Achterbrugolie verversen: heel bedrijf tegelijk?


Het is altijd mijn gewoonte geweest om van meerdere trekkers tegelijk de achterbrugolie te verversen, afwisselend of alle trekkers of alleen de 2 die het meest gebruikt worden.

Dit kwam altijd mooi uit met de draaiuren, alleen nu even niet, omdat we net in het verkeerde jaar een nieuwe hebben gekocht en de oudste draait ook minder uren nu.

Er is nu ongeveer 1000, 1400 en 700 uur gedraaid met de olie.

Zou het een goed plan zijn om de trekkers met 1400 en 700 uur te 'mixen' tot 2x '1050 uur'?

(Met mixen bedoel ik even de 2 trekkers bij elkaar zetten, 2 slangen ertussen en een paar minuutjes laten rondpompen.)

Deel dit topic

Reacties

MF6465dynashift
Ja ken wel denk, weet nie met hoeveel uur je normaalgesproken ververs?
deeremeneer
Nee dat zou ik niet doen. Gewoon degene die aan zijn uren zit verversen en niet gaan lopen mengen.
+1
deeremeneer
Wat je wel kunt doen is laat de olie monsteren en naar aanleiding van de analyse besluiten of je ververst of niet.
erik9831
Mixen inderdaad niet doen ...

Moest 1 van de 2 een probleem hebben, maak je van 1 probleem in 1 klap 2 problemen.
hobbyboer
@MF6465dynashift Volgens het boekje zou het om de 1500 uur of 2 jaar moeten.
Meestal zit ik met verversen rond de 1200-1300 uur omdat anders de jaren beginnen te tellen.
hobbyboer
Quote @deeremeneer:
Gewoon degene die aan zijn uren zit verversen en niet gaan lopen mengen.

Het mengen gebeurd nu ook al door het wisselen van werktuigen natuurlijk.
Daarom vind ik het ook zo zonde om er nu 1 te doen en een jaar later de ander.
meelezer1
Gewoon andere filters er op en nog een jaartje rijden. Hier ververs ik de achterbrug tussen de 3000 en 4000 uur.
erik9831
@hobbyboer ok daar heb je wel ergens een punt ...

Het is inderdaad ook een zonde om ze nu al te vervangen dan, maar anderzijds, als je hem nu mee vervangt kan je wel weer gelijkschakelen met de andere.
deeremeneer
@hobbyboer Waarom zou dat zonde zijn? Neem van mij aan dat je de "oudere" olie echt niet nieuwer maakt met mengen. Het enigste wat je doet is de jongere verouderen. Dat kleine beetje mengen met werktuigen valt wel mee. Ik neem aan dat het om de John Deeres gaat van je profiel foto?
hobbyboer
@deeremeneer Het gaat idd om de 6200 en de 6220 op mijn profielfoto die ik eventueel zou willen mengen.

Ik vindt het gewoon zonde, als ik net 1 trekker met mooie nieuwe olie heb, dat er dan bij ieder werktuig dat ik aankoppel weer oude olie bij in komt.
En als het werktuig dan aan een andere trekker gezeten heeft gebeurt dat de volgende keer weer.
Daarom ververs ik liever alle trekkers tegelijk.
jammermaarhelaas
Begrijp ik het goed wanneer ik zeg: De nieuwe loopt 1000uur per jaar, de middelste 700 en de oudste 350 uur per jaar?

Dan zou je bijvoorbeeld de olie deze winter kunnen doen van de nieuwe en de middelste, dan hebben ze respectievelijk iets van 1500 en 1700uur gelopen. De oudste heeft dan een kleine 900uur gelopen en na 2 jaar erbij iets van 1600 en ruim 4 jaar. Lijkt mij, maat dat is aan u, dat dat wel kan, of de bak moet werkelijk erg heet worden (Als bij een AutoPower oid.).

Wil je alleen allemaal even oude olie, dan door de zure appel heenbijten en alles ineens, maar of dat het geld waard is? Misschien goed om eens naar prijzen van olie te informeren. Persoonlijk weet ik dat er tussen olie van zelfde kwaliteit makkelijk een factor 2,5 kan zitten aan prijs.
jmos
Zoals jij het zegt doe je met het verversen ook alle werktuigen die je hebt olie eruitlaten en nieuw erin? anders hou je hetzelfde effect als wat je nu niet wilt. dat er oude olie uit werktuigen bij de nieuwe olie van de trekker komt
CaseCS130
Zou ook niet mengen, dat is ook zonde. Monster nemen en laten controleren is de beste methode om te bepalen wat de beste vervanging strategie is.
marco steyr
@hobbyboer je moet niet zo moeilijk doen om dat beetje oude olie wat van die werktuigen komt, als je olie ververst blijft er altijd olie achter in de bak. Gewoon de juiste termijnen aanhouden (of eerder) maar niet gaan mengen.
deeremeneer
Quote @hobbyboer:
Ik vindt het gewoon zonde, als ik net 1 trekker met mooie nieuwe olie heb, dat er dan bij ieder werktuig dat ik aankoppel weer oude olie bij in komt

Dat doe je met mengen ook. Echt dat kleine beetje mengen met werktuigen is te verwaarlozen. Ik zou echt gewoon op de 1500 uren verversen en zoals voorgeschreven om de 750 uur de filters vervangen. En ga niet zoals hier ook geadviseerd wordt 4 a 5000 uur pas verversen.
walker1
Heb het ook nog nooit gehoord, dat ze olie uit verschillende trekkers gaan mengen. ik ben geen monteur, maar mij lijkt het meest logisch om gewoon per trekker te verversen volgens de normale onderhoud intervallen.
CaseCS130
Als het kan gewoon de juiste termijn aanhouden en zo weinig mogelijk trekkers wisselen met werktuigen. Zo doen wij het tenminste. Elke werktuig heeft zo veel mogelijk een vaste trekker, houdt de vermenging tot een minimum.
devonvdkroon
Bij me werk verversen we nooit de achterbrug olie alle trekkers hebben een magneet filter
walker1
@devonvdkroon dan nog moet de olie ververst worden. filters raken ook een keer vol.
fendtinterfan
@devonvdkroon volgens mij kan dit een gevolg zijn...
walker1
Werkt blijkbaar erg goed, zo'n magneetfilter.... 😄
deeremeneer
Quote @devonvdkroon:
Bij me werk verversen we nooit de achterbrug olie alle trekkers hebben een magneet filter

Ja en? Die zorgt er ook voor dat de olie niet slijt en veroudert?
Ben jij nu helemaal mal geworden.
Nooit olie van 2 verschillende trekkers door elkaar heen mengen.
Slijpsel van de ene trekker kan de andere de das om doen.
Gewoon verversen en dan je gewone termijn aanhouden.
devonvdkroon
@fendtinterfan nee dat was een ander probleem kwam niet door de achterbrug olie
devonvdkroon
@deeremeneer nee hebben nooit problemen voor de rest af en toe beetje achterbrug olie bij gooien ford 7810 heeft zo 26000 uur gedraaid
devonvdkroon
@walker1 gaan dan gewoon nieuwe op
Wimsumar
Beste FerdinandDijkstra:
Quote @Ferdinanddijkstra:
Nooit olie van 2 verschillende trekkers door elkaar heen mengen.

Met het uitwisselen van werktuigen met hydraulische functies gebeurd niet anders.
@Wimsumar klopt maar niet in grote hoeveelheid , dat gaat hoogstens om een paar liter bij een groot hydrauliek systeem
+1
Wimsumar
Beste FerdinandDijkstra:
Quote @Ferdinanddijkstra:
niet in grote hoeveelheid

En dat 'tientallen' keren per jaar, met gefilterde olie.
vanmeij
Koop een trekker met gescheiden hydrauliek en versnellingsbakolie. de versnellingsbakolie gaat niet meer af!
CaseCS130
@vanmeij Daar ben ik ook een groot voorstander van. Al gaat de versnellingsbakolie zeker wel af, in een bak komen ook zeker slijtage deeltjes. Maar de vervuiling van buitenaf ben je kwijt.
deeremeneer
@vanmeij Dus in plaats van verversen zeg jij dat hij zijn trekkers maar moet inruilen voor een ander merk??
Siebenga
Die gene met de nieuwste olie voor alle machines zetten en zorgen dat al die olie dus in de machines zit 😉 dan kan je de trekker wel verversen met andere? om hoeveel liters gaat ut?
hobbyboer
Quote @Ferdinanddijkstra:
Ben jij nu helemaal mal geworden.

Nee... of nou ja, volgens mij is het niet erger geworden dan het altijd was 😄

Dus toch maar niet mengen volgens jou en @deeremeneer de, voor zover ik kan beoordelen, de personen met de meeste technische ervaring die tot nu toe gereageerd hebben.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
4