Mc-Cormick D 430 - Roet in uitlaat spruitstuk

Goede dag,

Het uitlaat spruitstuk zit vol met roet. Er past geen vinger meer door de opening bij iedere uitgang (cilinder). Op internet staat dat dit te maken kan hebben met versleten zuigerveren maar er komt geen blauwe rook uit de uitlaat.

Ligt dit dan aan een foute afstelling van de brandstofpomp? Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de tractor niet intensief gebruik (zwaar werk).

Alvast bedankt voor de reacties!
sebastiaanguzik

Reacties

lindehydrocart30
Slechte verstuivers die nadruppelen, of helemaal niet verstuiven kan ook. ik zou eerst de verstuivers testen.
joop-same
De oorzaak is gewoon jaren lang pruttelwerk gedaan, en verstuivers die pissen en een te lage druk hebben.
valmet6400power
Je kan beginnen met dat roet weg te halen en de trekker een keer heel goed aan het werk te zetten daarmee neem je het ergste leed weg. Als je het echt goed wil doen moet je gelijk je verstuivers enzo vernieuwen/afstellen
Wimsumar
Beste Valmet6400Power:
Quote @valmet6400power:
de trekker een keer heel goed aan het werk te zetten

Beter van niet.
Niet zelden geeft het middel meer schade dan de kwaal. Ook bij veel jongere motoren.

Onlangs nog in dit theater:

tractorfan.nl/topic/66865/
jd4020slepper
@Wimsumar als de trekker daar niet tegen kan, dan kun je hem beter direct bij het oud ijzer zetten door hard werken gaat een trekker niet kapot wel door slecht onderhoud en/of een verkeerde afstelling van de motor
Wimsumar
Beste JD4020Schlepper:
Quote @jd4020slepper:
door slecht onderhoud en/of een verkeerde afstelling van de motor

Ja, dat zeg/schreef ik immers: "Een trekker gaat kapot als deze hard moet werken bij slecht onderhoud en/of een verkeerde afstelling van de motor.
major6cil
Ik heb goede ervaringen met flink zwaar belasten, daar krijgt hij helemaal niets van.
door al dat geleuter is je spruitstuk dichtgekoold
3130ls
@jd4020slepper net wat je zegt. Ik had de 4040 voor de waterrem staan zag je allemaal van die roetpluimen eruit komen. Stinken dat hij deed. Komt gewoon dat hij de laatste jaren voor een karretje heeft gstaan sukkelen. Roet hij helemaal dicht. Is juist goed om hem zwaar te belasten.
Wimsumar
Beste 3130LS:
Quote @3130ls:
4040 voor de waterrem

Een pakweg 35 jaar oude J.D.4040 die onderhoud en gebruik bij de R.Y.P. overleefd heeft, [i]zal het voor de waterrem ook nog wel even volhouden.
Een bouwjaar 1960 MC Cormick D-430 geef je het voordeel van de twijfel om het laatste stukje koppakking er toch maar vooral niet uit te branden als de trekker al sowieso geen zwaar werk hoeft te doen.
3130ls
@Wimsumar ben wel met je eens dat die hele oudjes daar niet van opknappen. Maar helemaal niks laten doen is ook niet goed. Rijd hem dan in ieder geval goed warm ipv korte stukjes.
fiatteam
2 keuzes;

1) Spruitstuk demonteren en een zaterdagmiddag eraan spenderen op het roet eruit te bikken.

2) Monteer een nieuw spruitstuk.

Ben je er weer tig jaar vanaf.
Wimsumar
Beste 3130LS:
Quote @3130ls:
niet van opknappen.

De eerste antwoorden in dit topic snijden tenminste hout: De oorzaak van de verkoling wegnemen door de verstuivers te testen/af te stellen.
3130ls
@Wimsumar maar vaak als je verstuivers pissen zegmaar rookt hij ook blauwig vaak.ik blijf erbij als je hem vaker goed warm rijdt. Dat dat ook minder voortkomt
Wimsumar
Beste 31030LS:
Quote @3130ls:
blauwig

Slecht verbrande diesel geeft meestal een ander kleur.
sebastiaanguzik
Bedankt voor de reacties. Ik ga de verstuivers eens laten testen. Deze zaten ook al onder de roetaanslag. Ook ben ik van plan om de roet te verwijderen. En dan wordt het iedere keer een rondje rijden als hij gebruikt wordt!
Wimsumar
Beste SebastiaanGuzik:
Quote @sebastiaanguzik:
verstuivers eens laten testen.

Overleg met de 'dieselmonteur'.
Kijk, de brandstofpomp is ook bepaald niet nieuw meer en heeft in feite dezelfde bewegende delen als een verstuiver (de plunjers). Om niet van de regen in de drup te komen lijkt het mij aan te bevelen de verstuivers op iets lager druk af te stellen dan waarbij alles in nieuwstaat is.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!