International 633 - Versnelling maaien
Vraagje in welke versnelling kan ik het beste maaien met mijne inter 633 . Maai balk is pz trommelmaaier van 170 cm. .
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 633 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Is het perceel mooi vlak of erg hobbelig?
Is het perceel groot, ruim of grillig van vorm, eventueel obstakels aanwezig?
N.B.: Belangrijk is wel dat de maaier tijdens het maaien constant op optimaal toerental draait (bij ongeveer 540 toeren van de aftakas).
Ik heb een vraag als amateur met een mentor 135 cyclomaaier i.c.m. McCormick D219.
Ik vraag mij af of de versnelling waarin je rijdt bepalend is voor het aantal omwentelingen van de maaier.
Ik heb een proef gedaan in 4 bij 540 rpm, dat ging goed, maar daarna geprobeerd in 1 ook bij 540 rpm, dat ging dus niet.
Wat is het beste? Ik lees hierboven over grotere trekker met meer vermogen.
Andere vraag, ik ben ruim een uur bezig geweest om de maaier achter de trekker te krijgen, komt vast omdat het de 1e keer was. Is er een bepaald trucje of volgorde voor?
Alvast bedankt.
Als je een aftakas hebt, die het vermogen direct vanaf de motor krijgt, is de versnelling/snelheid niet bepalend voor het toerental. 4 laag geeft een lagere rijsnelheid, dan 1 hoog. Dat het maaibeeld beroerd lijkt, heeft te maken met de rijsnelheid. Je rijdt te snel, zodat de maaimachine het gewas niet volledig maait. Daardoor blijft een deel van het gewas staan. (Althans: ik neem aan, dat je dat probleem hebt)
Wat ging er precies niet? Kun je laten weten wat er dan niet mooi was aan het maaibeeld? Met een cyclomaaier kun je normaal gesproken toch redelijk snel rijden met maaien (ook al is dit niet altijd prettig i.v.m. kuilen en dergelijke). Dit komt omdat ieder mes het gras maar een keer hoef te raken. Hoeveel messen heb je op je maaier? En zijn deze niet te ver afgesleten?
Eerst de aftakas aangezet en vol gas zodat de messen draaien.
Koppeling in en in 2, koppeling op laten komen. Dit gin prima. Denk dat het een kwestie van wennen is en uitproberen wat het beste werkt.
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd, maar volgens mij kan dit niet. Dat wil zeggen, met de maaier op volle toeren zal de trekker beginnen met rijden zodra je (ondanks ingetrapte koppeling) een versnelling inschakelt. Om dit inschakelen (technisch) veilig en goed te doen moet er beslist een vrijloopkoppeling in de tussenas van de maaier zitten.
Vanwege de enkelplaatskoppeling van de trekker zal volgens mij het inschakelen van de versnelling met hels tandwielgekraak gepaard gaan of de trekker begint al te rijden op aanraking van de synchromeshringen van de versnelling. Dit moet je niet te vaak (= niet weer) doen!
Misschien dat ik het niet juist heb uitgelegd.
Doel van in vrij PTO inschakelen is om te kijken of de aftakas op de juiste wijze draait (rpm's), daarna weer koppeling in en versnelling in 2, koppeling heel voorzichtig op laten komen. Geen gekraak en door het nog uitdraaien ook geen probleem om vooruit te rijden.
Als dit is wat je bedoeld moet ik z.s.m. een vrijloopkoppeling er aan zetten.
Nee hoor, volgens anderen heeft de trekker een enkelplaatskoppeling en dan zou het zonder vrijloop in de aftakas (tussenas) aandrijven van een cyclomaaier complicaties geven.
Kennelijk heeft de trekker wél een meerplaatskoppeling.