Nieuwe Belgische veldhakselaar

Gisteren (24/07/2014) konden wij van Landbouw en Machines.be de eerste foto's maken van een gloednieuwe Belgische veldhakselaar.
Geen gewone traditionele hakselaar, maar de Gilles Pro-DX 4 is een bunkerhakselaar met een bunkerinhoud van 42m³ en een tot een maximaal van 1200pk.
De hakselaar werd gebouwd door Gilles Sa Clermont (B), CMG Sombreffe (B) en de familie Dutrieux / Agri-Service uit Molenbaix (B). Deze drie gevestigde waarden in Wallonie sloegen de handen in elkaar om deze mooie hakselaar te bouwen, die in het najaar bij loonbedrijf Agri-Huart zal werken.
Wie de hakselaar wil zien kan dit weekend al terecht op Foire de Libramont om een hem te aanschouwen.
Voor meer foto's verwijs ik u graag door naar onderstaande link. Wie foto's wil zien van de vroegere creaties (hakselaars en bietenrooiers) van Agri-Service uit Molenbaix (B) kan op onze oude doos terecht 😉.

Deel dit topic

Reacties

Kamps
Samenraapsel van new holland en krone met wat erbij...als dat over 5 jaar vervangen moet worden is het een lastig te verkopen machine
MMaarten
@Kamps De machine is volledig zelf gebouwd door Gilles, CMG en Agri-Service. De cabine is inderdaad wel van New Holland. Agri-Service is trouwens niet aan hun proefstuk toe, ze bouwden al 3 dergelijke bunkerhakselaars, waarvan er zeker nog twee rijden (de eerste zit in Polen). Deze hakselaar zal in de buurt van Agri-Service lopen, qua pechverhelping zal dit nog meevallen.
Wimsumar
Beste Kamps:
Quote @Kamps:
Samenraapsel........als dat over 5 jaar vervangen moet worden is het een lastig te verkopen machine

Bij "Belgische hakselaar" moest ik direct aan onderstaande filmpje denken. 😉
Reken maar dat de 'Arabieren t.z.t. blij zijn met zo'n samenraapsel. ( Dan hoeven ze zelf niet langer 'samen-te-rapen' 😄

B.T.W.: Goede mais telen kunnen ze wel!

erik9831
@Wimsumar bedankt hoor ... Weer eens lachen met de belgen 😄

Daarom dat jullie New Holland ook altijd zo afbreken, zijn gemaakt in Antwerpen 😄

Wel een leuk filmpje 😄

Zal dit beest dan zondag wel zien zeker ... als ik hem toch terug kan vinden, want zo groot lijkt hij mij toch niet zo te zijn 😃
MMaarten
@erik9831 De Gilles Pro DX 4 is geselecteerd voor de Mechanic Show op Libramont, dus in de ring zal je hem zeker zien 😉 .
claasfan
Ik vind ut een mooi ding
Ritchie
@erik9831

Als je em zondag in de Ring wil zien in Libramont, kun je beter maar op tijd een plaats zoeken haha. Zeker op zondag kun je over de koppen lopen, denk ik 😉
Schluterfan
Eentje om op te zoeken dit jaar!

Pro DX II:

tractorfan.nl/picture/600215/

Pro DX III:
tractorfan.nl/picture/571261/
Wimsumar
Beste MMaarten: De loshoogte lijkt mij te laag dat er een silagewagen achterlangs kan rijden om de 42 m³ over te nemen.
Overstorten in containers zal ook een heen en weer rijderij worden (+ geknoei). :?
dickt
@Wimsumar
Hier een foto van het lossen
claasfan
@dickt Veel silagewagens zijn wat hoger als die, weet niet of die eronder passen
TE20
Die bunker kan gewoon omhoog zoals alle andere modellen 😉 . gewoon het systeem als een hooglosser , zo slim zijn ze wel daar 😄
JJ
Volgende stap bunker draaien en rijdend lossen. Deze concepten zijn toch niet nieuw?
JohnDeere5720
Quote @Wimsumar:
B.T.W.: Goede mais telen kunnen ze wel!

Maar, WAT EEN GEBEUN!!! :lol:
Echt Beunhazerij tot de macht 10... 😉



Maar het werkt wel.... 😃
MMaarten
@Wimsumar De bunker kan inderdaad omhoog, dat hebben ze helaas niet getoond terwijl wij er waren.
@JJ
In Wallonie zijn er wel meer achterlossende bunkerhakselaars, waar onder ook een Dewulf. Daar blijken ze er wel de voordelen van in te zien.
Loonwerker Huart, waar deze nu gaat rijden, had hiervoor een Claas Field Shuttle, maar heeft enkele problemen ermee gehad.
kace
@MMaarten
volgens mij zit in deze ook een claas hakselkooi.
Adri-JD850
Deze machine's kunnen in de toekomst wel eens heel hard nodig zijn, zijn kosten besparend ze kunnen blijven hakselen als er geen wagens zijn , en bij een nat najaar hoef je maar met een machine het land op i.p.v 2 of drie, deze machine heeft zeker toekomst perspectief zowel in de zomer als winter.
MMaarten
@Adri-JD850 Klopt! Bij Agri-Service uit Molenbaix (B), waar de Pro-DX III loopt, wordt er bijna 1000ha mais met gehakselt. Het is meestal de enige hakselaar die de laatste mais afkrijgt. Agri-Service rijd dan ook met twee silagetrucks en eventueel één trekker-silagewagen combinatie of combinatie's van de landbouwer. De trucks blijven dan ook meestal op de baan.
guy
Ging het net zeggen, die zal wel rijden in natte omstandigheden. Ze gaan daar niet met 3 trekkers aan 1 wagen moeten rijden zoals bij onze noorderburen 😄.
Wimsumar
Beste MMaarten e.a.:
Quote @MMaarten:
Adri-JD850 Klopt!

Klopt niet!
ONder natte omstandigheden moet je van het land afblijven! Als teler dien je in je grond te investeren om oogstrisico (schade) bij onverhoopt natte omstandigheden te voorkomen: zorg voor goede ontwatering d.m.v. drainage en goede sloten.
Streef ten allen tijde naar zo licht mogelijk (oogst)materiaal.
Liever voor € 350,-/ha met een "trekker/hakselaar"-combinatie ( + passende lichte silagekiepers/-wagens) dan € 300,- (of minder) voor zo'n 'Nieuwe Belgische Veldhakselaar'trein.
MMaarten
@Wimsumar Kijk ik ga hier geen eindeloze discussie voeren over welke soort hakselaar het beste is.
Elke streek is anders, elke landbouw/loonwerker heeft een ander gedacht. Dat u zulke hakselaar niet zal kopen is duidelijk, maar in België zal er wel een markt voor zijn denk ik.
Onder natte omstandigheden kruip je best niet op het veld, maar als je als landbouwer vb 15 hectaren mais hebt die op een nat stuk land staan zal je ze wel moeten oogsten of je hebt geen voer, of je zou inderdaad moeten investeren in de grond, maar hier wordt dat weinig gedaan. Met deze bunkerhakselaar ben je dan in de mogelijkheid om de wagens of zelfs vrachtwagens op het hoofdeinde of op de baan te laten staan. De hakselaar moet dan telkens naar de baan komen inderdaad, maar de wagen moeten al niet meer op het veld, wat dan ook weer minder slijk op de baan brengt.
We hebben hier al gezien dat iedereen er een eigen mening over heeft, laten we zien met een paar jaar verder of dit systeem een succes wordt of niet. Het is allesinds het proberen waard.
Wie niet waagt, niet wint 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
7