Illustratie van:

Renault 56 - Olie verversen

Hallo, Ik was van plan om alle olie te verversen van mijn pas aangeschafte 56, ik kan er op internet weinig over vinden. Wie kan me op weg helpen met de hoeveelheden en de plaats voor vullen en aftappen. Ook de versnellingsbakolie moet vervangen worden, doordat het versnellings pookrubber gescheurd was is er water in gelopen. mvrgr Aaldert

Deel dit topic

Reacties

paulusmahandel
Renaultoloog.nl of swustetractoren.nl
Wimsumar
Beste Monsieur IJslanderfan: Alstublieft: (met gratis cursus Franse taal 😉 ).

Handleiding Renault 56:
vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

B.T.W.: De fabrikant heeft het oliepeilcontrôleplugje dusdanig goed verstopt dat de dames/heren van de afdeling "instructieboekjes maken" het al niet hebben kunnen ontdekken.
Aan rechterzijkant van de versnellingsbak (tussen rem- en differentieelslotpedaal is het plugje (vierkante kop) te vinden.
ADB996
Voor dat je de olie aftapt van de versnellingsbak en achterbrug, een kilometer of 2 rijden. zodat de olie wat dunner is. aftappen. paar liter diesel olie in doen. weer 2 kilometer mee rijden. aftappen. kijk daar bij hoe de diesel olie uit komt anders dit herhalen door nieuwe diesel in te gooien en een paar kilometer mee rijden.
zo krijg je een schone achterbrug en versnellingsbak van.
motorblok hoeft niet op dit manier.
Wimsumar
Beste ADB996:
Quote @ADB996:
motorblok hoeft niet op dit manier.

Een zeer 'gevaarlijk' advies van jouw om met een paar liter diesel in de versnellingsbak te gaan rijden!
Bij een Renault 56 kan het hele dorp al horen als je in z'n achteruit rijdt en nu wil je het leven van tandwielen en lagers van de andere versnellingen ook nog op de waagschaal zetten. NIET DOEN A.U.B..
ADB996
@Wimsumar hoe spoel je anders de bak schoon om te verversen?
Wimsumar
Beste ADB996:
Quote @ADB996:
spoel

Zoals je al schreef, warm aftappen. Vervolgens voldoende lang uit laten lekken en daarbij via gemakkelijk te verwijderen deksels bezinksel met diesel uitspoelen, of op luchtdruk los spuiten, of uitzuigen.
Daarna met verkorte interval de olie weer verversen.
Stuur mij maar een pb . Ik kan het je allemaal uitleggen .
Ben redelijk ervaren in oudere en ook nieuwe Renault trekkers
Ik lees hierboven dat je moet spoelen met diesel.
NIET doen want dan weet ik zeker dat je contact op kan nemen met Swuste om gebruikte onderdelen te gaan halen.
Je draait hem zeker in de prak.
Patrick 2020
@ADB996 Dan vraag ik me af hoe vaak jij dat hebt gedaan bij jouw eigen trekkers..

Normaal is gewoon olie (warm) aftappen, filter (indien aanwezig) vervangen en weer nieuwe olie er op.
ADB996
@Patrick 2020 niet, maar iemand adviseerde omdat te doen. door dat je diesel opspatte. maakt hij de bak schoon. je hoefde niet veel te rijden of hard. zo is het mij verteld.
wand ik heb in een van mijn tractor vieze dikke gele drap in de bak zitten. trekker staat momenteel stil.
rickrenault
@ADB996 ik heb het ook weleens gezien maar dan deden ze de oude olie er uit diesel er in paar minuten laten draaien en dan aftappen daarna mooi laten uit lekken en nieuwe olie der in maar er mee rijden lijkt mij geen goed idee
ADB996
@rickrenault Er mee rijden lijk mij over het algemeen niet zon goed idee. maar als je diesel in gooit spoel je de bak niet helemaal. als je een klein rondje rijd. spat het door de tandwielen overal heen. en spoel je de bak mee, anders moet je de deksel er afhallen. als je begrijpt wat ik bedoel
IJslanderfan
Alvast bedankt voor alle reacties mannen.
rickrenault
@ADB996 ja ik snap wat je bedoel het deksel er af halen is ook zo klaar maar als de olie er redelijk schoon uitkomt zou ik me er niet zoon zorgen om maken dat de bak smerig is
ADB996
@rickrenault dan moet je mijn pijlstok er uit halen 😃 daar word je niet vrolijk van 😞 daar zit toch een dikke drap in.
Patrick 2020
@IJslanderfan Als je zeker weet dat het een smurrie is in de achterbrug zou ik het aftappen. Daarna het hefdeksel er af halen en alles schoonmaken met inderdaad bijvoorbeeld diesel (is iets vettig en niet schraal), maar ik zou er niet mee rijden. Diesel heeft veel minder smerend vermogen dan transmissie olie. Is nu eenmaal gemaakt om te verbranden, niet om te smeren.

Dus ik zou olie eraf doen, (eventueel filter eraf indien aanwezig) alles schoonmaken van binnen, met luchtpistool er achteraan voor de diesel en het laatste vuil. Dan weer (indien filter, nieuw filter monteren) en de juiste olie er op. En natuurlijk een nieuw pookrubber monteren om zo'n situatie de volgende keer tegen te gaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 56 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
4