Mc-Cormick D 324 - of id het toch een d 430 Help

Beste McCormick vrienden,
Ik ben niet zo handig met de computer maar heb toch een vraag. Op mijn trekker staat d324 maar er zit een 4 cylinder motor in met daarop het nummer nt350072. Het chassisnr is nt248702. Wat is het volgens jullie en van welke bouwjaren/maanden? Ik heb de koppakking vervangen(die van een d430/d432 past). De trekker rookt als ik gas geef en daarna op toeren of stationair bijna niet. Als ik nieuwe olie in de brandstofpomp doe, zal dit dan verbeteren?
Alvast heel hartelijk bedankt voor de moeite!
scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t1.0-9/…
Bachusrooy

Reacties

1046
Motor is van een 436, de rest van een 324 en is van 62
ErDee
@1046 dan kan de koppakking van een 430 niet passen... maar het nummer geeft de waarheid.
Albertmc
Als het een 4 cilinder is, is het zowieso een D43...

Maar wat betrefd het serienummer,
Het 24.... stamt van een D324 en het 35.... nummer lijkt op een d436.

Ik weet niet of het mogelijk is qua bevestiging, anders zou het een D324 kunnen zijn waar een andere motor in gezet is.

Zie ook Lees meer

Lees meer

Wat het roken betreft, kun je de trekker is goed aan het werk zetten, of de verstuivers testen en afstellen of vervangen
IHC-power
Het is perfect mogelijk om een 436 motor in een 324 te leggen. De koppakking van een 430 past dan wel niet. Nieuwe olie in de brandstofpomp gaat aan het roken niet veel verhelpen. Verstuivers bijstellen mogelijk wel. 😄
Bachusrooy
Dank voor alle reacties. Dus ik kan ervan uit gaan dat het 324 gedeelte van 62 is. Maar de motor? IK vind het zo vreemd dat de koppakking maar ook de kleppendekselpakking perfect passen. Ik dacht al dat de motor nooit van een 324 kan zijn want dan had hij maar 3 cylinders. Na wat plaatjes kijken dacht ik dat het motorblok van een 430 was en heb dus een pakkingset besteld van een 430. De waterpomppakking en inlaatpakkingen passen ook perfect. Nu kan het zo zijn dat de 436 en de 430 motor alleen wat betreft slag verschillen? Met goed passen bedoel ik dat ook de sparingen voor de kanalen in de koppakking ook correct zijn. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ik zal een flink met mijn nieuwe aanwinst gaan touren. Ik vind het een leuke trekker.
IHC-power
@Bachusrooy Dat de kleppendekselpakking, waterpomppakking en inlaatpakkingen passen is normaal. Die zijn bij een D-430 en D-436 identiek. Maar let op: de koppakking niet! Slag is jusit hetzelfde, maar de D-430 heeft een boring van 82.6 terwijl de D-436 een boring heeft van 87.3. Met een koppakking van een D-430 kan een D-436 sowieso niet lopen. Dus als ie loopt, vermoed ik toch dat je een juiste koppakking hebt gemonteerd. 😄
Bachusrooy
Beste IHC-power,
Bij een bedrijf besteld: art code MD8010 Koppakkingset Mc Cormick DGD4, D430, D432. En die past. Zou de motor dan toch van een van deze typen zijn? Typenummer is ingeslagen in het onderblok aan de zijkant zo'n 15 cm onder de hydroliekpomp Nummer is: NT350072
IHC-power
@Bachusrooy Dan zal de motor inderdaad wel van dat type zijn. Anders zou het wel heel vreemd worden allemaal. 😄 Zeker dat die eerste 3 dan geen 2 is?
IHC-power
Toevallig geen foto genomen van het motorblok toen de kop ervan af was? Dan zie ik op zicht wel om welk type motor het gaat. 😄
IHC-power
Of weet je nog of je bolle of vlakke kleppen in de kop had zitten?
Bachusrooy
Beste IHC-Power,
Ik vind de kleppen best vlak maar ik weet niet wat je met bol of vlak bedoeld.
IHC-power
Hmm, nogal moeilijk te zien allemaal op die fototjes. De koppakking die je nieuw hebt gestoken, lijkt er mij idd 1 van een D-430. Kleppen vallen moeilijk te zien en ook de bussen in het blok vallen zo moeilijk in te schatten. Waren je zuigers vlak (met 1 ronde deining in het midden) of waren er 3 ronde deiningen te zien? Je zou ook het gietnummer van het blok eens kunnen bekijken. Dan weten we sowieso om welk blok het gaat. 😄 zou bijvoorbeeld op 718 204 R1 kunnen lijken.
IHC-power
Vlakke kleppen steken niet boven het oppervlak van de kop uit, bolle wel.
Bachusrooy
Beste IHC-Power,
3 ronde deiningen in de zuiger en de kleppen steken boven het oppervlaak van de kop uit. Ingegoten (Niet gestanst)zie ik de volgende cijfers ze staan in 3 rijtjes onder elkaar.
Ongeveer zo:
34
22014
718204
IK hoop dat je er wat aan hebt.
Verder zat er bijna geen olie in de brandstofpomp, deze gevuld met motorolie tot de olie uit het overloopleidinkje kwam. En als ik langzaam het toerental verhoog rookt hij niet. Alleen bij starten en plotseling gas geven. Is dat normaal bij dit type?
Alvast bedankt!
Bachusrooy
Bij de cijfers die opgegeven heb zijn de spaties weggevallen. Je moet het zo zien dat alle cijfers vier boven elkaar staan. De spaties staan dan ander de andere zijde.
Wimsumar
Beste Bachusrooy:
Quote @Bachusrooy:
En als ik langzaam het toerental verhoog rookt hij niet. Alleen bij starten en plotseling gas geven. Is dat normaal bij dit type?

Dit is normaal (binnen bepaalde bandbreedte****) bij ieder trekker. Jong en oud, groot en klein.

**** = de onderhoudstoestand is van grote invloed op de mate van (zwart) roken van een dieselmotor.
IHC-power
@Bachusrooy dan is het 100% zeker een D-436 motor. Maar dan vrees ik wel dat jij een verkeerde koppakking hebt gemonteerd!
Bachusrooy
De trekker doet het prima. Tijdens de montage van de koppakking heb ik heel goed gekeken of alle kanalen vrij blijven. Alles correspondeerde met elkaar. Dus erin en de kopbouten met de momnetsleutel in stappen vanaf 20nm tot 120nm aangetrokken. Kleppen gesteld allemaal op 0,3. Loopt prima zojuist nog een eind gereden op vol gas. brandstofpomp overloop laat wat olie druppelen tijdens het afkoelen. Als ik de oliebijvuldop van de motor losdraai en deze er los op leg, volgas geef, blijft deze mooi liggen. TRekker gaat steeds minder roken. Filters zijn schoon olie ververst. NU nog een keer schone diesel erin.
IHC-power
@Bachusrooy De uitsparingen voor de koelkanalen gaan niet verschillen. Enkel de groottes van de cilinderopeningen zijn anders. Heb je de koppakking van tevoren even op het blok gelegd en gekeken of de ijzeren dichtingsrand van de koppakking mooi op de buitenkant van de bussen drukt?
mestyle
Je kan met montage aan de ring in de koppaking zien of het de goede is de ring van pakking moet op de rand van de bus passen. Net erbinnen vallen dan brand die weg
Bachusrooy
De ringen van de koppakking zijn net iets kleiner dan de cilinderbussen. Vallen er half op. Ik denk dat door het aandraaien van de kopbouten deze ring wat geplet wordt waardoor die dan precies goed komt te zitten.
Het is een blok van een heel vroege 436 om precies te zijn de 76ste. Tussen 59 en 62 gebouwd, nu weet ik niet hoeveel er in 59 geproduceerd zijn. Kan het zijn dat het blok toen een andere slag en boring had als later?
Bachusrooy
Sorry ik zie dat je alles op een eigen wijze kunt interpreteren. De gaten in de koppakking zijn groter van diameter dan de gaten van de cilinderbussen. Zo dat klinkt al een stuk beter...
IHC-power
@Bachusrooy hmm dan is alles in orde denk ik. Al snap ik dan uiteindelijk toch niet helemaal hoe dat dan samen kan passen, maar goed. 😄 het gaat inderdaad om een hele vroege 436. Mss zelfs wel de vroegste die bekend. De eerstvolgende geregistreerde is pas nr 213. Het blok heeft wel altijd dezelfde slag en boringgehad hoor. 😄
Bachusrooy
Ik was niet bekend maar vind het leuk om aan motoren te prutsen. Heb deze trekker echt goedkoop, maar wil hem zelf netjes maken, al ben ik er nog niet uit of hij als nieuw moet worden of dat het charmanter is dat hij wel technisch heel goed is maar dat je toch kunt zien dat de trekker geleefd heeft, dat hij hard heeft moeten werken. Uiteindelijk wil ik met deze trekker lange tochten gaan maken met of zonder sleurhut erachter. Maar ook en klein beetje hobbyboeren, wat maaien, ploegen en met de kar kachelhout verplaatsen. Mogelijk nog een houtklover aandrijven. Ik ben er eigenlijk niet uit welk model ik nu heb. Op het koppelingshuis staat het eerder genoemde nummer ingeslagen wat verwijst naar een d324, dat staat ook op het typeplaatje wat op het afneembare deksel van het gereedschapskastje dat onder de tank zit. Op de motor staat een nummer ingeslagen wat verwijst naar een D436. Ik heb een verzekeringsbewijs uit 1988 gevonden waarop naar dat laatste nummer ( dat zat in een hoekje van het gereedschapskastje, staat ook de naam van de toenmalige eigenaar op, die ik nog niet heb gevonden) Als ik kijk bij leveranciers van versnellingspook knoppen dan kan ik het schakelpatroon 1-3-5- achteruit (van links naar rechts boven) en 2-4-6 (van links naar rechts onder) niet terug vinden bij een 324 en bij een 346 zou er spraken zijn van 8 versnellingen? Tja ik weet het ik heb veel vragen, maar ik vind het leuk en wil leren. Beste forumgenoten alvast dank voor de moeite voor het reageren.
mestyle
Wellicht een aangepaste door iemand zelf
IHC-power
@Bachusrooy een 324 is geleverd met een 6bak, een 436 niet. Een 436 heeft standaard agriomatic, dus een 8+2 bak eigenlijk. 4 veldversnellingen en 4 wegversnellingen. Jij zal wel een 324 hebben dan, waar ze ooit een 4 cilinder voor hebben gezet van een 436.
Bachusrooy
Dank voor de reacties,
Ik weet nu ongeveer wat ik heb. Het is net alsof je een zakje bonbons koopt, je weet niet wat erin zit. En dan valt het achteraf mee.
Ik ga lekker aan het prutsen de komende winter en dan zie we weer verder.
Bedankt en een fijn weekend toegewenst.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 324 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!