International 733 - Bandenspanning

Beste TFérs,

Ik heb een vraagje over de bandenspanning van mijn international 733. Hoeveel bar moet de spanning van de achterbanden zijn? Maat: 12.4 r38 xm25

De voorbanden moet ongeveer 3 bar zijn hebben ze mij verteld, kan dit kloppen??

Alvast bedankt!
Niek123

Reacties

Wimsumar
Beste Niek123: Dat betekent alarm voor de explosievenopruimingsdienst!
3 BAR in de voorbanden is veel te hard. Voor verbetering van rijcomfort liefst (voor en achter) zo zacht mogelijk. Voorbanden kun je gerust op 1 BAR doen ( mits de trekker voor niet belast wordt).
Achterbanden kunnen al vrij zwaar belast worden bij 1,25 BAR.

P.S.: Wat is je zwaarste werktuig?
Arrie94
@Wimsumar Niks op tegen, maar zonder stuurbekrachtiging is 1 bar voor wel erg laag, uit ervaring. Liever rond de 2 bar voor zonder stuurbekrachtiging.
rickrenault
Als je brede banden voor hebt zou ik ze mooi zacht zetten 1 bar ongeveer dat komt veel minder op de fusees en de fusee bussen aan
Wimsumar
Beste Arrie94:
Quote @Arrie94:
zonder stuurbekrachtiging

Sorry, ik was vergeten de foto van Niek123 z'n I.H.-733 er bij te plakken:

Klik op de foto: 😉
stevenb
Ik heb
2.3 voor en 2.0 achter ????
Arrie94
@Wimsumar Aha, dan niet overdreven hard idd.
Niek123
Ik verplaats wel grote balen in de fronthef, als ik dan vanaf nu 2 bar in de voorbanden en 2 bar achter aanhoud is dit dan goed denken jullie? Trekker heeft inderdaad stuurbekrachtiging
Arrie94
@Niek123 Sowieso niet meer, maar te weinig is ook niet goed, omdat die kleine bandjes (weinig volume) anders geen draagvermogen hebben.
Wimsumar
Beste Niek123:
Quote @Niek123:
2 bar in de voorbanden

Dat is wel goed bij het balenverplaatsen.
Achterbanden op 2 BAR is ten allen tijde nutteloos veel te hard.
case-inter
@rickrenault waarom komt het dan minder op je fusees aan? Hoe harder je band hoe lichter deze stuurt. En je hebt minder weerstand dus zal je trekker iets zuiniger zijn over de weg.

Zelf heb ik voor 2 bar (7.50-16) en achter 1.5 (13.6 R38).
Niek123
@Wimsumar 1,5 achter en 2 voor beter dan?
Arrie94
@case-inter Schokken, trillingen en hobbels (denk ik)
case-inter
@Arrie94 dat zijn je wiel lagers, en de schommelpen die dat opvangen.
Arrie94
@case-inter Idd, maar stoten vanaf de zijkant, als een band wat meer gaat zweven krijgt hij minder dwars op zijn mieter.
Wimsumar
Beste Niek123:
Quote @Niek123:
1,5 achter en 2 voor beter dan?

Van mij mag het.
Als je zelf een compressor hebt, dan toch het liefst altijd zo zacht mogelijk op de banden rijden en voor "gewichtigere" klussen even wat lucht bijpompen.
Niek123
@Wimsumar ik heb zelf geen compressor maar bij het tankstation om de hoek word het voor 50 cent automatisch aangepast naar de ingestelde spanning dus dat is geen probleem 😄
rickrenault
@case-inter omdat de voorbanden er altijd een beetje scheef onder staan en als je de band aardig hard hebt rijd de op de buitenkant van de band de meeste druk dan dus heb je een veel hogere druk op de fusee dan als je ze wat slapper hebt dan rijd die mooi over de hele breedte van de band
radium45
Quote @Wimsumar:
Achterbanden op 2 BAR is ten allen tijde nutteloos veel te hard.

Nu kom jij nooit op de weg natuurlijk maar tijdens transport knallen wij alles op minimaal 2 bar, dit om Pirelli niet meer te sponseren als beslist noodzakelijk is.
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
tijdens transport

Dat is ook niet handig van je om dat met landbouwbanden te doen.

Daarbij vermeld, een band 'zomaar op 2 BAR knallen' is geen garantie voor een optimaal slijtagebeeld.
Onderstaand 'zo maar' een voorbeeldband, Pirelli/Trelleborg, welke bij 1,6 BAR ( + 50 km/uur) al een ruim draagvermogen heeft m.i. voldoende voor al behoorlijk zwaar transport.

kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…

On topic: De topicvraagsteller gebruikt de trekker in de catagorie "hobbysfeer".
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 733 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!