Deutz D15 - aanzwengelen + hydraulische maaibalk

Beste kenners

Onlangs hebben mijn ouders een Deutz D15 (BJ 1963) met hydraulisch bedienbare maaibalk gekocht. Hij is in relatief goede staat, en start vlot (als de startmotor meewerkt).

Doch hebben wij enkele zaken opgemerkt waar we geen oplossing of reden voor kennen.

Het starten van de motor door aanzwengelen lukt ons niet, we kunnen maximaal 2 toeren draaien daar de compressie te groot is om deze nogmaals te laten verlopen. Is er een of andere startklep die zorgt voor een decompressie, tot de motor loopt?

De maaibalk kan hydraulisch gelift worden om deze op te bergen. Dit werkte echter niet doordat een onderdeel voor de bediening van het hydraulisch ventiel afgebroken was. Na het fabriceren van dat onderdeeltje werkt dit systeem. Er is echter ook een torsieveer stuk, die zorgt dat 2 onderdelen die het ventiel bedienen niet in lijn kunnen komen (bereikt dode punt met als gevolg dat het onderdeel opnieuw stuk getrokken zou worden). Mijn vraag gaat omtrent de hendels die het hydraulisch ventiel aansturen, de ene hendel heeft als opschrift "Transfer" (ongeveer 80° verdraaibaar), de andere hendel bepaalt de hoogte van de hydraulische armen achteraan (ongeveer 120° verdraaibaar). Is het normaal dat de hydraulische armen altijd eerst volledig naar boven moeten alvorens de hydraulische zuiger van de maaibalk omhoog kan?

De startmotor heeft rare kuren, de ene keer werkt hij mee en de andere keer horen we gewoon een relais schakelen (gok op het uitspringen van het tandwiel van de startmotor). Is hiervoor een reeds bekende oorzaak?

Met vriendelijke groet

Dieter
reteid

Reacties

Wimsumar
Beste Reteid: Het startmotorprobleem moet je op eerste plaats zoeken in slecht contact in de bedrading (met name de accukabels controleren op de bevestigingspunten).
H4 B25
Beste zit er geen 2 of 3 weg ventiel om de hef en de cilinder van de balk en eventueel een extra aansluiting afzonderlijk te bedienen zo is dit bij mijn Holder origineel gemaakt je kan maar een ding tegelijk bedienen of je hebt olie tekort maar weet niet precies hoe het bij Deutz gedaan werd maar vaak op de Duitse sites vind je meer info deze kerel kan je hoogst waarschijnlijk wel helpen
www treckergarage.de
H4 B25
deutz-traktoren.de/zubehoer/uebersicht.php/
dit is ook een leuke Deutz site succes
reteid
Startprobleem kijk ik morgen nog eens na, als ik het me goed herinner dan hoor ik niets bij het uittrekken van de startknop maar bij het loslaten wel het schakelen van een relais of dergelijke. Kom ik nog op terug.

Helaas geen ventiel die beide systemen afzonderlijk schakelt. Het lijkt erop dat dit origineel is, althans afgaande op volgend filmpje (waarvan ik de link oorspronkelijk hier op het forum gevonden heb):
#t=118 (omstreeks 1:35)

De website deutz-traktoren.de heb ik reeds verkend, maar mijn Duits is erbarmelijk, en google translate is ook niet bepaald een kenner op vaktechnisch gebied. Desondanks is er enorm veel info terug te vinden, dank voor de link.
H4 B25
@reteid er zal wel iemand in je omgeving zijn die het duits wel onder de knie heeft zeker en bij de trecker garage kun je ook met engels terecht al ik me niet vergis
KubotaB6001
Ja, om geen apart ventiel moeten te gebruiken is de hydraulische bediening van de maaibalk gewoon afgetakt op de drukleiding van de inwendige hefcilinder. Omdat deze cilinder veel dikker is dan die die de maaibalk bedient zal eerst de lift omhoog gaan tot de zuiger helemaal uitgeduwd is. Vervolgens zal de olie pas stromen naar plaatsen waar hogere druk vereist is, lees dus de cilinder die je maaibalk bedient. Als je dus een zwaar werktuig in de lift hebt hangen zal de maaibalk eerst bediend worden, omdat deze cilinder dan minder druk vraagt dan die van de hef.

De cilinder van de maaibalk is te arreteren met een bout, en de hef is te arreteren met een verbindingsstuk tussen een bovenste hefarm en het frame van de boventrekhaak, om deze onafhankelijk te kunnen bedienen. Althans zo is het origineel voorzien, of deze vergrendelingen nog aanwezig zijn bij jouw trekker weet ik natuurlijk niet.
reteid
@KubotaB6001 Gezien de constructie en aansluitingen van de hydraulische componenten vermoedde ik inderdaad dat beide cilinders altijd tegelijk bediend worden, afhankelijk van de last die zorgt voor tegendruk.

Het arrereten van de cilinder van de maaibalk gebeurt door het verplaatsen (met de voet) van een blokkeeronderdeel. Dit zorgt ook voor het omhooghouden van het systeem wanneer de maaibalk dient opgeklapt te worden.


Detail van de hydrauliek hendels die ik nergens op het web terugvind, noch omschrijving, noch op foto.


Detail van de achterkant, onbekend asje met een gat in. Doel je op dit onderdeel om de hefarmen te kunnen arreteren?


Detail van de achterkant, nabij het spatbord van het rechter achterwiel. Onbekende hendel.


Kentekenplaat motor.


O ja, ik ben er intussen zo'n 10 keer in geslaagd om de traktor aan te zwengelen ... lijkt van willekeur te houden want ik weet niet waarom hij het soms wel doet en soms niet. Bij het aanzwengelen probeer ik tegenaan de compressie te starten met zwengelen. Nouja zwengelen ... met is met moeite een halve slag.
KubotaB6001
@reteid Die Transfer-hendel is waarschijnlijk trekkrachtcontrole. Bij mijn weten bestond dit niet op een D15, of misschien wel optioneel ofwel is het hefventiel van een later model op deze trekker geschroefd.
De hendel op het spatbord is volgens mij niks origineel, is achteraf opgebouwd.
Het asje aan de trekhaak heb ik geen idee waarvoor het dient, lijkt mij wat aan de korte kant om de hef mee te arreteren, tenzij er nog een verbindingsstuk tussen moet.
youri 10
Weet iemand wat ik moet doen voor een maaibalk waarmee ik slootkanten kan maaien
youri 10
Heb jij verstand van maaibalk Voortrekker deutz d15
youri 10
Heb jij verstand van maaibalk Voortrekker deutz d15
JanWillem_MTD
Nee
youri 10
Oh
Jammer
youri 10
Ken je iemand dieter verstand van heeft ik wil graag slootkanten maaaien met min deutz
JanWillem_MTD
Sorry maar ik weet niemand
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D15 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!