacteriediesel").
Wellicht kun je de Lanz beter eerst een keer aanslepen.
Rookte die veel uit de uitlaat? Dat is een teken dat die voldoende brandstof krijgt. Ik heb de 2-cilinder variant ervan, die start echt niet binnen 2 minuten.
Onderbouwing heb ik al gegeven.
Aanvullend wil ik nog noemen dat een zwakke accu (ook niet ondenkbaar na een jaar stilstand) een 'gewone' startpoging ook kan doen mislukken.
AANVULLING: Kijk natuurlijk is het beter, alvorens een eerste startpoging na langdurige stilstand te doen, het brandstofsysteem even door te laten stromen/handpompen door de ontluchtingsschroefjes even olos te draaien. Maar in enthousiasme wordt dat meestal vergeten.
Het brandstofsysteem hebben we bewust gerust gelaten omdat men grootvader een jaar of 5 geleden de motor heeft laten "reviseren". Daarmee bedoel ik dat men de cilinderkop eens heeft gedemonteerd en ik denk dat toen ook de cilinderbussen vernieuwd zijn. Want starten wou ie toen niet na +-20 jaar stil gestaan te hebben. Het brandstofsysteem is toen ook eens gereinigd geweest en er is een nieuwe startmotor geplaatst. Het enige wat we moesten doen was eens naar het koelsysteem kijken want nadat de motor terug gemonteerd was 5 jaar geleden en die uiteindelijk ook terug starte waren er steeds koelproblemen. Maar dat was snel verholpen doordat er allicht nog teveel lucht in de waterpomp aanwezig was waardoor het water niet circuleerde.
Maar nog iets over de gloeistiften, kunnen deze daar goed tegen, zo 2 minuten roodgloeiend staan? Want bij de meeste (moderne) motoren duurt voorgloeien slechts enkele seconden toch?
Snelgloeiers op moderne motoren worden volgens mij automatisch uitgeschakeld
Dat advies van 2 minuten gloeien is voor JD3010 zijn verantwoording. (Hoewel het gloeiadvies bij mijn iseki bij koud weer ook 90 seconden is maar het bij 20 seconden dan ook wel doet en zonder dat de spiraal rood wordt).
Wat betreft het even door laten lopen/spoelen van de brandstofleidinge/filter: Zo lang er bij de startpoging ,zoals JD3010 al opmerkte, grijze rook uit de uitlaat komt, dan krijgt de motor brandstof.
Zorg er wel voor dat de brandstoftank vol zit. Deze trekker heeft namelijk geen opvoerpompje, dus moet het via de zwaartekracht ontlucht worden.
Instructieboeken? :? Praat me niet van instructieboeken!.
Wat er in zou moeten staan, staat er vaak niet in. En wat er wel in staat (bijvoorbeeld bij Fendt-instructieboeken) is het een crime om bijbehorende afbeeldingen bij te vinden, laat staan hoe er mee te handelen aan de trekker zelf. (Daarom gaan Fendten ook zo snel kapot: niemand leest/begrijpt de instructieboeken. )
Wat er in zou moeten staan, staat er vaak niet in. En wat er wel in staat (bijvoorbeeld bij Fendt-instructieboeken) is het een crime om bijbehorende afbeeldingen bij te vinden, laat staan hoe er mee te handelen aan de trekker zelf. (Daarom gaan Fendten ook zo snel kapot: niemand leest/begrijpt de instructieboeken. )
Tis bij jou niet gauw goed hè?
Helaas is perfectie vaak ver te zoeken. De meeste schurft heb ik aan dingen die onnodig mis gaan.
Bedankt voor de hulp.
Gloei je nu ook langer? Start de motor nu wel vlot?
Zal nog iets laten weten en er eens een foto van plaatsen. Op dit moment is de radiator bij iemand om deze te herstellen want door een onhandigheid is deze gevallen met natuurlijk een lek als gevolg. Maar ik ga in het vervolg langer gloeien en dan zal de motor wel vlot starten veronderstel ik. Tot nu toe gloeide we ongeveer 10 tot 15 seconden en starte deze vrij goed.