Illustratie van:

Fordson Major - ford 2703e 6 cilinder olie zweten na kop natrekken

Ik heb mijn kop nagetrokken na 50 uur.
bij 100 uur begint de kop te zweten aan de kant van het uitlaatspruitstuk,ik heb de kop nagetrokken met 156nm.
men verteld mij dat de kopbouten dat maximaal kunnen hebben.
graag u advies

bij voorbaat dank,

Martin

Deel dit topic

Reacties

Brouwerdk
Als dit maximaal is dan is het heel goed mogelijk dat of de draad kapot gedraaid is van een of meerdere kopbouten /tappen, of er is een gebroken. zijn het nieuwe of de oude kopbouten?
Inter 724
Een pakking kan ook verschil maken.
deeremeneer
Ik neem maar even aan dat je de koppakking dus een tijdje terug vervangen hebt?
Wimsumar
Beste Kotter: In aanvulling op bovenstaande vraag van Deeremeneer:
De kop is gevlakt?
De montage is geschied met de juiste volgorde van vastdraaien van de kopbouten/moeren met de juiste tussenfases?
kotter
Brouwerdk, het zijn oude kopbouten, kan ik de kop nog een keer natrekken?
inter724, ik begrijp de vraag niet,ik heb een nieuwe orginele pakking gebruikt.
deeremeneer, ja dat klopt.
wimsumar, de kop is nagemeten,en is goed bevonden, het vastdraaien is op de juiste manier gebeurd met tussenfases.
stannetje96
@kotter ze zeggen dat je altijd nieuwe bouten moet gebruiken omdat anders de rek er uit is
theok13
Kan ook zijn doordat oude bouten en iets opgerekt zijn, nu de cilinderkop niet voldoende mee vast kunnen zetten.
Waardoor een lekkage kan ontstaan.
Brouwerdk
Je kunt proberen om ze nog eens na te trekken om te zien of ze allemaal op spanning staan of als er toch een kapot is. Bij niet alle merken kun je de kopbouten meerdere keren gebruiken omdat inderdaad de rek er uit is. Al het niet helpt dan zit er niets anders op dan opnieuw de kop er af te halen en te zien wat er mis is tenzij je er mee kunt leven en er niet te veel olie uit komt. dan weer nieuwe pakking, alles goed schoon en vlak en dan monteren met nieuwe kopbouten.de draad van elke kopbout moet goed gangbaar zijn omdat je anders ook verschil in aanhaalmoment krijgt. succes
kotter
Heren bedankt voor de suggesties , Ik ga de kopbouten nog een keer natrekken.Mocht dit niet helpen , dan nieuwe bouten.
MartinZaandam
Heren, stelregel: kopbouten die je na een aantal bedrijfsuren moet natrekken zijn "gewone" stalen bouten en voor een nieuwe koppakking te hergebruiken. dit zijn vaak "oudere" motoren, vaak nog met gietijzeren elementen. Kopbouten die je "nooit" meer hoeft na te trekken na een aantal bedrijfsuren zijn elastische bouten en deze kan je éénmalig aantrekken volgens de opgegeven aantrekmethode. Dit kan zijn met tussen fases of het kan zijn met aantrekken op een bepaald moment en dan zoveel graden doordraaien. Als je dit (per ongeluk) niet goed doet is het over en kan je beter nieuwe kopbouten gaan bestellen. Het risico is te groot om door te modderen, koppakking gaat weer lekken. Elastische bouten (trek-bouten)worden vaak toegepast bij aluminium onderdelen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
9