Illustratie van:

New Holland 8160 - Bekabeling oliedruksensor

Ja daar ben ik weer, met alweer een vraag over die oliedruksensor.
Een tijdje geleden kwam op de NH 8160 van mn opa de storing opdoemen dat 1 van de oliedruksensoren geen signaal geeft.
In mijn vorige topic heb ik te horen gekregen dat deze oliedruksensor in staat is om een spanning van 0 tm 12 volt door te geven om te bepalen hoe hoog de oliedruk in de motor is.
Maar sindsdien is het me nog steeds niet gelukt om hem werkende te krijgen, en de oliedruksensor zag er nog steeds wel goed uit van buiten (en dat mag ook wel, een nieuwe kost zo 200 euro...)
Hierna heb ik maar eens een multimeter gekocht om te kijken of de sensor überhaupt spanning krijgt, en de multimeter gaf mij al snel antwoord, nee.
Verder kon ik ook niet veel ontdekken waar de sensor zn spanning vandaan krijgt, wat dus dan 12 volt zou moeten zijn. De stekker die van de trekker in de sensor gaat heeft 3 'punten' waarvan dus geen spanning geeft. Ik heb de kabel gevolgd maar die gaat naar boven in de trekker naar een 'stam' met kabels onder het dashboard zit en naar de zekeringskast gaat, en vanuit die stam gaan er ook wat kabels naar het elektronische dashboard waarop word weergegeven dat er geen signaal van die sensor komt. Helaas kan ik ook niet echt bijzonder veel in de zekeringskast vinden, ook niet met behulp van de handleiding.
Heeft iemand toevallig een idee waar die spanning voor die sensor vandaan komt, en of daar ook een zekering aan zit. Ik zal tevens ook een foto van de zekeringskast bijvoegen, alvast bedankt.

Chris

Foto zekeringskast:

Deel dit topic

Reacties

+1
old man jose
Nog even doorgaan met meten en dan kun je naar de dealer voor een nieuwe kast en een algehele reset. !!!! Kassaa !!
Krissie
Tja, meten is weten he
bigroest
Zorgen dat je een schema krijgt dan kom je een stuk verder en de meter op ohm zetten dan kun je ook zo meten vanaf de sensor naar waar hij uit komt zit en meet je ook meteen al sde kabel nog heel is
Krissie
Hmmm, wel een goede ja, kan ik ook gelijk zien of de trekker een reactie geeft
Krissie
Maar weet iemand waar ik goedkoop zoon service manual kan krijgen, de goedkoopste die ik voor als nu heb gevonden kost 10 dollar en das een pdf'je.
jammermaarhelaas
@Krissie

Een service manual is een onderhoudsboek. Over allicht weinig meer dan het gebruikelijke onderhoud, dus geen hulp bij of voor reparaties.
Een workshop manual is een werkplaatshandboek, en ik denk dat daar antwoord op jou vraag in te vinden is.

Wanneer het oliedruklampje (rood) in het dashboard uit is wanneer de motor draait, dan is er geen reden voor acute actie. Maar dat wist je denk ik al vanuit je vorige topic 😄

Je zou zoals reeds aangegeven, de stekker van de oliedruksensor los kunnen koppelen en dan de 3 pennen van de sensor met de weerstandsmeter kunnen doormeten. Dus 2 pennen per meting, en noteren wat voor waarden je uitleest. Daarna de motor starten en dan weer dezelfde meting doen, is er niets veranderd, dan heb je grote kans dat je sensor kapot is.
Ga echter NOOIT SPANNING, dus 12volt, op de pennen van de sensor zetten, dan is er grote kans dat je iets opblaast. Dit kun je alleen doen als je zeker weet wat je doet.
nhmonteur
@Krissie Al iets wijzer geworden? of nog iets kunnen meten.
Heb gister ff heel snel door het werkplaatshandboek gebladerd, en daar zag ik wel dat de sensor met de 3 draden een 5v spanning van je dashboard krijgt. dus zet op geen van de draden 12v wat dan gaat het niet goed.
Als ik deze week nog tijd heb dan zal ik nog eens ff goed kijken hoe de draden nou precies naar je dashboard lopen. Zag wel dat er een aantal stekker tussen zit voordat het signaal bij je meter komt.
Maar eigenlijk hebt ik nooit anders meegemaakt dan dat de sensor kapot is.
Krissie
@nhmonteur
Heb gister de repair manual aangeschaft en ik heb dr al wel wat nuttige dingen in gevonden. Dr staan van die ja-nee diagrammen in waar je uit kan halen wat stuk is, en das mooi handig.
Morgen ga ik weer meten en ik hoop dat t probleem niet al te moeilijk is, omdat bij die diagrammen de optie dat het digitale beeldscherm kapot is ook open staat, en dat is niet zomaar te repareren.
Maar dat die stekker die tussen de sensor en de cabine loszit betwijfel ik ook, wat dan zou er wel meer het niet doen omdat er nog 3 aansluitpunten in die stekker zitten, maar t kan ook zijn dat die geen nut hebben.
Ik zal dan ook de manier van @jammermaarhelaas uitproberen en kijken of ik daar op wat geks mee uitkom.
Maar het zou leuk zijn als ik eindelijk dat knipperende stop van t beeldscherm afkrijg en de snelheid en zo weer gewoon kan zien
Krissie
Wel, ik ben er net geweest en heb het probleem opgelost. De stekkers die tussen het motor-management en het cabine-management zaten niet aan mekaar, en ik vraag me af hoe ze ooit van mekaar af zijn gegaan. Maar hij doet het weer en das zeer mooi. Tevens is t kopen van die repair manual niet overbodig geweest omdat er nog tientallen kleine problemen in die trekker zitten, en die zijn een stuk makkelijker op te lossen met die instructies.
Verder nog iedereen bedankt die me heeft geholpen deze kwestie op te lossen, inclusief de mensen die op mijn vorige topic gereageerd hebben natuurlijk.
jammermaarhelaas
@Krissie

Dank voor je terugkoppeling en succes!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland 8160 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
340