Hydrauliek vragen mf achterbrug

Hallo tractorfans,

Ik heb even een paar vraagjes m.b.t. een kipper en de tractor.

Ik heb vandaag een kipper voor achter de auto gekocht, maar hij zal meestal achter de tractor komen te hangen.

Nu kon volgens de aanhangwagen verkoper een enkelwerkend hydrauliekventiel gebruikt worden om de kipper te laten kiepen. hij heeft me alvast een slang meegegeven die ik er nog aan moet maken.

Nu de vraag: heeft iemand hier ervaring mee?

Vraag 2:
Onze eicher (mammut HS 3423) heeft een achterbrug van een MF 185. met 2 dubbelwerkende hydrauliekaansluitingen. in MF termen schijnt dit een hydrauliekblokje te heten ( ? )
Deze schijnen ook enkelwerkend bedienend te zijn, heeft iemand hier uitleg over?

Vraag 3:
De tractor heeft 4 aansluitingen, 2 x mannetje en 2 x vrouwtje. de slang die ik bij de kipper gekregen heb is een mannetje. Kan ik die gewoon in het vrouwtje drukken of moet ik speciale handelingen verrichten?

Ik hoop dat het zo duidelijk is en dat iemand mij kan helpen,

Gr,
Huuuuub

Deel dit topic

Reacties

marco steyr
Die snelkoppelingen kun je zo in mekaar drukken mits ze goed passen, je hebt bijvoorbeeld 1/2 inch en 3/4 inch snelkoppelingen, maar dat merk je snel genoeg.
Met een dubbelwerkend ventiel kun je idd een enkelwerkende cilinder bedienen, je sluit dan 1 slang aan, als je de cilinder uit wil schuiven zet je de hendel in de ene stand en als je hem in wil achuiven zet je hem gewoon in de andere stand
Huuuuub
@marco steyr
Moooooooi

Hoef ik me dus niet moe te maken met die hendel 😃

Bedankt voor je reactie!

Ik heb wel nog een bonusvraag voor de MF kenners onder ons.

Wat doet de hef als ik de hydrauliek gebruik? gaat die dan omhoog of omlaag?

Het is een multipower bak van een mf 185
case-jannes
Niks
De hef heeft een apparte hendel
trean
@Huuuuub als het goed is gebeurt er niks met de hef, als je de hef omhoog doet en tegelijkertijd de hydrauliek gebruikt dan stopt de hef met heffen en gaat weer verder als de hydrauliekhendel weer in de neutraal staat.

bij sommige hydrauliek ventielen op een mf kan je nog apart van dubbelwerkend naar enkelwerkend zetten, dit gebeurd door een bout van een smoring op de aansluitingen helemaal in te draaien. het kan zijn dat jouw trekker die ook heeft.
Wimsumar
Beste Huub: Informeer (of heb je documentatie?) bij de verkoper of de (auto)kiepwagen de druk van het trekkerhydrauliek aan kan (150 tot misschien wel 200 atmosfeer).

Vraag 2:
Met een dubbelwerkend ventiel kun je ook een enkelwerkende cylinder bedienen. Als je de kieper dan laat zakken is het even zoeken met de hendel naar een stand waarop de oliepomp niet nutteloos op volle druk de olie door het overdrukventiel hoeft te pompen.
Misschien zijn de ventielen door het in-/uitdraaien van een stelschroefje van enkel- naar dubbelwerkend om te schakelen.

Wat de hefinrichting doet bij hydrauliekgebruik is bij M.F. altijd een verassing maar bij een M.F.-185 met M.P. zijn er 2 oliepompen: 1 voor de hef, 1 voor extern hydrauliek.
Huuuuub
@Wimsumar
De verkoper van de aanhanger beweert dat dit geen probleem is. een andere klant van hem had dit ook.

En mijn tractor heeft maar 2 oliepompen, 1 voor de multipower en 1 voor de hef/hydrauliek tegelijk, althans, volgens het boekje wat bij de eicher zat. maar er zit een ander hydrauliekblokje op als wat in de documentatie staat. dus ik snap er niet veel van.

Sorry voor de misschien ''domme'' vragen, maar van hydrauliek heb ik geen kaas gegeten.
MF65
Normaliter zit er op een MF 185 geen MP alleen op een 188. Heb ook een Eicher gehad op MF 185 basis. Daar zat wel hydrauliek op, maar dat werkt net als de meeste types in de MF 100 serie: Hef laten zakken, handle op hydrauliek blokje omzetten en hef omhoog doen, de hef werkt dan niet meer maar je hebt druk op de ventielen.
Wimsumar
Beste Huuuub:
Quote @Huuuuub:
1 voor de hef/hydrauliek tegelijk,

Ooohw, dat is de simpele uitvoering.
Dan moet je de oliestroom omschakelen van hefbediening naar hydrauliekventielen en vervolgens de hendel van de hefinrichting een stukje "hef omhoog" (als het ware) doen.

P.S.: Kun je een paar detailfoto's van de hydrauliekventielen maken/plaatsen?
MF3085
@MF65
Quote:
Hef laten zakken, handle op hydrauliek blokje omzetten en hef omhoog doen, de hef werkt dan niet meer maar je hebt druk op de ventielen

Zo was het bij de 135 waar ik mee werkte ook.
De 188 daarentegen kon je de hydrauliek apart bedienen, zonder dat de hef omhoog of omlaag ging, hoefde je ook geen kranen op hydrauliekblok voor omzetten
MF65
@MF3085 Klopt, als er een extra pomp op zit komt er een leiding uit de deksel waar ook de aftakas handle aan zit, de meeste MF jes uit de 100 serie hebben dit niet, daarmee liepen die dingen destijds achter in de ontwikkeling.
Echter in de landen waar ze het populairst waren en nog steeds zijn hadden en hebben ze dat soort fratsen niet nodig 😄
Huuuuub
@Wimsumar
Ik heb een paar plaatjes geupload, hopelijk is het nu wat duidelijker.

Op de hendel van mijn hef zit ook een stand, extra hydrauliek. maar als ik hem op die stand zet zonder hydrauliek aangesloten te hebben gaat de hef alleen maar hoger.

Deze zakt soms trouwens wel als de motor loopt, en komt ook weer vanzelf omhoog, ook zonder werktuig in de hef.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wimsumar
Beste Huuuub:
Quote @Huuuuub:
Deze zakt soms trouwens wel

Dat doen/deden de oude series M.F. al vanaf de fabriek. Lekke hefinrichtingen was standaarduitvoering (ze konden er desondanlks oud mee worden).

Heb je de hydrauliekventielen wel eens gebruikt? Wat is dan je werkwijze?

Op onderstaande foto van het ventielenblok zie je rechtsachter een vierkant uisteekseltje. Normaal gesproken zit hier een hendeltje op. Je kunt er de oliestroom mee omzetten van hefinrichting gebruik naar ventielengebruik.
Huuuuub
@Wimsumar
Oke, hier kan ik wat mee.

Ik heb de ventielen nog nooit gebruikt, daarom heb ik vantevoren maar gevraagd hoe het moet.

Dus als ik dat vierkantje omzet doet de hef niks meer, en gaat de olie naar de ventielen?

Nog een vraagje over de zakkende hef: als ik de hendel dan op constant pompen zet, gaat hij wel in de allerhoogste stand, zit de hendel misschien los?

En is het eenvoudig te repareren zodat de hef niet meer zakt?
erik9831
Domme vraag misschien ...

Ben je van plan om de kipper ook nog via de auto te laten werken op elektriciteit ?

Collega van mij heeft zijn kipper laten ombouwen zodat hij met de auto elektrisch kan kippen en ook dat hij kan kippen via een olieventiel.

Hier is wel een kraan tussen geplaatst, om hier tussen te switchen tussen elektrisch en hydraulisch. Weet nu niet of dit nodig zou moeten zijn.
Huuuuub
@erik9831
Het is helaas geen elektrische kipper maar zo'n geval met een handpomp.
Deze blijft gewoon werken volgens de verkoper.
Ik zou wel even moeten uitzoeken of hier een kraan tussen moet.
ramrod
Quote @Wimsumar:
Lekke hefinrichtingen was standaarduitvoering (ze konden er desondanlks oud mee worden).

Hallo Wim,
Ik vraag me af welke problemen je hebt met die hef van MF die lekt; je kan het niet laten om het te noemen. Zoals je zegt kan een MF er prima oud mee worden, dankzij de prima werkende regeling.
Een Fendt uit de 300 serie heeft er heel wat meer problemen mee. Oftewel, het is een kwaal bij die trekkers! Waarbij reparatie ook nog eens absolute noodzaak is..
Wimsumar
Beste Ramrod:
Quote @ramrod:
Ik vraag me af

Het is op z'n zachtst gezegd lichtelijk irritant de hefinrichting en hydrauliek niet gelijktijdig te kunnen gebruiken. Dat wil zeggen, het gaat flink tegenstaan, ieder keer extra handelingen te moeten verrichten de oliestroom van hefinrichting naar hydrauliek (waarbij tot overmaat van ramp de hef geen hoogte houdt) om te moeten schakelen.
Fendt is in het verleden eens het beste wat je krijgen kon geweest. Helaas zijn daarbij fabrikant, importeurs en dealers daarbij in slaap gesukkeld (en nog steeds niet ontwaakt) waardoor de kwaliteit, in verhouding tot de prijs, met de dag beroerder werd.
P.S.: Ik noemde het omdat topicvraagsteller Huuuuuub er naar informeerde en, zorgvuldig als ik ben, gaf ik het beste antwoord. 😉
Wimsumar
Beste Huub:
Quote @Huuuuub:
geval met een handpomp.
.......................... of hier een kraan tussen moet.

Doeltreffend zou er een driewegkraan tussen geplaatst kunnen worden.
Huuuuub
Ik heb net even gekeken, en het vierkantje zat muurvast omdat het al lang niet gebruikt is. na het even met de grote bahco bewerkt te hebben gaat hij weer perfect.

Natuurlijk meteen even geprobeerd. als de hef bovenin staat en ik het vierkantje omdraai blijft die zelfs bovenin staan!
Dan kan ik de hef helaas niet meer bedienen, maargoed.
De ventielen werken ook. want de motor smoort als ik de rode hendeltjes beweeg.

Al met al ben ik blij dat alles werkt. Bedankt voor jullie hulp mannen!
Wimsumar
Beste Huuuuub:
Quote @Huuuuub:
Dan kan ik de hef helaas niet meer bedienen

Hiervoor hetvolgend trucje:
Het is namelijk zo dat de hydrauliekventielen voorrang nemen op de oliestroom.
Als je hef en ventiel gelijktijdig nodig hebt (bijvoorbeeld een ploeg met hydraulische wenteling), dan kun je tijdens het opheffen van de ploeg het hydrauliekventiel "gewoon" bedienen (dus zonder het omschakelkraantje om te zetten).
Als de hef éénmaal op hoogte is, dan lukt het niet. ( Dat wil zeggen, door dan het ventiel alvast in werking te houden zal na enkele seconden, [i]door het 'grote voordeel' van een immer inwendig lekke M.F.-hef, toch een oliestroom voor extern hydrauliek op gang komen).
ramrod
Quote @Wimsumar:
Fendt is in het verleden eens het beste wat je krijgen kon geweest

Wanneer was dat?
Wimsumar
Beste Ramrod:
Quote @ramrod:
dat?

Nou ja, 'krijgen',....je moest 'm natuurlijk wel betalen. 😉
ramrod
@Wimsumar
Het gaat me niet om de letterkunde; maar ik bedoel welke serie. Even concreet
Wimsumar
Beste Ramrod:
Quote @ramrod:
welke serie

Alle tot aan de introduktie van de 300-serie.
ramrod
@Wimsumar
Dus vanaf de introductie van de bestsellers van Fendt ging het mis?
Wimsumar
Beste Ramrod:
Quote @ramrod:
ging het mis

Dat is jouw conclusie. ( Maar ik kan er mee leven).
ramrod
Het is inderdaad bijna een conclusie dat dit jouw mening is. Ik vroeg het namelijk.

Er is denk ik geen andere trekkerserie, waar zo'n levende en bloeiende handel in zit, dan de Fendt 300 serie. Maar het is meteen de serie die veel meer last heeft van een lekke hef dan de trekker van de topic.
Daarom vindt ik het onzinnig om telkens maar weer over dat hefdeksel te beginnen, terwijl er andere merken zijn die er veel meer last van hebben. En dan zijn er meer merken dan Fendt; ook andere groene, rode en gele oude trekkers hebben er last van.. Hamvraag is natuurlijk wel welke eigenaar er last van heeft, en dan kom je wel weer uit bij de groen/rode..
Wimsumar
Beste Ramrod:
Quote @ramrod:
Daarom vindt ik het onzinnig om telkens maar weer over dat hefdeksel te beginnen

Droog je tranen A.U.B..
(Op de aeerste pagina van deze topic schreef ik ook al: ) De topicvraagsteller (HuuuuuuB) vroeg er naar.
Huuuuub
Nog even een vraagje.
In de handleiding van de tractor staat dat er een sae 80w olie in de achterbrug/hydrauliek moet.
Maar dit lijkt mij nogal dik. Kan de pomp dit aan? Of is dit veel te dik?
Wimsumar
Beste Huuuub:
Quote @Huuuuub:
sae 80w olie in de achterbrug/hydrauliek

Als je zegt dat het het voorschrift is voor de eindaandrijving, dan wil ik het wel geloven. Voor transmissie/hydrauliek lijkt het mij ook te dik.

In onderstaande link het M.F.-voorschrift:
(Let op de opmerking over remmen en aftakaskoppeling).

annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…
Huuuuub
@Wimsumar hmm vreemd.
Vooral omdat ik een hydraulisch inschakelbare aftakas heb. En multipower.

Ik weet nu echt niet meer welke olie ik er in moet doen.
Wimsumar
Beste Huuuuub:
Quote @Huuuuub:
vreemd.

Inderdaad. En ik wil me ook niet branden je nu een advies te geven. :?

Helaas staat dit type Eicher niet op de produktadviespagina's van oliemaatschappijen.

Wel kun je (gratis en vrijblijvend per e-mail) advies vragen.

kroon-oil.com/nl/over-kroon-oil/

Je kunt er natuurlijk ook een nieuw topic over maken.
Huuuuub
@Wimsumar
Ik heb contact opgenomen met de vorige eigenaar en hij had er shell tellus 46 in gegooid.
Schijnbaar is dat een hydrauliek olie, maar ik heb nu in het reservoir van de aanhanger al 5 liter 80w zitten. ik denk dat ik dit gewoon aanvul met hydrauliek olie, en dan een paar keer handmatig omhoog en omlaag pompen zodat de olie goed gemengd word.
Die 5 liter verkeerde olie op 25 liter in de achterbrug zal het probleem niet wezen lijkt me.
Wimsumar
Beste Huuubb:
Quote @Huuuuub:
5 liter verkeerde olie

5 liter olie (à € 3,-/liter) moet je geen risico om nemen. Tap het af. In een schone jerrycan blijft het nog jaren goed voor gebruik voor andere doeleinden.
Huuuuub
@Wimsumar
Oke, dan haal ik 10 liter hydrauliek olie. dan is het zeker goed.
@Huuuuub Een 15w30 of desnoods een 10w30 is goed geschikt in deze versnellingsbak.
ramrod
Absoluut geen Tellus46!! Dat is een hele dunne olie voor hydraulische systemen. Dat is slecht voor de tandwielen, en bevordert interne lek (hef)
Een gewone UTTO of STOU olie kan prima.
Bijvoorbeeld Q8T2200 of Q8 T1000, vergelijkbaar met wat MaartenMandemaker zegt. Misschien weet een leverancier welke olie van zijn merk vergelijkbaar is met bovengenoemde, of je zoekt een verkoper van Q8 😉
Verder zou ik alles aftappen, er zit nu foute olie in. en er gaat maar ca 30 liter in..
ramrod
@Wimsumar
Ik heb niks te drogen, ik denk dat je meer reden hebt te drogen door het gejammer over je vroegere teleurstelling in MF 😉
Huuuuub
@ramrod
Pfffff, ik weet het nu echt niet meer hoor. ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb eigenlijk ook vrij weinig zin om nu nóg 30 liter olie te gaan kopen. het is allemaal al duur genoeg.

Of is er een webshop die goedkoop is als ik meer inkoop? want dan kan ik meteen de motorolie ook kopen, om die volgend jaar te verversen. daar hoort ook 10w 30 in zo te zien.

Edit:
Ik zie net dat MF gewoon hydrauliekolie voorschrijft.. wie heeft er hier een MF uit de 100 serie met multipower en hydraulisch inschakelbare aftakas en welke olie zit daar in?

Ik weet het echt niet meer wat ik nu moet, iedereen zegt wat anders.
ramrod
Ik onthoud niet veel, maar na mijn 7 jarige 'carriëre' als MF monteur heb ik nog wel iets over olie onthouden. 😉

Welke Baarlo woon je, in het zuiden?
Als het in OV is moet je het maar laten weten. Bij mij is goede olie niet zo duur.

Het beste kun je STOU nemen, kun je in motor en bak gebruiken, voldoet prima voor je trekker..
Huuuuub
@ramrod
Ja ik woon in het zuidelijke baarlo ja.

Maar als ik er dan die 10w30 STOU in doe, krijg ik dan geen problemen krijgen met de multipower en de hydrolische aftakas?

Pfff, het is niet altijd een pretje om een zeldzame tractor te hebben 😃
Quote @Huuuuub:
Ik zie net dat MF gewoon hydrauliekolie voorschrijft.. wie heeft er hier een MF uit de 100 serie met multipower en hydraulisch inschakelbare aftakas en welke olie zit daar in?

Wij hebben een 148 en een 165 met Multi power
Wimsumar
Beste MaartenMandemaker:
Quote @MaartenMandemaker:
Quote @Huuuuub:
Ik zie net dat MF gewoon hydrauliekolie voorschrijft..

Goed dat je dit nog even aanhaalt.
Huuuuuub meent dat gelezen te hebben in de Annatefka-link (annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…)
Er staat echter (Kolom Shell): "TRACTOR hydraulische olie".
Een olie dus, die ook voor transmissies geschikt is gemaakt, iets wat gebruikelijk is bij trekkers.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
31