Tractor verliest band

Een John Deere 6330 met aardappelrooier verliest band, de band lag tussen de kerstbomen

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Wiel moeren vergeten na te trekken????
Schade valt zo te zien wel mee...
bob de bouwer
@Boemrang Deze John Deere heeft nog bouten i.p.v. wielmoeren.
De bouten waren helemaal uit de flens gescheurd. De tractor is naar de dealer gebracht en dan zal blijken of er schade is
Inter 724
Dit heet een wiel.
valmet 605
@Inter 724 maar de band zat er ook bij....
JohnDeere5720
Quote @Inter 724:
dit heet een wiel.

En toch begrijpt iedereen wat er mee bedoeld word.. 😉
koen-hanomag
Zo te zien heeft het goed hard gegaan gelukkig geen gewonden!!
monteurtje
Typisch een john deere kwaaltje...
JD 6430 The Best
@monteurtje Wanneer iemand zijn moeren goed na trekt is er niks aan de hand.
CHALLENGERfan
@JD 6430 The Best @monteurtje John Deere staat wel een beetje bekend met het verliezen van achterbanden(althans bij de 6000-6010 serie), maar dat zit wel iets dieper dan alleen moeren
erik9831
8 bouten in 1 keer die uitgescheurd zijn ... ? Dan moet er al langer iets gescheeld hebben. Bij het minste speling op een wiel, voel je het slingeren meteen.
JD3010
Quote @JD 6430 The Best:
Wanneer iemand zijn moeren goed na trekt is er niks aan de hand.
Natrekken is nergens voor nodig, als je ze maar goed vastzet. Deze heeft bouten in de naaf, echt een waardeloos systeem van JD. Daarom wil ik dit ook niet.
JD 6430 The Best
@JD3010 Dat systeem heeft jou 6320 toch ook?
JD3010
@JD 6430 The Best Ja en mijn 2850 ook, maar dat komt bij die trekkers alleen nog los als ze hier weggaan. Ik heb voor beide verloopringen naar de grote 8-gaats, dezelfde als de 6420 heeft en de rest van mijn JD's.
hobbyboer
Quote @JD3010:
Deze heeft bouten in de naaf, echt een waardeloos systeem van JD.

Mwja, opzich is het wel goed en er zitten ook heus wel voordelen aan.
Het systeem is alleen niet geschikt voor alle boeren, er zullen er altijd een paar bij zijn die een beetje te slordig werken tijdens het bandenwisselen ( te veel haast? )

Gelukkig is het heel makkelijk op te lossen door (eenmalig) een paar langere bouten op te halen bij je dealer en die vanaf de achterzijde in de flens te draaien. Vervolgens kun je je wielen met 'gewone' wielmoeren vast zetten.
JD3010
Quote @hobbyboer:
Mwja, opzich is het wel goed en er zitten ook heus wel voordelen aan.

Noem eens 1 voordeel dan? 😉
Dat schroefdraad in de flenzen slijt er op den duur uit, dan kun je er niks meer mee. Bouten en moeren zijn veel harder en die zijn nog vervangbaar.

Weet je trouwens dat de achterkant van die flenzen ook niet vlak zijn? Ook niet echt ideaal als je er van die wielbouten in wilt trekken. Ik blijf het een verkeerd systeem vinden, ze hadden er nooit aan moeten beginnen.
hobbyboer
Quote @JD3010:
Noem een 1 voordeel dan?

Ik vond het altijd wel mooi werken, omdat het makkelijk is om het wiel te wisselen zonder de schroefdraad te beschadigen. Bij het andere systeem moet je erg goed je best doen om je wiel tegen de trekker te duwen zonder dat de velg over de schroefdraad schraapt, dan bedoel ik zonder bandenwagentje, met goede hulpmiddelen gaat het natuurlijk prima!
JD3010
@hobbyboer Je hangt dan het wiel op die flensrand zeker. Mij lukt het goed om de wielen over het schroefdraad te krijgen, kwestie van voldoende oefenen. Zo'n bandenwagen gebruik ik alleen maar bij de voorwielen en achter bij de 6420, die heeft van die erg lange bouten.
hobbyboer
Quote @JD3010:
Weet je trouwens dat de achterkant van die flenzen ook niet vlak zijn?

Nee dat wist ik niet, had wel gezien dat hij naar het midden wat ronder wordt ja.
Maar dat is toch geen probleem?
JD3010
@hobbyboer Dan komen de boutkoppen wel op spanning te staan. Die kunnen er dan wel een keer afbreken. Ik heb die achterkant een keer voor iemand met de slijptol vlak geslepen. Bij mijn andere trekkers met wielmoeren is dit wel vlakgedraaid bij JD.
hobbyboer
@JD3010 Dat lijkt me niet echt nodig, het is maar een heel klein beetje schuin en er komt in principe weinig kracht op die boutkoppen omdat hij gewoon op de schroefdraad in de flens al vast genoeg zit.
Ik heb er al meerdere zo in gedraaid, wel met locktite.
JD3010
@hobbyboer Ik denk ook wel dat het goed zal gaan, maar je weet het nooit.
hobbyboer
Quote @JD3010:
maar je weet het nooit.

Ja idd. Beter het zekere voor het onzekere. Bij de laatste trekker die ik gekocht heb zette de vertegenwoordiger het al zonder te vragen op de offerte, terwijl ik bij die trekker inprincipe nooit banden wissel. Dan ga ik niet zeggen: "dat hoeft niet"
JD3010
@hobbyboer Dus daar heb je dan ook wielmoeren op.
hobbyboer
@JD3010 Ja en de 6220 ook sinds vorig jaar omdat dat beter uitkomt met de spoorverbreders.
JD3010
@hobbyboer Heb je dan vlakke moeren, of zijn de gaten in de velgen dan ook conisch geboord?
hobbyboer
Vlakke, gewoon de standaard wielmoeren van de grotere serie.
atlaspower
Als je er aan twijfel, boor je de draadgaten in je flens toch gewoon uit en zet je er wielbouten in, deze zijn in alle maten te verkrijgen, sla je er dan gewoon doorheen, goedkoop zijn ze echter niet, wel betrouwbaarder. mypartspartner.nl/mpp-nl/nl/…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
3