International 733 - Hella werklamp

Beste TFérs,

Ik weet dat er al verschillende topic's over zijn, maar daar staat niet precies in wat ik moet doen.

Ik heb een Hella werklamp gekregen, maar ik weet niet precies hoe ik deze aansluit. Ik wou dit eigenlijk op het achterlicht doen, dan gaat hij tenminste ook nooit aan als hij niet op contact staat. Maar heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan doen?

En wat is de plus en de min bij de lamp? (zie foto) Want de beschrijving is een beetje onduidelijk, volgensmij gaan ze er bij de beschrijving van uit dat de aansluiting er al zit en de lamp alleen gemonteerd hoeft te worden.

Ik hoor graag jullie reactie's
Niek123

Reacties

Alex Schanssema
Werklampen altijd met een relay rechtstreeks vanaf de accu laten lopen, met een schakeldraad op de aan uit knop van de lampen kan wel. en dan wat dikkere stroomkabel gebruiken.
dan weet je zeker dat de boel niet weg smelt.
Niek123
@Alex Schanssema En dan een zekering ertussen lijkt mij? Vlak achter de accu?
Alex Schanssema
@Niek123 altijd alles met een zweefzekering beveiligen
Niek123
Dit is trouwens de link van de foto, die was ik vergeten er bij te zetten.
bartjuh
@Niek123
lamp ff los draaien en dan kan je het aan de binnenkant wel zien
casejxu
De draad aan het bolletje welke je binnen in kan zien dat is de plus aansluiting buiten op. Zolang je het bij 1 lamp houd hoef je nog geen relais te gebruiken. Gemiddelde werklampen is 55 watt. Dat betekend 55 watt delen Door 12 volt is 4.5 ampère ongeveer. Een gemiddelde schakelaar kan dit gemakkelijk hebben. Afrekenen op 7.5 ampère voldoet prima in jou situatie
Niek123
Ik snap der niets van dus ik denk dat ik het beter kan laten doen 😃 Zal zoiets duur zijn bij de NH dealer hier in de buurt?
ErDee
@Niek123 het maakt geen drol uit waar je de plus en min aansluit op de lamp, pak gewoon een draad vanaf het achterlicht en zet die op 1 aansluiting en maak een massadraad aan het boutje van de achterlamp en sluit die op de andere aansluiting aan, klaar. Er ligt origineel al 1,5mm2 draad naar de lampen dit is ruim voldoende. Hier werd volgens mij vroeger ook gewoon de werklamp op het spatbord vanaf getapt alleen hadden deze nog een schakelaar op de achterzijde zitten die heb je nu niet, dus die moet je nog even er tussen maken.
Hella werklampen zijn trouwens de duurste en de beste 😄
Niek123
@ErDee Zo had ik het ook al in gedachten 😃, Hier kan ik bij de plus toch gewoon een klein schakelaartje tussen zetten of niet? En zou je hier ook nog een zekering tussen zetten of zou je dit niet doen?
Wimsumar
Beste Niek123: Waarop heb je de voeding van de zwaailamp aangesloten?
De werklamp zou ik op de voeding van de ruitenwisser (zit al 'mooi' boven in de cabine) aansluiten. Daar is ook een goede plek voor een schakelaar. Bovendien is dit hoogstwaarschijnlijk apart gezekerd van de breedte-/achterlichten.
Niek123
@Wimsumar Daar zitten ook 2 schakelaars waar waarschijnlijk lampen op hebben gezeten. Ik heb dit al los gehad maar er zitten alleen twee schakelaars en geen kabels of niets. En aangezien ik niet zo technisch ben leek het me makkelijk dit via het achterlicht te doen. Maar als ik die twee schakelaars bovenin kon gebruiken was dit fijner...
Wimsumar
Beste Niek123:
Quote @Niek123:
als ik die twee schakelaars bovenin kon gebruiken was dit fijner...

Precies. Dat heb je goed gezien/dat bedoel ik. 😄
Als ik me niet vergis zit er een 1-polig stopcontact in het dashboard. Een ideale plek om stroom af te tappen en een extra draad naar bovenin de cabine te leggen.
(Maar als de ruitenwisservoeding dik genoeg is kun je ook daar gerust de werklamp op aansluiten).
Niek123
@Wimsumar er zit inderdaad een stopcontact. Of dit 1-polig is weet ik niet en of die kabel van de ruitenwisser dik genoeg is weet ik ook niet. Kabels zijn volgensmij wel allemaal een keer vervangen want ze zien er nog nieuw uit. Een kabel op het dashbord is wel wat onhandig toch?
Wimsumar
Beste Niek123:
Quote @Niek123:
Een kabel op het dashbord is wel wat onhandig toch?

Valt mee. Met een 'mooi' stekkertje in het dashboard is het net of dat het zo hoort. 😉
Waar het mij meer om gaat is dat je dit punt als stroombron gebruikt (je kunt de draad ook aan onderzijde aan het stopcontact bevestigen).
Niek123
@Wimsumar donderdag avond kijk ik er even met iemand na die wat technischer is. Alvast bedankt voor de tips! 😄
Niek123
Is het normaal dat die lampen zonder peertje geleverd worden??? Zit er verschil in??
Wimsumar
Beste Niek123:
Quote @Niek123:
lampen zonder peertje

Jebt het paard,... ehhhh,.. het werklampje gekregen nietwaar? 😉
Moet er een halogeenlampje in? Deze zijn meestal 55 Watt en kosten ongeveer € 4,-
Gewoon even met de lamp naar een automaterialenzaak/ mechanisatie-onderdelenbalie. (Er kan een afwijkende fitting in zitten).
Niek123
@Wimsumar ja was ook geen probleem maar vond het wel wat raar. We hebben er een bij gehaald en daar zat er ook geen in 😃 maar ze zitten er al op
Wimsumar
Beste Niek123:
Quote @Niek123:
zat er ook geen in

Goed dat je dat ontdekt hebt. 😉 Je had je wel dood kunnen zoeken: eindelijk een stroomdraadje voor de lamp (met stroom) klaar, maar geen licht.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 733 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!