Illustratie van:

Volvo BM 500 - hoe werkt de optionele hi/lo, en hoe kun je dat praktisch het beste testen ?

Goedemiddag,

Naar ik begrijp hebben sommige BM500's een HI/LO versnellingsbak. Klinkt mij als een platenpakket in de bak die hydraulisch bediend wordt. Hoe kan ik herkennen of de trekker dit heeft / waar zit de bedieningshendel hiervan ? Hoe zijn jullie ervaringen hiermee, en hoe kan ik dat het beste uitproberen bij een testrit ?

groet looman

Deel dit topic

Reacties

fendt-farmer
Wij hebben een 2250 gehad met hi-low , de handel zat onder het stuur. Wij hebben hier net als vele andere de nodige problemen mee gehad. 1 keer gereviseerd en na +/_800 uur was hij weer kapot.
looman
@fendt-farmer waarvoor gebruik je de hilo in de praktijk ?
fendt-farmer
Hi-lo is makkelijk als je met maaien oid. op de kopakker ff iets langzamer wilt. En met balen persen als de kidden iets dikker worden.
looman
@fendt-farmer ow ja, is dan wel nuttig. En als er problemen mee zijn trekt ie er dan doorheen in zowel Hi als lo ?
fendt-farmer
Bij de onze was het probleem, dat de versnellingen niet goed vrijkwamen waardoor gewoon schakelen bijna niet te doen was. Het probleem is dat deze tractoren een Case achterbrug hebben. De Perkins motor die er in ligt is op zich wel goed, alleen het opvoer pompje zorgde regelmatig voor problemen.
Boemrang
@fendt-farmer Er waren toch meerdere tractoren die hier mee uit gerust waren, John Deere en Massy Furguson had deze ook...
Die van de Massy Furguson vond ik persoonlijk niet zo mooi werken als die van de John Deere...
looman
@fendt-farmer bedoel je dan de groepenschakeling H-L-achteruit of werkt de 1234 dan krakend ?
guus hiddink
Bij mij thuis hadden we ook 2 volvo nm 500 s .Met de hi/lo hebben we nog nooit problemen gehad gewoon netjes met de koppeling in Hi of lo zetten en er is niks aan de hand.Het beste te tesen is hem in de 4e versnelling hi en dan lo n omgekeerd te zetten een evt gebreek komt er dan wel uit
looman
@guus hiddink ow, ik had het beeld dat je Hi-lo kon schakelen zonder te koppelen. Daarnaast heb je dan nog de groepenhendel ?
guus hiddink
Kan wel maar zou ik niet doen wil je er lang plezier van hebben!Bij ons thuis nooit gedaan.Ja klopt ik vond persoonlijk hem altijd fijn schakelen en voor die tijd bj 1978 was het best een moderne en fijne trekker.Nadeel vond ik dat de remmen regelmatig ontlucht moesten worden en de trekker je onder de kont wegrot
ValtraStisch
Transmissie is gelijk aan engelse cormick/international/case.
zoals 585 4230 en wat tussenliggende en latere types.
De hi/low kun je testen door ,al rijdend de remmen echt flink in te trappen 1200 motortoeren en dan de hilo te schakelen,van laag naar hoog en weer terug.
Als hij op enig moment blijft staan dan issie kapot.
Kan geen kwaad, je mist alleen de hilo op dat moment.
De trekker kan nog jaren in de werkende stand functioneren.
looman
@ValtraStisch gebruik jij de koppeling tijdens hilo schakelen ? Zoals Hiddink gewend was
Valtra-Fordpower
@looman

Met de Ford Dual Power speel ik altijd met het gas voor een vloeiende op- en afschakeling.
looman
@Valtra-Fordpower bij pakjespersen wil je juist graag toerental vasthouden bij terugschakelen wat @fendt-farmer zegt. Hoe doe jij dat dan ?
Valtra-Fordpower
Bij dergelijke machines waarbij de snelheid gering is gewoon schakelen, daar kan de DP prima tegen.
looman
Iedereen bedankt voor de info. Bij testrit kwam de trekker in 4 Lo nauwelijks nog vooruit, in lagere versnellingen nog wel een beetje. Maar met beetje remmen erbij stond ie zo stil. Gaat nu naar de Roemenie...
Wimsumar
Beste Looman:
Quote @looman:
naar de Roemenie...

Eigenlijk onvoorstelbaar, een Volvo, met kostbaar defect, gaat voor "Hoogovenprijs(?)" naar Romenië.
Je zou haast denken dat zo'n trekkerkarkas voor drugssmokkel gebruikt gaat worden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo BM 500 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
15